mao Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 Ett lite innspill til diskusjonen. Forsvarets MTB'er har deplasementsskrog. De gjør over 30 knop. Båten er 120 fot og har 2 x 3600 HK. Store bølger? Ja! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMS Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 (redigert) "Har lest en plass at om man skal doble hastigheten på et fortrengerskrog, så må man gange hesteantallet med 8. Ser ikke for meg snekka med 400 hester nei Og hvis du dobler en gang til og monterer vinger, så letter farkosten... kult.. Redigert 17.Mai.2006 av TMS (see edit history) Sitér dette innlegget TMS Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 17.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 Ett lite innspill til diskusjonen. Forsvarets MTB'er har deplasementsskrog. De gjør over 30 knop. Båten er 120 fot og har 2 x 3600 HK. Store bølger? Ja! Er ikke det halvplanere da??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 Gikk titanic i plan? Gjorde vel en 30 knop? Eller hva med hurtigruten? Navn: M/S Finnmarken Selskap: Hurtigruten Group ASA Byggeår: 2002 Passasjerer: 1000 Ant. køyer: 643 Bilplasser: 50 Brutto tonn: 15,553 tonn Lengde:138,5m Bredde:21,5m Fart:18 knop Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 17.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 (redigert) KNM Skrei. Sitat: Det spesielle skrog, med lengde/bredde forhold litt over 3:1, består av et V‑formet «hard chine» akterskip, og et rundtformet forskip. Dette gir maksimal fart med mulighet til å to stor last samtidig som båten har gode sjøegenskaper og er manøvreringsdyktig. http://www.fmu.mil.no/marine/Museet/MMUskrei_tekn_data.htm https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3291/KNM_Skrei2.jpg Redigert 17.Mai.2006 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 Både Titanic og hurtigrutene er selvfølgelig godt innenfor sin maksimale skroghastighet. Det er bare til å ta formelen, med vannlinjelengden i fot, trekke ut kvadratroten og multiplisere med en faktor opp mot 1,5 - så enkel og udiskutabel er faktisk fysikkens grunnlover i dette tilfellet MTB'ene nevnes også, og de planer i massevis; det ser man helt tydelig på måten de "slipper vannet"...... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 MTBer er planer. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 Gikk titanic i plan? Gjorde vel en 30 knop?Dersom det er RMS Titanic du mener gikk hun ikke raskere enn 23 knop. Med en lengde på 882,5 fot så er nok dette utenfor det området Poseidons tommelfingerregel for maks skroghastighet er brukandes. (Og før noen spør så får jeg vel nevne at hun hadde sånn omtrent 50.000 hk motorkraft.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mao Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 Dagens MTB'er planer ikke. De gamle treflisene gjorde det med rundt 50 knop ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 Hastigheten til amerikanske hangaskip er hemmelig, men det påstås at de gjør 40 knop, og det er også uten å plane! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
TMS Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 "...Med en lengde på 882,5 fot så er nok dette utenfor det området Poseidons tommelfingerregel for maks skroghastighet er brukandes..." Hvor stor må båten være før formelen ikke kan brukes lenger, mener du ? og hva er det som gjør at formelen ikke gjelder for store båter ? Sitér dette innlegget TMS Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 ...... Med en lengde på 882,5 fot så er nok dette utenfor det området Poseidons tommelfingerregel for maks skroghastighet er brukandes. ..... Hvorfor det? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 (redigert) Hvor stor må båten være før formelen ikke kan brukes lenger, mener du? og hva er det som gjør at formelen ikke gjelder for store båter?Si dét. Tommelfingerregelen tar bare hensyn til bølgen som dannes i lengderetningen. Formelen for denne bølgens fart fortsetter å være riktig, men de andre kreftene som virker inn er nokså mye større. Dermed blir tommelfingerregelen mindre nøyaktig for store skip. Den er ikke særlig god for små båter heller dersom de har en uvanlig skrogform. Oppdatert: For å ta et par andre eksempler: Freedom of the Seas på 1.112 fot og har drøyt 100.000 hk motorkraft, toppfarten er oppgitt til i underkant av 22 knop. RMS Queen Mary 2 er litt lengre med 1.132 fot og har en del større motorkraft med 157.000 hk, toppfarten er oppgitt til omkring 30 knop. Siden hangarskip er nevnt så er f.eks. USS Nimitz på 1.092 fot (vannlinje 1.040 fot) og har betydelig større motorkraft med sine to atomreaktorer, toppfarten er kun oppgitt til mer enn 30 knop. Ta oppgitt motorkraft med en klype salt, for disse skipene bruker mye kraft til andre ting enn framdrift. Kvadratroten av 1112, multiplisert med 1,5 er 50 knop. En del bruker faktoren 1,34 i stedet for 1,5 i denne tommelfingerregelen og da blir hastigheten i underkant av 45 knop. Redigert 17.Mai.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue Sky Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 (redigert) Som sagt tidligere så har dagens MTB`er fortregningsskrog (Hauk og Storm klasse), bortsett fra de nye katameranene da. Mener å huske fra tiden jeg tjenestegjorde ombord at disse "satt seg" ca 80 cm når de gikk for fullt.... Redigert 17.Mai.2006 av Blue Sky (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
