Jump to content

Alt elektrisk dødt - hvor og hvordan feilsøke?


windy

Recommended Posts

Etter 2 år som leser og lærer må jeg nå ty til Båtplassens forhåpentligvis gode hjelpere og håper på gode råd.

 

Ved ankomst i havn i kveld (gudskjelov i gjestehavn med strøm til PC'en) er det plutselig ingenting av det elektriske som virker. Ingenting! :confused: Men hvis jeg skrur på strømbryteren for de ulike funksjonene (lys, vann, vindusviskere osv) piper varsellyden og belysningen på instrumentene slår seg på. Jeg har forsøkt å ta ut en og en sikring, men blir ikke klokere - når jeg tok ut kjøleskapsikringen stoppet pipingen, men ikke noe av det øvrige elektriske virket da heller.

 

Batteriene er ok - og motoren starter som den skal.

 

Øvrig info: Windy snekke, 2 batterier, et start og et forbruk, Forbruksbatteriet har 2 "hovedbrytere". Ingen landstrøm eller annet.

 

Hva kan være første, annet og tredje skritt for å lokalisere feilen - så kommer jo i neste omgang utbedring - men hvor starter jeg??

 

På forhånd takk! :flag:

 

 

For øvrig: En fantastisk kveld med et tydelig anstrøk av sommer!

Link to post
Share on other sites

Først: Starter virker. da ligger sansynligvis feilen i forbruks nettet. sjekk at jording og pluss har sjikkelig kontakt:-)

 

nr 2. hva har du av måleutstyr tilgjengelig??? hvis intet - ta ut en av pærene i en lanterne så denne kan benyttes som prøvelampe. skekk først med prøvelampen om hoved bryter virker som den skal, gjør den ikke det, koble utenom bryter til du får skaffet ny.

 

Fungerer hovedbryter - sjekker du evt. koblingsskinner. har du ikke strøm på koblingsskinner - well, da er det enten jord, eller pluss som ikke har kontakt.

 

Får du strøm på koblingsskinner (eller sukkerbiter eller hva du har i den stolte skude :smiley: ) må du ta kurs for kurs å sjekke hvor du har strøm.

 

Sist. Dette er ikke tidspunktet på døgnet til å feilsøke i "Kråkereiret" av kabler(mørkt og lite tilgjengelig) Har du anledning til det. tenn noen lys, åpne noe godt å drikke/spise/røyke. prøv å slappe av. Feilsøking er alltid brdre i dagslus.

 

Affe

Redigert av Affe (see edit history)

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Med knall solskinn over Åsgårdstrand og kaffen klar skal jeg starte feilsøkingen i tråd med rådene her - altså i dagslys i stedet for stearinlys. Jeg har med meg en såkalt "Biltema-Fluke", så jeg slipper å hjemmelage noe!

 

Takker for svar så langt! Nå til verket!

Link to post
Share on other sites

..... Jeg har med meg en såkalt "Biltema-Fluke", så jeg slipper å hjemmelage noe!

Det er fort gjort å lure seg selv med slike instrumenter!

De har nemlig så høy indre motstand at de ikke gir noen som helst belastning på den målte kretsen. Dette er en fordel i elektronikksammenheng, men det kan være en gedigen ulempe ved måling på båtanlegg hvor det ofte er "kontaktvansker og løsaktige forbindelser" som skaper problemene.

 

Lykke til iallefall!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Stor indre motstand på billiginstrumenter er ikke så farlig hvis en holder seg til måling av spenningsfall (der en ideelt sett skal ha så høy indre motstand som mulig). Dette er ofte det mest hensiktsmessige ved feilsøking på dårlige koplinger, for å finne ut hvor problemet sitter og ikke bare bevise at det finnes (dvs. med måling av strøm).

 

Har en derimot behov for å måle strømstyrke er jeg helt enig med deg Poseidon (da er vel det beste et tangamperemeter?).

 

Til det aktuelle spørsmålet: En mulig gjetning er at det kan høres ut som om du har dårlig kontakt i en eller annen hovedledning til/fra strømskinne for "service/utilities", og at denne nå "fores" med litt strøm gjennom kjøleskapet (slik at all strøm forsvinner når du tar sikring til kjøleskapet). Er der egen bryter til kjøleskapet, eller er det alltid på når hovedbryter "forbruk" er innkoplet? Så lenge alt svikter samtidig er det som regel dårlig kontakt til et eller annet koplingspunkt som er felles for alle forbrukerene som svikter. Av og til vil forbrukere som bruker svært lite strøm virke, mens de som trenger mer ikke virker.

