Jump to content

Bruken av instrumenter ved feilsøking ombord.


Marwin

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Gjorde en liten erfaring i går, ved oppstart av motor for ferskvannsgjennomkjøring...

Motoren ville ikke starte; Gav fra seg noen ynkelige stønn og så ble det stille. Voltmeteret i båten er av den analoge litt trege typen, men det var tydelig at spenningen sank MYE når startbryteren ble aktivert.

En rask måling av spenning på batteripolene, viste at spenningen DER ikke sank nevneverdig, mens måling av spenningen direkte på kablene fra batteriene (etter polskoene) avslørte kun 6-7 volt :eek: :eek:

Ikke rart at E-tec ikke ville!

Årsak til denne feilen: Dårlig kontakt mellom polsko og pol... Her VAR det brukt "hurtigkoblinger" (fjærbelastede) :puke:

Byttet til standard (vanlige / billige) polsko, og motoren startet momentant.

Noe å tenke på?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Fint emne som er veldig oppklarende og viktig. (Strøm ER viktig om bord i alle henseender)

 

De som har hatt den tvilsomme fornøyelsen av å se / se resultatet av - en sikringseksplosjon, vet hva jeg snakker om.

Enkelte fabrikanter reklamerer med at "Instrumentet er bygget i h.h.t. Cat X". Ikke ta det for god fisk!

Fluke sine instrumenter ( bl.a.) er TESTET etter slike Cat. DERFOR koster de litt mere...

 

Men tilbake til båten vår: Billig-instrumenter KAN brukes ombord.

 

Har sett eksplosjoner i både sikringer, tavler omformere og billig-instrumenter med selvsyn. Ikke noe å spøke med.

 

Støtter Marwin fullt ut på hans synspunkter, men vil understreke at en bør holde seg til spenningsmålinger dersom en ikke er helt sikker på hva man gjør eller i tillegg har et "billig" instrument. Jeg er ikke bekymret for instrumentet, det kan erstattes for noen hundrelapper, men hånda som holder det når start eller ladestrømmen havner i instrumentet i steden for i starter eller batteri.

 

ALLTID dobbeltsjekk instillingene.

 

Litt (bare litt OT):

 

Har en gammel veteranbil med 6v anlegg. Naturlig nok er denne mye mer utstatt for dårlige kontakter og spenningsfall enn 12v anlegg er. På EU kontroll for noen år siden fikk jeg en anmerkning om at det var noe feil med lysene. Nærlysene hadde mye sterkere lys enn langlysene. Bilen kunne ikke godkjennes. Hmmmm

 

Etter en tur hjem i garasjen ble FLUKEN, CRC, og smergelpapir mine beste venner. Spenning på langlysene var rett under 3volt!

To volt forsvant i sikringsholderen, 1 volt i bryteren, og resten i pæreholderen. (tilnærmet 7volt ladespenning i utgangspunktet)

 

Spenningen på nærlysene var egentlig like lav, men på grunn av lavere effekt i pæren så dette bedre ut.

 

Med 6v anlegg og lav ladekapasitet er det dessuten vanlig praksis å gire ned når det reiner. Mer turtall=mer lading=mer spenning på langlys og vindusviskere=bedre sikt og raskere vindusviskere. Utrolig hvor lite som skal til for å merke forskjell!

Oso

Link to post
Share on other sites

Hei. Er det noen som kan svare meg på hva som er laveste akseptable spenning under start, målt på henholdsvis startbatteri og startmotor? Jeg skal hjelpe en båt-venn som har problemer med at starteren går for treigt, og ønsker derfor å vite hva som er akseptabel spenning. Båten er en Nidelv 28 m/nytt startbatteri.

Redigert av nab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Er det noen som kan svare meg på hva som er laveste akseptable spenning under start, målt på henholdsvis startbatteri og startmotor?

Vanskelig å si noe om eksakt laveste spenning der; DET beror på mange ting: Startstrøm i ampére, type starter, hvor mye spenningsfall i kabler og koblinger, hvor godt oppladet batteriet er osv.

I de 3-4 ovenstående innleggene gies det hint om spenningstap i koblinger... Sjekk at batteriet er skikkelig oppladet, at (hjelpe-)startkablene ikke er for lange / tynne osv.

Hvis du vil feilsøke: Sett et voltmeter over batteripolene og se hva som skjer med spenningen der, når du vrir på startnøkkelen; Hvis spenningen der er ok ( > 10,5 volt ved "tung" starter), mål over starteren (pluss og minus); Hvis DEN spenningen er to volt eller lavere, sjekk hvor spenningstapet er.

Noen "opplagte" hint til feilkilder: Polsko (mellom pol og kabel), lange tynne ledninger, selve startreléet og selvsagt jordingen / minus-lederen; = Mål mellom minuspol på batteriet og gods (minus) på starteren: 1 - 2 volt utslag der, bør avstedkomme en sjekk av alle koblinger i minus-forbindelsen.

(DET var det JEG kom på i farten...)

Lykke til :smiley:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Nab, det første jeg ser etter er om det er montert en batterivelger 1 + 2 + begge. I så fall ville jeg sjekket denne nøye. Har du et tangamperemeter for likestrøm, kan du jo sjekke hvor stor strømmen er og sammenligne med dataene på starteren. Har og vert ute for at noen batterier som selges som startbatterier ikke klarer start så godt.

 

Ellers har du jo fått flere gode tips hos Marwin.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
Svart (redigert)

Det kommer stadig spørsmål om hvor tykk kabel som skal / bør benyttes mellom batteri og starter eller baugthruster.

Det er vanskelig å gi nøyaktig svar på dette uten at startstrømmen kjennes.

SÅåhh:

Et spørsmål til alle dere som har kjøpt rimelige tangampéremeter: :cool:

Hvor mange ampére trekker starteren til DIN motor (eller thruster)?? :confused:

Kunne ha vært kjekt å fått et svar på dette, til allmen nytte. :yesnod:

 

Redigert:

Pass på at du ikke "sprenger" instrumentet pga. at startstrømmen er for høy for måleområdet. :smash:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
... viste at spenningen DER ikke sank nevneverdig, mens måling av spenningen direkte på kablene fra batteriene (etter polskoene) avslørte kun 6-7 volt :eek: :eek:

Ikke rart at E-tec ikke ville!

Årsak til denne feilen: Dårlig kontakt mellom polsko og pol... Her VAR det brukt "hurtigkoblinger" (fjærbelastede) :puke: ....

2 år senere: Man lærer nå aldri heller :cryin:

Samme feil gjentok seg i dag; Bare noen ynkelige pip fra motoren under startforsøk. :headbang: Selv med nyladede batterier og over 500 Ah ombord.

Denne gangen gikk jeg systematisk til verks: Satte på et voltmeter ved motoren og tok punkt for punkt alle koblinger fra batteripol til motor. Tok opp alle koblinger, rengjorde, satte inn med syrefri vaselin der DET var nødvendig, og brukte litt CRC her og der. Mellom hver kobling gjorde jeg nytt startforsøk, og så at det hadde bedret seg med noen hundre millivolt. Demonterte 2 hovedbrytere og rengjorde; Det hjalp mye, men det som overasket mest, var koblingene direkte på starteren; Både pluss og jord hadde stor overgangsmotstand!

Etter jobben var det nok å bare såvidt vri på nøkkelen, og motoren startet med en gang.

Moralen? Tjaaa, stram opp alle koblinger hvert år kanskje? :rolleyes: OG: Det forsvinner spenning både i pluss- og minus, så begge må gåes over.

(Innlegget passer kanskje best under "Min største tabbe" eller??) :wflag:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...