Jump to content

Når båten helst vil være ubåt


Ben

Recommended Posts

Årets sjøsetting ble en katastrofe. Båten nektet å trutne. På det verste hadde

jeg vann helt opp til manifoldene. 3 220v pumper, pluss de 4 12v jeg har fast ombord

klarte ikke å holde unna. Til slutt var det bare å få båten opp på land igjen.

Motorene er tømt for vann(25ltr), startemotorene ligger til tørk i kjelleren,

dynamoene kan jeg like gjerne skifte. Båtsesongen er på vei til å gå til h....e. :cryin:

Og ja, jeg hadde lagt Farm i sprekkene, men tydligvis ikke nok. Nei, ingen av

skroggjennomføringene hadde røket. Har hatt båten i 6 år og aldri vært med på makan.

Nå fabler jeg om å plast/epoksybelegge alt under vannlinjen. Er det noen som har erfaring

med denslags. Har søkt på i emneregisteret her, men fant ikke så mye. Kjøpe ny båt??,

gjerne det, men de pengene har jeg ikke. Dessuten liker jeg båten min. Kona er ikke så

verst fornøyd med den, hun heller. Årets ubåtvariant hadde hun forøvrig ikke særlig

sansen for.

 

Mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

:eek:

Uff da, dette var da trist.

Men hvordan kan du ha så store sprekker i et skrog uen å se de før sjøsetting? Ville tro du kunne se tvers gjennom?

 

Vel, plasting er diskutert og konklusjonen var vel at dette stort sett er nødhjelp for å kjøpe noen år til.

Men endel fortalte at de kjente til båter som var plastet for maaange år siden og var fortsatt like fine.

 

Har du noen bilder av båten da? må jo være ganske stor siden du har 2 motorer? (med 25 ltr.vann!!)

 

Ening med Bastard; prøv å klinke opp og skru fast kjølbordet lang kjølen ( dette er vel det vanligste punktet på båter som ikke trutner skikklig) likedan opp langs forstevn og rundt kekken (regner med det er en plattgatter.) ikke uvanlig at det bår med et par hundre små syrefaste skruer på dette.

 

Så skru fast kjølbord og stramm opp klink/bytt de ødelagte før du vurderer å ødelegge (etter mine øyne) båten ved å plaste.

 

Lykke til!!!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

:eek:

Uff da, dette var da trist.

Men hvordan kan du ha så store sprekker i et skrog uen å se de før sjøsetting? Ville tro du kunne se tvers gjennom?

 

Så skru fast kjølbord og stramm opp klink/bytt de ødelagte før du vurderer å ødelegge (etter mine øyne) båten ved å plaste.

 

Lykke til!!!

Joda, jeg så at det var noen smale sprekker, men det er det alltid om våren. De verste er alltid ilagt Farm, så også iår. Det som var spesiellt, var at skroget ikke ville trutne. Båten hang 2 timer

i stroppen, uten at det hjalp. En kort periode lot vi båten flyte fritt, det var da det skar seg for alvor. Enig, det å "plaste" en hel trebåt er vanligvis ikke særlig pent. Det er derfor jeg tenker meg

å gjøre dette under vannlinjen(følge sprutlisten).

 

Ben

 

Bilde

Redigert av Ben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å finne ut hvor lekkasjen var som verst er vel første bud. Sannsynligvis er det kun et sted eller to hvor vannet renner inn i for store mengder. Jeg ville nå lokalisert lekkasjepunktet(ene) førtst, før jeg ødela båten med plasting. Hvis den har vært bra før, er det rimelig sannsynlig at du kan få den bra igjen uten å ty til uorganisk materiale.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Jo Lasse det går an. Det går også an å tilføre båten vann fra innsiden (og utsiden selvsagt) for at trutningen skal starte allerede på land. Kan nok hende at Ben må til med litt lusing et sted eller to. Langt bedre en plasting hvertfall.

Redigert av Fram25 (see edit history)

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

2 timer er jo litt lite tid for trutning, men når så mange pumper ikke holder unna ville jeg nok sjekket undervanns skroget.

Hvordan er denne båten bygget? Er det finér den er bygget av

Dette er nok en standard kravellbygget plattgatter, furu på eik ribber og spanter. De likte å være ubåter.

 

1) Vær forsiktig med å fylle vann i dem når de står på land, de kan sprekke.

Vi brukte å gjøre:

Alt. 1) Tape over alle nater med maskeringstape

Alt. 2) Klin alle nater, sprekker og skjøter med smørefett

Alt. 3) Utelukker overhode ikke alt 1 og 2. Aviser eller ulltepper innvendig fuktet med vann 3 uker før sjøsetting

Alltid: Stoff over Alt 1 og 2. Vent minst en uke med å starte motoren(e).

 

Over var vanlig prosedyre på disse båtene tidligere. Det er ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt. "Våre" båter var alltid uproblematisk tette. Hadde vi ikke fulgt Alt. 2, subsidiært 1, ville disse båtene fulgt med slippvogna ned. Dette var før automatiske elektriske, lensepumper var vanlig i båtene. Den gangen plastbåter ble sett på som noe ufyslige greier som neppe hadde livets rett og sikkert ville forsvinne fra markedet innen fem år.

 

Skikkelig trutning tar fra en- til to uker.

Link to post
Share on other sites

Er ikke 2 timer litt kort tid for å trutne da ?

