Jump to content

Bavaria 39 Cruiser mistet kjøl etter grunnstøting

p.aas

Recommended Posts

Fra et Svensk forum

Til Lasse

Oppserverte i våres en Halberg Rassy 38-39 fot av nyere dato,som ble bogsert av Sjøreddningen inn til Strømstad.Båten hadde pumper ombord for å holde seg flytende.Ifølge eier,hadde de gått på grunn i 5-6 knop,hatt bråstopp.Ved selvsyn ,når båten kom på land,hadde den omfattende skader både forran og bak kjølen,store sprekker/opninger hvor vannet hadde strømmet inn.I praksis vil jeg si at kjølen nærmest var løs/kjørt nesten av.Med andre ord ,omfattende skader.

Velger å vente med kommentarer om Bavariaen som grunnstøtte, vil jo bli kun spekulasjoner og synsing.

forøvrig var det snakk om denne spesifikke hendelsen i den svenske skjærgården - ikke noe langt til havs i grov sjø men firer man seilene raskt og hiver ut et drivanker har men en god start på "recovery"skulle jeg tro.

Du viser jo en total kunskapsmangel når det gjelder seilbåter. Hvis du mister kjølen under seil rekker du ikke å få ned noe seil før båten tipper rundt, all rettende kraft ligger jo i kjølen....

Fant følgende om Omega 34:

Kjølen er relativt lang og grunn. Enkelte eiere skal ha montert en ekstra bunnstokk mellom den fremre og aktre for å sikre seg at det ikke blir bevegelse der. Det har vært tegn til sprekkdannelser der i en del båter. Det er også registrert sprekker rundt salingshornene i Isomat-mastene. Røstjernene er også et svakt punkt.

Det var jo ingen god attest? :nonod:

:sailing:

Hvor har du funnet denne infoen?

At enkelte eiere har valgt å forsterke er mye mulig, men det er altså for å sikre seg mot bevegelse. Jeg tror ikke det er vanlig. Min båt er 22 år, og det er ingen "tegn til sprekkdannelser" der. Så vidt jeg vet har den heller aldri vært hardt på grunn, så det er muligens derfor. En relativt lang og grunn kjøl, med en stor anleggsflate mot skroget er bakgrunnen for at jeg mener at Omegaen har en solid kjølinnfesting.

34 har også "Blå skylt".

Salingshorninnfestningen er et kjent problem. Sveiset aluminimum er utsatt for tæring. Dette er neppe et unikt problem for Omega. På min båt er hele opplegget byttet.

Røstjerninnfestingsproblemet er på Omega 36, ikke 34.

Har du mer info på den 34 som skal ha mistet kjølen? Hva var bakgrunnen?

Til fokk. Det er begrensninger hva finnekjølkonstruksjoner tåler uansett båtfabrikat. Men eksempelet ditt med HRen er jo nettopp det. Skroget ryker før kjølbolter. At kjølen på Bavariaen her ble revet av uten andre skader, tyder på at det skulle svært lite krefter til før den forsvant. Det er rimelig vanlig at innredning løsner først, så sprekker bak kjøl. boltene er det siste som ryker.

Hvor har du funnet denne infoen?

Seilmagasinets hjemmeside. Abonnerer på bladet og da får du også tilgang til deres seilbåtkatalog med mye info, tester, priser osv osv - kan anbefales! Det ligger tre tester av Omega 34 på deres hjemmesider.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Fra et Svensk forum

Til Lasse

Oppserverte i våres en Halberg Rassy 38-39 fot av nyere dato,som ble bogsert av Sjøreddningen inn til Strømstad.Båten hadde pumper ombord for å holde seg flytende.Ifølge eier,hadde de gått på grunn i 5-6 knop,hatt bråstopp.Ved selvsyn ,når båten kom på land,hadde den omfattende skader både forran og bak kjølen,store sprekker/opninger hvor vannet hadde strømmet inn.I praksis vil jeg si at kjølen nærmest var løs/kjørt nesten av.Med andre ord ,omfattende skader.

