Jump to content

Batterilader - hva velger jeg?


Batdilla

Recommended Posts

Jeg har tenkt å anskaffe batterilader til min Snømann 22 fot, men er usikker på hva jeg trenger og følgelig bør velge. Har forsøkt å lese en del diskusjoner om emnet for å bli litt klokere, men det ser ut som det er like mange meninger og like mange ting å ta hensyn til som det finnes folk som bruker batteriladere. Dvs ikke lett å bli klok på og trekke ut hva som virkelig er essensielt.

 

I dag sitter det 1 batteri i som jeg har tenkt å komplettere med et batteri til, slik at jeg bruker det ene som startbatteri og det andre til forbruk. Båten ligger som en del vet på Lake of Mjøsa. Normalt vil vi bruke båten fre-søn, og i ferier (De få gangene fenomenet 'ferie' opptrer). Litt dagsturer og litt overnatting.

 

Jeg ser for meg at det kan bli såpass med småragging at forbruksbatteri trenger ytterligere lading når vi er ferdig med helgens utflukter.

 

Jeg ser for meg en lader med bra vedlikeholdsfunksjon som jeg kan hekte på batteriene når jeg parkerer søndag ettermiddag som tar seg av lading og vedlikeholdslading uten å koke batteriene helt ihjel. Slik at dette, om mulig, kan stå uten tilsyn igjennom uken til jeg er hjemme igjen neste fredag og skal ut igjen med Snømannen.

 

Så:

 

* Hva bør jeg legge vekt på ved valg av lader?

* Hvor stor lader bør jeg ha?

* Med/uten temperatursensor?

* Essensielle funksjoner og egenskaper man bør se etter?

* Fabrikat og type som kan anbefales? Jeg ser Ladac anbefales av mange. Har ikke sjekket prisläget på Ladac enda. Er det kun Ladac som duger, eller finnes andre alternativer med rimelig kvalitet/funksjonalitet?

 

Flott hvis noen kan komme med noen jordnære betrakninger rundt dette som kan bidra til å opplyse en uvitende Snømann eier. Gjerne med litt teori og begrunnelse for valg, men helst ikke mer enn at det kan fordøyes, og gjerne ikke mer enn at flere kan enes om at dette fornuftig...

 

Noen som våger seg?

Link to post
Share on other sites

Det finnes en del å velge i, og Ladac er sikkert bra men relativt dyrt. Da jeg undersøkte markedet for et par år siden falt mitt valg til slutt på mobitronic. Selv Paul fra Ladac har gitt denne laderen god attest :sad:

 

Har så langt vært veldig godt førnøyd med min 25A mobitronic lader.  Den virker snill med batteriene, er stillegående og står på mer eller mindre konstant hele vinteren. Den har inngang for temp sensor, men jeg har ikke koblet til sensor (var utsolgt da jeg kjøpte laderen)

 

Regner med at du klarer deg bra med den minste mobitronic modellen på 15A.

 

Se http://www.hjertmans.se/

 

Artikkel nr 5496-15 , SEK 1995,-

 

Det finnes også tall på hvor stor en lader bør være ifh batterikapasiteten som skal lades, men det tallet finner jeg ikke i farten.  Mulig 15A blir i meste laget til et batteri. Ikke spar på kobberet når du skal montere. Bruk tykke kabler.

Link to post
Share on other sites

Hei Batdilla

 

På forbrukssiden har jeg 2x115ah Sønnac, til disse har jeg koplet en Ladac på 10A. Dette holder mer en nok, selv når batteriene er sultne og kjøleskapet går. Når jeg legger til i båthavna hjemme, kopler jeg til landstrømmen, laderen er permanent innkoplet. Kjøleskapet får stå på hele sesongen, så slipper jeg jobben med å tømme dette etter hver helg.

 

Kontrollerte "vannstand" på batteriene nå i høst, kun en celle trengte en bitteliten skvett, så her har det ikke vært noe problem. (ikke fylt noe under sommeren)

 

Har ikke mulighet til ha lader permanent på nå om vinteren. 2 uker siden de ble ladet og ved kontroll nå, viste voltmeteret (proff-modell) 13,05V.  :sad:

 

Har en 5A Ladac lader til startbatteriet. Egentlig unødvendig, men mye bruk av baugpropell inn i båthavna gjør det aktuelt med lading.

 

Fordelen med Ladac er 14.6 V lading og 13,6 V vedlikehold når batteriet er fullt, men som sagt det ser ikke ut til å være noe problem med fordamping. Sikkert mulig andre produsenter har samme funksjon, men jeg kan ihvertfall anbefale produktet.

 

Til sist; gå ikke i fella og kjøp noe billig og ukjent. Gjorde det og erfarte at batteriene ble ødelagt pga. feil ladespenning. Ladac 10A = ca. NOK 2.000,-

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites


Batdilla: Jeg har tenkt å anskaffe batterilader til min Snømann 22 fot, men er ...

Noen som våger seg?


