Jump to content

Bavaria 39 Cruiser mistet kjøl etter grunnstøting


p.aas

Recommended Posts

for å fortsette litt på sydvesten,

 

ingen vet om båten hadde vært nedi før heller.

 

regner med at eieren kanskje ikke ville fortalt akkurat det?

 

kunne ha svekket materialer ved første sammenstøt.

 

og, dette med spec da.

 

har sett syrefritt bli spist som sveitserost.

 

har sett armeringsstål som har 1 vinter i sjøen blir mykt som glødd kobber osv.....

Link to post
Share on other sites

Et lite innspill til hendelsen. Etter mine begrep er det imponerende at det ikke oppstod store skrogskader. Det må bety at samenføyningen kjøl-skrog holder svært høy kvalitet. Jeg har med selvsyns sett en lignende episode i Danmark ved innseilingen til Østerhavn på Læsø hvor en moderne velkjent båttype traff en stein- kjølen ble slått inn i skroget og laget en stor "luke" i akterkant. En lynrask og effektiv redningstjensete slepte båten inn til brygga og fikk stroppet den opp rett før den sank.

En annen lykkelig utgang av Bavariaepisoden må være at de ikke satte seil. Da ville båten sansynligvis ha kantret.

Link to post
Share on other sites

ok, hadde ikke fått med meg det.

 

noen som har glemt å dra til boltene skikkelig da - litt slakk gjør susen - da holder ikke limet alene skulle jeg tro eller,

 

skadet i transporten/hånteringen til/i DK?

 

DET har jeg sett eksempler på før om ikke akkurat på seilbåter.

Link to post
Share on other sites

heller miste kjølen enn å slå hull i skroget - for all del.

 

i yngre dager hendte det at jeg var med på seiltur i en oslo jolle av plast - 5m eller så med senkekjøl og som de gode sjømenn vi var måtte vi jo teste om det gikk an å rette den opp etter kantring fylt med vann i hht reklamen.

 

joda - 3 mann på kjølen og - djevelskapen gjorde 180° vending og la masten vannrett andre veien.

nesten umulig å stoppe rotasjonen når båten var full av vann men etter litt frem og tilbake klarte vi det.

stabiltet = 0

 

"innsamling" av seilene hjelper en del men selv med kjøl - om enn liten er det utrolig men naturlig hvor ustabil en båt MED kjøl fylt med vann er.

 

dette var på stille vann.

tror det blir veeeldig problematisk i "sjø" og med vind.

 

båten fløt ellers litt under relinga men 3 karer med 3 bøtter øste den flått.

 

"alle" som seiler burde provosere en reell kulleiling med skøyta si for å lære båten å kjenne.

jeg kan garantere at det er usedvanlig lærerikt.

 

 

gjør det helst i ferskvannsområder går det ikke så veldig utover interøret og det elektriske osv heller.

 

inngår dette i båtlappen?

 

 

hater ellers seilbåter - hvis de ikke er av 3 ;-)

 

(håper dere la merke til smilyen - )

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"alle" som seiler burde provosere en reell kulleiling med skøyta si for å lære båten å kjenne.

jeg kan garantere at det er usedvanlig lærerikt.

Det var da voldsomt! Skal jeg sende regning på ny rigg/seil, oppussing av interiør og utskifting av elektrisk anlegg til deg?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

finn en elvemunning med ferskvann eller noe og skalk lukene.

 

er vel ikke vanskeligere enn det?

 

behøver ikke fylle båten med vann men garantere at lærdommen kan være mer enn gull verdt om situasjonen skulle oppstå.

 

 

 

skal vi see....

 

egnede vannballonger ibare 1/2 fulle i tilstrekkelig mengde plassert inne inne i båten og sikret slik at interiør ikke blir ødelagt skulle kunne simulere en liknende om enn ikke like kraftig ustabilitet om enn ikke like kraftig.

 

erfaringen unner jeg dere uansett.

 

den kan redde liv.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

He, he....... Er dette noe du gjør årlig med din Bayliner?? Si fra neste gang! Jeg vil gjerne se på. :flag:

 

mvh tuffff

går ikke an - den tåler fint en rulling eller to selv når men er på brua hvis man husker å bruke dødmannsknappen og/eller holde seg fast..

lasteplanet er selvlensende og går motoren fortsatt og man har klamret seg på brua er det bare å gi gass så lenser den lasteplanet på 1-2-3.

 

har ellers alltid en ekte profesjonell lensepumpe ombord som pumper 300l/min og som kan drives både fra 12 og 230v i tilegg til de 3 andre pumpene hvorav 2 automatiske innebygget i båten.

 

en fin test med denne type båter er å fylle brua med maks antall personer, lite last i båten forøvrig bruke trimplanene totalt feil i sidesjø - da kan det hende at man blir våt på albuen men du verden så lærerikt.

 

sats gjerne på at sikringen til motoren for trimplanene ryker eller at noe annet som kontrollerer de svikter akkurat da.

 

forøvrig er båten påstemplet ADVARSEL om hvor mange/maks vekt den er godkjent for på brua og at feil bruk av trimplan kan medføre stor fare!!.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et lite innspill til hendelsen. Etter mine begrep er det imponerende at det ikke oppstod store skrogskader. Det må bety at samenføyningen kjøl-skrog holder svært høy kvalitet.

