Jump to content

Færderseilasen 2006


bliss X

Recommended Posts

Var på onsdagsregatta i dag, og påfølgende brifing av samme metrolog som skal på skippermøtet i morgen.

 

Han snakker om at siden det har vært sørgående vind en stund nå (mot nordgående i fjor) vil det desverre kun bli motstrøm/evnt. stille vann. Ingen medstrøm ut av fjorden.

 

Siden man samtidig vil få et høytrykk mente han at det ville bli dårlig med vind, har man flaks vil man oppleve samme mengde som det var på fjorden i dag - 5-6 sekundmeter.

 

Noen andre som tør tippe på en lang, vindstille natt i Drøbaksundet i år?

 

Forøvrig min første Færdern, men jeg gleder meg, selv om det ikke er meldt så mye vind.

Link to post
Share on other sites

Vi seilte ondsdagsregatta med IF'en i dag og vant, i dag målte vi 10m/s før start men så ble det mindre og mindre. På de strømkart og vindmeldingene jeg har sett så er det lite strøm og 3-5m/s vind og 25-30 grader fredag.. Bare vi rekker konserten i Horten så funker det fett for oss:) neioda, vi skal gjøre vårt beste og målsettningen er som vanelig om å vinne, men det ekke altid den funker

Link to post
Share on other sites

Og resultatene:

 

Barsk II - Klarte målet sitt, avanserte til 17. i år, 24:12:24 seilt tid, 27:35:44 korrigert.

 

Arnegrut kom på 5. plass i sin klasse, med 21:52:45 i seilt tid.

 

Impuls II kom på 10. plass i sin klasse, 23:22:59 i seilt tid

 

Lydia Nalen fullførte ikke.

 

Akka (meg selv) fullførte til dårligste tid totalt sett, med 17. plass i klassen, og 33:52:00 i seilt tid.

 

Brighanha fullførte til en 15. plass i klassen, 27:05:57 i seilt tid.

 

Susanna kom inn til en 22. plass i klassen, 24:45:46 i seilt tid, 27:58:54 korrigert.

 

Vindfang kom inn til en 20. plass i klassen, 25:51:08 i seilt tid, 29:59:18 korrigert.

 

Bør kom inn til 12. plass i klassen, 25:29:05 seilt tid, 27:16:07 korrigert.

 

Safira kom inn til 25. plass i klassen, 23:45:52 i seilt tid.

 

Felles Thrust II kom inn til 12. plass, 23:57:58 i seilt tid, 28:45:33 korrigert.

 

 

Dette er de jeg fant ut av her inne, det er vel flere som stilte opp, men jeg vet ikke om dem.

Link to post
Share on other sites

Starten kl. 14:50 gikk trått. Nærmest vindstille gjorde at vi passert startlinja i en begredlig dorgefart noen minutter på overtid.

 

Cruisebåten "Jewel of the Seas" ble geleidet ut fjorden gjennom et mylder av seilbåter, men det gikk jo stort sett bra det også.

 

Etterhvert tok vinden seg opp og det ble mer fart i seilingen. Dessverre viste det seg at havbunnen også hadde tatt seg litt opp, så vi la igjen noen striper bunnstoff for å markere passeringen av Drøbaksundet.

 

Utover kvelden og natten blåste det ganske brukbart (fin eller evnt. frisk bris). Vi passerte Filtvet og gled videre langs med Tofteholmene. Til forskjell fra tidligere valgte vi å gå på innsiden av Bastøy. Uten å vite med sikkerhet hvordan det gikk for seg på utsiden hadde vi i hvertfall en følelse av at motstrømmen var mindre der.

 

Da jeg stupte i køya kl. 04:45 lå vi utenfor Ringshaugbukta. Etter et par-tre timer på øyet kikket jeg ut og konstaterte at vi ikke hadde flyttet oss nevneverdig mye siden sist. Å joda, kursen gikk fortsatt mot sør.

 

Med tid og stundar skimtet vi Hollenderbåen (som var vår rundingsbøye), men det tok både votter og vinter før vi omsider kunne runde. Det var noen ganske så vindstille morgentimer.

