Jump to content

Perkins 4108- Et mareritt-Motorstopp


Bergen

Recommended Posts

Flott at du har orden på starteren, selv om det ble en noe kostbar affere. Mekkeren burde vel tatt noe av omkostningene her.

 

Det beste er jo at du kan bruke båten. Finner du ut av hva som gjør at den er tungstartet blir jo alt fryd og gammen. Er sikker på at du finner den feilen, her er jo mye tips om luftproblemer på BP.

:flag:

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Denne tråden er gammel men allikevel aktuell! Jeg har en perkinsmotor 4.108M med en Lucas starter som har separat rele. Den vil ikke starte. Først tikket/ hakket releet relativt høyt og starter suste. Første tanke var at den ikke fikk nok strøm. Ladet opp og prøvde igjen. Samme problem. Byttet startrele, samme problem etter det også. Skrudde ut starter og leverte på service, to børster satt fast, starter ble åpnet rengjort og smurt (uvisst om det ble testet i benk) samme problem. Byttet rele igjen med tanke på at releet kanskje var blitt brent. Nå kommer det en durelyd fra releet og starter er helt død. Jeg kan ikke se at det er noe feil med batteri! Noen som har forslag til hva det kan være? Line

Link to post
Share on other sites

Glødinge har ikke noe med selve starteren å gjøre, er vel egentlig bare en forvarming av diselen før den sprøytes inn om jeg husker rett. Er ledingene som sitter under luftintaket, like langt bak som starteren, men på motsatt side av motoren. (ca 90° forskjell, 2 kabler både på positiv og negativ side).

 

Enkleste er å se om spenningen faller når du gløder(hører det på motorroms vifta når jeg kommer til hakket for gløding hos meg). Evt måle hvor mye strøm den trekker ved å koble inn et amper meter.

 

Redigert:

Her ble det kanskje litt "go'dag mann økseskaft". Hjelper lite med gløding om selve starteren ikke funker som den skal :-) Beklager et litt kjapt svar her gitt..

Redigert av NorSiglar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan begynne med å måle spenning inn på starteren, da trenger du et voltmeter (evt. multimeter) og en hjelper :wink: . En starter vil i praksis kortslutte batteriet, dvs. spenningen du måler på starteren når den går er ned mot halvparten av batterispenningen. (strøm x motstand = spenning, mesteparten av motstanden er i batteriet.) Har du lav/ingen spenning inn på starteren når den skal gå, har du brudd/høy motstand et sted. Sjekk alle forbindelser, polsko, kabelsko og relé. Batteriet kan også være defekt. Dersom spenningen ikke faller når du vrir på tenningsnøkkelen, så slår ikke innslaget inn. Hvis starteren trekker mye strøm men ikke går rundt må den overhales. Håper dette er til hjelp :saint:

Link to post
Share on other sites

Glødinge har ikke noe med selve starteren å gjøre, er vel egentlig bare en forvarming av diselen før den sprøytes inn om jeg husker rett.

Feil, gløding er noen små stifter som stikker inn i brennkammerene i toppen som varmes opp elektrisk slik at dieselen som sprøytes inn antenner. Som tennplugger egentlig, bare at de gløder hele tiden. Når motoren har startet trengs ikke elektrisk varming av disse, de er keramiske og avleder varmen dårlig, altså blir de varmere enn omgivelsene :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...