Jump to content

Bavaria 39 Cruiser mistet kjøl etter grunnstøting


p.aas

Recommended Posts

Hva skulle vitsen være? Dersom du slår av kjølen og båten tar inn vann så den blir ennå mer ustabil, så er det vel ikke noe du kan gjøre med dette uansett om du har simulert noe liknende på forhånd? Bortsett fra å forsøke å tette hullet og pumpe båten som fort som f**n...., men det ville du vel forsøke under enhver omstendighet ville jeg tro.

Meningsløst å risikere omfattende skader på både rigg og innredning og motor, for å forsøke å simulere et totalhavari - kanskje det er nettopp det det blir!!

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

heh, heh, det er faktisk sant, ble litt overrsket selv - selv om det låt som musikk i mine ører - men en dag jeg var i bergensområdet i fjor tror jeg det var, hørte jeg på NRK Hordaland mens jeg kjørte bil i området og da var det et direktesendt program fra Bergen i anledning av sjøens dag eller noe slikt og personen som ble intervjuet i anledning av sikkerhet på sjøen - er ikke sikker på om det var en fra redningsselskapet sa at statestikken viste (ref overraskende) at de fleste uhell med båt skjer med seilbåter.

 

noe av årsaken ble antydet til å være at mange nye og kanskje uerfarne båteiere kjøper seilbåter pga lav pris pga liten motor osv men dette ble ikke nærmere definert eller dokumentert.

 

UPDATE:

mener å erindre at statestikken kanskje kom fra forsikringsselskapene.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ser at diskusjonen har både seriøse og useriøse innlegg. La oss holde oss til fakta.

 

-Bavariaens kjølbølter knakk.

-En seilbåt uten kjøl er livsfarlig.

 

Det er det vi vet.

 

Så er det noe vi kan fundere på. Som for eksempel:

 

- er det forsvarlig å kjøre for motor med en seilbåt uten kjøl? Nei, mener jeg.

- Visste eieren/skipperen at båten ikke hadde kjøl da han dro videre? Sansynligvis ikke.

- Hadde lunde båt rådet eieren til å kjøre båten til leangbukten hvis de hadde skjønt at kjølen manglet helt? Neppe.

- Var skipperen i livsfare når kjølen falt av? Ja, det tror jeg.

- Ville båten veltet i sidevind? ja

 

Bavariaverftet mener tydligvis at når de har fulgt eu-reglene så kan de fraskrive seg ansvaret for at kjølen løsnet. Det er latterlig. Eu - reglene vil aldri bli gode nok til at en båt blir solid bare av å følge dem. Jeg stoler ikke på dette verftet og vil aldri utsette meg selv og familien/mannskapet for å seile rundt i en slik båt. Det betyr ikke at jeg foretrekker en svensk seilbåt fra 80-tallet som mange så politisk korrekt sier de vil foretrekke. Selv har jeg en jeanneau fra år 2000. Kjølboltene på denne er 3-4 ganger så tjukke som de i min kamerats bavaria 38. Det er utrolig frekt av importører og bavariaverftet å skryte av at skroget var så godt som uskadd etter at kjølen løsnet. Hvis dette hadde skjedd under seil, hadde båten veltet og tatt inn masse vann. Konsekvensene av det kunne vært tap av liv. Nei, dette var skummelt.

 

Mvh

Viggo

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

The Scrutinizer: Med all respekt. Du viser med all mulig tydelighet at du ikke har den fjerneste anelse om hva en seilbåt er og hvordan den oppfører seg. Det er mulig du bare vil provosere, men jeg foreslår at du stopper nå.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det spekuleres mye i denne tråden om hvor langt ned på kjølen grunnen traff, basert på skadene på roret og propellen. Kan det ikke hende av disse skadene skyldes at kjølen traff propell og ror idet den ble revet av? Før vi har sett noen bilder av disse skadene har vi vel et litt tynt grunnlag å spekulere utfra.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

The Scrutinizer: Med all respekt. Du viser med all mulig tydelighet at du ikke har den fjerneste anelse om hva en seilbåt er og hvordan den oppfører seg. Det er mulig du bare vil provosere, men jeg foreslår at du stopper nå.

du mener altså at alle seilbåter i denne klassen blir totalt ustabile på flatt vann på motordrift og uten seil?

 

samt at alle/noen seilbåter i samme kategori er konstruert så ustabile uten kjøl??

 

jeg tror det når jeg ser det bekreftet ved test elelr av leverandør..

Link to post
Share on other sites

du mener altså at alle seilbåter i denne klassen blir totalt ustabile på flatt vann på motordrift og uten seil?

 

samt at alle/noen seilbåter i samme kategori er konstruert så ustabile uten kjøl??

 

jeg tror det når jeg ser det bekreftet ved test elelr av leverandør..

Seilbåter er konstruert med kjøl, og kjølen skal ikke falle av så hvor interessant er det å diskutere hvordan de oppfører uten kjøl?

Link to post
Share on other sites

Som tidlegare nemnt, Bavariaeigarar bør halde seg nært kysten til dette er avklara. Tilliten til Bavaria bør ikkje vere den beste for tida. Frykter at det ikkje er siste "uhellet" vi kan rekne med frå nyare Bavariabåtar. Trur resultatet av pris og såkalla rasjonell produksjon vil vise seg...

