arild Startet 5.Juni.2006 Del på Facebook Startet 5.Juni.2006 Da den gammle slangen sprakk trodde jeg det var normal slitasje som var årsaken, men da den nye sprakk etter 30 min kjøring skjønte att dette ikke stemte merket også att båten var mye tyngere å få opp i plan. Slangen står mellom Turbo og drevet og er ca 20cm lang. hva kan være årsaken Kan eksosen være tett? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Wastegaten din kan være defekt og stå åpen hele tiden. Eller turboen kan være sliten. Da blir det ikke nok turbotrykk/fart-i-sakene, du kompenserer med mer pådrag, dvs mer diesel. Det igjen generer for høy eksostemperatur som tar knekken på slangen din. Kan det være noe slikt ? mvh Joda310 som hadde en 7,3 i forrige båt. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
slettet Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 bare et par forslag: dårlig med kjølevann til eksos - tette kanaler i manifoil - utløp? problemer med eksosutløp? = tyngre å få opp i plan? nevner også propellbytte. hva slags drev har du? Sitér dette innlegget Link to post
arild Svart 6.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Wastegaten din kan være defekt og stå åpen hele tiden. Eller turboen kan være sliten. Da blir det ikke nok turbotrykk/fart-i-sakene, du kompenserer med mer pådrag, dvs mer diesel. Det igjen generer for høy eksostemperatur som tar knekken på slangen din. Kan det være noe slikt ? Motorn har ikke gått mer en 500 timer og feilen kom plutselig i sammen med slange bruddet. bare et par forslag: dårlig med kjølevann til eksos - tette kanaler i manifoil - utløp? problemer med eksosutløp? = tyngre å få opp i plan? nevner også propellbytte. hva slags drev har du? Har et bravo 2 drev, Jeg har også tenkt på dårlig kjøling, men motoren blir ikke unormalt varm Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 (redigert) det kan kasnkje være noe som blokkerer eksosutløpet nede i bukkehornet - ikke nok til å hindre vannet i å passere men nok til at eksoen ble hindret? mulig å ta av slangen å forsøke å "fiske" nedi der med et eller annet? kan det være biter av den forrige slangen eller annet? forsøkte å kjøre 7.4 MPIen min med et alfradrev før jeg monterte et bravodrev og effektforskjellen i motoren var enorm i favør av bravo. tilskriver bedre pusting/utløp for eksos i bravodrevet forskjellen. uten mulighet for å havne i eksosbendet skulle jeg tro men termostaten (den originale - gått 200 timer) på min sjøvannkjølte MERC falt fra hverandre pga at bøylen løsnet fra festet/platen og uten å ha sjekket nøye kunne nok noen av delene komme svært langt inn i kjølesystemet. skulle ikke kunne hindre eksosen så mye men det er normalt litt trangt nede i vinklen på bukkehornet. teleskopstang med magnet på er en annen mulighet å søk der nede med - hvis formålet er av magnetisk materiale. Redigert 6.Juni.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arild Svart 6.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 det kan kasnkje være noe som blokkerer eksosutløpet nede i bukkehornet - ikke nok til å hindre vannet i å passere men nok til at eksoen ble hindret? mulig å ta av slangen å forsøke å "fiske" nedi der med et eller annet? kan det være biter av den forrige slangen eller annet? Jeg får ta meg en tur ned i båten ikveld å prøve fiske litt,jeg må vel sikkert ta opp båten for å se på eksos utløpet også Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 6.Juni.2006 Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 hvis du har et bravo 2 med separate eksos "slide" tubes (ikke belg) kan du hvis du hopper i sjøen antagelig komme til utenfra å få "staket". tilt drevet helt opp for å sjekk. i tillegg er det 2 mindre eksosutløp i transomen som går direkte og rett ned som en omvendt Y fra bunnen av "bukkehornet" alt eksosrøret. disse kan man lett stake utenfra når du har lokasisert de. Sitér dette innlegget Link to post