 

Ville gjort følgende: Ta ut kjøleskapssikringen. Slå på en forbruker som ikke virker, gjerne en som drar litt strøm (vindusviskere?), og som får strøm fra felles skinne. Mål spenning langs denne kursen. Finner du ca. 12V over en eller annen kopling eller ledningsstrekk har du synderen.

 

Understreker at dette er vill gjetning da jeg ikke kjenner el-anlegget, men har i alle fall selv hatt suksess med denne "approachen" i gamlebåten, der el-anlegget var lagt opp av en ikke-så-veldig-systematisk kar slik at dårlige koplinger var dagligdags.

 

(redigert med svar på opprinnelig spm, og ikke bare Poseidons innlegg).

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stor indre motstand på billiginstrumenter er ikke så farlig hvis en holder seg til måling av spenningsfall (der en ideelt sett skal ha så høy indre motstand som mulig). Dette er ofte det mest hensiktsmessige ved feilsøking på dårlige koplinger, for å finne ut hvor problemet sitter og ikke bare bevise at det finnes (dvs. med måling av strøm).

Enig med den, under forutsetning av at den som måler er litt dreven i elektrisk feilsøking. Det er mulig jeg tok feil i min antagelse om at det kanskje ikke var helt situasjonen her .......

 

Har en derimot behov for å måle strømstyrke er jeg helt enig med deg Poseidon (da er vel det beste et tangamperemeter?).

Der er du enig med noe som jeg aldri ville finne på å påstå. :wink: Ved måling av strømstyrke skal indre motstand være så lav som mulig. Selv i de dårligste instrumenter er den da brøkdeler av ohm. (Mens den ved spenningsmåling er i millionområdet).

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tja, slik jeg ser det: Billig-multimeter/Biltema-fluke er helt topp til spenningsmåling, men til strømmåling (som egentlig ikke er veldig nyttig i det hele tatt ved en slik feilsøking) er de ikke så gode, da de som du nevnte i første innlegg har for stor indre motstand.

 

Er egentlig ikke 100% sikker på hva du mener, fordi du i innlegg 1 sier billige instrumenter har for stor indre motstand, men i innlegg 2 sier at alle har lav nok motstand?

 

I mitt hode er det slik: Spenningsmåling, der motstand skal være bortimot uendelig, er ikke noe problem med rimelige instrumenter. Når det gjelder måling av strøm, når en ønsker nix & null indre motstand, vil rimelige instrumenter gi mer feil pga. større indre motstand (og typisk går sikringen hvis en prøver å måle noe over 1A eller lignende).

Link to post
Share on other sites

Er egentlig ikke 100% sikker på hva du mener.....

Jeg ser det; og jeg er frimodig nok til å påstå at det skyldes en noe tynn elektroteknisk bakgrunn :wink:

 

Hvis det kan hjelpe med et 1-minutt kurs i elektrisk måleteknikk, så kommer det her:

 

Ved spenningsmåling bruker man et voltmeter, dette belaster den målte kretsen og bidrar til å trekke spenningen ned. I sterkstrømskretser hardette ingen betydning, forskjellen er helt akademisk. I elektronikkretser kan det derimot bety ganske meget, det kan belaste kretsene så meget at målingen blir vesentlig feil.

 

I dette konkrete tilfellet advarte jeg mot høyohmige instrumenter av motsatt årsak. Man risikerer nemlig å måle en "tom" spenning. Altså en spenning som er målbar (med høyohmig instrument) men som ikke er istand til å gi såpass strømgjennomgang at det blir noen effekt. Slike målte spenninger kan gi inntrykk av at spenningen er OK, men i det øyeblikk kretsen tas i bruk vil en eller annen overgangsmotstand gi et spenningsfall som er så stort at det i praksis blir som et brudd i kretsen. I slike kretser, spesielt på 12 og 24 volt anlegg ombord i båt - der kan man drive bedre feilsøking med en prøvelampe enn med et høyohmig universalinstrument.

 

Ved strømmåling bruker man et ampermeter og dette må være så lavohmig som mulig. Motstanden i instrumentet vil ikke bare representere en målefeil, den vil også gi en effektutvikling som fort kan knekke instrumentet. At mange billige universalinstrument bare måler opp til 1 amp er en kjennsgjerning som bare bidrar til å underbygge det som er nevnt.

