Jump to content

Juridisk klokkeklart ved sammenstøt?


wave

Recommended Posts

Etter å ha lest tråden om skipperanvsaret har jeg et par andre juridiske nøtter som nær bokstavelig talt slo meg etter en seiltur i går.

 

Etter å ha sneket meg forbi en svær flåte med erverdige meterbåter ved innløpet til Frognerkilen, gikk jeg for motor mot Lindøya for å kunne heise seil i ro og mak. Satte motor på tomgang og begynte å sette seil. En nimeter legger kursen tvers over sundet og nærmer seg med seks-syv knops fart på fin slør. Regner med at den har sett meg allerede på et par hundre meters hold og fortsetter å heise storseil.

Men aner etterhvert at dette kan gå galt, kaster meg på ratt og spak og får gjort en 360 grader. Nimeteren slår der jeg var tre sekunder tidligere, og seiler samme vei tilbake.

 

Hvem hadde vært ansvarlig om jeg hadde fått ham i siden? Jeg gikk for motor i en halv til en knops fart, og er altså fartøy under motor. Men er det så enkelt?

 

 

Lenger ute drev trimaranene til blant annet Knut Frostad med fartsøvelser på frisk slør fra Lysaker og innover i Bundefjorden. Tipper farten lå på 30-40 knop.

Hva da med styrbord/babord-reglene? Det er ikke lett å ta høyde for disse fartsmaskinene. Det må man i så fall gjøre på noen nm's avstand. Vil ansvarsforholdene ved et sammenstøt slavisk følge regelverket?

Link to post
Share on other sites

I de aller fleste tilfellene vil det bli en eller annen form for skylddeling ved sammenstøt. Dette med bakgrunn i regel 2a som i bunn og grunn sier at alle har ansvar for å unngå sammenstøt, og skal vike dersom den som har vikeplikt ikke gjør det.

 

Hovedregelen er at motorbåter inkludert seilbåter som går for motor har vikeplikt for seilbåter.

Både seilbåter og motorbåter har vikeplikt for nyttetrafikk.

Forøvrig gjelder høyreregelen og vikepliktsregler for seilbåter i mellom.

Link to post
Share on other sites

Men er det så enkelt?

Nei, jeg tror ikke det.

Jeg tror nimeteren ville vært farlig nær å få skylda for det derre der.

Det var vel egentlig ganske kørka av den andre båten å seile som han gjorde. Han tok iallefall ikke mye hensyn.

Han hadde full manøvrerbarhet, mens din var nedsatt.

 

Jeg vet hvordan det er med min egen båt. Der er jeg helt avhengig av å ligge i vindøyet for å få storseilet opp. Hvis ikke, sitter det dønn fast.

Det kan bli en ganske uforutsigbar situasjon dersom jeg må gjøre en vikemanøver med storseilet halvveis oppe dersom det blåser litt. Seilet vil jo ta fullstendig kontrollen fordi bom og skjøte er satt ut av spill.

Jeg vil nesten betrakte meg som litt NUC.

Men det har jo vært situasjoner med motorbåter som øyeblikkelig skal teste styrbordregel når de ser en seilbåt med motor igang. Riktignok ikke ofte.

 

 

Både seilbåter og motorbåter har vikeplikt for nyttetrafikk.

Mnja. Møter jeg, under seil, et nyttefartøy midt i Skagerrak, så gjelder COLREGS og han skal vike. Forøvrig ikke særlig smart å teste. Det er ikke sikkert han har sett meg.

Link to post
Share on other sites

En helt annen ting er at det kun er av akademisk interesse hvem som hadde skylda ved et evt sammenstøt. På sjøen må man dekke egne skader vha egen kasko. Unntaket er grov uaktsomhet, som kun inntrer ved promille over grensen (0.8).

 

Dette har vært diskutert i andre tråder også, og jeg har tilgode å høre om - ikke engang et rykte - om noen som har blitt stilt ansvarlig for skade på annen båt unntatt ved promille som nevnt.

 

Noen som vet om et sånt tilfelle?

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om et sånt tilfelle?

Da tillater jeg meg å minne om tilfellet i fjor hvor en stor Prinsess i fint driv kjørte i senk en liten Skjærgårdsjeep som lå fredelig og fisket for anker i et 400m bredt sund.