arild Svart 6.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2006 Ok takk Sitér dette innlegget Link to post
9100 Svart 7.Juni.2006 Del på Facebook Svart 7.Juni.2006 Hadde selv problemer med at eksosbendet eller (mixing elbow) ut fra turboen hadde plugget seg. Dette resulterte i at det ble stort trykk på kjølevannslangen da den ikke ble kvitt kjølevannet skikkelig. Ved å klemme på kjølevannslangen inn til turboen kunne jeg kjenne at den var veldig hard, den skal være lett å klemme på ved tomgang.. Kunne også se dette på temperaturen når jeg gikk over 3000 omdreininger så gikk den rett til himmels. Skrudde av bendet, staktet opp alt ok:) Sitér dette innlegget Link to post
arild Svart 7.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2006 Var dette på en Mercrusier 7,3 også Sitér dette innlegget Link to post
9100 Svart 7.Juni.2006 Del på Facebook Svart 7.Juni.2006 Nei det var en yamha diesel me 420 sti. prøvde alt annet først. men det er vel samme prinsipp. Opplevde også at den slangen du snakker om hoppet av en gang. dette pga at dette bendet var så og si helt tett. Inne i bendet er det et til rør hvor eksosen kommer og blander seg med kjølevannet dette kan plugge seg over tid Sitér dette innlegget Link to post
arild Svart 7.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2006 Har vært å vasket Eksos sot i motorrommet.... alt svart av eksos Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 18.Juli.2007 Del på Facebook Svart 18.Juli.2007 Det er ikke vannlås/watershutter lokkene som har falt ned i Y-pipen da og ligger og blokkerer? På min forrige båt så hadde det ene lokket brent av og falt ned i i y-pipen men heldigvis fant jeg det før sjøsetting. Brettet opp armene og rente de helt til bunns i y-pipen og jaggu kjente jeg lokket som lå nedi der. Tipper dette hadde kommet til å holde igjen noe voldsomt. Men det er kanskje ikke slike lokk på 7.3 dieselen? Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Mr. Import Svart 19.Juli.2007 Del på Facebook Svart 19.Juli.2007 Mercruiser 7.3 skrotet , bør ha egen eksos utgang på 5 tommer , blir ikke bare problemer der , toppene blir det for varmt og . tar ikke de der i inbytte engang , vil ikke selge de om jeg får de billig heller . samme bør de som kjører 6,5 marinediesel gjøre og med captains call 2 utganger eller ned og ut med demping på hver side. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 19.Juli.2007 Del på Facebook Svart 19.Juli.2007 Mercruiser 7.3 skrotet , bør ha egen eksos utgang på 5 tommer , blir ikke bare problemer der , toppene blir det for varmt og . tar ikke de der i inbytte engang , vil ikke selge de om jeg får de billig heller . samme bør de som kjører 6,5 marinediesel gjøre og med captains call 2 utganger eller ned og ut med demping på hver side En ting jeg har lurt på er: Hvorfor kommer det mer eksos ut av en diesel på 6.5 Liter som går med 3600RPM enn en 7.4 Liter bensin som går med 4600RPM? Trodde motor volumet var avgjørende her, ikke om det er bensin eller diesel? Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Windy37GM Svart 19.Juli.2007 Del på Facebook Svart 19.Juli.2007 Dieselmotorer har høyere kompresjon enn bensinmotor? Og derved mer gass i hver sylinder? Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Xlnt Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 Dieselmotorer har høyere kompresjon enn bensinmotor? Og derved mer gass i hver sylinder? Klarte ikke helt å svelge den rå, at høyere komp gir mer gass volum. Kan kompresjonen virkelig gi så mye mer gass slik at den slipper ut mer eksos enn en motor som har nesten en liter mer i volum og går med 1000 rpm mer? Jeg så for meg at en diesel suger inn akkurat like mye luft som en bensin bortsett fra at stemplene trykker denne lufta mer i sammen før den antennes enn hva bensinmotoren gjør. Volum beregninger av en motor gjøres vel ikke når stemplene er på topp? Har vanskeligheter med å se for meg hvodan det skal bli plass til 7,4 liter volum med alle stemplene på topp. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
