Jump to content

Klassifikasjon av smøreoljer

Motordoktoren

Recommended Posts

Mange er av og til i tvil om hva som er god og dårlig smøreolje. Her er noe grunnleggende informasjon om smøreoljers viskositet og øvrige kvalitet. Kjennskap til dette bidrar til sikrere valg av riktig smøreolje til dieselmotoren.

VISKOSITET

SAE-graden sier noe om oljens viskositet, men ingenting om oljens øvrige kvaliteter (egenskaper, beskaffenhet).

Singelgrade smøreoljer betegnes SAE Y, og multigrade smøreoljer (såkalte helårsoljer) betegnes SAE XW-Y, hvor X og Y er tall. Hvis X=15 og Y=40, har vi en SAE 15W-40.

X indikerer laveste temperatur oljen kan pumpes ved. 0W har laveste grense ved -35 grader Celsius, 5W ved -30, 10W ved -25, 15W ved -20,  20W ved -15 og 25W ved -5. (Som et eksempel kan det for den spesielt interesserte nevnes at dynamisk viskositet for 15W er på 3 500 cP ved -15 grader C, 7 000 cP ved -20 grader C og på 60 000 cP ved -25).

Minimum kinematisk viskositet i cSt ved 100 grader Celsius for de seks ovennevnte oljene er i rekkefølge: 3,8; 3,8; 4,1; 5,6; 5,6 og 9,3.

Y angir et område med minimum og maksimum viskositet ved 100 grader C. For Y=20 ligger viskositeten mellom 5,6 og 9,3 cSt. Grensene for Y= 30, 40, 50 og 60 er henholdsvis: 9,3 - 12,5; 12,5 - 16,3; 16,3 - 21,9 og 21,9 - 26,1 cSt.

Eksempelvis så lar SAE 15W-40 seg pumpe så lenge temperaturen er over -20 grader C, og ved 100 grader C har den maksimal viskositet 16,3 cSt.

1 cSt = 1 mm2/s

1 cP = 1 mPa s

KVALITET

Oljens øvrige kvalitet (utenom viskositet) fremgår av API-klassifikasjonen. Smøreoljer med betegnelsen API CD eller API CE passer for dieselmotorer uten eller med turbo. Smøreolje etter disse klassene gir god beskyttelse mot avdunsting og slitasje. API CF er utviklet spesielt for dieselmotorer med turbo.

FREMTIDIG KLASSIFISERING

I fremtiden er det forventet at smøreoljen i Europa blir klassifisert av den europeiske ACEA, som har erstattet den tidligere organisasjon CCMC. Klassifiseringsbetegnelsen bli da bokstaven A og et tall. Medlemmer av ACEA er de europeiske bilfabrikkene BMW, DAF, FIAT, GM, MAN, Daimler Benz, Porche, Renault, Rolls Royce, Rover, Scandia, VW og Volvo.

BETYDNING AV FORKORTELSER

SAE betyr Sosiety of Automotive Engineers

API er forkortelse for American Petroleum Institute

ACEA er akronym for den franske betegnelsen Association des Constructeurs Européens de L’Automobile (på engelsk: Association of European Vehicle Manufacturers)

Motordoktoren, 28.08.03

1 cSt = 1 mm2/s

1 cP = 1 mPa s

Bortsett fra de overnevnte linjene var dette meget utfyllende. Takker og bukker.

Kan ellers nevne at jeg snakket med en kar i kveld som hadde kjørt motoren i bilen med samme olje i flere hundre tusen kilometer uten annet enn å bytte filter og etterfylle olje. Oljen ble anaylysert og funnet ok. Han ga meg et tips for å sjekke oljens egenskaper, selv om den er svart som natten. Dersom dette fungerer kommer jeg tilbake til det.

Til dette kan også nevnes at for en del år siden snakket jeg med en verksmester  hos et busselskap som hadde kjørt en buss i overkant av 100' kmt uten annet en filterbytte og påfylling. Han tappet oljen av og sendte denne til analyse. Svar: fyll oljen på motoren, er helt ok.

Lures vi til å bytte olje for ofte ?????????????????

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Lures vi til å bytte olje for ofte ?????????????????

Det kommer vel helt og holdent ann på bruksområdet, bruksfrekvens, oljetype ++++.

For biler vil det være stor forskjell om den bare brukes til småkjøring til-fra job, butikk ol., eller f.eks. en buss som går hele dagen. Samme forhold er det sikkert for båtmotorer også, men der er det vel normalt ikke aktuelt med så veldig mye "småkjøring". Til gjengjeld står den derimot ofte stille halve året uten å være i bruk. Alt dette vil vel påvike hvor ofte man bør bytte olje.

:nono: F.eks. med en stor motor til et par tre hundre tusen er det nok noe risikabelt å hoppe over et oljeskift for å spare noen få lapper og risikere økt slitasje og kansje i verste fall havari.