Diskusjonen gikk høyt her på båtplassen om hvorledes skylden for ulykken skulle/burde fordeles, og det kom vel klart frem at majoriteten her mente 50/50 deling ville være et påregnelig resultat.

Da saken ble avgjort endte det med at hele skylden ble lagt på føreren av Prinsessen - de som lå og fisket ble ikke tillagt noen skyld.

Basert på dette faktum tar jeg for gitt at forsikringsselskapet som i utgangspunktet betalte for skadene på jeepen krevde regress fra Prisessens eier.

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Under regattaer har det forekommet at en båt har ødelagt en annen da første båt gjorde en feil (brøt en regel) for dermed må betale for reparasjoner.

Hvor da? Jeg er med på å arrangere regattaer relativt ofte (seilforeningen hvor jeg sitter i styret arrangerer 20 regattaer for LYS- og entype kjølbåter i året, gjennomsnittlig deltakerantall ca 60 båter), og vi har sammenstøt som behandles av jury et antall ganger pr år. Ofte ber de involverte parter om ustkrift av protokollen fra protestmøte for å kunne legge ved forsikringssaken, dette har imidlertid ingen innvirkning på utfallet - alle skader må dekkes på egen kasko.

 

Imidlertid som FredT nevner ovenfor her - der var det vel et tilfelle av grov uaktsomhet (Princess vs småbåt). Dette må imidlertid sies å være mye grovere uaktsomhet enn en styrbord/babord som akkurat ikke gikk bra......

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Lenger ute drev trimaranene til blant annet Knut Frostad med fartsøvelser på frisk slør fra Lysaker og innover i Bundefjorden. Tipper farten lå på 30-40 knop.

En ting til som er litt interessant i dette tilfelle. Jeg vet ikke hvordan det er med fartsbegrensning i Bundefjorden, men i pinsehelgen seilte jeg gjennom Viksfjord som har fartsbegrensning på 5 knop, og hvor et knippe Hoby Cat fra det stedlige seilermiljø drev samme øvelse som nevnt ovenfor her. Farten var nok borti 20 knop i vindrossene. Hva med fartsbegrensningen for disse? Gjelder den ikke? Har aldri sett noen av disse har blitt stoppet av politiet.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hva med fartsbegrensningen for disse? Gjelder den ikke? Har aldri sett noen av disse har blitt stoppet av politiet.

Joda, 5 knop er 5 knop også om det er med et seilbrett! M.a.o. så gjelder fartsgrensene fos oss alle uansett farkost!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Joda, 5 knop er 5 knop også om det er med et seilbrett! M.a.o. så gjelder fartsgrensene fos oss alle uansett farkost!

:sailing:

Joa... Jeg trodde for så vidt ikke noe annet, men det er pussig å registrere at seilere aldri blir stoppet. Aldri med et lite forbehold naturligvis, men jeg har i hvert fall aldri sett det.

Det er jo egentlig en håpløs situasjon forresten. Larvik seilforening har ofte start og mållinjen innenfor 5 knops grensen under regatta. Så vidt jeg vet finnes det ingen dispensasjoner fra denne. Da kan jo innkomsten til et felt med joller eller katamaraner ble et morsomt skue - med slakk i skjøtene for ikke å bryte fartsgrensen. :lol:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Joa... Jeg trodde for så vidt ikke noe annet, men det er pussig å registrere at seilere aldri blir stoppet. Aldri med et lite forbehold naturligvis, men jeg har i hvert fall aldri sett det.

Knut Frostad har da fått minst en bot for å bryte 5-knopen med Academy..

I går var det også arrangert regatta på "Oslobanen", jeg vil tro de hadde disp, gikk vel i 10-15 knop inne i havnebassenget.. Sinnsykt tøft å se på!

Link to post
Share on other sites

Knut Frostad har da fått minst en bot for å bryte 5-knopen med Academy..

I går var det også arrangert regatta på "Oslobanen", jeg vil tro de hadde disp, gikk vel i 10-15 knop inne i havnebassenget.. Sinnsykt tøft å se på!

Dom kommer hit ner til Göteborg i neste uke!

 

skall få följa med med Hiq på en 'sponsortur' her...........skall bli helt topp !! :smiley::smiley::smiley:

 

(Förrförra året hade jag chans o följa med Nokia, men då blev det inställt pga för mye vind :headbang::headbang: :headbang: )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...