Bams Startet 21.Mai.2006 Del på Facebook Startet 21.Mai.2006 Har en kamerat som ikke får riktig kjøling på motoren.Har skiftet impeller,termostat og nå til slutt toppakning uten noe forandring.Temperaturnålen står på null for å så hoppe opp på drifts temp. i noen sekunder for å så falle ned igjen å bli der lenge før nålen hopper opp igjen.Temp.måleren er testet og funnet i orden.Motoren er en 4,3 EFI 98 mod.Håper noen kan ha en løsning på dette problemet så kameraten min får sove om natta igjen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 21.Mai.2006 Del på Facebook Svart 21.Mai.2006 Tror nok at dette problemet stammer fra temp giver eller et sted på veien til temp måler. Delvis brudd på ledning, jordingsfeil osv...... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post Share on other sites More sharing options...
Bams Svart 21.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2006 Kjenner godt att moteren er veldig varm før termostat åpner å da faller tempen Er ikke brudd eller dårlig kontakt på ledning mellom føler og måler.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 21.Mai.2006 Del på Facebook Svart 21.Mai.2006 Temperaturen hopper ikke opp og ned inni av en sekund. Det du beskriver kan bare være feil med elektrikken, om måleren er nå testet eller ikke. Da må du vel søke som Trophy sa. Temperaturføleren kan måles på motstand mens motoren blir varmt. Forandrer seg motstanden gjevnt så kan du utgår fra at feilen ligger enten i tilkoblingene eller måleren. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 21.Mai.2006 Del på Facebook Svart 21.Mai.2006 Er ikke brudd eller dårlig kontakt på ledning mellom føler og måler.. Hvordan er det med jordings ledningen da ?, imellom motoren,batteri,instrument ?? Noen mulighet til å vertifiseren motorens temperatur ?? , annen måler, eventuelt et IR termometer . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bams Svart 21.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2006 Det høres veldig logisk ut det dere sier.Men dette skjer samtidig med at termostat åpner og lokker,og da blir term.huset kaldt på et blunk og varm veldig fort når den åpner.Har ikke testet om føleren er bra,men synes det er litt rart den skal kutte ut samtidig som term. åpner.men man vet jo aldri.takker for kjappe svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mao Svart 21.Mai.2006 Del på Facebook Svart 21.Mai.2006 Har vært borti det samme med ettermontert FV kjøling. Problemer med å få luftet det skikkelig ut. Luftlommer/lokal koking var varmere enn resten og termometeret hopper opp og ned som en jojo. Hvis det skulle være sjøvannskjølt kan samme fenomenet opptre hvis dårlig sirkulasjonpumpe eller at sjøvannspumpen suger luft ett sted slik at vanner skummer (bravo eller alfa med pumpe på motor) Termostat som henger kan også medføre problemer med ikke like hurtig variasjon da..... Hvis topp eller innsug, burde du vel ha hatt litt vann i oljen etterhvert skulle jeg tro? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 21.Mai.2006 Del på Facebook Svart 21.Mai.2006 Har vært borti det samme med ettermontert FV kjøling. Problemer med å få luftet det skikkelig ut.Hvordan lufter man et kjøleanlegg da?? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Bams Svart 21.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2006 Tanken har slått oss att d kunne vere luft,men syntes det var litt rart.Får ta en runde å sjekke om det suger luft noe steder.Gode svar å få her ja! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mao Svart 21.Mai.2006 Del på Facebook Svart 21.Mai.2006 Vanligvis lufter det seg selv, men hvis varmeveksler ligger lavere enn motor eller høyere enn ekspansjonstank kan det ta lang tid. Man må løsne klemmer og slippe ut luft der det trengs. Midlertidig kan man bytte ut slanger til/fra kjøler med gjennomsiktige slanger. Etterhvert som motor blir varm har de små boblene en tendens til og "vokse". Til sammenligning hadde samboern en BMW 318 jeg måtte etterfylle kjølevæske i oppoverbakke fordi registeret til varmeapparatet sto så høyt. Bilen kokte på tomgang selv med ny (slange)termostat. Ett kjent problem mente BMW entusiaster..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 21.Mai.2006 Del på Facebook Svart 21.Mai.2006 bruker denne metoden med raskt og effektivt resultat: lukket kjølesystem med ekspansjonstank og evt varmeapparatregister: åpne evt kraer til varmeapparat etc. fyll opp anlegget til det er helt fullt og evt midt mellom strekene på eksansjonstanken. varmkjør motoren på tomgang til en er helt sikker på at termostaten er åpnet uten å sette på lokket for systemet. i løpet av oppvarmingstiden kommer det aller meste av luft ut. øk da turtallet til du ser at veskenivået i påfyllingsstedet begynner å synke. øk turtallet til veskenivået ikke synker ytterligere. mens motoren går på dette turtallet fyller man opp til max på påfyllingsstedet (ikke ekspansjonstanken) og setter på lokket. det aller meste hvis ikke all luft er nå ute. prosessen kan gjentas en gang men mine erfaringer tyder på at dette ikke er nødvendig. får man konstant luft i eller ikke blir kvitt luft i systemet på dieselmotorer kan dette være et tegn på defekt toppakning eller sprukket topplokk. dieselmotorer ser under disse forhold ut til å kunne presse forbrenningsgass inn i kjølesystemet uten at det nødvendigvis kommer kjøleveske inn i motoren. blir det riktig ille bobler det i ekspansjonstank/renner ut av overløp og veskenivået synker etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 V8-motorer fra Mercruiser har luftenippel på termostathuset, som ligger i samme høyde som veksler. Det skulle ikke forbause meg om V6 også har det...? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.