Jump to content

Eksos slange merc 7,3 sprakk for 2 gang


arild

Recommended Posts

Da den gammle slangen sprakk trodde jeg det var normal slitasje som var årsaken,

men da den nye sprakk etter 30 min kjøring skjønte att dette ikke stemte :cryin:

merket også att båten var mye tyngere å få opp i plan.

 

Slangen står mellom Turbo og drevet og er ca 20cm lang.

hva kan være årsaken :confused::confused:

Kan eksosen være tett?

Link to post

Wastegaten din kan være defekt og stå åpen hele tiden. Eller turboen kan være sliten. Da blir det ikke nok turbotrykk/fart-i-sakene, du kompenserer med mer pådrag, dvs mer diesel. Det igjen generer for høy eksostemperatur som tar knekken på slangen din.

Kan det være noe slikt ?

 

mvh

Joda310

som hadde en 7,3 i forrige båt.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Wastegaten din kan være defekt og stå åpen hele tiden. Eller turboen kan være sliten. Da blir det ikke nok turbotrykk/fart-i-sakene, du kompenserer med mer pådrag, dvs mer diesel. Det igjen generer for høy eksostemperatur som tar knekken på slangen din.

Kan det være noe slikt ?

Motorn har ikke gått mer en 500 timer og feilen kom plutselig i sammen med slange bruddet.

 

bare et par forslag:

dårlig med kjølevann til eksos - tette kanaler i manifoil - utløp?

problemer med eksosutløp? = tyngre å få opp i plan?

 

nevner også propellbytte.

hva slags drev har du?

Har et bravo 2 drev,

Jeg har også tenkt på dårlig kjøling, men motoren blir ikke unormalt varm

Link to post

det kan kasnkje være noe som blokkerer eksosutløpet nede i bukkehornet - ikke nok til å hindre vannet i å passere men nok til at eksoen ble hindret?

mulig å ta av slangen å forsøke å "fiske" nedi der med et eller annet?

 

kan det være biter av den forrige slangen eller annet?

 

 

forsøkte å kjøre 7.4 MPIen min med et alfradrev før jeg monterte et bravodrev og effektforskjellen i motoren var enorm i favør av bravo.

tilskriver bedre pusting/utløp for eksos i bravodrevet forskjellen.

 

 

uten mulighet for å havne i eksosbendet skulle jeg tro men termostaten (den originale - gått 200 timer) på min sjøvannkjølte MERC falt fra hverandre pga at bøylen løsnet fra festet/platen og uten å ha sjekket nøye kunne nok noen av delene komme svært langt inn i kjølesystemet.

 

skulle ikke kunne hindre eksosen så mye men det er normalt litt trangt nede i vinklen på bukkehornet.

 

teleskopstang med magnet på er en annen mulighet å søk der nede med - hvis formålet er

av magnetisk materiale.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post

det kan kasnkje være noe som blokkerer eksosutløpet nede i bukkehornet - ikke nok til å hindre vannet i å passere men nok til at eksoen ble hindret?

mulig å ta av slangen å forsøke å "fiske" nedi der med et eller annet?

 

kan det være biter av den forrige slangen eller annet?

Jeg får ta meg en tur ned i båten ikveld å prøve fiske litt,

jeg må vel sikkert ta opp båten for å se på eksos utløpet også :sad:

Link to post

hvis du har et bravo 2 med separate eksos "slide" tubes (ikke belg) kan du hvis du hopper i sjøen antagelig komme til utenfra å få "staket".

 

tilt drevet helt opp for å sjekk.

 

i tillegg er det 2 mindre eksosutløp i transomen som går direkte og rett ned som en omvendt Y fra bunnen av "bukkehornet" alt eksosrøret.

 

disse kan man lett stake utenfra når du har lokasisert de.

Link to post

Hadde selv problemer med at eksosbendet eller (mixing elbow) ut fra turboen hadde plugget seg. Dette resulterte i at det ble stort trykk på kjølevannslangen da den ikke ble kvitt kjølevannet skikkelig. Ved å klemme på kjølevannslangen inn til turboen kunne jeg kjenne at den var veldig hard, den skal være lett å klemme på ved tomgang.. Kunne også se dette på temperaturen når jeg gikk over 3000 omdreininger så gikk den rett til himmels.

Skrudde av bendet, staktet opp alt ok:)

Link to post

Nei det var en yamha diesel me 420 sti. prøvde alt annet først. men det er vel samme prinsipp. Opplevde også at den slangen du snakker om hoppet av en gang. dette pga at dette bendet var

så og si helt tett. Inne i bendet er det et til rør hvor eksosen kommer og blander seg med kjølevannet dette kan plugge seg over tid

Link to post
  • 1 år senere...

Det er ikke vannlås/watershutter lokkene som har falt ned i Y-pipen da og ligger og blokkerer? På min forrige båt så hadde det ene lokket brent av og falt ned i i y-pipen men heldigvis fant jeg det før sjøsetting. Brettet opp armene og rente de helt til bunns i y-pipen og jaggu kjente jeg lokket som lå nedi der. Tipper dette hadde kommet til å holde igjen noe voldsomt. Men det er kanskje ikke slike lokk på 7.3 dieselen?