Jo så absolutt, men vanligvis har det gått ca 1 time før de faste pumpene ombord hadde

kontroll. Etter 4-5 dager er båten normalt tett. Mistenker at årets varmebølge ble litt mye av det gode for treverket. Det er en Mahogny(kravellbygget) Storø 34 jeg har.

En liten trøst er at batteriene har overlevd og er nå iferd med å skru sammen starterene som

også har klart seg overraskende bra. Nå gjennstår å se om motorene har fått banesår eller ei.

Ser på "plasting" som en mer permanent løsning, for å unngå liknende skrekkopplevelser i framtiden.

 

Ben

Link to post
Share on other sites

Et dumt spørsmål fra en plastbåt eier:

 

Går det ikke an å fylle opp med litt vann mens båten ligger på land for å se hvor det renner ut mest?

 

Jo Lasse det går an. Det går også an å tilføre båten vann fra innsiden (og utsiden selvsagt) for at trutningen skal starte allerede på land. Kan nok hende at Ben må til med litt lusing et sted eller to. Langt bedre en plasting hvertfall.

man skall vara veldi försiktig när man fyller vann i en trebåt på land.........

använd exempelvis trasmattor som man dränker med vann.....

 

många trebåtar har en massa 'småskit' som sitter mellan borden o håller båten tät, det er stor

risk att denne 'småskit' trengs ut o man har ännu otätare båt efteråt.

(likaså hård körning så att båten slår i sjöen kan få 'småskiten' att losse, min egen erfaring :headbang: !)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

På en sånn båt som du har,en klassiker, så syntes jeg det er tilnærmet voldtekt å plaste den. Men samtidig så skjønner jeg hvorfor du tenker sånn. Håper du finner en rimelig og god løsning på problemet.

:yesnod::yesnod::yesnod:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

På en sånn båt som du har,en klassiker, så syntes jeg det er tilnærmet voldtekt å plaste den. Men samtidig så skjønner jeg hvorfor du tenker sånn. Håper du finner en rimelig og god løsning på problemet.

Helt enig, thor. Det er også derfor jeg leter etter en metode å "plaste" under vannlinjen.

Det er tross alt ikke synlig når båten ligger på vannet. Som tidligere nevnt, tenker jeg meg

å følge sprutlisten.

 

Ben

Link to post
Share on other sites

Vel, det er jo endel båter som ble oirginalt bygget med plastet bunn, så det er jo ikke så veldig feil...

Men denne har vel mahogany heltre også i undervannsskroget. De plastede var vel stort sett finerbåter?

Men siden det mahogany så trutner det dårligere og senere enn feks furu. -så det er ikke skjeldent at når man bytter ut undervannsskroget på disse båtene blir det brukt furu isteden.

 

Vel jeg heller fortsatt til tanken på finne ut hvor det kommer inn så store mengder, har du fått sett langs kjøl, hylser til propellaksler og ror osv. ?

En annen tanke er lagringsbetode, har hun stått på spessielt få understøtter mot kjølen, skevt i vogga, eller noe annet spessiellt i år? Siden dette ikke har vært noe stort problem før, så tyder jo på at treet er friskt, men det er en eller annen uregelmessighet som forårsaker det?

 

(VAKKER BÅT!!!! Du har en plikt til å finne ut av det ellers så kommer jeg og beslaglegger henne) :wink:

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Hei

Hvis du har gjort en bra jobb med lakking/olje, så er overflaten på treverket tett, og det kan ta lang tid før vannet trenger inn i treverket og fukter veden. Treverket skal tross alt være gjennomvått for å trutne skikkelig.

Et alternativ for trutning på land er å sette på hagesprederen under båten. Da blir den ikke full av vann og ødelagt pga vekten.

 

Margarin - helst "pers" som er hardest, smørefett el er bra alernativer for å holde den flytende til den trutner.

 

lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Huldas metode er så absoludt å anbefale. Generelt er jeg skeprisk til å putte noe som helst i sprekker som ikke tyter tilnærmet 100% ut igjen under trutning. Farm er og blir et overvurdert middel. Til nød kan det brukes på klinkbygget båt i overgangene mellom bordene (og ja, jeg vet jeg ikke er politisk korrekt nå). Farm blir fort hard og porøs, og du skal ikke se bort i fra at all Farmbruken kan ha forverret dine lekkasjer.

 

Plaste under vannlinjen kan være en meget god ide, så lenge en ikke bruker plast (altså polyester og matte), men epoxy og spesialduk egnet til formålet. Båten blir dønn tett, og en smule stivere. Hør med anerkjent båtbygger om hva som er den beste måten å gjøre det på. Søk også litt på Trãbåtsakuten.

 

Vil du bevare båten som den er uten epoxy, vil jeg anbefale at du luser skroget under vannlinjen. Dette finnes det gode beskrivelser på i en "manual" fra West System, dog ville jeg kjøpt limet et annet sted grunnet prisen, f.eks Aeropoxy fra Trebåten i Drøbak (eller har de flyttet til Vinterbro nå?)

 

For øvrig en meget fin båt du har!

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Ikkje kjekt når det lek so mykje.. Hadde en trasig opplevelse i påska her også... Fekk litt panikk når svinghjulet bjynde å kaste vatn og det likevel var ein go halv time før eg kom til lands å fekk pumpehjelp.... Men etter 10 timar og litt margarin var det meste gjort... Har ikkje vore så gale tidlegare... Men er nok ein serdeles tørr vinter som er orsaka til dette... Men trebåt må en ha :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...