Velger å vente med kommentarer om Bavariaen som grunnstøtte, vil jo bli kun spekulasjoner og synsing.

Hei Fokk.

Betviles ikke. At båter som smeller på grunn kan få omfattende skader er det ingen tvil om, og Hallberg Rassy er ikke bedre enn andre i så måte.

Til fokk. Det er begrensninger hva finnekjølkonstruksjoner tåler uansett båtfabrikat. Men eksempelet ditt med HRen er jo nettopp det. Skroget ryker før kjølbolter. At kjølen på Bavariaen her ble revet av uten andre skader, tyder på at det skulle svært lite krefter til før den forsvant. Det er rimelig vanlig at innredning løsner først, så sprekker bak kjøl. boltene er det siste som ryker.

Hvordan en seilbåt treffer en grunne, nede eller høyt opp på kjølen er to forskjellige grunnstøtninger.

Om en båt går i 5 eller opp mot 9 knop utgjør også en forskjell. 9 tonn i 9 knop.

Men som sagt i det tilfelle som diskuteres i tråden overlater jeg synsingen til den vanlige gjengen.

Redigert av fokk (see edit history)

Prøver å la være å abonnere på seilblader, kjekt å ha noe kjøpe når man er på flyreiser...

Jeg har vel et par tester allerede for 34, selv om det alltid er kjekt å lese om egen båt...

Fra hvilke år er de testene Seilmagasinet har?

Så tilbake til båter som mister kjøl.

Denne er ganske så berømt. The Drum

Mente det var Ron som sto bak ja...som også har designet... :rolleyes:

Bavaria er neppe unikt i å miste kjøler. 7-8 tonn i 8 knop er mye krefter å stoppe. En grunn til at vi hører så mye om Bavaria, er vel nettopp også for at de selger en del båter da...på den annen side...syns det er litt spesielt at det er mye nesten nye båter.

Du viser jo en total kunskapsmangel når det gjelder seilbåter. Hvis du mister kjølen under seil rekker du ikke å få ned noe seil før båten tipper rundt, all rettende kraft ligger jo i kjølen....

nåja, den legger seg på siden en stund når seilene tar vannflaten tenker jeg tenker jeg med mindre man er ute i ekstremt hardt vær.

båtene har garantert en viss naturlig innebygget stabilitet når seilene ikke er oppe.

kjølen fungerer kun som en del av motoren dvs balansere ut seilets kraft når det er vind foruten å være en del av styreflatene.

jeg er sikker på at ingen seilbåter ville blitt godkjente om de ikke var til en viss grad sjødyktige uten kjøl, uten seil riktignok, men med motor.

de er da f.n ikke bygget ustabile som en F16 eller andre moderne jagerfly som er avhengig av datamaskiner for å fly stabilt (bygget baktunge om det sier deg noe)?

bare ikke prøv å overbevis meg om annet.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Bavaria er neppe unikt i å miste kjøler. 7-8 tonn i 8 knop er mye krefter å stoppe. En grunn til at vi hører så mye om Bavaria, er vel nettopp også for at de selger en del båter da...på den annen side...syns det er litt spesielt at det er mye nesten nye båter.

Klart de ikke er det Utdrag fra seilmagasinet. seilbåtkatalogen: Fabola Diva bruktbåter er det påvist sviktende kjølkonstrusjon og div. lekkasjer.

Eldre Diva er forøvrig morsomme båter, og kan gi mye for pengene for de har ufortjent ? dårlig rykte. Kanskje er det greit at man iallefall vet om kjente problemer på en eldre båt, som man da kan fikse (forsterke bunnstokker). Eller...om det nå er virkelig ille, vil jeg tro de fleste 20 år gamle båtene allerede har fikset det...

Hadde det ikke vært for at 39en har lensetakler, er det en båt jeg godt kunne tenkt meg. Den har bakovervendte salingshorn, men er usikker på om de er nok til å seile uten barduner til turseilas.