På større motorer er det helt alminnelig praksis å basere oljeskiftene på en tilstandskontroll heller enn på timetall. Der er nemlig langt flere parametre enn bare driftstimer som virker inn på oljens egenskaper og levetid. Tenk bare i bilverden; en bil som kjøres lange turer, med varm motor belaster nok oljen helt minimalt i forhold til en som har like mange kilometer med korte turer og lunken motor.

På Wichmann ombord i Poseidon er forøvrig et Bauer smøreapparat som smører cylindervegger og diverse punkt rundt i motoren. Dette henter frisk olje fra en separat smøroljetank på ca 80 liter. Store deler av denne oljen renner ned i bunnen av motoren etter hvert. Bunnen er oljereservoir for smøreoljesystemet og den hydrauliske reverseringen, og det viser seg at nivået her faktisk øker hele tiden. Derfor trenger jeg ikke engang å etterfylle, snarere det motsatte . . .

Jeg har også sendt prøver til laboratorium for test, og fått tilbake testresultater som ifølge analysene viser ubetydelige mengder tungmetaller og salter. Da fortsetter jeg med god samvittighet å kjøre på samme oljen, fremfor å skifte hele systemet.

Det samme kan selvfølgelig gjøres på mindre motorer, men spørsmålet blir nokså snart om "vinningen går opp i spinningen". Hvis hele systemet allikevel inneholder 5 eller 10 liter så blir det ikke så mange hundrelappene å skifte olje av og til. Det blir straks litt mer hos meg som har 90 liter på motoren . . . .

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Med 6 - 7 liter olje på motoren, kommer i alle fall jeg til å fortsette å kjøpe olje hvert år og skifte denne  :drink:  Ikke er det så store jobben heller, men bør en gjøre det om høsten eller våren :smiley:  Her har jeg registrert endel uenighet blandt båtfolk. Jeg har alltid gjort det om høsten, men vet ikke om det er mest fornuftig.

Litt oppklaring til bmo med hensyn på de kryptiske angivelsene

1 cSt = 1 mm2/s  

1 cP = 1 mPa s  

cP (centipoise) er betegnelse på dynamisk viskositet - også kalt absolutt viskositet. cSt (centistoke) er kinematisk viskositet. Hvis du dividerer den dynamiske viskositet med oljens tetthet får du kinematisk viskositet.

Det er sistnevnte som angis for brennoljer. En marin gassolje kan ha kinematisk viskosotet lik 2-3 cSt ved 40 grader, mens de mest tyktflytende tungoljene ligger på 380 cSt ved 50 grader (betegnes IF380) og må varmes opp til 150 grader eller noe slikt for å bli tyntflytende nok til å kunne sprøytes inn i motoren.

Takk til motordoktoren for informativt innlegg

Så noen betraktninger rundt "oljebruk" (og her er det nok mange meninger...)

De fleste av oss båtfolk benytter motorer som på mange måter hører hjemme på museum - dvs. vi har gamle motorer uten fiksfakserier og moderne leamikk. Vi båteiere har i en drøss med år vært nødt til å benytte "avdankede konstruksjoner" som ligger både 20 og 30 år bak "bilbransjen" når det gjelder motorteknologi, og for mange av våre gamle motorer har har oljens kvalitet og "skiftintervaller" nok ikke maks betydning. Ref. ryktet om at enkelte eldre militærkjøretøyer i nødsfall kan benytte smør........  Men utviklingen spesielt blandt utendbordsmotorer og de siste år også på innenbordsmotorsiden vil endre dette mye. Moderne motorer med avanserte høytrykksystemer og/eller flerventilsteknologi er mer mye mer "kresne" på oljekvalitet. Et eksempel på dette fra bilverdene. Både Honda og Toyotas har de senere år benytter motorer med ventilsystem med variable ventiltider. Merkeverkstedene anbefaler selvfølgelig dyre "originaloljer", men samtidig velger mange å holde seg til en noe billigere olje bare denne er innenfor "fabrikkens normer". Men så på en 70000 service finner merkeverkstedet ut at de oljedrevne systemene som styrer ventiltidene ikke lenger virker - kanalene er rett og slett tette. Hva gjør man så - jo - man bytter ut "standardoljen" med en helsyntetisk kvalitetsolje. Så kjører man 5 km. på 5000 o/m. På denne måten "renses systemet" og man har en motor som igjen fungerer som den skal. Dette er ikke noe kritikk av oljer fra f.eks. Biltema, Felleskjøpet eller andre (bruker selv denne typen oljer på gammel båtmotor). Men på min helt nye bil og min 1.år gamle 100hk 4t Yamaha utenbordsmotor velger jeg heller en dyr helsyntetisk olje.

• 2 uker senere...

Men på min helt nye bil og min 1.år gamle 100hk 4t Yamaha utenbordsmotor velger jeg heller en dyr helsyntetisk olje.

Jeg var på Biltema lørdag. Der så jeg at en liter helsyntetisk smøreolje SAE 5W-40 API SG/CJ kostet ca. 47 kr per liter. Kjøper jeg 20 liter, blir det ca. 40 kr. per liter, og det er vel ikke dyrt selv om en liter mineralolje med samme spesifikasjon kostet 27 kroner?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...