Jump to content

Trenger jeg automatisk slukker?


Captain Chaos

Recommended Posts

Hei!

 

Etter å ha lest tråden om kregningstest ved CE-merking ble jeg litt bekymret. Jeg har i dag en CE godkjent båt, som en Tysk forhandler står som godkjenner. Jeg hadde ingen form for brannslukkning i båten når jeg fikk den, men har satt inn 2x2kg apparater i Cabin og ved føreplass.

(Det hadde stått tilsvarende apparater i den før jeg kjøpte den, men disse ville jeg bytte i nye).

 

Båten er en Rinker 232 med en 5,7l bensinmotor. Må jeg ha automatisk brannslukking for at alt skal være i orden?

 

Jeg vil trolig investere i dette uansett. Hvor kan jeg få dette for en rimelig penge?

Siden jeg har bensinmotor, må jeg ha automatisk motorkutt ved brann/utløsning av slukker?

 

MVH

Captain Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Bensinmotorer trenger ikke automatisk motorkutt. Motoren stopper når den får slokkegass eller pulver inn gjennom luftinntaket og kveles.

Nå vet jeg ikke hvordan båten din ser ut, men hvis den har "motorkasse" med fireport (åpning som det går an å sette en slokkerslange inn i) er det sannsynlig at CE-merkeren har dekket de formelle kravene med at det går an å slokke en brann uten å åpne "motorrommet".

 

Jeg hadde en 20 fots Bayliner Capri hvor dette var løsningen.

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvordan båten din ser ut, men hvis den har "motorkasse" med fireport (åpning som det går an å sette en slokkerslange inn i) er det sannsynlig at CE-merkeren har dekket de formelle kravene med at det går an å slokke en brann uten å åpne "motorrommet".

Nix, det har den ikke, og i og med at du formulerte deg slik du gjorde så forstår jeg nå at jeg MÅ ha, i og med at jeg må opp med "solsenga" for å slokke.... Det er jo skummelt det....

 

Da er det bare å finne noe atomagisk som ikke koster hele skjorta.... Tips til hvor jeg bør handle mottas med glede.

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

i utgangspunktet ser dette ut til (som vanlig?) å være litt som å selge/kjøpe strikk i metervis men ser ikke bort fra at man har konkretisert det nærmere i enkelte sammenhenger og at det er utarbeidet en praksis.

 

tommelfingerreglen er at brannslokkingsutstyret skal ha en kapasitet på minst det doble av motorrommets volum - uten motor.

 

 

DOC: Forskrift av 20.12.2004 om produksjon og omsetning av fritidsfartøy m.v. (fritidsbåtforskriften)

 

5.6.2. Brannslokkingsutstyr

Fartøy skal ha brannslokkingsutstyr i samsvar med risikoen for brann, eller være ledsaget av en anvisning som angir plassering og kapasitet av slikt utstyr. Fartøy må ikke tas i bruk før nødvendig brannslukkingsutstyr er på plass. Avlukker for bensinmotorer skal være sikret med et brannslokkingssystem som gjør det unødvendig å åpne avlukkene ved brann. Håndslokkingsapparater skal være festet på lett tilgjengelige steder, og ett av dem skal være plassert slik at det lett kan nås fra fartøyets styreplass.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan jo montere en slik, supplert med en adekvat håndslukker.

 

Eller montere automatisk slokkeanlegg fra Maritim.

Dn porten var jo genial :flag: Hvor stort apparat bør jeg ha da, og hvilket slokkemiddel bør jeg bruke? Hvis jeg tømmer 4 kg pulver i hølet blir det stille da eller brenner det lystig? (De automagiske var jo litt kostbare....)

Motorrummet er 2,50 X 1.5 X 1 M sånn ca...

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

jeg mener at det er et krav at anlegget skal kunne løses ut manuelt fra alle styreposisjoner - sekundært automatisk om anlegget er plassert i motorrommet.