Nye Divaer er nydelige...

Om fletta nye båter som man forventer skal være 100% har svakheter, syns jeg er mer skremmende.

Kan ikke alle som kommer med påstander om den eller den andre båten som mistet kjøler både her og der, og sprekker her og der legge ut linker eller referanser slik at vi kan lese dette selv også. Jeg er desverre ikke den situasjonenen at jeg kjenner andre som har hørt om at eller kjenner noen som har hørt av en som kjenner an annen som vistnok så at kjølen datt av...

Spesielt om man referer til andre forum hvor man har lest dette... Da burde det jo være såre enkelt.. så slipper en all denne synsingen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Sydvesten, du glemmer en ting: mange elsker å hate B...a :lol:

Jeg for min del ...

... liker båter med tung, fast kjøl enda mindre

... er imponert over den inneboende sikkerheten - tilsiktet eller ikke - i akkurat den her nevnde båten

... er litt :confused: over skipperen på denne båten. Men akkurat tror jeg er det opplysninger om hendelsesforløpet som kunne avklare mye.

ang 42 foten: dette skal være den offizielle rapporten - på tysk - med omfattende bildemateriale

http://www.adriatic-challenge.com/news/news12.php

har ikke lest den men i bildematerialet er det tatt undervannsbilder av en tilvarende båt med tydelige sprekker i skroget ved kjølen - skadene er synlige både inn og utvendig.

sjekk: photo attachment II på den siden

Dette er en ofisiell rapport om seilbaåten "KIel", Bavaria 42 Match, som mistet kjølen under en regatta i Adriaterhavet.

Rapporten med tilhørende bildemateriell er meget sterk lesing. Noen høydepunkter:

- Båten mistet kjølen på dypt vann (60 - 70) m. Ingen grunnstøting her.

- Forhold: vind rundt 27 kn med store bølger. Godt innenfor det båten skulle være konstruert og bygget for.

- Bunnen av skroget ble revet ut og båten sank relativt fort. Alle ble reddet.

- Området rundt kjølen var sterkt underdimensjonert.

- Det ble påvist graverende feil i utførelsen. Lagdeling, manglende tykkelse, for lite epoxy i glassfiberen, .....

Og så rosinen i pølsa:

Det ble i sammenheng med dette havariet sjekket tilsvarende båter. På hele 19 stykker ble det observert delvis løs kjøl med begynnende skader i laminatet tilsvarende det som førte til havariet på "Kiel". Her var det bare snakk om hvor lenge det ville gå til de mistet kjølen.

Det er helt klart at leverandøren får veldig hard kritikk her.

Dersom jeg hadde seilbåt med tilsvarende konstruksjon, Bavaria eller hvilketsomhelst merke, ville jeg jevnlig foreta inspeksjon av skroget rundt festet for kjølen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Klart de ikke er det Utdrag fra seilmagasinet. seilbåtkatalogen: Fabola Diva bruktbåter er det påvist sviktende kjølkonstrusjon og div. lekkasjer.

Det er litt farlig å kategorisere enkeltmerker. Når man kommer med påstander som dette, bør det være linker til kilder/info. Denne Bavaria 39 Har mistet kjølen, jmfr. første innlegg. 42 match har mistet kjølen (diskutert opp og ned). Det finnes mange Divaer som fremdeles flyter rundt om. Med kjøl.

Diskusjon om Diva

Mye "fakta" om seilbåter baserer seg på uttalelser fra f.eks. finn fem feil svensk båtjournalist.

Anbefaler å kikke på enkelteksemplarer av båter selv.

Jeg er fremdeles svært interessert i info om den Omega 34en som skal ha mistet kjøl. Eller...var det kanskje ikke en Omega?

Det er litt farlig å kategorisere enkeltmerker. Når man kommer med påstander som dette, bør det være linker til kilder/info. Denne Bavaria 39 Har mistet kjølen, jmfr. første innlegg. 42 match har mistet kjølen (diskutert opp og ned). Det finnes mange Divaer som fremdeles flyter rundt om. Med kjøl.

