Jump to content

Black Varnish, Kan det brukes på skroget innevendig også?


jorhei

Recommended Posts

Som feltet sier så lurer jeg på om det er lurt å bruke black varnish under vannlinja innvendig på en trebåt?

 

Har i år lagt det på utvendig, og tenkte på å kanskje legge det på innvendig også til høsten.

 

Noen som har prøvd dette eller har synspunkter på det?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Bestefar til kona brukte kun Black Varnish innvendig på skroget, helt opp til oppunder dollbordene. Dette for å få en behandling som beskyttet treet og pustet samtidig. Utvendig ble skroget behandlet med en blanding av like deler amerikansk terpentin, svensk rødtjære og Trebitt oljebeis med litt brunfarge i. Og penere skrog skal man lete lenge etter! Så det er mange måter å behandle trebåter på!

 

Husker også at min bestefar alltid brukte Black Varnish under tiljene på færingene sine. Og når den først var tørket, så var det ikke noe kliss med dette. Litt lukt er det jo, men trebåter skal jo lukte litt tjære og olje. Er jo en del av trebåtfølelsen det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Høres bra ut dette. Tenkte å bruke det under dørken innvendig også.

For å unngå så mye lukt som mulig vil jeg legge det på på høsten slik at det har noen måneder på seg......

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Mulig dette er irrelevant, men steinkulltjære inneholder vel en del ikke-så-morsomme stoffer?

(PAH, kreftfremkallende, ... , bla-bla)

 

Ville sørget for å ikke bruke dette stoffet der en kommer i kontakt med det under bruk av båten, evt. ligger og sover i dunsten.

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut dette. Tenkte å bruke det under dørken innvendig også.

For å unngå så mye lukt som mulig vil jeg legge det på på høsten slik at det har noen måneder på seg......

 

Det er ingen dum tanke. Hvis ikke det står på boksen; den skal varmes litt opp før påføring, sånn ca 50 grader.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Vannbad er topp.

 

Forøvrig klina jeg på BV når jeg skrudde fast fundamentene i dag, da var den ikke varmet opp og da var den seig. Men jeg skulle bare kline på litt så da gadd jeg ikke varme opp.

 

Lukter godt i båten nå etter denne jobben, en fin eim av linolje og BV

Link to post
Share on other sites

Hvordan oppfører Black Varnish seg når det blir varmt i været (drømmedagen med skyfri himmel, 30 grader i skyggen, 26 grader i vannet)? Vil B V begynne å avgi gasser og lukt i varmen eller oppfører den seg som vanlig maling/lakk. Hvis det oppfører seg som kreosot på telefonstolper og gamle jernbanesviller ville jeg være betenkt på å benytte dette innvendig. Skulle oppbevare mat og sove i den lukten kan neppe være sunt.

 

Dette kan være greit å klarlegge før det smøres på innvendig. Har inntrykk av at B V er vanskelig å fjerne etter at det er påført.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Matilda hadde noe svart seigt svineri påsmurt under vannlinja innvendig. Umulig å skrape. Jeg dusjet hele båten innvendig med White Spirit, for så å gå på med høytrykkspyler. En helv.... drittjobb, men det ble rent. Men dette var ikke BV, så jeg er enig i at en nok bør tenke seg om, ja.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

I tillegg til Black Warnish finnes en mye mer tyntflytende utgave som heter Carbolinium. Jeg har brukt den i bunnen innvendig i min gamle tresnekke og har i ettertid isolert for avgassing med noen gode strøk med linolje. Carbolinium har en helt enestående gjennomtrengningsevne, men unngå søl på huden. Den er minst like etsende som BW. Black Warnish bruker jeg som primer. Den er svært vannavvisende og forhindrer angrep av pælemark, men den fester seg ikke bedre enn andre primere. Man skal dessuten være svært forsiktig når man skraper av gammel BW. Det er kreosot vi snakker om, hva også er grunnen til at den her til lands er forbudt å omsette. I Sverige er den fremdeles på markedet.

gon

Link to post
Share on other sites

Den selges fortsatt her til lands også. Har nettopp kjøpt en 5 liter.

