Jump to content

Ekkolodd som kan brukes på dybder 0-400 m?


sea

Recommended Posts

Høres ut som om du kunne ha glede av en enhet med en såkalt Dual-Frequency giver, dvs. en som både kan operere på 50kHz og 200kHz. Mange av Lowrance eller Navman sine modeller burde da kunne være egnet - avhengig av hvor mye penger du vil legge i dette. Kan sikkert også med fordel importeres fra USA - kan være veldig mye å spare.

 

http://www.lowrance.com/Marine/

http://www.navman.com/Navman/Templates/pro...y____22084.aspx

Link to post
Share on other sites

Det beste loddet til ca 4-5000 er altså Furuno svart-kvitt ls6100 el. likn. Utan jåleri og ekstra-ekstra, viser kun det det skal, påliteleg og tydeleg, men burde nok hatt farge for å vise betre i dagslys på ca 3 m avstand. Dette er mykje for pengane, kanskje verdens beste.

- har eg rett i dette?

mvh

Link to post
Share on other sites

Hei, Jeg har kjøpt en Garmin Fishfinder 250 med Dual sensor(200/50khz) Den måler ned til 450m.

Har brukt den i to år og er fornøyd med den. Mange muligheter på den,bla samkjøring med min Garmin Vista som er en GPS av lomme format. Prisen for den var med svinger 3136,-.

Anbefales på det sterkeste av en som fisker mye!

Hilsen Båtnissen

Link to post
Share on other sites

Så til det store spørsmålet: Må ha "verdens beste" ekkolodd, til ca 5000,- kr. Seinare kan det bli aktuelt med gps, kombilodd / plottar osv. som tilbehør. Her er det bra utval til litt dyrare pris. Er det DUMT å kjøpe no (helst i ettermiddag -) Kan bli litt dobbelt opp på lang sikt?

Link to post
Share on other sites

Jeg har Garmin plotter med Ekkolodd "black-box". Dual svinger som ser termiske lag, skiller mellom hard og bløt bunn, fishfinder, og kan se dybder i hvertfall under 200 meter. Har ikke vært ute på dypere vann!

 

Dette er en GSD 20 black box, og en vanlig Garmin hekk transducer med fart/temperatur.

 

Jeg er veldig fornøyd med den pakka, selv om den var dyr!!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ha det så innmari travelt da?

 

Ta deg litt tid på amerikanske nettsteder så finner du sikkert en utmerket boks med alt du trenger av lodd og gps og slikt for en brøkdel av hva det vil koste her hjemme. Og, ja, det blir fort fullt på et dashbord så det å få alt inn på samme skjerm er ikke noen ulempe.

 

Tror kanskje du vil klare å få til både "verdens beste ekkolodd" som ser på 500+ meter om kråkebollene sover eller ikke, kombinert med en GPS og kartplotter for rundt 5000 i USA.

 

Hva med denne? En topp modell fra Lowrance for USD 643, som ferdig levert hjem til deg kommer på ca. kr. 5350 (JetCarrier inklusive frakt og moms).

 

 

http://www.lowrance.com/Marine/Products/LMS-339CDFiGPS.asp

http://www.boatfix.com/elec/lowgps.asp

 

Samme butikken selger også Furuno, som ser ut til å koste omtrent det dobbelte for en tilsvarende modell.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis loddet skal brukes til å se FISK ned på større dyp (over 150m), bør det etter min erfaring, ha følgende kriterier:

Utgangseffekt min. 600W RMS, dual beam med gjennomgående bronze svinger.

Enda er det lenge til man er oppe på det nivået som proffesjonelle sjarkfiskere benytter.

Hvilken logo som står på burken (Raymarine, Furuno, Jrc osv.) er underordnet etter min mening.

 

Ville ikke kjøpt såkalte combilodd m/plotter funksjon.

Får du feil på utstyrert, er du uten begge deler (plotter og lodd).

 

Har prøvd Garmin 160c og Humminbird Matrix 37x med innvendig svinger, men dette er bare "leketøy" i denne sammenheng! :fishing:

Link to post
Share on other sites

Et hvilket som helst ekkolodd som funker sånn noenlunde kan se en termoklin. Det viktige er å ikke la seg lure av den. 50/200 samtidig på skjermen minsker den risken.

 

Et kombinasjonsinstrument ville jeg ikke eid. Ryker det en diode til 70 øre i strømforsyninga, er man helt uten navigasjon.

 

Ta deg en tur ombord i en fiskebåt. Ser du no Garmin? Eller Humminbird?

Sto det Furuno ja. Og Simrad og Atlas.

Link to post
Share on other sites

Det jeg har er ikke et kombi-instrument. Det er en 2010C plotter, hvor Blackboxen (ekkoloddet) er frittstående. Om ekkoloddet svikter vil allikevel plotteren virke. Om skjermen på plotteren svikter vil ikke ekkoloddet vises, det er riktig.

 

Det stemmer også at Garmin ikke er for profesjonelle fiskere, men til det bruket jeg som hobbyfisker trenger, er det ypperlig!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...