Jump to content

Perkins 4108- Et mareritt-Motorstopp


Bergen

Recommended Posts

Hei

Jeg har nå i ca 1 måned vært eier av en Scand 25 med en 49 hk Perkins 4108M. Motor var nyoverahlt i fjor. Men jeg har helt siden jeg fikk den ikke vært fornøyd med at den har vært så tungstartet, noe jeg har skrevet om i denne tråden : https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=9359

 

I dag ble fabrikkoverhalt dieselpumpe montert i båten. Motror startet fint og alt så lyst ut. Selger som hjalp meg å skru reiste hjem og jeg bestemte meg for å ta en prøvetur på fjorden.

 

Hadde gått i ca 10 min, motoren var kommet i arbeidstemperatur gikk i marsjfart ( ca 2400 rpm), først kom en liten slure lyd, som om noe sluret i gearkasse. Deretter etter ca 10 sek. BRÅSTOPP på motor.

Motor lar seg ikke kinne, kun klikking i starter (ødelagt rele eller for stor motstand på motorside?), noe røyk i motorrrom, men ikke unormalt mye tatt i betraktning av at jeg har endel nye komponenter som malingen gasser litt av når de blir varme, samt at det har vært litt olje og dieselsøl i motor ved demontering/montering av dieselpumpe. Slep til land og fortøyde og gikk rett hjem. Deprimert av denne motoren som ikke vil gi oss noe båtglede.

 

Hvor begynner jeg å feilsøke ? Har motor skjært seg siden jeg ikke får tørnet den på starter? Kan jeg ha fått noe i propellen som kan ha gitt skader i girkasse (hurth,mekanisk), er det noen form for brytepinn i gearkasse ? Kan det være noe i propellen som har gitt meg bråstopp og som igjen har gjort at startemotor har fått en smell ?. Propell gikk rundt mens jeg ble slept. Jeg er takknemlig for alle tips om hvor jeg bør begynne å feilsøke. Det beste er vel å prøve å tørne motoren via svinghjulet, men jeg kom ikke på dette før jeg var kommet hjem.

 

En ting til- mens jeg gikk med båten la jeg merke til at oljetrykket var høyere en normalt (viseren lå helt i bunn til høyre). Jeg slo meg til ro med at jeg nok hadde vært borti ledning for sensor og hadde planer om å se på denne når motor var blitt kald. Motorolje ble peilet før oppstart og kjølesystemet ble fylt opp med frostveske.

 

Tar i mot alle råd for å finne feilen :sad:

Redigert av bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:cryin: Auda dette hørtes ikke bra ut.

 

Det kan hende du har blåst toppakningen så en sylinder er full av vann. Dette kan du finne ut av ved å ta ut dysene og prøve å tørne motoren. Hvis det kommer vann opp et av dysehullene kan det være problemet.

 

Noe litt mer skummelt er hvis det høye oljetrykket ditt ikke skyldes følerfeil, men en blokkering av smøreoljetilførselen, det kan ha ført til at motoren har skjært seg. Da vil du ikke klare å tørne motoren verken med startern eller for hånd selv om du har tatt ut dysene.

 

La oss håpe det ikke er så ille.

Redigert av Førsten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

først kom en liten slure lyd, som om noe sluret i gearkasse. Deretter etter ca 10 sek. BRÅSTOPP på motor.

jeg ser av den andre tråden at du har gjort noe med starteren. Kan det være en feil her, at den plutselig har slått inn, mens motoren gikk? Jeg har selv ødelagt et startinnslag på denne måten.

 

Får håpe at det er noe du kan fikse, har ellers bare hørt godt om perkins 49hk. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Feilsøk nr. 1 er å skru ut dysene og tørne motoren for hånd.

 

Olje trykk er funksjon av lagerklaring og pumpe overflow-ventil. Forutsatt ikke instrumentfeil, kan feil være for trange lagre, eksempelvis. Dette vil føre til at motoren kan skjære lagre. Defekt ventil kan føre til mekaniske brekkasjer i pumpe eller at pakninger springer.

 

Sjekk 1 og la oss høre resultatet. Ikke foreta sjekk uten skriftlig godkjenning fra overhaler.