SF Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 (redigert) Jeg har lurt på det samme og kun kommet frem til en hovedforskjell på bensin og diesel som er vesentlig her. På en bensinmotor regulerer du luftinntaket for å tilpasse dette med mengde bensin. Får motoren for mye luft i forhold til mengde bensin så får du tenningsbank. På en diesel motor har du alltid en overvekt av luft i forhold til diesel. Du har ikke et gasspjeld på luftinntaket som du har på en diesel. For å få en optimal forbrenning i en dieselmotor ønsker du å få mest mulig luft inn i sylindrene til en hver tid. For å få dette til må du ha et kraftig luftinntak, evt kompressor og turbo samt kraftig dimmensjonert eksosutløp. Struper du luftinntak eller utløp så mister du effekt. Kortversjonen; en dieselmotor tar mye mer luft inn og som følgelig gir mer varm gass ut. Redigert: Legger med et utdrag fra et innlegg Sydvesten hadde om samme tema og som igjen er hentet fra Båtmagasinet. Denne viser at en dieslmotor "forbruker" betydelig mer luft enn en tilsvarende besinmotor og følgelig mer avgass. ********************* En gyllen regel for forbrenningsmotorer er følgende: Når 1 kg dieselolje (1.18 liter) forbrennes, trenges 16 kg luft, eller 12.4 m3 ved en atmosfæres trykk. Volvo Penta har regnet ut at ventilatorene må ha en kapasitet på 0,07 m3 luft pr kW. Noen grunnregler for luftinntak er viktige. Følgende areal for motorers luftforbruk er satt som norm: 1. For dieselmotorers luftforbruk: 1.90 cm2x motorens kW 2. For bensinmotorers luftforbruk: 1.38 cm2 x motorens kW Ventilasjon av motorrom: Både luftinntak og luftavløp: 1.65 cm2 x motorens kW ********************* Redigert 20.Juli.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Teerex Svart 20.Juli.2007 Del på Facebook Svart 20.Juli.2007 En ting jeg har lurt på er: Hvorfor kommer det mer eksos ut av en diesel på 6.5 Liter som går med 3600RPM enn en 7.4 Liter bensin som går med 4600RPM? Trodde motor volumet var avgjørende her, ikke om det er bensin eller diesel? En turbodiesel vil jo naturligvis sluke vesentlig mye mere luft enn en bensinmotor med tilsvarende sylindervolum pga. at turboen presser lufta inn med overtrykk. Enkel logikk Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Xlnt Svart 21.Juli.2007 Del på Facebook Svart 21.Juli.2007 Er helt enig at turbo og kompressor mater nok inn en god del luft. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Hydrox Svart 21.Juli.2007 Del på Facebook Svart 21.Juli.2007 Dette er faktisk et enkelt regnestykke. I atmosfæren så har vi 1 bars trykk, det vi leser av på turbotrykkmåleren er trykket over atmosfæren. Viser den 1,5 bar så har vi i realiteten 2,5 bars ladetrykk. Har vi ladetrykk på 0,5bar så må vi ganske enkelt gange luftforbruk med 1,5. Ved et ladetrykk på 1 bar så må vi gange luftforbruk med 2. En diesel med 1 bars ladetrykk vil da bruke dobbelt så mye luft som en like stor (volum) bensiner uten turbo. En motor uten kompressor eller turbo kalles ofte en sugemaskin noe som på sett og vis er riktig. Men det riktige er faktisk å kalle maskinen for "normalladet maskin". Det er atmosfæretrykket utenfor maskinen som lader motoren med luft. vi snakker da om denne ene baren som til stadighet omgir oss. Varierer noe og kan leses av på et barometer, og siden dette trykket varierer vil også effekten av en normalladet maskin variere med luftens temperatur og trykket i atmosfæren... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Juli.2007 Del på Facebook Svart 21.Juli.2007 (redigert) En siste variabel i regnestykket: en bensinmotor går som regel på høyere turtall enn en dieselmotor Men det er jo skrevet før, men nå får jeg ikke sletta innlegget... Redigert 21.Juli.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.