Jump to content

baugpropell.


9100

Recommended Posts

Skal til å investere i baugpropell til en skarpnes 9100. Har vert inne på emneoversikten og tittet på erfaringer når det gjelder forskjellige merker. tenkte på på en sleipner sp30-2 hk eller sp40-3hk alternativ maxpower ct35-3 hk

Er det noen som har erfaring med å fått montert inn for stor eller for liten baugpropell? Jeg hørte rykter på bygda om at det var en som hadde fått montert i for stor baugpropell men fikk ikke med meg hva som var gale med det og hva som var problemet?

 

Hilsen 9100.

Link to post
Share on other sites

:wink:

Skal til å investere i baugpropell til en skarpnes 9100. Har vert inne på emneoversikten og tittet på erfaringer når det gjelder forskjellige merker. tenkte på på en sleipner sp30-2 hk eller sp40-3hk alternativ maxpower ct35-3 hk

Er det noen som har erfaring med å fått montert inn for stor eller for liten baugpropell? Jeg hørte rykter på bygda om at det var en som hadde fått montert i for stor baugpropell men fikk ikke med meg hva som var gale med det og hva som var problemet?

 

Hilsen 9100.

Hei.

Jeg og en kamerat jobbet bore-lim-glassfiber-tunnel-elektrisk(svakstrøm)-pusser vekk bunnstoff-osv. Synes det er ikke så vanskelig laget baugpropell. :smash: Valgt Maxpower baugpropell pga fri veldlikeholdfri. :yesnod: Meget fornøyd og ikke angret type Maxpower. Men andre merker typer er like god.

Lykke til.....

At-le :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde selv en 9100 som forrige båt og klarte meg fint uten baugproppis.. Jeg ville heller brukt pengene mine på noen annet, listen er ofte endeløs når det gjelder båtene våre :-). Båten er forøvrig knallbra, med utrolig bra layout innvendig. Hvilken årsmodell har du?

 

Joda301

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Da du har en relativt hurtiggående båt, ville jeg legge vekt på å profilere rundt hullet for å unngå unødvendig motstand, og at båten eventuelt "jager" før den kommer opp i så stor hastighet at hullet kommer fri av vannet. Dessuten er det viktig å ha god avrunding rundt hullet for å minske gjennomstømningstapet.

 

Her kan du se skrog med forseggjort profilering rundt hullet for baugpropellen. Avrundingen kunne kanskje vært litt bedre.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker for svar. Båten er en 2005 modell, men synets den er vel følsom for sidevind. Sliter litt når jeg skal inn og ut uteliggeren da det som regel alltid er vind fra sør øst (rett i siden på båten) som gjør at baugen blir vridd rundt på en femøring. Er litt redd for naboenes båter og min egen. Tenker da med skrekk og gru hvis jeg skal en plass hvor det er trangere og mye båter.

Redigert av 9100 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nidelv 300 leveres med 3 hk sleipner baugpropell. Det holdt i massevis på den ¨båten. Veier ca 3,5 tonn. At noen liker å ha baugpropell og andre mener de klarer seg uten synes ikke man skal bry seg noe om. Man bør ha de hjelpemidler som gjør at man føler seg trygg med båten. Jeg hadde baugropell på vår nidelv 300, og skal ha det på Windyen også

Link to post
Share on other sites

Stort sett er det svært vanskelig å få FOR kraftig baugpropell. Det er vanligvis fysiske forutsetninger og lommeboka som bestemmer hvor kraftig type man velger.

 

En normal størrelse for din båt vil nok være 4kW motor f.eks BP600/CT600 fra Engbo (QL), ofte øker prisen dramatisk hvis du skal ha større motor.

 

Det som er minst like viktig for effekten er følgende:

 

- Hvor langt fram kan tunnelen monteres. Jo lengre frem jo bedre effekt.

 

- Tunnelen må være tilstrekkelig under vannflaten slik at det ikke suges luft inn i propellen. Dette kan ofte være grunnen til at man må velge en mindre type.

 

Vær oppmerksom på at de ulike produsentene har ulik diameter på tunnelene. Dette bør du undersøke på forhånd hvis du er i tvil om du har valgt riktig motor. Da kan det være umulig å bytte selve motoren etterpå fordi du har låst deg til en spesiell tunneldiameter.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt en Sleipner SP40.

Hvorfor det da?

  • Den har 125mm tunneldiameter.
  • Den er nærmest vedlikeholdsfri.
  • Den har meget god skyvekraft i forhold til effekten.
  • 230A er en strømstyrke som du kan håndtere med 50 kv.mm og 7 meter avstand til batteribank uten for mye spenningsfall.
  • Liten tunnel er lettere å montere.
Av messebåtene å dømme, så er omtrent 90% av tunnelene feilmontert. De mangler skikkelig avrunding. Da går opp mot 40% av skyvekraften fløyten fordi mye av vannet som suges inn, suges inn langs skrogsiden, runder hjørnet og fyker inn i tunnelen. Pussig, men slik er det nå. En skarp kant lager turbulens som bare det. En korrekt montert 3-hester i en korrekt avrundet tunnel har dermed bedre skyvekraft enn de aller fleste 4-hestere. I tillegg slipper du det vanvittige bråket som en feilmotert 4-hester i en 180mm tunnel gir fra seg.

 

Et poeng til. Kjøper du baugpropell for å holde båten opp mot vinden i stiv kuling eller som et manøvreringshjelpemiddel i litt slappere forhold? Gjelder det første, burde du velge SP55.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri sett det behovet, for jeg kommer dit jeg vil selv uten. :cheers:

Jeg kommer også dit "jeg vil", men hadde åpenbart kommer flere steder om jeg hadde baugpropell.... men det kan vel bero på at jeg ikke så flink som andre :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Av messebåtene å dømme, så er omtrent 90% av tunnelene feilmontert. De mangler skikkelig avrunding. Da går opp mot 40% av skyvekraften fløyten fordi mye av vannet som suges inn, suges inn langs skrogsiden, runder hjørnet og fyker inn i tunnelen. Pussig, men slik er det nå. En skarp kant lager turbulens som bare det. En korrekt montert 3-hester i en korrekt avrundet tunnel har dermed bedre skyvekraft enn de aller fleste 4-hestere. I tillegg slipper du det vanvittige bråket som en feilmotert 4-hester i en 180mm tunnel gir fra seg.

 

Lotus

Hva mener du med sikkelig avrundet :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer også dit jeg vil og så det er ikke problemet, men når vinden prøver å overta styringen på båten man får bare ikke snu den opp mot vinden fordi det er for trangt forran og bak da er det ikke gøy.

Det som har hendt meg f.eks er at jeg har bakket båten ut av båsen vinden tar tak og vrir den innover i båthana feil vei av det jeg skal. Får så snudd båten nesten helt opp mot vinden og utgang av havna, men så må jeg bare bakke opp litte gran (så jeg ikke går på båten fremme) og da tar vinden tak og vrir den tilbake igjen Så det kan bli mye jobbing frem og tilbake. Når man da kanske ligger ute i skjærgården mye båt og trang så trenger man jo ikke lage så mye action for naboene :eek:

(Har ikke gjordt det enda men er ganske fersk så får se)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...