Jump to content

fortrengerskrog som går "fort"


enter4u

Recommended Posts

Svart (redigert)

KNM Skrei. Sitat:

 

Det spesielle skrog, med lengde/bredde forhold litt over 3:1, består av et V‑formet «hard chine» akterskip, og et rundtformet forskip. Dette gir maksimal fart med mulighet til å to stor last sam­tidig som båten har gode sjøegenskaper og er manøvreringsdyktig.

 

http://www.fmu.mil.no/marine/Museet/MMUskrei_tekn_data.htm

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3291/KNM_Skrei2.jpg

Redigert av enter4u (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Både Titanic og hurtigrutene er selvfølgelig godt innenfor sin maksimale skroghastighet.

 

Det er bare til å ta formelen, med vannlinjelengden i fot, trekke ut kvadratroten og multiplisere med en faktor opp mot 1,5 - så enkel og udiskutabel er faktisk fysikkens grunnlover i dette tilfellet :wink::wink:

 

MTB'ene nevnes også, og de planer i massevis; det ser man helt tydelig på måten de "slipper vannet"......

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Gikk titanic i plan? Gjorde vel en 30 knop?

Dersom det er RMS Titanic du mener gikk hun ikke raskere enn 23 knop. Med en lengde på 882,5 fot så er nok dette utenfor det området Poseidons tommelfingerregel for maks skroghastighet er brukandes. (Og før noen spør så får jeg vel nevne at hun hadde sånn omtrent 50.000 hk motorkraft.)
Link to post
Share on other sites

"...Med en lengde på 882,5 fot så er nok dette utenfor det området Poseidons tommelfingerregel for maks skroghastighet er brukandes..."

 

Hvor stor må båten være før formelen ikke kan brukes lenger, mener du ? og hva er det som gjør at formelen ikke gjelder for store båter ? :seeya:

TMS

Link to post
Share on other sites

Hvor stor må båten være før formelen ikke kan brukes lenger, mener du? og hva er det som gjør at formelen ikke gjelder for store båter?

Si dét. Tommelfingerregelen tar bare hensyn til bølgen som dannes i lengderetningen. Formelen for denne bølgens fart fortsetter å være riktig, men de andre kreftene som virker inn er nokså mye større. Dermed blir tommelfingerregelen mindre nøyaktig for store skip. Den er ikke særlig god for små båter heller dersom de har en uvanlig skrogform.

 

Oppdatert:

For å ta et par andre eksempler: Freedom of the Seas på 1.112 fot og har drøyt 100.000 hk motorkraft, toppfarten er oppgitt til i underkant av 22 knop. RMS Queen Mary 2 er litt lengre med 1.132 fot og har en del større motorkraft med 157.000 hk, toppfarten er oppgitt til omkring 30 knop. Siden hangarskip er nevnt så er f.eks. USS Nimitz på 1.092 fot (vannlinje 1.040 fot) og har betydelig større motorkraft med sine to atomreaktorer, toppfarten er kun oppgitt til mer enn 30 knop. Ta oppgitt motorkraft med en klype salt, for disse skipene bruker mye kraft til andre ting enn framdrift.

 

Kvadratroten av 1112, multiplisert med 1,5 er 50 knop. En del bruker faktoren 1,34 i stedet for 1,5 i denne tommelfingerregelen og da blir hastigheten i underkant av 45 knop.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor stor må båten være før formelen ikke kan brukes lenger, mener du ? og hva er det som gjør at formelen ikke gjelder for store båter ? :seeya:

Formelen er kun teoretisk makshastighet og skrogets form vil itillegg kunne redusere denne. Tunnelene for thrustere, stabilisatorer og ror vil også øke vannmotstanden betraktelig. Så større båter vil ha skroghastighet langt lavere en den teoretiske.

Link to post
Share on other sites

...... En del bruker faktoren 1,34 i stedet for 1,5 i denne tommelfingerregelen .....