 

Dessverre valgte vi vestsida av fjorden også nordover igjen. Tror ikke det var så lurt. 2 båter som lå over 3 timer bak oss ved runding var bare 3 kvarter bak oss i mål og slo oss dermed på LYS. Dermed røyk også forhåpningene om en Topp10-plassering. Ja, ja....bare vent til neste år.

 

På de 24 timene vi brukte på seilasen varierte vindstyrken fra 0 - 10 sekundmeter.

 

Da vi ankom Horten var det tid for :cheers::drink:

Link to post
Share on other sites

Starten vår gikk 12:30, vi hadde laber vind, men vi klarte og smuge oss fremmover og leda klassen. Vi seilte i ett par kno i omtrent to timer så tok vinden tak i seilene og vi hadde en fin fart på fem knop mot slemmestad. Når vi kom til slemmestad fikk vi vite at vi lå på en 6 plass, vinden økte utover mot filtvedt og vi hadde en fin krenging på 35 grader. Når vi kom til filtvet hadde vi sunket 4 plasser til, jaja tenkte vi vi så det andre forran oss så vi seilte videre, vi gikk nesten midt i fjorden og det skulle vi aldri gjort, det var fult av båter på østsia(de lo stille) og så var det ikke mye fart på vestsia, men vi tenkte at så lenge vi har vind og har ern fin båtfart så går det greit og ligge i midten.

 

Da vi kom til Bastøy fikk vi virkelig problemer, vi klarte ikke komme noe høyere merke så vi ble litt frustrerte det ble noen diskusjoner og en gikk og la seg. Vi klarte omsider og runne medfjor en gang på morran og da fikk vi vind og håpet på at dette varte innt il mål, men nei vi la oss på vestsia og det var DUMT, vi så IF etter IF seile fra oss på østsia. Vi kom i mål til en 25.plass, stemningen var lav ui båten, men det er tross alt første gangen vi deltatr alene vi gutta og første gangen vi seiler båten ordentlig. Vi var ett mannskap på¨meg skipper 15 år og to matroser på 16 og 17 så vi ble mer og mer fornøyd utover lørdagen når trang fødsel begynte å spille...

Link to post
Share on other sites

Vi kom i mål til en 25.plass, stemningen var lav ui båten, men det er tross alt første gangen vi deltatr alene vi gutta og første gangen vi seiler båten ordentlig. Vi var ett mannskap på¨meg skipper 15 år og to matroser på 16 og 17 så vi ble mer og mer fornøyd utover lørdagen når trang fødsel begynte å spille...

Dette skal dere være stolte av.

Det er ikke mange på deres alder som stiller i færderen tror jeg.

Men jeg bare lurer litt, det var ikke dere som drev å vasket noen båter ved seilforeningen i Sætre forrige søndag ettermiddag ( i pinsen)?

Link to post
Share on other sites

Jeg kan jo komme med en liten rapport fra oss på Akka også.

Vi var 4 personer ombord, alder 26-32 år, 2 av hvert kjønn.

 

I tur 4, som vi deltok gikk starten klokken 15, men vi passerte ikke start før ca et kvarter senere.. Grunnet lite vind selvsagt.

 

Videre gikk vi mellom Lindøya og Nakholmen, noe som der og da virket som et lurt valg, men vi la kursen for mye vestover, og kom oss godt inn i vindstilla et stykke vest for rundingsbøya.. Så båtene nærmere Nesodden forsvant, men det samme gjorde båtene vest for oss!

 

Så, rundt klokken 21-22 kom vi oss endelig avgårde fra Nesodden, etter å ha sirklet rundt der i evigheter..

 

Turen videre forbi Slemmestad gikk relativt sakte, men vi kom oss da helt til nordenden av Håøya, og litt forbi før vi mistet all vind, og motrstrømmen brakte oss nordover igjen..

Da jeg tok over roret klokken 0300 natt til lørdag var det der vi var..

