Jump to content

Bavaria 39 Cruiser mistet kjøl etter grunnstøting


p.aas

Recommended Posts

hvis dette var et utbredt problem hadde det vært mye mer blest om det.

 

forøvrig var det snakk om denne spesifikke hendelsen i den svenske skjærgården - ikke noe langt til havs i grov sjø men firer man seilene raskt og hiver ut et drivanker har men en god start på "recovery"skulle jeg tro.

Det var et utbredt problem i fjor at bav 42 Match mistet kjølen, noe som også førte til en tragisk ulykke, så det er ikke første gangen en bav mister kjølen. Derfor får nok saken også ekstra stor oppmerksomhet.
Link to post
Share on other sites

Greit nok at det finnes noen containere og annet skrot å flyter rundt om i verden, men da vil selve skroget være vel så utsatt for skade som kjølen, og en kan ikke dimensjonere alt med tanke på det værst tenkelige som kan skje.

Jeg har forresten seilt (yrke) på hav og kyst i 10 år og har vel ennå tilgode å se en container som ligger å flyter, langt mindre kollidert med en.

Problemet med containere i sjøen burde være ganskje kjennt. Problemet er vel nettop at de er så lite synlige, de kan ofte ligge i havoverflata, eller med kun et hjørne nær overflaten (luftlomme). Hval og containere er jo (om man ser bort fra skip uten aktiv vakt på brua) langferdsseilerens største fiende. Det er ikke noen grunn til at man ikke skulle kunne treffe en container kun med kjølen. Om noe har truffet høyt oppe på kjølen, klarer jeg ikke å se for meg at dette kan være fast grunn.
Link to post
Share on other sites

Berzerk I sank som kjent i sydatlanteren etter å ha truffet en kontainer i nattemørket.

 

imidlertid fant jeg noen bilder av den 42en som mistet kjølen og det må være et helt annet og "suspekt" design enn den som gikk på i sverige.

 

også nevnt som "suspect" på boardet jeg fant det.

http://boatdesign.net/forums/showthread.ph...read.php?t=7362

har ikeklest igjennom alle sidene.

 

ved første øyekast ser det ut som toalt feildesign - med forbehold.

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg har forresten seilt (yrke) på hav og kyst i 10 år og har vel ennå tilgode å se en container som ligger å flyter, langt mindre kollidert med en.

 

Å se containere rekende rundt på havet har jeg gjort flere ganger. Kommer jevnlig meldinger inn fra Rescue Center om dette også. Men om Bavariaen dere diskuterer traff en container eller " noe annet " har jeg ingen formening om.

Link to post
Share on other sites

...............................noe ballast finnes vel der nede i skroget i en eller annen form?

Det er oppgitt at båten kommer fra Danmark og da er det vel rimelig sannsynlig at den er fyllt opp med billig kjøtt, vin og hva vet jeg, og dette er naturligvis glimrende ballast som gjør at man trygt kan fortsette ferien uten kjøl. Forutsetter dog regelmessig påfyll av kjøtt og vin osv i Sverige!

 

 

Nei Scrutinizer, nå er du skikkelig på bærtur, men du har også sagt en del fornuftig tidligere så i snitt er det vel ikke så værst? :wink:

 

Deler andres oppfatning av at det er merkelig at man kan fortsette 100nm uten kjøl uten å ha merket det på båtens bevegelse i sjøen, rulling, stabilitet osv ? Båten må da også flyte en del (merkbart) høyere i sjøen?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

heh, er ikke så sikker på det, motsier du deg ikke selv litt her; hvis båten har forsatt 100 nm greit og stabilt uten kjøl må den jo ha en viss naturlig stabilitet? ;-)

 

eller vil du påstå at disse båtene nærmest uten kjøl i den forstand vi diskuterer her ikke har noen form for stabilitet:

 

fembøring:

Bilde

 

oselver for lystseilas:

Bilde

 

nordlandbåten:

Bilde

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til andre merker som mister kjølen. Gjør du?

Jo, det har skjedd før.

En Omega, en 34 så vidt jeg husker, mistet kjølen i Sydsverige for mange år siden.

 

Når det gjelder Mismatch 42, så må det vel sees som en innrømmelse at de har gått ut med en såpass omfattende anvisning om utbedring. 38M og 42M er siden i all stillhet lagt ned.

 

Ellers så synes jeg hele denne historien høres altfor usannsynlig ut. At noen har mistet kjølen på en båt og deretter gått 100 nm for motor uten å merke det høres for utrolig ut.

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg en jeanneau fra år 2000. Kjølboltene på denne er 3-4 ganger så tjukke som de i min kamerats bavaria 38.

3-4 ganger tjukkere sier du.... Nå kjenner ikke jeg til hvilken dimensjon du har... men antar at en B38 min. 14.... Da har vel du 42-56mm kjølbolter... Det stiller jeg meg noget tvilende til... men skal jo aldri si aldri...

 

Hvordan står det til med antallet kjølbolter da.... på di i forhold til en B38..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

heh, er ikke så sikker på det, motsier du deg ikke selv litt her; hvis båten har forsatt 100 nm greit og stabilt uten kjøl må den jo ha en viss naturlig stabilitet? ;-)

Jeg tror rett og slett vi ikke har hørt "hele historien" enda! Å gå inn i en lang diskusjon hvor vi skal sammenligne en moderne seilbåt med stort volum og en kjøl som utgjør 30/40 prosent av båtens vekt med en fembøring osv osv har jeg ikke den nødvendige kompetanse til, har du? :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

ser frem til å lese fakta om hva som har skjedd.