 

mitt har elektrisk manuell avfyring fra begge styrepos samt automatisk ved 275° via lunte om jeg husker riktig.

 

velger manuell stopp av motor.

det kan redde liv i et knipetak og gir mindre mulighet for feil/motorstopp i kritiske situasjoner pga uønsket stopp.

Link to post
Share on other sites

jeg mener at det er et krav at anlegget skal kunne løses ut manuelt fra alle styreposisjoner - sekundært automatisk om anlegget er plassert i motorrommet.

 

mitt har elektrisk manuell avfyring fra begge styrepos samt automatisk ved 275° via lunte om jeg husker riktig.

 

velger manuell stopp av motor.

det kan redde liv i et knipetak og gir mindre mulighet for feil/motorstopp i kritiske situasjoner pga uønsket stopp.

275 grader :eek: MIn løser ut på 79 grader..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

det er riktig men det kan bli ganske varmt nedi der til vanlig på en het sommerdag i solen (enkelte motorrom) og etter det jeg har forstått er det nå ønskelig med senere utløsing enn på 79°C..

 

i mitt tilfelle er dette en sekundær utløser "if everything fails".

primærutløser er manuall avfyring.

 

det satt originalt en halonsak der som ville løse ut på noen og 70 grader men halon er ikke tillatt brukt mer og måtte derfor skifte den pga CE krav.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fikk bare oppgitt det av min meget kompetente CE konsulent og det samme sa leverandøren av slukkesystemet uavhengig av hverandre og de har intet samarbeid.

 

kjøpe et annet slukkesystem enn det CE konsulenten tipset meg om.

 

hvorvidt det er regelbestemt eller erfaringstall er det temmelig sikkert dette som legges til grunn.

 

et slukkesystem med utilstrekkelig kapasitet er vel den verst mulige løsningen?

 

forøvrig:

den originale halonslukkeren som fulgte båten hadde forøvrig eksakt samme kapasitet som den nye basert på beregning av motorrommets volum x 2 så dette virker som en rimrelig sikker "rule of thumb"

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her må en se for seg slokkemidler som fortrenger oksygeninnholdet. T.d. Co2 og inergen må reduserer oksygeninnholdet for å kvele brannen. De fleste branner slukner når oksygeninnholdet er under 12 - 14 %

Halon bryter den kjemiske prosessen i en brann ( uavhengig av volumet)

 

D.v.s Co2 og inergen treng henholdsvis 40 og 50 % fyllingsgrad.

 

Halon 8 - 10 % fyllingsgrad.

 

Denne regelen din må du bekrefte/ avkrefte , for å ungå full forvirring.

 

Å tru er å ikke vite.

Redigert av ares (see edit history)

Ares

Link to post
Share on other sites

dette er uavhengig av slukkemiddel.

 

alle alternativer jeg har sjekket inkl det halonanlegget som satt i båten originalt opererer med m3 kapasitet og løsningene vs motorrom beregnes deretter.

fyllingsgrad osv blir dermed uinteressant.

det som er viktig er hvor mange m3 de forskjellige systemene/løsningene dekker.

 

kan ikke vise til annet enn det som er blitt identisk og uavhengig oppgitt fra ce konsulent, leverandør av utstyr (flere) samt tidligere faktisk installert halonutstyr: anbefalt: 2xbrutto motorromvolum.

 

ingen av de sa vel at det var et absolutt krav uten at overdimensjonering bør beregnes men en overdimensjonering på 2x er åpenbart et bra utgangspunkt uansett slukkemiddel - det er motorromvolumet som er avgjørende og de forskjellige slukkesystemer oppgir hva slags volum de er beregnet for - uansett type.

 

det er forøvig ingen formidabel ekstrakostnad å gå opp fra feks 1.5 til 2x volum so whats the big deal?

 

noen ganger er større bedre.

 

enten du svelger den eller ikke spiller ingen rolle for meg.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...