Jump to content

problemer med kjøling på mercruiser


Bams

Recommended Posts

Har en kamerat som ikke får riktig kjøling på motoren.Har skiftet impeller,termostat og nå til slutt toppakning uten noe forandring.Temperaturnålen står på null for å så hoppe opp på drifts temp. i noen sekunder for å så falle ned igjen å bli der lenge før nålen hopper opp igjen.Temp.måleren er testet og funnet i orden.Motoren er en 4,3 EFI 98 mod.Håper noen kan ha en løsning på dette problemet så kameraten min får sove om natta igjen :cheers:

Link to post
Share on other sites

Temperaturen hopper ikke opp og ned inni av en sekund.

Det du beskriver kan bare være feil med elektrikken, om måleren er nå testet eller ikke.

Da må du vel søke som Trophy sa.

 

Temperaturføleren kan måles på motstand mens motoren blir varmt.

Forandrer seg motstanden gjevnt så kan du utgår fra at feilen ligger enten i tilkoblingene eller måleren.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det høres veldig logisk ut det dere sier.Men dette skjer samtidig med at termostat åpner og lokker,og da blir term.huset kaldt på et blunk og varm veldig fort når den åpner.Har ikke testet om føleren er bra,men synes det er litt rart den skal kutte ut samtidig som term. åpner.men man vet jo aldri.takker for kjappe svar :smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Har vært borti det samme med ettermontert FV kjøling. Problemer med å få luftet det skikkelig ut.

Luftlommer/lokal koking var varmere enn resten og termometeret hopper opp og ned som en jojo.

Hvis det skulle være sjøvannskjølt kan samme fenomenet opptre hvis dårlig sirkulasjonpumpe eller at sjøvannspumpen suger luft ett sted slik at vanner skummer (bravo eller alfa med pumpe på motor) Termostat som henger kan også medføre problemer med ikke like hurtig variasjon da.....

Hvis topp eller innsug, burde du vel ha hatt litt vann i oljen etterhvert skulle jeg tro?

Link to post
Share on other sites

Har vært borti det samme med ettermontert FV kjøling. Problemer med å få luftet det skikkelig ut.

Hvordan lufter man et kjøleanlegg da??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Vanligvis lufter det seg selv, men hvis varmeveksler ligger lavere enn motor eller høyere enn ekspansjonstank kan det ta lang tid. Man må løsne klemmer og slippe ut luft der det trengs.

Midlertidig kan man bytte ut slanger til/fra kjøler med gjennomsiktige slanger. Etterhvert som motor blir varm har de små boblene en tendens til og "vokse".

Til sammenligning hadde samboern en BMW 318 jeg måtte etterfylle kjølevæske i oppoverbakke fordi registeret til varmeapparatet sto så høyt. Bilen kokte på tomgang selv med ny (slange)termostat. Ett kjent problem mente BMW entusiaster.....

Link to post
Share on other sites

bruker denne metoden med raskt og effektivt resultat:

 

lukket kjølesystem med ekspansjonstank og evt varmeapparatregister:

åpne evt kraer til varmeapparat etc.

fyll opp anlegget til det er helt fullt og evt midt mellom strekene på eksansjonstanken.

varmkjør motoren på tomgang til en er helt sikker på at termostaten er åpnet uten å sette på lokket for systemet.

i løpet av oppvarmingstiden kommer det aller meste av luft ut.

øk da turtallet til du ser at veskenivået i påfyllingsstedet begynner å synke.

øk turtallet til veskenivået ikke synker ytterligere.

mens motoren går på dette turtallet fyller man opp til max på påfyllingsstedet (ikke ekspansjonstanken) og setter på lokket.

 

det aller meste hvis ikke all luft er nå ute.

 

prosessen kan gjentas en gang men mine erfaringer tyder på at dette ikke er nødvendig.

 

 

får man konstant luft i eller ikke blir kvitt luft i systemet på dieselmotorer kan dette være et tegn på defekt toppakning eller sprukket topplokk.

dieselmotorer ser under disse forhold ut til å kunne presse forbrenningsgass inn i kjølesystemet uten at det nødvendigvis kommer kjøleveske inn i motoren.

blir det riktig ille bobler det i ekspansjonstank/renner ut av overløp og veskenivået synker etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...