Jump to content

Tresfjord 28/Perkins 49 mod 1978- erfaringer


oye

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med denne typen båt motor?

- Ekstra støydemping av motor?

- Noen erfaringer med å montere flexikopling mellom gir og aksel?

- Montering av flaps for å hindre at båten "setter seg" ved 7-8 knop?

- Bør jeg forvente noe større rep. på motor ved 2400 timer gangtid (normalt godt vedlikeholdt)?

- Kjenner noen til evt. problemer med plastpest på denne båt-typen?

Redigert av oye (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, og velkommen til baatplassen

 

Her kan du se bilder av støping av flaps på vår Tresfjord 28. Denne flapsen er en direkte kopi av flaps på en annen Tresfjord 28, som fikk dette montert for en del år siden, med godt resultat. Vår båt er ikke kommet på sjøen enda, men fyldig rapport om hvordan flapsen fungerer kommer mot pinsehelga.

 

Her er en tråd om oppussing av en annen Tresfjord 28, med en litt annen fremgangsmåte for flaps.

 

Tresfjord 28 med orginal motor har motoren montert inne i en tett kasse, og har derfor ekstra støyisolering fra starten av. Likevel ser jeg at det er rom for forbedring, særlig mhp isolering av motorromsluker.

 

Vedkommende som har montert flaps for noen år siden, har også skiftet til større motor og montert fleksi-kopling. Han måtte da støpe et ekstra skott for å montere koplingen på.

 

Med 2400 gangtimer, har du vel ca 20.000 timer igjen før du kan begynne å forvente noen større reparasjon, forutsatt at den har ferskvannskjøling :cool:

 

Neida, alvorlig talt, jeg kjenner ikke til spesielle problemer med denne motoren, men vet at en del har måttet bytte en tetningsring pga oljelekasje. Dette må etterhvert gjøres på vår motor, som har gått nesten 3600 t. Hvis du bruker forumets søkefunksjon, og søker etter Perkins, finner du flere tråder der dette er omtalt.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Hei oye!

Velkommen som BP-medlem.

Vi kjøpte en Tresfjord 28 med Perkins 49 sist sommer. Jeg er ikke særlig motorkyndig, så det tekniske må du nok få svar på fra annet hold. Det jeg vet er at vår motor fra 1980, har gått ca. 3500 timer og vi har ikke hatt noen problemer ennå. Vi kjørte ca. 180 t sist sommer, eneste stoppen vi hadde, var da dempeplata mellom motor og gir røk. Ny dempeplate kostet oss ca. 1400 kr hos Rørvik Marina i Nord-Trøndelag. Vi skiftet plata selv. Vet også at motoren lekker litt olje, men alle vi har snakket med sier at det er helt normalt på en så gammel motor. Vi har også funnet ut at båten "setter seg" dersom vi kommer opp mot 3000 omdreininger, derfor har vi støpt på flaps nå i vår. Vi har ikke satt båten på vannet ennå, så vi har ikke fått testet prosjektet. Vi hadde hjelp av en annen tresfjordeier til dette arbeidet. Han gjennomførte dette med sin egen båt for flere år siden og er veldig godt fornøyd med resultatet.

Her er noen bilder av hva vi har gjort med båten denne våren

Er det noe vi kan hjelpe med, må du gjerne spørre. Det er flere tresfjordeiere her på båtplassen, så jeg regner med du vil få flere svar etterhvert. Vi har ialle fall fått god hjelp når det er noe vi har trengt informasjon om.

 

Flere i familien som er frampå ser jeg, matrosen var nok litt raskere enn meg, så dette blir nok litt dobbelt.

mvh.

Ella

Redigert av Amica (see edit history)

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...