I 7-tiden kom vi oss videre, og seg sakte forbi Drøbak i 11-12 tiden, vinden tok etterhvert tak like sør for Drøbak, og vi hadde det fint videre nedover, passerte Filtvet midt på dagen engang.

Videre nedover hadde vi fin vind, og til tider rundt 7 knop hastighet, på kryssen, til tross for slitne seil, fikk vi noenlunde grei høyde også..

 

Hollænderbåen ble rundet klokken 2127, og vi var i mål 0052 (da var alt pakket sammen..).

 

Regattakontoret hadde åpenbart stengt, så å levere egenerklæringen innen 3 timer var ikke så lett.. Leverte den om morgenen, og ga de en liten skjennepreken.

 

De mente da at de hadde hatt kontakt med samtlige båter som fortsatt var der ute, dette til tross for at vi ikke hadde noe anrop på telefonen, og ingen melding på svareren!

 

Dette siste fortjener KNS en god dose kritikk for, å pakke sammen før regattaen er avlyst (+ 3 timer) er for dårlig, alle deltakere skal da ha mulighet til å fullføre innen tiden..

 

Turen var fin, vi spiste greit, og alle var stort sett i godt humør, med unntak av de rundt 10 timene uten vind..

 

Båtene vi lå i følge med rundt Håøya ser det ut til at brøyt alle sammen.

 

Forøvrig, vi har lite seilerfaring alle sammen, og det er vår første regatta.. Null trening på forhånd.

Så tiden skyldes nok enkelt og greit mannskapet.

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Barsk II hadde god fart i båten og passerte målstreken 5 sekunder etter skuddet kl. 15.40 (siste start), riktignok litt langt nede mot Hovedøya. Planen var å gå for styrbord halser direkte etter den varden som ligger der. Slo oss opp langs Hovedøya og Lindøya på sydøstre side. Det var lite vind 2-4 m/s pr. sek. så vi var superkonsentrert på å holde fart i båten. Deretter kom Jewel of the Seas (noe jeg sa til gutta at kom til å skje midt imellom Dyna fyr!...), vi slo over mot Bygdøy 50 meter før Politibåten jaget båtene. Slaget var perfekt fordi vi akkurat gikk på innsiden av Dyna fyr når den digre båten passerte. Så langt var vi vel mellom 3.-5. båt i klassen. Sto oss opp mot Fornebu/Snarøya på et langt slag, deretter et par småslag. Også tok vi et litt lengre slag ut mot bøya vis a vis Nesoddtangen, det holdt på å bli katastrofe, der var det et slags lokalt "Doldrums"(vindstille). Vi klarte såvidt å lirke oss ut av det retning Vassholmene fordi vi har mye seil, og at vi krenget båten mot le. Men da hadde vi tapt ca. 10 plasser og mange minutter.

Så slo vi et par halvlange slag opp mot Gåsungene, deretter sto vi på babordhalser helt ned til Vollen. Vinden hadde økt på til 5-8 m/s

 

Derifra orker jeg ikke fortelle om alle slagene, for det ble ca. 90 av de ut til Filtvet!

Stikkord mellom Vollen og Filtvet:

-Vinden økte til 8-10 m/s

-Passerte runding Slemmestad som 9. i klassen.

-Holdt på å kræsje gang 1, en av mine skulle lese kart samtidig som han skulle holde utkikk i le. (2 viktige oppgaver på en gang...)Plutselig brøler en styrbord båt: "Styrbord", takk og pris for det!

-Holdt på å kræsje gang 2, vi har en Hanse 342 eller noe sånt for styrbord, vi holder lenge kursen. I det vi begynner å oppservere ser det ut som om vi skal passere foran, etterhvert øker han farten noe og det er ikke like sikkert lenger. Noen få båtlengder før skjønner vi at vi må falle av, min storseilmann sklir i cockpiten og mister storseilskjøtet uten å klare å løsne det! Hanse`n redder oss fra kjempesmell med å falle av selv om han hadde retten på sin side. Vi får oss en støkk, og takker og bukker for hans reaksjon. Noe vi også gav tydelig uttrykk for, han kunne selvfølgelig lagt inn protest og blitt drit forbannet.