Link to post
Share on other sites

Dette er kjipe greier. Får håpe motoren ikke er skåret, men det høres jo litt skummelt ut.

 

Tenkte bare jeg skulle advare mot å overdrive forsøk på å tørne motor med starter så lenge den "står i sju steinar". En kollega fortalte om en hendelse der dette medførte at batteriene mer eller mindre eksploderte, fordi de rett og slett ble "kortsluttet" gjennom starteren som ikke hadde sjans til å bevege seg. Dørken over løftet seg og batteriene måtte tas opp med feiekost/syre overalt. Siden du allerede har prøvd er det sikkert ikke stor fare for dette, men det medførte i alle fall en del ekstra skader for han det gjaldt (i tillegg til at motoren var skjært pga. oljeslange som hadde sprukket...).

 

Lykke til i alle fall!

Link to post
Share on other sites

Dette var veldig kjedelig. Håper det ikke er så galt som det kan høres ut.

 

Du nevner at du peilet motorolje før oppstart, peilet du motoroljen etter at du var tilbake i havnen? Ved vann i motoren vil det komme vann i bunnpanna og "oljenivået" øker.

 

Det er normalt at temperaturen blir ganske høy når motoren plutselig stopper når du kjøre med marsjfart. Kom det vann ut av varmeveksleren da den stoppet? Har hørt når en motor skjærer seg. Før den stopper går gjerne turtallet ned. Ser du nevner at du hørte en slurelyd. Dersom du mener at turtellet øket kort før den stoppet, er det typisk for luftproblem.

 

Det var ikke bra med høyt oljetrykk, får håpe at det er kontaktfeil som er årsaken. Dersom du forsøker å tørne motoren manuelt, husk på å ha stoppknappen inne.

Link to post
Share on other sites

Har litt tro på traust's forslag om starteren. Om innslaget har hengt seg slik at starteren følger med kan det godt gå slik som du beskriver, starteren virker som dynamo og gir høyere spenning og dermed viser oljetrykksmåleren høyere trykk enn normalt. Om dette er feilen er det enkelt å reparere men du må nok regne med å trekke av prisen på en starter av feriepengene...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har litt tro på traust's forslag om starteren. Om innslaget har hengt seg slik at starteren følger med kan det godt gå slik som du beskriver, starteren virker som dynamo og gir høyere spenning og dermed viser oljetrykksmåleren høyere trykk enn normalt. Om dette er feilen er det enkelt å reparere men du må nok regne med å trekke av prisen på en starter av feriepengene...

 

Mmmmm... Er i bunn og grunn enig i at starteren kan skjære seg hvis den blir dratt med rundt når motoren går "for egen maskin". Det er helt klart. Jeg har aldri hørt om/sett dynamoeffekten, som i og for seg kan virke rimelig. Jeg vil anta a temperaturmåleren vill gått samme veien som oljetrykkmåleren, blant annet. Det forteller historien ingenting om, og er kanskje ikke så lett for den som sitter midt oppi det å ha noe formening om heller.

 

Jeg har kun vært borti startere som har blitt med rundt når det gjelder bil. De gangene har ikke instrumentene reagert. Starteren går naturligvis fløyten. Noen ganger går også startkransen.

 

Hvis starteren har hatt en slik acopalyptisk opplevelse, vil den naturligvis også sperre motoren fra å kunne bli dreid rundt for hånd. Punkt to i prosedyren burde derfor være å ta ut starteren for å se om den er smeltet et eller annet sted.

Link to post
Share on other sites

Kan kanskje høres sannsynlig ut, med unntak av kanskje en ting. Greier innslag av starteren bråstoppe en 49 HK Perkins som går med 2400 RPM?

Bråstopp og bråstopp, vi vet ikke hvor brått. Sett fra den vinkelen, ville jeg trodd at starteren ville blitt rivd i fillebiter. På den andre siden, starteren har en meget gunstig utveksling/nedgearing på motoren. Slett ikke usannsynlig at det ville gått innmari tungt rundt noen sekunder før stopp. Som sagt, det er ikke lett å få med seg alle detaljer når man er midt oppi uløkka...