 

... din *Snømann på 22 fot*... Er det den høyeste som er sluppet løs ved Mjøsa's bredder? Hvor langt regner du med den vil gå på en oppladning?  :lipssealed :lipssealed :lipssealed

 

I gamle dager pleide man å ha en stor snømann på perrongen på Lillehammer stasjon. Men din vinner med stor margin!  :sad::lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Har man tilgang til landstrøm er en vedlikeholdslader noe av det nyttigste man kan installere i båten.

Det har mange fordeler:

-Man kan ha kjøleskapet i permanent drift

-Glemmer man f.eks. å slå av en lampe blir ikke batteriene ødelagt

-Får man en (mindre) vannlekkasje synker ikke båten.

-Og ikke minst er det min subjektive erfaring er at batteriene også får mye lenger levetid!

 

Jeg har en vanlig 6A elektronisk lader som har fungert i en årrekke, tilsvarende Biltemas til kr 400.

Ladespenningen er 13.8V. Da blir det ingen gassing av betydning og det virker som om batteriene blir tilnærmet fulle, det er ihvertfall svært lite som går på "ekstra" når jeg starter motoren. (Med Ladac).

Har man flere batteribanker må man enten koble disse sammen manuellt under ladingen, eller modifisere laderen for å aktivisere ladereleet.

Hvis det er interesse for det kan jeg lage en liten artikkel om hvordan dette kan gjøres med Biltema laderen som eksempel.

Link to post
Share on other sites

Har en Biltema lader med valg for lav/høy lading + booster som er en starthjelp, mener å huske at denne kostet 4-500,-. Denne har fungert utmerket i 4-5 år. Om vinteren står denne på lav. Forden er alltild like villig til  starte når jeg vedlikeholder batteriene slik. Batteriene er også Biltema, disse kostet ca 700,- pr stk. (105 eller 115 Aht). Disse har fungert utmerket.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hva skjer hvis det er mindre jordfeil på landstrømmen og vi får denne strømmen ut  på som negativ på drev og propeller.  Så vidt jeg har skjønt isolerer ikke rimelige ladere og det kan skape store problemer med galvaniske strømmer?

Noen som sier de har greie på båt sier at det første du skal gjøre med landstrømmen er å klippe over jordledningen. Bortsett fra at det da ikke kan komme jordfeil ombord må vel dette være livsfarlig?

Link to post
Share on other sites


rhea: Så vidt jeg har skjønt isolerer ikke rimelige ladere og det kan skape store problemer med galvaniske strømmer?

Bortsett fra at det da ikke kan komme jordfeil ombord må vel dette være livsfarlig?


Ja, det må man ikke gjøre. Hvis du har jordfeil på et elektrisk apparat i båten og noen berører dette samtidig som de har forbindelse til sjøen ligger de tynt an.....

 

Det du har hørt om billige ladere stemmer ikke. Slike ladere inneholder en trafo og det er ikke galvanisk forbindelse mellom 220v og 12v siden av denne.

At det er lagt en forbindelse mellom jord på begge sider er mulig, men denne kan man isåfall fjerne.

Link to post
Share on other sites

Her er det nok mange meninger og løsninger - her følger min - basert på 25 år i båt, samt på Båtdillas "planlagte bruk/område":

 

Ville utsyrt båten med 2 stk. standard startbatterier på minimum 100 amp., koplet gjennom en manuell 1 - 2 - 1+2 bryter. Så ville jeg brukt penger på en Ladac laderegulator for montering i båten. Båtdilla vil uansett  bruke båten i forholdsvis "lang tid" grunnet snekkefart. Dermed vil hans dynamo gjennom bruk av Ladacen bli et skikkelig kraftverk ( 50 - 70 amp) som uten problem vil klare å holde begge batterier i toppskikk. På vinterstid kan han så supplere "det hele" med et par "vedlikeholdsladinger" på batteriene ved hjelp av en billig billader et par ganger.

Link to post
Share on other sites

Du får noen veldige greie ladere for 500-600 kr som kjennetegnes av at de er helt innkasplet i plast og er intelligente. Det er 3 dioder på laderen:

-lader

-ferdig ladet

-feil

Kobler du feil ødelegger du ikke noe, det lyser bare feil. Desuten stopper laderen å lade når batteriet er fullt. Har en slik lader som jeg tror det står Sønnak på, nå selges de muligens som Ladac. Dette er en lader som har fått mye god omtale og som vistnok skal duge. Kanskje ikke så dumt å kjøpe en slik kombinert med to gode batterier og kanskje en regulator?

 

I Viknesen jeg bruker en del er det montert en Mobitroniclader tilkobled landstrøm som fungerer bra, men denne ligger nok en del høyere i pris.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg kan anbefale Sleipner/Mascot sine nye 3-step ladere. Kommer i 10 og 20A utgave for 12V. De har også temperatursensor og justerer ladespenningen etter omgivelsestemperaturen.  Har den selv. Kortslutningssikker og polvendingssikker.

 

Den er ikke blandt de billigste. Drøye 2000 for 20A/12V

 

 

http://www.mascot.no/pdf/2045.pdf  - meget gode tekniske data, og den er norsk.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...