 

Men la oss håpe at målingen går fint og at han finner feilen, uten å villedes av instrumentet :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Statusrapport:

 

Feilen er funnet, dvs. det vet jeg jo ikke helt, men ved å bevege meg fra batteriet og utover - og å måle spenning (volt?) - i tråd med rådene jeg fikk, fant jeg en tykk ledning (som ikke har vært tilkoblet i mine 2 1/2 år som båteier) som åpenbart var en jordledning (dette fant jeg da ut ved å se om den gav noe spenningsutslag sammen med pluss og minuspol på batteriet.

Når jeg så koblet denne løse jordledningen til jord på forbruksbatteriet - vips - el.anlegget livnet til igjen. Totalt!

 

Barn og kone glade - og far fremstår som kompetent. Ren flaks!

 

Ikke bare har el.anlegget livnet til - kjøleskapet som i 2 1/2 år har vært en nokså bråkete affære med stadige innslag hvert 5 sekund forholder seg nå rolig og fredelig og kjøler som bare det! Og vannpumpen som ikke ville slå seg av når vi skrudde av vannkranen kobler nå kontant ut når den skal.

 

Og takk til gode råd - med tid og stunder skal jeg også lære meg forskjellen på spenning, motstand og strøm. :wink:

 

PS. Og ja - jeg har tilogmed lest "Strøm ombord". Men forståelsen....

Link to post
Share on other sites

Ved strømmåling bruker man et ampermeter og dette må være så lavohmig som mulig. Motstanden i instrumentet vil ikke bare representere en målefeil, den vil også gi en effektutvikling som fort kan knekke instrumentet. At mange billige universalinstrument bare måler opp til 1 amp er en kjennsgjerning som bare bidrar til å underbygge det som er nevnt.

:wink::wink:

Det er absolutt en fare for å ødelegge instrumentet ved strømmåling selv om det tåler 10 A også. Vil heller anbefale å bruke tangamperemeter for likestrøm. Det får man kjøpt på Biltema og er svært nyttig for måling av strøm.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

I dette konkrete tilfellet advarte jeg mot høyohmige instrumenter av motsatt årsak. Man risikerer nemlig å måle en "tom" spenning. Altså en spenning som er målbar (med høyohmig instrument) men som ikke er istand til å gi såpass strømgjennomgang at det blir noen effekt. Slike målte spenninger kan gi inntrykk av at spenningen er OK, men i det øyeblikk kretsen tas i bruk vil en eller annen overgangsmotstand gi et spenningsfall som er så stort at det i praksis blir som et brudd i kretsen. I slike kretser, spesielt på 12 og 24 volt anlegg ombord i båt - der kan man drive bedre feilsøking med en prøvelampe enn med et høyohmig universalinstrument.

Det var det jeg ville frem til, og det er akkurat denne effekten du utnytter til å finne den dårlige kontakten. La en stor forbruker (som ikke virker fordi den ikke får nok strøm) stå påslått, og mål spenning langs kretsen. Der du finner spenningen finner du også den dårlige kontakten.

 

Du kan selvsagt også gjøre dette med prøvelampe, men den vil lede mye mer strøm enn et måleinstrument (og dermedkan dette forstyrre målingen uten at det er veldig sannsynlig i dette tilfellet - imidlertid kan det være greit å se hvor mye av spenningen den aktuelle koplingen "spiser opp").

 

Ikke noe problem med frimodigheten din, men når det gjelder elektroteknisk bakgrunn så tror jeg du bommer litt - har nemlig en del svak- og sterkstrømsvekttall, samt en del timer på labben med ekte Fluke (dog er det en del år siden). Jeg er bare ikke helt enig med deg; det saken gjaldt var nemlig om "Biltema-fluken" egnet seg til feilsøking på 12V system i båt, og det mener jeg den er helt glimrende til. Den skal nemlig være "høyohmig" når du skal måle spenning.

Link to post
Share on other sites

Jøsses ja, til krampa tar oss!

 

Så ikke innleggene til Windy/Nemo før etter at jeg hadde lagt inn siste innlegg av en eller annen grunn, men de ville jo uansett ikke vært noen god grunn til å avslutte en god krangel (Windy løste jo problemet ved hjelp av Biltema-fluken :cool: ).

Link to post
Share on other sites

Et lite hjertesukk fra en "strømidiot"!