-Vi passerte mange tregere båter på vei ut sundet, men knivet konstant med et knippe på 7-8 båter. bl.a X-95`n Hexeri.

-Jeg mumlet allerede om at vi burde revet storseil ved Nærsnes, vi gjorde det først etter Drøbak. Det var feil, det ble for mye krengning og avdrift.

-En Bavaria lå et par hundre meter etter oss retning Håøya, da jeg syntes den hadde en merkelig broach? Det gikk noen sekunder før jeg skjønte at han hadde smelt på Håøygrunnen på ca. 1 meter. Vi fortsatte å seile, men observerte de en tid etterpå selvfølgelig, men det så ut til å gå bra uten assistanse.

-Perfekt timing av passering Stena Saga og Color Festival. Vi rakk å slå fra Vindfangerbukta/Sjøsenteret og over fjorden før de.

-Vi seilte på 1/3 av den vestre siden opp mot Filtvet, fordi dette sto vi høyere på og unngikk en svak motstrøm.

-Passerte Filtvet som 11. i klassen.

 

Etter Filtvet løyet vinden en del, vi var meget usikre på hvilken side vi skulle velge i Breiangen. Før start var vi rimelig sikre på at Jeløysiden skulle ha best strøm, men den værmeldingen Met-gutta presenterte hadde vi mistet all tillit til. Vi valgte kort og godt å prøve å se på båter foran hvordan fart de hadde. Det så da ut som om de på¨østsiden/Jeløya holst lavere fart, men det begynte å bli mørkt, så helt sikre var vi ikke. Vi oppdaget etterhvert at den motstrømmen som var meldt midtfjords ikke stemte, vannet var like dødt overalt. Vi tok et par kortere slag for styrbord halser, og et par lange babord.

Ingen nyttetrafikk i sikte, men etterhvert så meldte tåken seg sammen med mørket. Det førte til at vi gikk langt vest i fjorden, og ligge i skipsleia med tåke....Etterhvert var vi altfor langt vest da jeg i halvsøvne kom på tanken om å kalle opp Horten kontroll kanal 19 eller var det 80?? De kunne fortelle at det var ingen nyttefartøyer i området annet en et skip som skulle inn til Moss lenge før oss.

Da torde vi slå over leia mot Gullholmen/Jeløya. Jeg var sliten i nakken min etter timesvis med konstant konsentrasjon, og la meg et par timer. Norsk-Amerikaneren Ole på 64 tok over roret, for flink til å styre det var han. Men; det jeg fikk høre etterpå var at han så dårlig, særlig i mørket....At jeg ikke har lys på vindexen eller lusene i seilene.... Vi tapte nok endel der...

 

Morgenkvisten kom når vi vurderte innsiden av Bastøya eller ikke, det gikk absolutt ikke fort lenger. Vind på 0-3 m/s, varierende styrke og retning. Og svak motstrøm i det meste av fjorden. På forhånd trodde vi at vi skulle komme til å holde Mossesiden og så ta et slag over syd av Bastøya. Vi vurderte også innsiden av Bastøya p.g.a. at der var det meldt medstrøm mens vi seilte motstrøms. Begge alternativer ble ansett som for risikofylte, vi kunne seilt oss skikkelig bort. Man skal ha god grunn for å seile innsiden av Bastøya på vei sydover, dessuten fryktet vi å møte mange av de tidligst startende racerne som Kongen mfl. på veie nordover.

 

Oppsummering Bastøy til runding Hollenderbåen:

-Lite eller ingen vind

-Vind fra alle kanter, først kryss deretter spinnaker og så igjen kryssing.

-Det var laaaaaaaaaangt til Hollenderbåen.....................................

-Vi så Frostad og co. litt etter HiQ på vei opp igjen.

