Jump to content

Misunnelig på vridbart anlegg


enter4u

Recommended Posts

I fjor fikk jeg mange komentarer på at forskjellige folk ønsket seg vridbart anlegg på båten. I Vansjø er det veldig mange og trange plasser å kjøre. Ikke minst i båthavna der det er litt trangt å manøvrere. Kameraten min med en Fram 25 med BMC Commander har en minstefart på 3,4 knop :lol: Når han skal inn i båsen så må han ta en krapp styrbord-tørn for å sikte seg inn. Uten framdrift går det ikke så bra, så han kommer altså susende inn der i 3,4 knop. Like morsomt og spennende å se på hver gang :eek: Han får retta opp båten akkurat i det han kommer inn mellom uteliggerne og bakker i full revers. Må jo legge til at han stopper på en halv meter, men tenk om motoren hadde stoppet :eek:

En annen historie fra i fjor. Han og jeg kjørte en tur der det var masse skjær og meget trangt og svingete. Var opp ei lita elv. Jeg kjørte først i 1-2 knop, og han bak meg hadde et svare strev med å gasse, bakke, sette den i fri, mens jeg bare justerte propellen til ønsket fart. Ja jeg må bare si det. Deilig med vridbart anlegg, men frustrerende for dem som ligger bak :lol:

Link to post
Share on other sites

Helt til det vridbare anlegget begynner å bli gammelt og slitent... :lol:

Det satt vridbart på Sollux'en da vi kjøpte den. Jippii, mente far, som hadde ønska seg det lenge. Vi fisker nemlig mye...

 

Båten ble sjøsatt, og tatt opp igjen et knapt døgn seinere. Gearkasse bestilt, montert, ny propellaksling mm. Siden har VI likt båten vår mye bedre...

Men, jeg tror fortsatt på at det er fint, så lenge det virker som det skal...

Link to post
Share on other sites

Jeg begriper egentlig ikke hvorfor de med deplasementskrog ikke bruker vripropell.

 

Med denne kan man dosere ut kraften med fingertuppen på spaken.

0.1 knop ikkeno problem.

Tilnærmet vedlikeholdsfritt.

Trenger man å "bremse" går det fra fullt skyv forover til fullt skyv akterover like fort som spaken flyttes.

Link to post
Share on other sites

Hadde vridbar propell før, men må innrømme at vi aldri ble helt fortrolig med det. Synes det ble alt for mye stress når vi skulle ut av båsen, legge til osv. Med den nye motoren kan vi kjøre i ca. 1 knop uten problemer, og det er ikke vridbart.

 

Vi angrer hvertfall ikke på at vi byttet fra vridbar propell...

Link to post
Share on other sites

Jeg begriper egentlig ikke hvorfor de med deplasementskrog ikke bruker vripropell.

 

 

De fleste har vel behov for å senke farten på tomgang og kanskje ikke minst hurtiggående skrog

som ofte gjør en 5-6 knop eller mer på tomgang.

Nå er det vel også slik at disse er avhengig av en viss fart for å beholde styringen (styringsfarten).

Mange av disse har jo baugtrøster etter det jeg forstår!

Jeg har i dag, og har forsåvidt alltid hatt enten vridbar propell eller slure gear og synes dette er kjempekjekt å ha under finmanøvrering og fiske!

 

Ser ut som sluregear er i ferd med å overta i større grad for vridbare anlegg og de nye gearene er meget bra og finjusterte til dette bruk. (Mindre leamikk)!

Link to post
Share on other sites

jeg har sluregir, men innstillingen er litt unøyaktig. I vindstille klarer jeg ikke fart under 1 knop, drar jeg spaken lengre tilbake stopper propellen. Skal etter Ingars utmerkede råd koble en sykkelcomputer på akslingen for å følge bedre med.

 

Ser fordelen med vridbart fremfor sluregir, men det er vel noe dyrere?

Link to post
Share on other sites

Vripropell er helt uovertruffen til finmanøvrering. Motoren går på fast turtall og det manøvreres med pitchen. Særlig hvir man driver med litt vrient arbeid er VP suverent. Det eneste i nærheten er vannjet.

På fullt pådrag kan alltid propellen tilpasses lasten på båten, enten søkklasta eller tom.

Link to post
Share on other sites

Vurderte for noen år siden å kjøpe en Saga 27 med vribart propellanlegg. Jeg ble imidlertid betenkt da jeg så hvor mye styr eieren hadde med å justere inn riktig turtall og riktig vridning når båten skulle kjøres i marsfart.

 

Styringshjulet til propellanlegget rakk man ikke til fra styreposisjonen da dette var plassert lenger bak i båten hvor man stod når man fisket. Når han skulle øke farten på båten så var det en tomannsjobb - han satt ved styreposisjonen og regulerte gasshendelen på motoren mens kona stod lenger bak i båten og mottok ordre om hvordan hun skulle stille det vribare propellanlegget.

 

Poenget var vist å oppnå høyest fart på optimalt turtall. Hele prosessen tok et par minutter hver gang farten skulle justeres.

 

Det ble tilslutt en Saga allikevel dog med hekkagregat og den har jeg brukt mye til dorging og fisking. 3 knop gjør den på tomgang og det er akkurat passe dorgefart.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Poenget var vist å oppnå høyest fart på optimalt turtall. Hele prosessen tok et par minutter hver gang farten skulle justeres.