Hei Sjøtummel,

 

Det er meget fornuftige betraktninger du kommer med!

Når det gjelder faktoren, så skal denne angivelig stort sett være mellom 1,3 og 1,5. Grunnen til at jeg valgte den høyeste i mitt eksempel var at man tok utgangspunkt i en 25 fots snekke som angivelig gjorde 12 knop......

 

 

Jevnt over, så er nok 1,3 - 1,4 adskillig nærmere sannheten.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ei tresnekke (Grimstadsnekke) som med 7-9 hk. Sleipner gjorde i underkant av 7 knop. Jeg byttet motor til en VP - B-18 motor som var marinisert. De satt gjerne i Myra-båtene i begynnelsen av 70-tallet. Snekka gjorde nå 12 knop. Andre med samme motor dyttet halve Mosse-sundet foran seg. Min la seg pent oppå og strøk avgårde.

 

Bilde

Gamlesnekka med 7/9 hk. i regattakjøring på 70-tallet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet motor til en VP - B-18 motor som var marinisert.

Hm, en marinisert VP B18 betyr et sted mellom 95 og 115 hk om jeg ikke husker feil (litt avhengig av forgassere og andre deler som varierte litt på disse, for ikke å glemme stoltheten til disse utmerkede motorenes eiere). Det var litt av et sprang fra en motor på 7-9 hk. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom det er mulig for enter4u å få tatt bilder av skroget og vannføringen for hver knop i hastighetsområdet 6 - 12 (maks fart), ville det være av interesse. Har sett endel slike bilder fra modelltanken hos Marintek, Trondheim, som tester ut forskjellige skrogformer. Disse viser ganske store variasjoner for forskjellige skrog under ulike hastigheter. Vannfortregningen omkring baugen gir ofte en pekepinn om farten til båten, men noen båter har bedre evne enn andre til å holde baugen nede ved økende fart og graver seg dermed noe mindre ned med akterenden. Dette kan bero på gunstig kombinasjon av skrogform, plassering av propell, propellakselvinkling, motorstyrke og vektfordeling i båten. Motoren i denne båten er ganske kraftig.

Link to post
Share on other sites

Dersom det er mulig for enter4u å få tatt bilder av skroget og vannføringen for hver knop i hastighetsområdet 6 - 12 (maks fart), ville det være av interesse. Har sett endel slike bilder fra modelltanken hos Marintek, Trondheim, som tester ut forskjellige skrogformer. Disse viser ganske store variasjoner for forskjellige skrog under ulike hastigheter. Vannfortregningen omkring baugen gir ofte en pekepinn om farten til båten, men noen båter har bedre evne enn andre til å holde baugen nede ved økende fart og graver seg dermed noe mindre ned med akterenden. Dette kan bero på gunstig kombinasjon av skrogform, plassering av propell, propellakselvinkling, motorstyrke og vektfordeling i båten. Motoren i denne båten er ganske kraftig.

Skal prøve å få noen til å ta bilder av båten for hver knop, men den går for tiden i ferskvann. For dem med interesse så kan vi jo ta et eksperriment på baatplassen-treffet. Har et bilde av båten der den går i 9,5 knop. Noe som er topp hastighet i ferskvann.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3291/full_gass.jpg

Link to post
Share on other sites

Forrige båten vår var en Sollux 24. Med tomme tanker og lite last gikk denne 11 GPS knop med 34 hk diesel. Då må vel dette vere ein halvplaner? Synes båten gikk veldig fint på toppfart. Denne båten kunne godt hatt det dobbelte av hestekrefter. Snakket med en som hadde 80Hk i samme båt, og han logget 16 knop!

 

Det var iallefall en økonomisk båt!

Feriepakket båt, 4 personer og fulle tanker marsjet vi på 8 knop. Brukte då 3-4l/t. trur ikkje det er mange snekker som matcher dette.

 

Her er bilder av undervannskroget:

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...