-Vi så jente båten med Siren Sundby&co

-Vi tapte mye til lettere båter på den mikroskopiske vinden ned til runding. X-79 i samme klasse veier 1650 kg., vår Comfortina 4900 kg. Hver gang det kom noen svake pust akselrerte de fra oss med dobbel hastighet.

-Vi rundet til slutt Hollenderen dønn likt med 3 andre, 2 av de i klassen. Som 17. båt. Vi klarte for første gang noensinne å sette spinnakeren fort og bedre enn de andre!! Etter få minutter hadde vi 3-400 meter på de.

-Vi oppdaget at det var et svakt strømskille som gav litt medstrøm (0,4-0,7 knop) noe lenger ut i fjorden. De andre bak gikk lenger inn og tapte nok på det. Vi så oss nesten ikke tilbake og var flinke med å trimme spinnakeren hele tiden.

-Vi distanserte de bak oss såpass bra en stund at vi øynet håp om å ta igjen en lyseblå X-79 og et par andre. Men det var litt for optimistisk.

-Strømskillet opphørte etterhvert, da styrte vi rett på Slagentangen. Kun en annen båt gikk nesten like tett på land i feltet rundt.

-Vinden økte mer og mer. fra 3-5 m/s ved Hollenderbåen, til 9-11 m/s ved målgang.

-Det lå an til en dramatisk jibb ved runding i Åsgårdstrand, men vi klart å "presse" oss litt plass i lo, og jibben gikk perfekt også for første gang noensinne....

-Målgangen var hyperkritisk (se bilder på www.seilas.no). Dette fordi man såvidt klarte å stå høyden med spinnakeren mot mål på styrbord halser. Og målet ligger nedklemt i et hjørne, med liten distanse ned til land...Det var kort og godt ingen plass til å falle ned for å berge spinnakeren i le av storseilet.

Vår taktikk var å gå så tett på utlagt målbøye som overhodet mulig, for deretter akkurat stå høyden forbi Bastøyfergene. Etter det er det mer plass. Det fungerte perfekt, 4 mann kastet seg over spinnakeren i 10-11 m/s og fikk den fort ned.

En del båter fikk broacher, antydninger til kinesere og flere måtte kutte skjøte og bras.

 

Vi kom i mål kl. 15.52 på 17. plass i klassen

 

Fornøyd med:

-Alle jobbet like bra

-Starten

-At vi seilte raskest i klassen fra Hollenderbåen til mål.

-At vi ikke krasjet

-At vi også i år forbedret plasseringen litt.

 

Mindre fornøyd med:

-At vi seilte oss bort i stilla mellom Nesoddtangen og Snarøya

-At vi kunne hatt skyld i kjempesmell, ikke bare en gang men 2 ganger!

-At vi ikke revet storseilet mye før Drøbaksundet.

-At vi seilte oss bort for andre gang på Breiangen, og ikke tenkte på å kalle opp Horten Kontroll tidligere. Og at han med svakt nattesyn styrte om natta..!

-At vi ikke nådde håpet om premie...kanskje en gang...

-KNS, som krever at folk kaster ankere, de gjør det for deg. Ikke særlig kult når 4 båter innenfor har dratt i løpet av kvelden/natta/morgen og ankeret ligger plutselig mere til siden enn bakover. Da er ikke KNS der med gummibåtene sine i 10 m/s vind!

Med en rad med båter rett bak endte det selvfølgelig med kaos, annen manns (dame) tau i propellen, dykker til 1000,- spenn som må løsne begge ankerne for oss og kan fortelle at å kaste anker i det området.....med så mye gamle kabler, wire og dritt er idioti.

 

KNS; skjerp dere. Dere tar inn 1,5 mill. i deltager avgift, og da må dere ta dere råd til å legge ut noen moringer! I det minste beholde beredskapen med gummibåtene.

 

Det koster meg antagelig 2-3000 at jeg var en av de som måtte kaste ankeret. Dykker og erstatning av flott ankertau på naboen.At sinkanoden på drevet har fått seg en trøkk går antagelig bra.

