Jump to content

fortrengerskrog som går "fort"


enter4u

Recommended Posts

Nå er det ikke sånn at båter med fortrengerskrog skal gå fort, men mange sier at "snekka mi gjør 20 knop". Men da prater vi halvplaner. Går en båt med fortrengerskrog fortere enn 10 knop syns jeg det er fort. Men enkelte snekker er kjent for å gå raskere enn andre. Sollux24 har jeg hørt er en "rask" snekke. Selv har jeg kjøpt en 1978 mod Fram25 med en BMC Commander 50hk, og den gjør 12 knop. Er Fram'en kjent for å få bra hastighet? Hva er årsaken til at noen går bedre enn andre? Er det sååå stor forskjell på fortrengerskrog altså?

Redigert av enter4u (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Visste ikke at det der var en seilbåt enter4u :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hvis Fram'en går 12 knop med 50hk, så er nok ikke skroget et rent deplasementskrog. Den har nok heller en skrogform som går mot halvplanertypen, ellers ville den aldri ha klart å oppnå en såpass høy fart. Den er nok relativt flat og bred i hekken vil jeg tro. Min snekke lar seg presse opp i 11 knop, men det skyldes nok i hovedsak den store flapsen som er montert bak på båten. Ca 1,4 m bred og 80cm lang på sidene. Uten denne ville den nok ikke hatt mulighet til å oppnå en slik fart.

 

Så du har nok et snekkeskrog med halvplanertendenser ja :wink: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ser ut til at den har relativt bra bæreflater på sidene da, selv om det ikke var så lett å se detaljer på dette bildet. Nidelv 24 har vel også et lignende undervannskrog, med god bæring akter. Og etter hva jeg har hørt så gjør også disse 11-12 knop med 50hk pluss..

 

Hvilken Fram ble det forresten? Den som ryker eller den med lang vei hjem? Virker som en kjekk båt uansett valg ut fra de bildene vi har sett her. Gratulerer med ny båt!!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ser ut til at den har relativt bra bæreflater på sidene da, selv om det ikke var så lett å se detaljer på dette bildet. Nidelv 24 har vel også et lignende undervannskrog, med god bæring akter. Og etter hva jeg har hørt så gjør også disse 11-12 knop med 50hk pluss..

 

Hvilken Fram ble det forresten? Den som ryker eller den med lang vei hjem? Virker som en kjekk båt uansett valg ut fra de bildene vi har sett her. Gratulerer med ny båt!!!

 

Etter nærmere befaring så er det bare under oppstart den ryker, og litt i det man gir full pinne. Det er minimalt med oljeforbruk på motoren.

Link to post
Share on other sites

Nå lager nå ubåtene "bølger" på en helt annen måte, og mer en 50 hester har de også :cheers:

Tror jammen de fleste er over 12 meter også. :lol:

 

:wink:

 

Min Furuholmen er 10 meter - og med 40 HK så sies det at den skal gjøre 10 knop...det er fort det. :sailing:

 

Nå ser det ut til at jeg må bytte motoren til en Marna FF 24/32 HK....men tror kanskje jeg klarer tilnærmet det samme i toppfart?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Kjører du medstrøms ned Glomma eller noe enter4u? Med sola i ryggen og kjøttkaker til middag, så får jeg Fram'en i såvidt over 10 knuter. Da graver den til gjengjeld så mye at det ikke er moro engang. Jeg har antydning til flaps også, så noe mer løft en bare skroget har jeg også. Motoren er den samme som du har, BMC 2,52 50 hk.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

litt på siden: japanerne lager noen kjempefine og utrolog raske halvplanere med høy baug.

 

fant ikke bilder av disse i faerten men andre detaljer som kan "nytes"

 

kjekt med "buss dør"?

 

Bilde

 

Bilde

 

 

annet - likner mer:

Bilde

 

Bilde

 

skal se om jeg finner noe mer siden, har vært innom flere sider med enorme mengder båter i "vår" kategori senere.

Link to post
Share on other sites

hmmm...

 

Hva skjer om man monterer hydrofoiler under snekkene da?

 

Vil løfte mer av båten ut av vannet... - må sannynligvis ha 2 stk da, for å få stabilitet.

 

20 knop?

 

 

Ellers er det vel en kjent sak at fortrengerskrog kan få høyere fart jo lengre de er i forhold til bredden (???)

Link to post
Share on other sites

nå er det noe som heter NATURLOVER da, som bla.a påvirker et fortrengerskrogs evne til å klare fartsøkning.

Man endrer ikke på disse ved å

1) Sette i større motor

2) Si at de ikke finnes

 

Får man en båt med 6m ( ? ) vannlinje opp i 12Knuter, da går den ikke lengre som et rent fortrengerskrog. Det blir som om vannet plutselig skulle renne oppover, bare fordi man syntes det var fint sån...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er helt forbanna sikkert at skal et skrog gå fortere enn den er lang i meter må den løftes opp av vannet på en eller annen måte for å minske vannmotstanden. På en båt som går fortere er det ett eller annet som gjør så den ikke har et reint fortrengningsskrog. Båter eller skip som er rene fortrengningsskrog vil gjøre det motsatte når den nærmer seg maksfart nemlig å gå dypere i vannet. Det er dette som gjør at det ikke er mulig å få den til å gå fortere uannsett hvor stor maskinkraft som settes inn.

Link to post
Share on other sites

En god tommelfingerregel for maks skroghastighet ved fortrengerskrog er å ta vannlinjelengden i fot; trekke kvadratroten av dette tallet og så multiplisere det med en faktor på ca 1,3 opp mot 1,5 avhengig av skrogegenskapene.

 

Et fortrengerskrog som er 25 fot i vannlinjen vil ut fra denne formelen oppnå maks 7,5 knop. Et skrog som er 36 fot i vannlinjen "butter imot" når det kommer opp til ca 9 knop. For at en ren fortrenger skal oppnå 12 knop, så må den nok ha en vannlinjelengde på ca 64 fot - og en så lang Fram 25 kan jeg ikke huske å ha sett :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Konklusjonen må være at en snekke i 12 knop "halvplaner", dvs. løfter seg delvis ut av vannet. Med den hekken som ble vist på bildet synes jeg det virker ganske rimelig at denne båten kan halvplane med stor nok motor.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kjører du medstrøms ned Glomma eller noe enter4u? Med sola i ryggen og kjøttkaker til middag, så får jeg Fram'en i såvidt over 10 knuter. Da graver den til gjengjeld så mye at det ikke er moro engang. Jeg har antydning til flaps også, så noe mer løft en bare skroget har jeg også. Motoren er den samme som du har, BMC 2,52 50 hk.

Hehe! Nei nei! Dette har blitt sjekket flere ganger. Både med gps og ordinær knopmåler. Men det har sikkert noe med propellen å gjøre også. Og ja...den graver veldig. Må legge til at nå går båten i ferskvann og gjør ike mer enn 9,5knop der. Men det er jo helt naturlig. På den jeg har solgt sto det en fm 8-12. Den gjorde 6,4knop i ferskvann og 7,5 i sjøen :wink:

 

Suzuki:

Har lest en plass at om man skal doble hastigheten på et fortrengerskrog, så må man gange hesteantallet med 8. Ser ikke for meg snekka med 400 hester nei :lol:

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3291/Flaps2.gif

Det er en liten flaps her da :wink:

Redigert av enter4u (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...