Jump to content

Ekkolodd som kan brukes på dybder 0-400 m?


sea

Recommended Posts

Hvordan funker dette med ekkolodd og dybder? Hvis man har ett lodd som måler ned til 150 meter og man beveger seg ut på 300 meters dypt vann. Da vil ikke loddet klare og registrere bunnen og fortelle hvor dypt det er. Men Hvis man da kjører over en stim med fisk som svømmer på feks 30 meter vil da denne vises på loddet eller får man ikke noe info hvis det ikke klarer og holde bunnen???

Link to post
Share on other sites

Ok. Jeg fisker i mjøsa og der er det 200-400 meter dypt mange steder men for min del er det helt uinnteresant og vite om det er 100 eller 400 meter dypt. Det jeg er ute ette er og se enkeltfisker og fiskestimer som står på dyp fra overflata og ned til ca 30 meter. Og selvsagt bunn når jeg kommer inn på en 30-40 meter. Så hvis jeg forstår rett så trenger ikke jeg og kjøpe ett dyrt lodd som måler ned til 400 meter for og få denne infoen. Jeg kan klare meg med ett rimeligere lodd som er oppgitt att det går til feks 180 meter Er det riktig????

Redigert av froesak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stilte ett spørsmål her om jeg ville kunne se fisk/fiskestimer som står noen meter under båten hvis jeg er på så dypt vann att ekkoloddet har "mistet" bunn. Og alle svarene jeg fikk var att det kunne jeg gjøre. Det eneste var att dybde ville stå og blinke. Stilte samme spørsmål til Belanor og svaret jeg fikk av dem er "Limt" inn under. Så dette blir noe diffust for en som ikke er så kyndig på dette feltet. For hvis jeg tolker belanor rett så må loddet ha kontakt med bunn for og vise fisk under båten. Håper noen kan dele litt erfaringer evnt komme med kommentarer på dette, eller kanskje noen vet hvor jeg kan henvende meg for og få ett sikkert svar på dette.

 

Spørsmål stilt til Belanor:

 

skal kjøpe meg ekkolodd. Har derfor ett par spørsmål først som jeg håper dere kan hjelpe meg med. 1: Har sett på en type som dere oppgir att går til ca 200 meter. Der jeg fisker er det ofte dypere men det er ikke innteressant for meg og se bunnen på dyp under 100 meter det jeg lurer på er om fisk/ fiskestimer som står på rundt 20 meter vil vises på skjermen selv om total dybde er 300 meter og loddet har mistet bunnen? 2: vil loddet automatisk finne igjen bunnen selv når jeg kommer inn igjen på grunt nok vann.

 

 

 

Svar fra Belanor:

 

Hei.

 

Ekkoloddet må ha kontakt med bunn, for å få fiske ekko.

Loddet vil søke helt til det finner bunnen igjen.

 

Mvh.

Belanor AS

Redigert av froesak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var litt rart. Men sikkert sant -. Det er vel på auto innstilling dette er rett, at ekkoloddet justerer seg først etter grove signal (botnen) og dermed veit det kva som skal utskiljast som fiskesignal.

Det ville vere merkeleg om ikkje loddet også har manuell innstilling frå 0 m til f.eks. 50 m, og kan sortere signal her. ?

Link to post
Share on other sites

Jeg ringte til furuno norge og spurte og de sa att loddet ville vise fisk selv om det hadde mistet bunnkontakt. Hvis jeg satte loddet til og vise fra 0-30 meter på skjermen så ville det vise alt som var i dette området selv om bunnkontakten var borte. Slik att det var ikke noe hensikt og kjøpe ett lodd som gikk til 500 meter hvis det var det som var på 0-30 meter som var innteresant da kunne man heller bruke ett som gikk til feks 180 meter selv om det var tusen meter dypt for så fort man kom innemfor loddets rekkevidde igjen så ville det vise dybden igjen.

 

Så ett annet spørsmål. Den dybden som blir oppgitt att loddene klarer er det i salt eller ferskvann?

Link to post
Share on other sites

Både eagle og humminbird som jeg har, går helt "bananas" når de mister kontakt med bunnen, dybden "spretter" fra 0,5-200 m hele tiden! Å se fisk her er ikke sannsnylig, kan man nok si.

 

Det er mulig at et (sinnsykt) dyrt ekkolodd kan se fisk uten å se bunn, men ekkolodd flest klarer det ikke!

Link to post
Share on other sites

dyrt ekkolodd kan se fisk uten å se bunn, men ekkolodd flest klarer det ikke!

Mnja, vet ikke det.

Furuno LS 4100 kan zoome rundt markøren. Du kan kikke på området rundt si fra 50 til 100 m. uten å se bunn.

Og når den endelig mister bunnen si sånn rundt 750 m. så viser den fint alt annet i vannkolonnen. Den slutter å digitalisere rundt 600 m.

Og når det er snakk om fersk/saltvann. Husk å sette loddet til det vann den skal brukes i. Da fåes det rett lydhastighet i vann. Ikke helt vitenskapelig riktignok, men greit nok.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...