loffern Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 Hvor stor må båten være før formelen ikke kan brukes lenger, mener du ? og hva er det som gjør at formelen ikke gjelder for store båter ? Formelen er kun teoretisk makshastighet og skrogets form vil itillegg kunne redusere denne. Tunnelene for thrustere, stabilisatorer og ror vil også øke vannmotstanden betraktelig. Så større båter vil ha skroghastighet langt lavere en den teoretiske. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 ...... En del bruker faktoren 1,34 i stedet for 1,5 i denne tommelfingerregelen ..... Hei Sjøtummel, Det er meget fornuftige betraktninger du kommer med! Når det gjelder faktoren, så skal denne angivelig stort sett være mellom 1,3 og 1,5. Grunnen til at jeg valgte den høyeste i mitt eksempel var at man tok utgangspunkt i en 25 fots snekke som angivelig gjorde 12 knop...... Jevnt over, så er nok 1,3 - 1,4 adskillig nærmere sannheten. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 Jeg hadde ei tresnekke (Grimstadsnekke) som med 7-9 hk. Sleipner gjorde i underkant av 7 knop. Jeg byttet motor til en VP - B-18 motor som var marinisert. De satt gjerne i Myra-båtene i begynnelsen av 70-tallet. Snekka gjorde nå 12 knop. Andre med samme motor dyttet halve Mosse-sundet foran seg. Min la seg pent oppå og strøk avgårde. Gamlesnekka med 7/9 hk. i regattakjøring på 70-tallet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 (redigert) Jeg byttet motor til en VP - B-18 motor som var marinisert.Hm, en marinisert VP B18 betyr et sted mellom 95 og 115 hk om jeg ikke husker feil (litt avhengig av forgassere og andre deler som varierte litt på disse, for ikke å glemme stoltheten til disse utmerkede motorenes eiere). Det var litt av et sprang fra en motor på 7-9 hk. Redigert 17.Mai.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 Mener Son Marina som solgte motoren oppga rundt 30 - 50 hk et sted. Kjørte på traktorbensin. Startet og stoppet på vanlig bensin. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 Dersom det er mulig for enter4u å få tatt bilder av skroget og vannføringen for hver knop i hastighetsområdet 6 - 12 (maks fart), ville det være av interesse. Har sett endel slike bilder fra modelltanken hos Marintek, Trondheim, som tester ut forskjellige skrogformer. Disse viser ganske store variasjoner for forskjellige skrog under ulike hastigheter. Vannfortregningen omkring baugen gir ofte en pekepinn om farten til båten, men noen båter har bedre evne enn andre til å holde baugen nede ved økende fart og graver seg dermed noe mindre ned med akterenden. Dette kan bero på gunstig kombinasjon av skrogform, plassering av propell, propellakselvinkling, motorstyrke og vektfordeling i båten. Motoren i denne båten er ganske kraftig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enter4u Svart 17.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 Dersom det er mulig for enter4u å få tatt bilder av skroget og vannføringen for hver knop i hastighetsområdet 6 - 12 (maks fart), ville det være av interesse. Har sett endel slike bilder fra modelltanken hos Marintek, Trondheim, som tester ut forskjellige skrogformer. Disse viser ganske store variasjoner for forskjellige skrog under ulike hastigheter. Vannfortregningen omkring baugen gir ofte en pekepinn om farten til båten, men noen båter har bedre evne enn andre til å holde baugen nede ved økende fart og graver seg dermed noe mindre ned med akterenden. Dette kan bero på gunstig kombinasjon av skrogform, plassering av propell, propellakselvinkling, motorstyrke og vektfordeling i båten. Motoren i denne båten er ganske kraftig. Skal prøve å få noen til å ta bilder av båten for hver knop, men den går for tiden i ferskvann. For dem med interesse så kan vi jo ta et eksperriment på baatplassen-treffet. Har et bilde av båten der den går i 9,5 knop. Noe som er topp hastighet i ferskvann. https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3291/full_gass.jpg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 Mener Son Marina som solgte motoren oppga rundt 30 - 50 hk et sted. Kjørte på traktorbensin. Startet og stoppet på vanlig bensin.Montro om det må ha vært en B18C. Var det enkel eller dobbel forgasser? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 Viser til innlegg #1 og 46. 2.5 knop forskjell i hastighet mellom saltvann og ferskvann i dette fartsområdet synes ganske mye. Er lasting, vektfordeling og temperaturforhold stort sett identiske under de to betingelsene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 Forrige båten vår var en Sollux 24. Med tomme tanker og lite last gikk denne 11 GPS knop med 34 hk diesel. Då må vel dette vere ein halvplaner? Synes båten gikk veldig fint på toppfart. Denne båten kunne godt hatt det dobbelte av hestekrefter. Snakket med en som hadde 80Hk i samme båt, og han logget 16 knop! Det var iallefall en økonomisk båt! Feriepakket båt, 4 personer og fulle tanker marsjet vi på 8 knop. Brukte då 3-4l/t. trur ikkje det er mange snekker som matcher dette. Her er bilder av undervannskroget: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
o.b.lix Svart 17.Mai.2006 Del på Facebook Svart 17.Mai.2006 Då må vel dette vere ein halvplaner?Stort bedre eksempel på halvplaner-skrog har jeg ikke sett! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.