 

Når jeg ser hvor "gira" diskusjonen blir mellom folk som åpenbart kan mye om dette, så skjønner jeg enda bedre hvilken "komplett idiot" jeg er! Resultatet er vel at jeg vil måtte innkalle eksperter til kr.680,- plus moms for å skifte en lyspære i en lampe i båten, og det er vel ikke meningen? :nonod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Uten å blande meg inn i diskusjonen mener jeg at trådstarter fremdeles ikke har funnet det problemet som oppstod

da den ledningen HAN fant hadde jo ligget død i 2 1/2 år :eek:

så det er nok flere feil ute å går i anlegget ..men han fikk jo systemet opp å gå ... :yesnod:

JA ...men jeg ville ikke gitt meg med det :nono:

for det ligger fremdeles en feil en annen plass da det virket tidligere før den gamle jordledningen dukket opp :crazy:

Men selfølgelig kan det jo bare være der problemet lå og resten virket men lånte minus fra noe annet ....som antaggelig ikke virker nå da minus ikke fikk lov til å gå den veien nå :discuss:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

God morgen Fantino,

jeg tror ikke dette er riktig sted å føre denne diskusjonen videre. Ihvertfall ikke hvis du ønsker å dreie den over på hvem som har mest elektroteknisk bakgrunn :wink::wink:

 

Ikke noe problem med frimodigheten din, men når det gjelder elektroteknisk bakgrunn så tror jeg du bommer litt - har nemlig en del svak- og sterkstrømsvekttall, samt en del timer på labben med ekte Fluke (dog er det en del år siden).

Det er mulig at jeg burde bli imponert over "... en del svak- og sterkstrømsvekttall...". Men når du legger ut dine postulater så er ikke disse vekttallene gode å få øye på :wink: Det er mulig at jeg også skulle overveldes over "... en del timer på labben ...", men når det i disse dager er 35 år siden jeg mottok mine papirer som elektroingeniør og jeg i mellomtiden har bl.a. 5-6 års fartstid som sjefelektriker på det som den gangen var verdens mest avanserte boreskip, med bl.a. 15 MVA installert effekt - da har liksom noen timer med en ekte Fluke ikke den helt store imponatoreffekten. :wink::wink:

 

Jeg er bare ikke helt enig med deg; det saken gjaldt var nemlig om "Biltema-fluken" egnet seg til feilsøking på 12V system i båt, og det mener jeg den er helt glimrende til. Den skal nemlig være "høyohmig" når du skal måle spenning.

Her viser det igjen at du har gått glipp av det som var poenget, men det er nok langt bedre at vi tar et ekstra vekttall på den delen ved en kaikant. Det er bare å ta kontakt en gang du ser "70 tonn med rust og råte" - også kalt POSEIDON - i din nærhet :wink::wink:

 

Men det viktigste er allikevel at Windy har funnet utav problemet, enten det skulle nå være på grunn av eller på tross av vår "hjelp".

 

Ha en fortsatt fin helg - nå er det på tide å dra ombord igjen :flag:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jøsses ja, til krampa tar oss!

 

Så ikke innleggene til Windy/Nemo før etter at jeg hadde lagt inn siste innlegg av en eller annen grunn, men de ville jo uansett ikke vært noen god grunn til å avslutte en god krangel (Windy løste jo problemet ved hjelp av Biltema-fluken :cool: ).

Bare fortsett dere! Her er det jo mulig for oss lite elektronikkyndige å lære noe.

Dessuten er det jo litt gøy med en frisk debatt, så lenge man beholder saktligheten. :smiley:

Fint om man legger inn litt info om bakgrunn og kompetanse, slik at det er lettere å sortere ut sakkyndige fra "synsere". Det er jo mange som uttaler seg med ganske stor autoriet her, eller?:wink:

Jan Rune

Link to post
Share on other sites

Poseidon: Det var ikke meningen at du skulle bli så imponert, men det var vel du som brakte manglende "elektroteknisk bakgrunn" på bane?

 

Jeg har fortsatt ikke sett noen fornuftig grunn til å advare mot bruk av "Biltema-fluke" til feilsøking i snekka til Windy og er med andre ord fortsatt fullstendig uenig med deg.

 

Dog er jeg helt enig i at vi ikke drar dette lengre her på BP, men jeg tror heller ikke "kaikant-universitetet" kommer til å endre min mening om akkurat dette spørsmålet...

Link to post
Share on other sites

Laluna har sannsynligvis helt rett - det er ikke sikkert at jeg har funnet problemet - siden ledningen har ligget utilkoblet i 2 1/2 år.

Så om det virker - og faktisk virker bedre, jfr. kjøleskap og vannpumpe - kan nok ikke el.anlegget sies å være i orden.

 

På den annen side kan det være slik at det har virket, men dårlig i 2 1/2 år, men at det nå er reparert. Sannsynligvis kommer jeg ikke utenom en gjennomgang av hele anlegget. I morgo, i morgo...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...