 

TRor jeg skal tenke litt på dette og eventuelt få undersøkt helt sikkert om det er farlig å puste inn, selv etter at den er tørr.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Den selges fortsatt her til lands også. Har nettopp kjøpt en 5 liter.

 

TRor jeg skal tenke litt på dette og eventuelt få undersøkt helt sikkert om det er farlig å puste inn, selv etter at den er tørr.

Med litt godt slingringsmonn i uttalsen min: Det som tar livet av råte, sopp og andre levende organismer, ser ikke forskjell på sopp eller mennesker. Det skader ikke å være litt forsiktig. I "gamledager" brukte vi imidlertid blant annet å koke inn tjære i båter. Kokeplate, jerngryte, radiatorkost og arbeidshansker. Vi svetta som griser og gispet etter luft. Lever fremdeles etter 40 år, impregnert.

 

I en innelukket båt forsvant aldri tjærelukten helt, satt seg i tøy og mat, særlig når det var varmt om sommeren. Men lukten var charmerende de første par timene.

 

Man skal tenke seg vel om, både vedr. helse og lukt som er vanskelig å bli kvitt.

Link to post
Share on other sites

På sidene til Lier Produkter står føgende å lese: "Det anbefales, at man vælger de rene trætjæreprodukter. Ved en eventuel fortynding bør man bruge rå eller kogt linolie fremfor at tilsætte carbolinium. Dvs. man bør undgå tilsætningsstoffer på stenkulstjærebasis." Om dette gjelder for båter også stod det ingenting om, men bekrefter noe jeg har lest før. Man skal vistnok ikke bruke annet enn det som er utvunnet av tre til å behandle tre.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Man skal vistnok ikke bruke annet enn det som er utvunnet av tre til å behandle tre.

En helt grei leveregel. Om enn ikke altid den mest effektive.

 

Når vi hadde spanter som det var litt råte i, og ikke ville tørke skikkelig ut: Boret hull eller gravde ut eller fra spantetoppen: Tømte på med konsentrert Pingo Soppvask i flere omganger. Råten utryddet, spantet tørket og vanlig behandling kunne foretas. Eksempelvis kunne man bruke Xylamon. Der har vi to utmerkede stoffer som ikke er fra trær. Xylamon finnes vel muligens ikke lenger, miljøgift.

 

Kølatjøre er jo også fra trær.

 

Før man hadde white spirit, het stoffet terpentin. Senere Amerikansk Terpentin, lukter godt og utvunnet fra trevirke (lett destilat). Mange blandet dette med 50% kokt linolje som var tilsatt soppdreper. Også en meget bra blanding.

 

Det hele kommer an på om man skal vedlikeholde noe som er i bra skikk, eller prøve å redde noe som er på vei til å gå under som følge av sopp og råte.

Link to post
Share on other sites

Som feltet sier så lurer jeg på om det er lurt å bruke black varnish under vannlinja innvendig på en trebåt?

 

Har i år lagt det på utvendig, og tenkte på å kanskje legge det på innvendig også til høsten.

 

Noen som har prøvd dette eller har synspunkter på det?

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet... Ettersom jeg har forstått er BV vannavstøtende, vil ikke da en behandling med BV både innvendig og utvendig under vannlinja risikere å stenge fuktighet inne i trevirket med dertil fare for råte?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet... Ettersom jeg har forstått er BV vannavstøtende, vil ikke da en behandling med BV både innvendig og utvendig under vannlinja risikere å stenge fuktighet inne i trevirket med dertil fare for råte?

 

Akkurat dette lurer jeg også på. Jeg spurte på trebåten for litt siden og han sa at det ikke ville være noe problem, men hva tror dere?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...