Link to post
Share on other sites

Mmmmm... Er i bunn og grunn enig i at starteren kan skjære seg hvis den blir dratt med rundt når motoren går "for egen maskin". Det er helt klart. Jeg har aldri hørt om/sett dynamoeffekten, som i og for seg kan virke rimelig. Jeg vil anta a temperaturmåleren vill gått samme veien som oljetrykkmåleren, blant annet. Det forteller historien ingenting om, og er kanskje ikke så lett for den som sitter midt oppi det å ha noe formening om heller.

Takker for svar og tips. Enkelte gir jo også håp om at dette kun koster en ny starter, jeg ser vel for meg mye mere. Temeraturen var helt fin (ca 80deg) kun ca 1 minutt før det ble stopp. Oljetrykkmåler var på samme tidspunkt i ulage. Jeg har ikke lydalarm på noen av de.Jeg får nok ikke tid til å feilsøke de første dagene, men punkt1 og 2 på lista er i allefall klar. Takker for det. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Du nevner at du peilet motorolje før oppstart, peilet du motoroljen etter at du var tilbake i havnen? Ved vann i motoren vil det komme vann i bunnpanna og "oljenivået" øker.

Det er normalt at temperaturen blir ganske høy når motoren plutselig stopper når du kjøre med marsjfart. Kom det vann ut av varmeveksleren da den stoppet? Har hørt når en motor skjærer seg. Før den stopper går gjerne turtallet ned. Ser du nevner at du hørte en slurelyd. Dersom du mener at turtellet øket kort før den stoppet, er det typisk for luftproblem.

Hei

Jeg peilte ikke olje etter at jeg var kommet til havn, jeg skal gå ned i kveld og se på denne. Jeg tror ikke slurelyden som jeg hørte har noe med turtallet å gjøre, dette var liksom en lyd som kom i tillegg til motorlyden.

Det kom ikke vann ut av varmeveksler, jeg tok også av fyllelokket på denne og det var ikke noe steam som kom heller, dette sammen med at temperaturmåler ikke viste for mye indikerer vel at motor ikke var varm, om den i så fall har skjært seg så må dette ha skjedd så fort at temperaturen ikke rakk å stige på vannet ??? . :crazy:

Link to post
Share on other sites

Von i hengande snøre

 

Fikk nettopp en telefon fra han som formidlet overhaling av starteren min. Om jeg manglet et foringstykke til starteren min ? Han hadde et liggende på benken i samme farge som min starter hadde, hva ville konsekvensene være om motoren ble kjørt uten dette ? Jo det kunne være at startmotor kom for langt inn i motor og resultatet kunne bli at motor stoppet!!!!

 

Jeg øyner nå et håp om at problemet og ikke minst løsningen kan ligge her. Jeg kan ikke erindre at det manglet noe på starteren, men dette gir i allefal meg et håp om at det kan bli båtbruk i år alikevel :rolleyes: .

 

 

Om ikke har jeg mottat tilbud på ny Saab Iveco- Men ca 100K er mye penger

Link to post
Share on other sites

Kan være du er inne på noe der, klart at den kan komme for langt frem. Det rimer ikke med at den startet fint og gikk så lenge før det skjedde noe. Man vet jo aldri helt hva som kan skje, men det det er jo en kraftig fjær som drar tilbake starteren. Har en gang vert ute for at en overhalt starter som ble byttet på en bilmotor ikke var smurt. Der kom den bort i kransen på svinghjulet. Fikk heldingvis stoppet og tatt den ut i tide. Gikk tilbake til verkstedet og viste hva som hadde skjedd. Den ble da smurt opp og ingen problem etter den tid.

 

Det er nok rett først å sjekke starteren. Hvis du ikke får dreie motoren etter å ha tatt den ut ville jeg tatt ut dysene og kontrollert sylinderne for vann etter rådene lenger oppe.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og det er ikke det du ønsker akkurat nå-å bruke 100k på en ny motor mener jeg? Fint at Max Mekker så i fra så ordner nok det seg i minnelighet. Og kanskje oljetrykket ditt også er et like greit problem også ? Solen skinner på baatplassens glade gutter :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da fikk jeg ordnet med barnevakt slik at jeg kunne få litt avklaringer om motorens tilstand.