OG; i fjor fikk vi også bare såvidt opp ankeret etter hjelp fra en annen båt. Og vi observerte at 3 av 4 rundt oss bare såvidt fikk det opp etter enorm innsats.

 

Mvh.

 

:flag::sailing::cheers:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette skal dere være stolte av.

Det er ikke mange på deres alder som stiller i færderen tror jeg.

Men jeg bare lurer litt, det var ikke dere som drev å vasket noen båter ved seilforeningen i Sætre forrige søndag ettermiddag ( i pinsen)?

 

Det var nom oss som var der og vasket ja, europaen ble henta nå så da var vi kvitt den...

Om dagen er vi mye der nede, båten ligger på andre sia av seilforeningen og koser seg på land mens vi pusser så svetta renner av oss... Hvor er du fra? Båten i sætre kanskje?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kortversjonen: Vi deltok i Lys u/spinn <=1,13 med start 1450. Vi kom i mål rett før 0500 som nummer 1 i en klasse med 37 påmeldte båter. Noe mange ikke mente var mulig med en Bavaria 32 med rullemast og kort kjøl......

 

Lengre versjon: Vi gjorde en brukbar start fra Aker Brygge siden. Kom oss fri og slo oss greit ut forbi dyna og over til fornebusiden. Gikk langs land utover på innsiden av øyene. Når vinden virkelig frisknet var vi utenfor Middagsbukten. Vi rundet Slemmestad som nummer 2 i klassen. Deretter krysset vi oss ned til Håøya, og gikk som de fleste andre øst for denne. Gikk vest av Oscarsborg, men er ikke sikker på om dette var det lureste. Deretter vestsiden av fjorden ned til Filtvedt, hvor vi nå var nummer 3 i klassen. Her fortsatte vi nedover mot Tofte, for ikke å komme ut i strømmen. Tror dette var et bra valg - vi seilte fra mange her! Så over til Hortensiden og ned langs Bastøy - helt inne ved land for å ikke komme ut i motstrømmen som nå var ca. 1,5 knop. Vi var sjelden under 5,5 knop på kryssen utover - stort sett lå vi på 6,2 til 6,5 med kryssvinkler på ca. 80-90 grader.

 

Ved runding av Mefjord var vi numer 2 i klassen, og kort tid etter døde vinden. Men vi holdt siget i båten, og fikk med oss litt vind som førte oss inn til merket ved Åsgårdstrand. Herfra til mål gikk det i 0,5-2 knop med spridde seil. Brukte ca. 2 timer fra Mefjord til mål!

 

Så oppsummert: en fantastisk opplevelse, og festen i Horten stod ikke tilbake for noe!! Og en klasseseier er jo ikke å forakte.....

 

Stein-E

Skipper på NOR 10875 Samson

Link to post
Share on other sites

Ser at det er mange erfarne regattaseilere her.

 

har ett par spørsmål:

 

1. når blir bildene av båtene lagt ut for "salg"? og er dette seilas som driver med det?

2. Er det noen som vet om noen artige regattaer i oslofjorden annet en færdern og hollendærn. Vi håper på og finne en måler som er villig til å måle båten og kommer da til og satse på regatta hver helg i sommer, men jeg er en smule lei regattaer i sætre, håøya og omegn. Men selfølgelig stiller vi på både sætrekruset og håøya rundt vis det ikke blir noe kulere regattaer som krasjer da

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kortversjonen: Vi deltok i Lys u/spinn <=1,13 med start 1450. Vi kom i mål rett før 0500 som nummer 1 i en klasse med 37 påmeldte båter. Noe mange ikke mente var mulig med en Bavaria 32 med rullemast og kort kjøl......

Gratulerer Stein Erik,

Det var kjempebra, neste år er det min tur. :flag:

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Startet kl. 13. Lite vind, men det kom mer etterhvert. Rundet Slemmestad kl. 15:35. Seilte gjennom Oscarsborg og vestsiden ut til Filtvedt. Rundet der kl. 18:35. Var nr. 5 i klassen. Seilte over til Son og Jeløy og gikk lang land inntil vi tok leggen over til Bastøy. Seilte deretter på innsiden av Bolærne og ut ved Hui og opplevde mange frustrerende vindskift. Rundet Tristein 0130 og deretter gikk vi vest hele veien til mål. Holdt tett på slagen og Åsgårdstrand og vant stort på det.