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Mercruiser 7.3 skrotet , bør ha egen eksos utgang på 5 tommer , blir ikke bare problemer der , toppene blir det for varmt og . tar ikke de der i inbytte engang , vil ikke selge de om jeg får de billig heller . samme bør de som kjører 6,5 marinediesel gjøre og med captains call 2 utganger eller ned og ut med demping på hver side.

Link to post
Mercruiser 7.3 skrotet , bør ha egen eksos utgang på 5 tommer , blir ikke bare problemer der , toppene blir det for varmt og . tar ikke de der i inbytte engang , vil ikke selge de om jeg får de billig heller . samme bør de som kjører 6,5 marinediesel gjøre og med captains call 2 utganger eller ned og ut med demping på hver side

 

En ting jeg har lurt på er: Hvorfor kommer det mer eksos ut av en diesel på 6.5 Liter som går med 3600RPM enn en 7.4 Liter bensin som går med 4600RPM? Trodde motor volumet var avgjørende her, ikke om det er bensin eller diesel?

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Dieselmotorer har høyere kompresjon enn bensinmotor? Og derved mer gass i hver sylinder?

 

Klarte ikke helt å svelge den rå, at høyere komp gir mer gass volum. Kan kompresjonen virkelig gi så mye mer gass slik at den slipper ut mer eksos enn en motor som har nesten en liter mer i volum og går med 1000 rpm mer? Jeg så for meg at en diesel suger inn akkurat like mye luft som en bensin bortsett fra at stemplene trykker denne lufta mer i sammen før den antennes enn hva bensinmotoren gjør. Volum beregninger av en motor gjøres vel ikke når stemplene er på topp? Har vanskeligheter med å se for meg hvodan det skal bli plass til 7,4 liter volum med alle stemplene på topp.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Jeg har lurt på det samme og kun kommet frem til en hovedforskjell på bensin og diesel som er vesentlig her.

På en bensinmotor regulerer du luftinntaket for å tilpasse dette med mengde bensin. Får motoren for mye luft i forhold til mengde bensin så får du tenningsbank.

 

På en diesel motor har du alltid en overvekt av luft i forhold til diesel. Du har ikke et gasspjeld på luftinntaket som du har på en diesel. For å få en optimal forbrenning i en dieselmotor ønsker du å få mest mulig luft inn i sylindrene til en hver tid. For å få dette til må du ha et kraftig luftinntak, evt kompressor og turbo samt kraftig dimmensjonert eksosutløp.

 

Struper du luftinntak eller utløp så mister du effekt.

 

Kortversjonen; en dieselmotor tar mye mer luft inn og som følgelig gir mer varm gass ut.

 

 

Redigert:

 

Legger med et utdrag fra et innlegg Sydvesten hadde om samme tema og som igjen er hentet fra Båtmagasinet.

Denne viser at en dieslmotor "forbruker" betydelig mer luft enn en tilsvarende besinmotor og følgelig mer avgass.

 

*********************

En gyllen regel for forbrenningsmotorer er følgende: Når 1 kg dieselolje (1.18 liter) forbrennes, trenges 16 kg luft, eller 12.4 m3 ved en atmosfæres trykk. Volvo Penta har regnet ut at ventilatorene må ha en kapasitet på 0,07 m3 luft pr kW. Noen grunnregler for luftinntak er viktige.

Følgende areal for motorers luftforbruk er satt som norm:

1. For dieselmotorers luftforbruk: 1.90 cm2x motorens kW

2. For bensinmotorers luftforbruk: 1.38 cm2 x motorens kW

Ventilasjon av motorrom:

Både luftinntak og luftavløp: 1.65 cm2 x motorens kW

*********************

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
En ting jeg har lurt på er: Hvorfor kommer det mer eksos ut av en diesel på 6.5 Liter som går med 3600RPM enn en 7.4 Liter bensin som går med 4600RPM? Trodde motor volumet var avgjørende her, ikke om det er bensin eller diesel?

 

En turbodiesel vil jo naturligvis sluke vesentlig mye mere luft enn en bensinmotor med tilsvarende sylindervolum pga. at turboen presser lufta inn med overtrykk. Enkel logikk :seeya:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Dette er faktisk et enkelt regnestykke. I atmosfæren så har vi 1 bars trykk, det vi leser av på turbotrykkmåleren er trykket over atmosfæren. Viser den 1,5 bar så har vi i realiteten 2,5 bars ladetrykk.

Har vi ladetrykk på 0,5bar så må vi ganske enkelt gange luftforbruk med 1,5.

Ved et ladetrykk på 1 bar så må vi gange luftforbruk med 2. En diesel med 1 bars ladetrykk vil da bruke dobbelt så mye luft som en like stor (volum) bensiner uten turbo.

En motor uten kompressor eller turbo kalles ofte en sugemaskin noe som på sett og vis er riktig. Men det riktige er faktisk å kalle maskinen for "normalladet maskin". Det er atmosfæretrykket utenfor maskinen som lader motoren med luft. vi snakker da om denne ene baren som til stadighet omgir oss. Varierer noe og kan leses av på et barometer, og siden dette trykket varierer vil også effekten av en normalladet maskin variere med luftens temperatur og trykket i atmosfæren...

Link to post

En siste variabel i regnestykket: en bensinmotor går som regel på høyere turtall enn en dieselmotor :wink: Men det er jo skrevet før, men nå får jeg ikke sletta innlegget... :blush:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...