Jump to content

Skal båten opp?


Festina Lente IV

Recommended Posts

Jeg kjørte forbi Sandvika i 12 tiden i dag.  Mange båter lå igen  :sad: ved flytebryggene (ikke boblehavn), og vannet hadde allerede begynt å "snurpe" seg i overflaten.   :sad: folkens, nå må dere reagere om dere har noe ugjort.  Båten har ikke særlig godt av å fryse inne for viteren.  Få den opp, eller få den til en boblehavn.

 

Jeg tror kanskje den fine lange sommeren har fått folk til å tro at det ikke kommer kulde å snø, men det har vi jo sett at det gjør allerede.  

 

Hvor ble det forresten av høsten.  14 dager mellom et rimelig greit bad i sjøen  :wink: og snø på bakken  :sad: kan jo få noen og hver til å komme litt ut av rutinene.

 

Men igjen, vinteren kommer fort, torsdag er langtidsvarslet -5 i løpet av natten.

 

:drink:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Lite spørsmål om å ha båten på vannet om vinteren. Tar kalesjen skade av snøen som legger seg oppå? Tenker da på moderate mengder som ca 10 cm. Evt, bør man ha på en presenning som dekker kalesjen?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Jeg lå ute i hele fjor vinter på Sandkroken, Paddehavet. Var mye snø! Så, ble en del turer for å ta bort. Men, jeg hadde opptil 15cm og kalesjen bar det helt fint. Ulempen er at sømmer og slikt blir litt slitt av kosting og måking. Så, for min del blir det innlevering til oppsying av sømmer neste sesong. Jeg gjør også i år samme greia at jeg kun bruker kalesjen.

 

Men, det var en del andre båter som jeg så kalesjen falt sammen på. Det viktige er bare å ha oppsyn. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Nei, blir liggene paa Valle i vestfold. Det er foste vinteren min aa ligge i bobleanlegg. Hoper paa noen turer til Boleren og Tonsberg. Det blir vel en tur til Borgen.

Det blir ikke noe sno i vinter. !!!!!!!!!!!!!!

Redigert av Niro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har surfet litt rundt på nettet, og søkt etter rimelige strømlagere, og dette er den billigste jeg fant kostet 5995,- SEK. Er det noen her som har forsøkt å lage seg sin egen annordning?? Effekten på disse strømlagerene er ikke høy, og jeg lurer derfor på om effekten fra en vanlig nedsenkbar pumpe (220V) kan være minst like god?? Om man f.eks sprer den til baug og akter?? Det er strømmer på båtplassen min som gjør at det ikke vil være nødvendig med dette mer enn kanskje 20 dager i løpet av en vinter..

Link to post
Share on other sites

Det er bare én ting å gjøre. Flytt nordover til isfrie havner :smiley: For de med kalesj kan det bli litt vel spennende, men snøen blir i alle fall ikke liggende med orkankast.

 

Båten blir på sjøen her i Trøndelag, blir alltids noen fine vinterdager denne sesongen også. Vindstilla er typisk på hverdagene da, som i dag. Fint å sitte på arbeid og se ut over blikkstille hav :nonod:

Fagfolk kan ha rett...

Link to post
Share on other sites

Nei, båten blir i sitt rette element, også om det skulle koma litt is. Reknar med nokre dagar på slipp til våren, for å stoffa og skifta sink.

 

Her i Bergen er det generelt lite is, men det hender at det kan bli nokre cm i mi båthamn (låg salinitet p.g.a. mykje ferskvatn som kjem ut litt lenger inne). Faktisk så har det vore oppe i 10-15 cm, men det er sjeldan. Dei fleste båtane ligg ute likevel, og eg har aldri høyrt om (glassfiber- og stål-)båtar som har tatt skade av isen. Sjølv har eg brukt hamna sidan 1996.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...