...hmmm...tjaa....

 

At kjølboltene går tvert uten (så vidt vi tror - vet?) store skrogskader kan snarere være en indikasjon på sprøbrudd. Da er det i tilfelle lite å være imponert over! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Makan :rolleyes:

ikke ta det så alvorlig ta - finn gjerne en annen egnet båt - gjerne en gammel oslo jolle får å simulere problemet.

 

ustabiliteten med en båt fylt av vann er total.

 

unner alle somikke har prøvet det å prøve.

 

lærerikt uansett båttype unntatt de små regattabåtene som er lette å rette opp og som ser ut til å lense seg før de er rettet opp.

Link to post
Share on other sites

Kanskje Bavaria tenker som de gjør med Volvo IPS drev og har utstyrt kjølen med knekkbolter for å spare bunnkonstruksjonen?

(nb....det var en spøk...)

 

Nei...dette var rett og slett ikke bra. Her må Bavaria og Lunde båt komme med noen gode forklaringer.

Link to post
Share on other sites

Det er etter min mening helt utenkelig at krefter på 120 tonn i lengeretningen har vært tilstede uten at båten har fått omfattende laminatskader. Jeg tror derfor dette er mer et spørsmål om løse kjølbolter eller noe annet som førte til at kjølen falt av etter en kraft på betydelig mindre enn 120 tonn. Selvfølgelig vil en jernkjøl nesten ikke ta opp noe av kraften ved et plutselig støt, men det er vanskelig å se hvordan så sterke krefter skal oppstå uansett. Jeg har selv måttet dra til kjølboltene spesielt etter at kjølen var av for reparasjon. En annen jeg kjenner kunne se mellom kjøl og skrog da han løftet båten på land. Ingen av disse var Bavaria så dette er ikke nødvendigvis noe som har med båttypen å gjøre i hvertfall hvis opplysningene om boltene er korrekt. Det faktum at de røk tyder jo også på at festene var gode nok.

Link to post
Share on other sites

Har lest om denne saka på heimesidene til Seilmagasinet, samt sett litt på teikningane av skroget til båten. Det blir sjølvsagt litt spekulasjonar kvar kjølen er blitt truffen. Synes at det er rart om roret kun har skader langt nede om treffpunktet er så høgt som blir nemnt.

Er også grunnleggande uenig i at Bavaria får "skryt" for at kjølen falt av meden skroget er heilt. Ein båt av denne konstruksjon, berekna til havseilas, skal ALDRI misse kjølen under ein samanstøyt som skjer i vanleg fart. Ei lekasje kan gå an å gjere noko med på havet. Dett kjølen av, har ein eit problem!!

Kan ikkje forstå anna enn at Bavaria må kome med ei grundig forklaring. Etter mitt syn er det to moglegheiter: Konstruksjonsfeil eller materialfeil (eller begge)

Bavariaeigarar bør kanskje vere litt avventande før dei kryssar opne havområde til dette er avklara.

Link to post
Share on other sites

"alle" som seiler burde provosere en reell kulleiling med skøyta si for å lære båten å kjenne.

jeg kan garantere at det er usedvanlig lærerikt.

For noe sprøyt. Det får jeg rett og slett ikke til. Og skulle den kullseile kommer det ikkeno vann inn i den.

 

Og jeg har kullseilt joller hundrevis av ganger og rettet dem på første forsøket. Finnes ikke vanskelig.

 

Mye merkelig her.

I og med at kjølen etter sigende ble truffet så høyt, hvorfor fulgte ikke roret med? Det var jo skadet helt nede.

Og en båt bør tåle slikt uten at kjølen detter av. Jeg var og kikket på en sånn Najadbygd Farr som hadde gått på i 7 knop med full duk. Skader på kjølen javel, men skroget var uskadd. Det gikk faktisk verst ut over innredningen.

 

Og dette limstoffet som ble brukt. Gjøres dette korrekt, kan man faktisk ta ut kjølboltene mens båten flyter. Jeg har vært med på å demontere kjølen på en svenskbygget båt hvor kjølen var montert med limsparkel. Vi måtte kile den løs med økser.

Link to post
Share on other sites

For noe sprøyt. Det får jeg rett og slett ikke til. Og skulle den kullseile kommer det ikkeno vann inn i den.

 

Og jeg har kullseilt joller hundrevis av ganger og rettet dem på første forsøket. Finnes ikke vanskelig.

snakker ikke om joller - mange at de er veldig enkle å rette opp - er designet for det slik at 1 person lett ordner dette.

prøv med en ordentlig båt.

 

For noe sprøyt. Det får jeg rett og slett ikke til. Og skulle den kullseile kommer det ikkeno vann inn i den.

hvis du har slått nedi og båten tar inn (mye) vann?....

tenker den er stabil da ja....

 

særlig uten kjøl.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oslojolla er ei jolle. Det ligger i navnet.

bare prov å rett den alene du.....

 

 

Du foreslo prøvekullseiling. Ikke prøvgrunnstøting.

Det første får jeg ikke til, og det andre har jeg ikke tenkt å prøve.

tenkt å prøve nei...

 

det har vel ingen men det skjer likevel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...