Jeg kjenner ikke så godt til disse systemene, men går det ikke an å kalibrere slik at propellen har beste stigning ved fullt utslag på hendelen?

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med slikt propellutstyr begrenser seg til denne ene prøveturen med denne Saga'en så hvorvidt det går an å få gjort innstillinger som gjør dette enklere vet jeg ikke. Eieren hadde hatt båten i mange år så hvis det hadde vært en enklere måte å utføre det på så antar jeg at han hadde kjent til det. Mange bekjente som driver mere aktivt med fiske lovpriser imidlertid løsninger med vribare propellanlegg og sluregear så det har helt sikker noe for seg så lenge brukervennligheten er bedre enn på Saga'en jeg prøvde.

 

Jeg fant imidlertid ut at for mitt bruk så var denne løsningen ikke tjenelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke så godt til disse systemene, men går det ikke an å kalibrere slik at propellen har beste stigning ved fullt utslag på hendelen?...........

 

 

Mange ønsker ikke å kjøre med fullt pådrag på motoren, men heller ha i overkant med stigning på det turtallet som gir f.h.vis minst støy og mest dreiemoment.

Men dette er ikke et reelt problem når du du har dette innen rekkevidde.

Dette er jo normalt plassert ute på dekk og i nær tilknytning til utvendige manøverhendler.

Så bør du jo ha BRUK for det....,ellers er det vel å annse som unødvendig leamikk.

 

Hvilken type sluregear du har på DEUTZ'EN din da traust??

 

Hvis det er for knapt har du kanskje for kort vandring på armen reguleringshendelen din?

 

Nico sluregear som jeg hadde på min forrige båt var faktisk bedre enn de vribare anleggene jeg har hatt på andre båter.

Link to post
Share on other sites

Har også hørt negative ytringer om VP, men SABB sitt system med trekk-aksel har jeg selv prøvd. Det fungerte iallefall utmerket. Som mange sikkert vet, så har hele propell-akselen her en vandring fram og tilbake på 25mm fra fullt akterover til fullt forover. Ingen hydr. pitch-sylinder bak motoren.

Andre fabrikat har trekk-stang inne i akselen og jeg mener å ha hørt om trekk-hylse også. Alt er vel ikke like presist.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Har også hørt negative ytringer om VP, men SABB sitt system med trekk-aksel har jeg selv prøvd. Det fungerte iallefall utmerket. Som mange sikkert vet, så har hele propell-akselen her en vandring fram og tilbake på 25mm fra fullt akterover til fullt forover. Ingen hydr. pitch-sylinder bak motoren.

Andre fabrikat har trekk-stang inne i akselen og jeg mener å ha hørt om trekk-hylse også. Alt er vel ikke like presist.

Er i hvertfall trekkhylse på min FM. Hylsa røk for to år siden og måtte få laget en ny hos FM i Sarpsborg.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til leamikken, er det kanskje en ulempe med vripropellanlegget at propellen som regel er begrenset til to blader og heller ikke får optimal form. Jeg antar derfor at fast propell som regel vil være bedre virkningsgradsmessig, bortsett (kanskje) fra ved lavere hastigheter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

I tillegg til leamikken, er det kanskje en ulempe med vripropellanlegget at propellen som regel er begrenset til to blader og heller ikke får optimal form. Jeg antar derfor at fast propell som regel vil være bedre virkningsgradsmessig, bortsett (kanskje) fra ved lavere hastigheter.

Nei nei! Jeg har 3 blader. Men fasong. Jo kanskje.

Link to post
Share on other sites

I tillegg til leamikken, er det kanskje en ulempe med vripropellanlegget at propellen som regel er begrenset til to blader og heller ikke får optimal form.

En slik "som regel" har jeg aldri hørt om . . . .

 

Jeg vil gå så langt som til å si at for alt praktisk bruk er "vridbare vinger" laaaaangt å foretrekke :wink:

 

Bilde

 

Dette er propellen på POSEIDON; 3-bladet, vridbar og med diameter 1465 mm.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

En slik "som regel" har jeg aldri hørt om . . . .

..........Dette er propellen på POSEIDON; 3-bladet, vridbar og med diameter 1465 mm.

Hadde ikke til hensikt å markedsføre noen "regel"..

 

Jeg tenkte i utgangspunktet på propellanlegg for mindre fritidsbåter. Da ser jeg som regel bare to blader. Vripropellen får også et ganske stort nav, som blir relativt stort på små propeller og nok virker negativt.

 

I teorien skal en propell ha vridde blader, slik at stigningen (pitch) blir lik for alle diametere. Det lar seg virkeliggjøre bare i en stilling for vripropellen. Når en vrir propellbladene i forhold til den optimale stillingen, blir stigningen forskjellig for ytter- og innerdiameter. Det betyr at propellen roter mye i vannet og virkningsgraden kan bli heller dårlig.

 

Likevel er jeg helt enig i at vripropell må gi veldig god manøvrerbarhet og er en stor fordel dersom en periodevis skal gå sakte, spesielt med stor last. Sluregir gir ikke samme manøvrerbarhet og har selvfølgelig stort tap i slurekoblingen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...