 

 

 

Aha - så for første gang når noe sånt hender, skal vi altså få tilgang til fakta. Vil da anta at DNV; ABS, Loyds eller en av de andre, anerkjente klassifiseringsselskapene kommer med en uttalelse i saken, basert på dokumenter, besiktigelse og undersøkelser.

 

 

 

For du kaller vel ikke fabrikk-babbel, eller journalist-babbel for fakta ?

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

CE-märkning :crazy:

 

Någon som husker kraven för den 'blå skylten'..........

 

mener att jag leste en artikel i en båttidning för en 30 år sedan att för att få 'blå skylt'

så skulle båten tåle en grundstötning i 7-8 knop utan att kjölen losse eller att båten sprang lekk !

några båtar grejjade ikke o komma opp i 7-8 knop för egen maskin, så man fikk slepe desse

båter mot ett grund.....(krocktesta dem!!) för att de skulle erhålla blå skylt !

 

har aldrig hört tales om en Maxi 77a som mistet kjölen !

 

CE kraven er vel för lågt satta !!!!!

 

(tycker själv det er tråkigt med dessa Bavaria-problem !)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Her er det mye synsing og tull og tøys, men det er underholdene å lese. Jeg hygger meg med dette og ser frem til å lese fakta om hva som har skjedd.

Espen

Når du får det ville du være brydd med å dele denne informasjonen med meg (og sikkert mange andre) for jeg regner ikke med å noengang få fakta i denne saken (heller)! :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jo, det har skjedd før.

En Omega, en 34 så vidt jeg husker, mistet kjølen i Sydsverige for mange år siden.

Hmm, det har jeg faktisk aldri hørt om...og jeg har prøvd å finne all mulig informasjon om båttypen...pussig nok...

 

Har du noe mer info om dette. Siden akkurat Omega 34 er kjent for å ha en meget robust kjølkonstruksjon liksom...?

Link to post
Share on other sites

Siden akkurat Omega 34 er kjent for å ha en meget robust kjølkonstruksjon liksom...?

Fant følgende om Omega 34:

 

Kjølen er relativt lang og grunn. Enkelte eiere skal ha montert en ekstra bunnstokk mellom den fremre og aktre for å sikre seg at det ikke blir bevegelse der. Det har vært tegn til sprekkdannelser der i en del båter. Det er også registrert sprekker rundt salingshornene i Isomat-mastene. Røstjernene er også et svakt punkt.

 

Det var jo ingen god attest? :nonod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

CE-märkning

 

Någon som husker kraven för den 'blå skylten'..........

 

mener att jag leste en artikel i en båttidning för en 30 år sedan att för att få 'blå skylt'

så skulle båten tåle en grundstötning i 7-8 knop utan att kjölen losse eller att båten sprang lekk !

några båtar grejjade ikke o komma opp i 7-8 knop för egen maskin, så man fikk slepe desse

båter mot ett grund.....(krocktesta dem!!) för att de skulle erhålla blå skylt !

 

har aldrig hört tales om en Maxi 77a som mistet kjölen !

Du husker nok rett. For 25- til 30 år siden husker jeg et TV-program der et par personer gjentagende ganger kjørte en Maxi (77?) eller liknende mot et undervannskjær så båten hoppet og riggen skranglet. Både båt og rigg skulle tåle denne behandlingen. Bakgrunnen for dette var blant annet tidlige Maxi 95 (en meget stor båt da den kom) sprakk endeimellom ved grunnstøting. Scenarioet var at kjølen ble trukket ned i framkant, trykket inn i bakkant og at skroget sprakk/revnet der propellakslingen gikk gjennom skroget. Maxi forsterket kjølkonstruksjonen vesentlig for å sikre mot gjenntakelse. Blant annet kom det en stor "bjelke" tvers over kjølen i bakant for å ta opp kreftene ved grunnstøting. Misil og andre svensker hadde som regel kjølen innstøpt, var lankjølede, og hadde ikke dette problemet.

 

Sånn var det den gangen, i gamledager, da alt var så meget bedre.

Link to post
Share on other sites

..så det er ikke første gangen en bav mister kjølen.

Helt riktig. Jeg har hørt flere tilsvarende historier om Bavaria. I fjor sommer lå vi ved noen som hadde gått i følge med en Bavaria 37 som også hadde gått på et skjær og mistet kjølen. De lå å ventet på resultatene fra undersøkelsen av båten.

 

Kommer det flere slike historier må det jo torpedere merkevaren Bavaria fullstendig. Seilbåter som mister kjølen er dårlig salgsvare :lol:

Link to post
Share on other sites

ang 42 foten: dette skal være den offizielle rapporten - på tysk - med omfattende bildemateriale

http://www.adriatic-challenge.com/news/news12.php

har ikke lest den men i bildematerialet er det tatt undervannsbilder av en tilvarende båt med tydelige sprekker i skroget ved kjølen - skadene er synlige både inn og utvendig.

sjekk: photo attachment II på den siden

 

leste et annet sted at båten hadde vært på grunn, kommet seg løs og seilt vidre i grov sjø - kunne ikke bruke motor pga garn i propellen.

 

det hadde åpenbart oppstått strukturproblemer ved grunnstøtingen som senere medførte havari.

 

kanskje greit å fjerne dørkplatene for å sjekke når man har vært nedi - uansett båttype?

 

det er visst ikke så uvanlig å miste kjølen uansett selv om det faller flest i konkuranser:

http://www.google.com/search?q=%22lost+its...o&start=90&sa=N

mange av treffene er samme hendelse.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...