Link to post
Share on other sites

Seilbåter er konstruert med kjøl, og kjølen skal ikke falle av så hvor interessant er det å diskutere hvordan de oppfører uten kjøl?

kjølen er vel primært der for bruk av seil - under alle forhold skulle jeg tro.

 

 

hvis man kan komme seg trygt til land uten kjøl, uten bruk av seil, uten lekkasjer men på motor med en fortsatt rimelig stabil (motor) båt er vel det ingen ulempe?

 

om bavaria har lagt en slik filosofi til grunn blir bare speuklasjoner selvsagt men noe naturlig stabilitet bør det være.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som tidlegare nemnt, Bavariaeigarar bør halde seg nært kysten til dette er avklara. Tilliten til Bavaria bør ikkje vere den beste for tida. Frykter at det ikkje er siste "uhellet" vi kan rekne med frå nyare Bavariabåtar. Trur resultatet av pris og såkalla rasjonell produksjon vil vise seg...

mye mulig at du har rett men hadde de vært så risikable hadde det vel vært ropt et varsku for lenge siden?

 

de har jo vært på markedet ganske lenge?

Link to post
Share on other sites

Håper naturlegvis at eg ikkje har rett, tida vil vise. Må i alle fall seie at eg hadde vore skeptisk til ei havkryssing med tilsvarande båtar før årsaka til kjølhavariet er funnen. Som sagt tidlegare: Kjølen på ein turseglar skal ikkje dette av, uansett. Går kjølen av når du er på havet, har du eit STORT problem.

Link to post
Share on other sites

Det er nesten som jeg begynner å lure på om artikkelen har dato 1.april.

 

At kjølen blir revet av uten at skrog eller innredning får skader? Noen som vet om det var kjøl på båten når den ble levert???

 

Kanskje kjølen var aldeles løs på i utgangspunktet, og hadde seriøs svaikjøl, slik at det dreier seg om et tretthetsbrudd i boltene, til slutt utløst av grunnstøtingen.

 

At båten ikke tippet rundt uten kjøl må skyldes total bølge og vindfrihet...og vannvittig FLAKS. Kan aldri tenke meg at min båt hadde holdt seg rett lenge uten 2 tonn med jern under.

 

Scrutinizer...når det gjelder prøvekullseiling med en kjølbåt er det noe du bare kan glemme...Det er rett og sett umulig å gjøre uten at man må sannsynligvis må kondemnere båten etterpå. Skulle min båt kullseile, vil den være ustabil og sannsynligvis rette seg selv, om den da ikke synker først.

Du kan ikke sammenligne en jolle med senkekjøl mot en kjølbåt.

Link to post
Share on other sites

Heller tvert i mot, det er jo tross alt langs kysten en går på grunn, om en seiler på havet så er faren for grunnstøtning eliminert. seeya.gif

Hadde det vore så vel :smiley: ... Grunnstøyting opplever ein nok sjeldan langt til havs. I staden kan ein treffe conteinarar eller andre tyngre gjenstandar. I tøft ver vil det og vere sterke krefter på kjølinnfestinga.

Link to post
Share on other sites

hadde bavariaene vært så dårlige - usikre hadde de umiddelbart fått søksmål med uante summer i USA.

hvis dette var et utbredt problem hadde det vært mye mer blest om det.

 

forøvrig var det snakk om denne spesifikke hendelsen i den svenske skjærgården - ikke noe langt til havs i grov sjø men firer man seilene raskt og hiver ut et drivanker har men en god start på "recovery"skulle jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Det blir spennende å se om vi noen gang får en god forklaring på dette. Forstår teorien om at hvis treffpunktet blir helt øverst på kjølen så blir det enorme krefter på kjølboltene som de ikke er konstruert for å tåle. Problemet er bare hvordan i allverden kom drev og ror seg såpass uskadet fra dette, som flere har vært innepå...

 

Kan båten ha fått en "sleng" slik at roret ikke passert øyaktig på samme sted som kjølen...?

 

Har noen hørt om tilsvarende tilfeller med andre merker? Dette kan jo ikke være HELT enestående for Bavaria?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hadde det vore så vel :smiley: ... Grunnstøyting opplever ein nok sjeldan langt til havs. I staden kan ein treffe conteinarar eller andre tyngre gjenstandar. I tøft ver vil det og vere sterke krefter på kjølinnfestinga.

Greit nok at det finnes noen containere og annet skrot å flyter rundt om i verden, men da vil selve skroget være vel så utsatt for skade som kjølen, og en kan ikke dimensjonere alt med tanke på det værst tenkelige som kan skje.

Jeg har forresten seilt (yrke) på hav og kyst i 10 år og har vel ennå tilgode å se en container som ligger å flyter, langt mindre kollidert med en.

 

Med tanke på det store antallet Bavaria seilbåter som finnes så har vel de allerede kollidert og grunnstøtt med relevante scenarioer. Og om tilstanden skulle være så dårlig som det det her hentydes (at Bavaria ikke bør seile langt fra kysten) om så hadde vel dette kommet frem for lenge siden. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...