[

Seilmagasinet nr.10 2005 side 95.

Forøvrig helt enig at nye Diva er en lekker båt.

Siden jeg faktisk er blandt de som HAR smelt på grunn (stein) i 7.5 knop med en Bavaria m/ dyp jernkjøl, så legger jeg ved referansen her.

RED: bla litt lenger nedover i tråden for bilder

Ingen lekkasje (jo-noen få dråper rundt den ene kjølbolten pr døgn), ingen brist i ytterskroget, ingen ødelagte kjølbolter (kjølen har selvsagt vært av i forbindelse med reparasjonen).

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Jeg har ikke Bavaria, men syns det er ok båter. De mangler det samme som mange andre moderne seilbåter, skikkelige sjøkøyer. For meg ser det ut for at de er av god kvalitet, om ikke hadde vi lest om misførnøyde eiere hver dag, med tanke på antall båter som er solgt.

Lunde Båt framstår som meget seriøs importør, som bør gi trygghet ved kjøp av Bavaria.

Måten kjølen er festet til skroget på kan diskuteres. På min Omega 36 er kjølen festet til en skråstilt kjølkasse. Ved grunnstøting vil kreftene overføres til kjøkassen og videre over i skroget. Den samme løsning for feste av kjøl finns på mange svenske båter. Det er nok en bedre løsning, om skroget er sterkt nok til å oppta kreftene, om ikke vil det bli omfattende skader. Kanskje det er bedre da at bare kjølen løsner?

Denne tråden er full av "hummer og kanari". Enkelte synes visst det underholdende og etisk legitimt å spekulere på et svært så tynt og mangelfult faktagrunnlag. Slik kan man med urette komme til å ramme en båttype og eierne av slike båter.

Viser til mitt innlegg #13 på denne tråden. Kjølboltenes bruddflater bør undersøkes for å få klarhet i om dette er et sprøbrudd eller ikke. Er det et sprøbrudd bør man sette fokus på en rekke faktorer som kvaliteten av boltene som den metallurgiske strukturen - kornstørrelse - fasefordeling - utskillinger i strukturen som kanforklare et eventuelt sprøbrudd.

Videre kan tiltrekkingen av boltene være av betydning. Kan man på noen måte ha fått en for stor forspenning ved tiltrekking slik at et materialet (om jeg forstår rett er det et austenittisk syrefast stål) utvikler sprøhet slik at kjølen ville falle av ved lavpåkjenning? Kan selve konstruksjonen forbedres for å unngå liknende tilfeller?

Jeg mener Bavaria og Lunde har alt å vinne på å engasjere et uavhengig materialteknisk institutt som eks. SI eller DNV til å klarlegge saken og deretter "play it open".

Jeg har selv erfaring fra et tilfelle hvor strukturfeil gjorde at en konstruksjonsdetalj som skulle ha tålt en belastning på 200 tonn røyk tvert av for en last på mindre enn 2 tonn.

Ballen ligger vel nå hos Bavaria og Lunde.

Nei, nå er jeg det man kan kalle dr...lei av å høre mer om Bavaria... :headbang: Jeg liker ikke de båtene selv, men har mange venner som er storfornøyd med Bav sine, flotte båter :yesnod:

Det er svært mange Bav ute på sjøen, og vi hører nok litt for mye fra de ytterst få som har vært uheldige.

Ta en tur innom et større plastverksted så skal dere få se at det ikke er overfylt av Bavariare..Baviarer..Bavariarere.. :crazy:

Er det noen gode tallmagikere her?

Bavaria lager sånn ca 3500 båter pr år

Omega lagde ??

Hr Lager pr år

Slettes ikke umuligt at Hr & Omega kommer dårligt ut her gjeldende 100% anslag mistet kjøl ved grunnstøting.

så statistisk sett så bør nok eiere av disse båtene bli ved havn.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...