Var 9 personer ombord og neste alle hadde lite søvn. Vant klassen, men det ble med noen øl, før familien forlangte litt oppmerksomhet. Vindskift og strøm betyr alt i Færdern. I tillegg må utstyret fungere.

Link to post
Share on other sites

Ja, ja. Dette gikk rett vest (eller skal vi si øst). Vindfang ble nr. 20 av 25 båter og det er desidert dårligste plassering på min nå 5. Færder. Nå byttet skipperen båt i fjor fra Sunwind til Dehler 29 så konkuransen i lys 1,15 til 1,16 er nok betydelig hardere enn i lys 1,03-1,04.

 

Uansett, vi har god båtfart (Dehleren er rå og går over 7 på kryss på falt sjø, det må være meget bra for en 29 foter og vi gikk forbi mange båter med lys over 1.20). Vel, hvorfor blir vi da nr. 20 av 25. Da er det klart at vi må bomme på strategien og de valgene vi gjør. Dette ødlegger mye for oss (tror vi iallefall). Vi rundet Torsteinsgrunna som nr. 7 og Filtvedt som nr. 9. Vi revet ikke og syns det gikk meget bra, holdt øst av Oskarsborg, men vest oppover mot Filtvedt (her slo vi mange slag helt inn i fjæra mot Hurumlandet og syns det gikk bedre enn med de lengre ute i fjorden).

 

Etter det hadde vi planer om å følge tett oppunder Jeløya, men vinden forsvant så vi kom oss ikke over på direkten. Vi ser mer vind ut i fjorden og dropper strategien... delvis. Dvs vi havner midt i fjorden. Etter Gullholmen går vi østover, opplever mye strøm og går vestover, her opplever vi mye frustrasjon med belter med mye strøm og vind som skifter inn mot land. Vi innser i ettertid (tror) at vi burde fulgt helt tett på land fra Bastøya, Slagen og til Bolærne og kanskje gått innaskjærs til Hollenderen som er vårt rundingspunkt. Istedet gikk vi for lang ute i fjorden og fikk for mye motstrøm, samt null vind som gjorde at vi ble stuck ute i fjorden i timesvis...

 

MEN, det var gøy og jeg håper jeg får være med til neste år, men det kan bli tøft med så dårlig plassering...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det var nom oss som var der og vasket ja, europaen ble henta nå så da var vi kvitt den...

Om dagen er vi mye der nede, båten ligger på andre sia av seilforeningen og koser seg på land mens vi pusser så svetta renner av oss... Hvor er du fra? Båten i sætre kanskje?

Båten ligger i Sandspollen, men det var jeg som spurte dere om det var greit å legge gummibåten på brygga deres mens jeg var inne å handla.

Kom til å tenke på det etterpå at det kunne vært deg :wink:

Link to post
Share on other sites

Hadde vært morsomt hvis noen av dere som deltok kunne skrevet en liten rapport fra selve seilasen. Hvordan gikk det? hva gikk bra og hva gikk dårlig osv.

 

:smiley:

Ja Lasse jeg la ut en rapport, men hva hjelper det? Her på Baatplassen dør seilbåtdiskusjoner altfor fort spør du meg. Akkurat som å selge på www.finn.no, etter 1-2 dager er du havnet på side 9 og ingen bryr seg lenger.

 

Mvh.

 

Barsk II :confused::confused::sailing:

Link to post
Share on other sites

ehh - da blir dere tørste tror jeg. Råtne seil, og råtten skipper-evner er en dårlig kombinasjon sammen med LAVT lys tall ?