Sjekket olje, ikke noe tegn til vann i denne, nivået var OK.

Prøvde å tørne motor for hånd- ingen mulighet for å klare dette.

Demonterte starter. Den så slik ut https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7660/startkrans.JPG Ingen tvil om at dette er synderen. Trolig har det manglende mellomstykke gjort at startmotor var akkurat langt nok inne helt til ting begynte å bli varmt og utvide seg da har den plutselig vært for langt inne, starterens drev har på kort tid skjært seg og starter lar seg ikke rikke.

 

Spørsmålet nå er jo om dette kan ha fått noen følgeskader, utifra det jeg kunne kjenne med fingre og se med speil så har ikke svinghjulets startkrans fått like hard behandling, det kan se ut som om starteren har tatt støyten (svinghjulet har jo gått rundt, og dermed fordelt slitasjen, mens starter har stått i ro- den er ikke skadet rundt hele kransen) og har vært den som har gitt fra seg metall.

Da høyner jeg et stort håp om at det kun er ny starter som skal til før jeg skal på fjorden igjen, og jeg forventer å få et særs godt tilbud på starter fra han som glemte å levere med tilbake mellomstykket Selv om jeg selvfølgelig må ta selvkritikk på at jeg ikke trippelsjekket at alt var som det var når jeg leverte den i fra meg (jeg hadde tatt bilder før jeg demonterte og jeg brukte dette bilde ved montering, men jeg så alikevel ikke at det manglet noe :headbang: )

 

Etter at starter var fjernet så klarte jeg fint å tørne motor. Og oljetrykket ? Jo sensorens minusledning som var koplet direkte til jord via starter hadde elendig kontakt!

 

Da går Saab motor forhåpentligvis glipp av 100k ordre og mor får sine 2 uker i syden i år også (som om jeg hadde turt å bare nevne noe slikt :lol: )

 

Frem til det motsatt er bevist er jeg ved godt mot igjen

Redigert av bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt at du fant ut av det! En Perkins 4.108 skal jo være noe bortimot udødelig etter hva jeg har forstått, så de må nesten noe slikt til for at det skal skjære seg. Og han som reparerte starteren bør være meget samarbeidsvillig etter dette ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at dette er synderen. Trolig har det manglende mellomstykke gjort at startmotor var akkurat langt nok inne helt til ting begynte å bli varmt og utvide seg da har den plutselig vært for langt inne, starterens drev har på kort tid skjært seg og starter lar seg ikke rikke.

Dette var bra, tross alt er nå dette en mye enklere sak enn de verste spådommer du har fått.

Flott at ikke tannhjulkransen på svinghjulet ikka var skadet etter denne medfarten. Nå er det bare å håpe at du får en god starter så er nok problemene løst. Bra værmelding er det og.

:flag:

Link to post
Share on other sites

.

Flott at ikke tannhjulkransen på svinghjulet ikka var skadet etter denne medfarten. :flag:

Nå har jeg jo ikke noen garanti for at startkransen på svinghjulet ikke har fått noen skader ettersom jeg ikke systematisk har fått gått over alle tennene. Men jeg velger å håpe at det har gått bra, og om i værste fall det er skade på startkransen så er jo tross alt dette også noe som kan repareres. :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hallo

 

Max Mekker klarte ikke å reparere starteren (noe han fant ut en uke etter han påstod han skulle klare å fikse den !!), han var heller ikke i stand til å skaffe meg en ny starter ( jeg fikk først en som kun hadde 2 bolter for montering, og hvor drevet lå i tunnelen i bakkant av svinghjulshus-denne passet ikke på boltene), så jeg måtte pent ta turen til merkeforhandleren og skaffe en orginal starter til den nette sum av kr 6900 :-) .De skaffet starteren over natten.

 

Ny starter montert, og selv om motor fortsatt er tungstartet (jeg har trolig et luftproblem), så hadde vi i går en hel dag på sjøen uten noe som helst tull av noen art. Tydligvis ingen følgeskader på svinghjulskrans eller andre defekter i.f.m havariet.

 

Dette ble en langdryg og kostbar affere, men nå ser alt så mye lysere ut i alle fall :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...