 

Kanskje vi kan finne på en egen regel, når den bakerste båten ikke lengre ser den nest bakerste, er det lov med motor. Man varsler med å heise instruksjonsboka i BB saling, og flagger med en dieselkanne....over KNS splitten

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg deltok i Tur 1 med Arnegrut! Vi startet 14.30, et tidspunkt hvor det var bortimot vindstille. Starten var ikke spesielt bra og vi , som sikkert mange andre, brukte over 10 minutter bare å komme over startlinjen.

 

Noe jeg synes var irriterende var at mange i klassen brukte motoren til å plassere seg rett ved startlinjen minuttet før start. Trodde det var slik at motor senest skal være stanset 5 minutter før startskuddet går. Men men, jag har i hvertfall god samvittighet.

 

Klarte også det kunststykket å "tøtsje" det skjæret som er nord øst for startbåten som det advares mot på alle bauger og kanter. Vi fulgte etter en annen båt som stakk 180 cm . Han gikk først på, men han hadde vippekjøl, så han bare flirte av det. Rett etter at vi oppfattet han hadde gått på, kjente vi bunnen, men det bare "lugget" litt, så var vi over. Ganske udramatisk egentlig.

 

Vinden tok seg opp etterhvert og vi holdt oss nær snarøya og deretter relativt langt nordvest i fjorden. Tror det lønte seg, for vi så en del som lå i stille ved nesodden.

 

Det gikk radig ut til Drøbak, gjennom Drøbak sundet (vi fulgte leia) og videre ut på vestsiden av Drøbaksundet. Både ved runding Slemmestad og ved Filtvedt lå vi godt an i følge SMS tilbakemeldingen.

 

Vi fant fort ut at det sikkert var smart å ligge på vestsiden nedover grunnet mørke skyer over Tofte som vi tenkte ville generere vind. Vi så på dette tidspunktet at det så ut til å løye på Jeløy siden. Gjennom natten gikk det sakte mot Horten og vi bestemte oss også å legge oss nær Bastøy for å unngå strøm. GJorde et eksperiment. Vi seilte for styrbord halser øst-sør-øst og så på vannet at det var et tydelig skille. Fart over land (GPS) var relativt likt fart gjennom vann der det var grunt. Når vi kom ut på dypet, senket fart over land seg med 2 knop, så vi skyndte oss å slå for å komme oss inn på grunnere farvann igjen. Utenfor Bastøy kom vindstilla for alvor og vi, som så mange andre, ble liggende å drive i maaaaange timer. Det gikk med andre ord svært tregt rundt Mefjorbåen, som var vårt rundingspunkt.

 

Rett etter runding i Åsgårdstrand kom vinden og vi blåste til mål i fin bør. Vi krysset målinjen ca 12.24 og det ble en 5. plass.

 

Er egentlig ganske fornøyd med det ut i fra forutsetningene vi la opp til før regattaen. Båten ble sjøsatt uka før, så jeg fikk bare tatt en tur ut på fjorden før Færdern Vi 4 ombord hadde også tatt med alt for mye "stæsj" og proviant, så båten var unødig tung. Ambisjonene var også relativt moderate. Målet var å slå 6 plassen fra i fjor. En annen ting var at det er i utgangspunktet rått parti å seile scratch mot bl.a. en Granada 27 (han vant Tur 1 klassen helt overlegent) med lystall 1,06 (Arnegrut har 1,03), men det er jo en av bakdelene med å seile tur klassen. Er en opptatt av rettferdighet, må en starte i lys klassene.

 

Bottom line, vi hadde en kjempetur og koste oss og ser frem til neste års Færder. :yesnod:

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Færderseilasen er en spesiell hendelse, og nok den desidert største massemønstringen av seilbåter i landet. Her prøver vi med Sjernarøyseilasen...(desverre var jeg offshore...). Seilmessig vels så bra? (Sjelden vindstillle og grunnstøtinger), men selvsagt ikke så mange deltagere.

 

Må få med meg Færdern en gang, bare for å ha gjort det. Får jeg tid neste år så blir det kanskje som mannskap...om noen er interessert å ha meg med.

 

Fikk 3.plass i klassen i dagens onsdagsregatta...så nå er jeg DER oppe... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...