Jump to content

Ekkolodd som kan brukes på dybder 0-400 m?


sea

Recommended Posts

Men, han spør jo om en boks som skal brukes i en liten Buster båt til hobbyfiske, ikke til en profesjonell reketråler??

 

Greit nok at profesjonelle har en forkjærlighet for profft utstyr, men andre løsninger kan da være minst like gode for oss vanlige dødelige?

Link to post
Share on other sites

Men, han spør jo om en boks som skal brukes i en liten Buster båt til hobbyfiske, ikke til en profesjonell reketråler??

 

Tror du de "proffe" virkelig hadde kjøpt dette dyre utstyret hvis de kunne klart seg med et "jallalodd" til under 5-6000.-?

Her har begge parter et ønske om å se fisk på større dyp,ikke sant?

Link to post
Share on other sites

Min anbefaling er Furuno. Snakk med fiskere, eller om mulig ta dere en tur ombord i båtene deres. Vet det ikke, men det ville forundre meg mye om det brorparten av dem står et Furuno eller JRC ekkolodd. De er dyrere, men er verdt prisen. De tåler mer både av vær og vind og gir god informasjon.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det viktigste for deg når det gjelder ekkolodd som skal fungere på de dybder du beskriver, er

 

a. Effekt minst 600W RMS

b. Tofrekvens (oppløsning og dybde)

c. Farge

d. Svinger med liten stråledivergens.

 

Jeg har selv kjøpt fra JRC Ekkolodd fra USA og er meget fornøyd(halv pris). Husk at selv om man har en instrumentert dybde, betyr ikke det at den rekker ned til den dybden. Det er også stor forskjell på absorbsjon mellom saltvann og ferskvann å jeg har intrykk av at mange ekkolodd har beregnet dybde for ferskvann som har mye mindre absorbsjon (demping enn saltvann).

 

Bjarne

Link to post
Share on other sites

Hei takk for mange gode svar.

Er prisen dersom ein handler fra USA virkelig den halve og korleis går man fram når man handler derifra (moms,avgifter og alt som storebror må ha inn)

Kjøpte eit lodd i USA for ca 10 år siden når eg kom heim og monterte det målte det kun fot

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Du betaler med kreditkort, inkludert frakt. Det lønner seg å bruke et transportfirma der du kan følge

pakken. Når pakken kommer til norge må du betale 25% moms. Det tar ca en uke fra du bestiller til du har pakken hjemme. Jeg bruke wjmmarine.com og US postal express. Det er ikke alle firmaer i USA som godtar Europeisk utstedt kreditkort.

 

Bjarne

Link to post
Share on other sites

Med den dollarkursen som er nå så er prisen er virkelig ca. den halve, litt avhengig av hva og hvor du kjøper.

 

Mange nettsteder aksepterer ikke ordre fra utlandet, og der kommer Jetcarrier til nytte. Jeg ender opp med å bruke Jetcarrier nesten uansett, da det er lettvint og kostnadseffektivt.

 

Fremgangsmåten er enkel:

 

1) registrer deg på www.jetcarrier.com og du får tildelt en postadresse i USA

2) bestill den varen du skal ha og oppgi Jetcarrier-adressen din som leveringsadresse. Betal leverandøren med kredittkort eller Paypal-konto (for varen og frakten frem til Jetcarrier).

3) logg inn på Jetcarrier og book en pakke, dvs. fortell dem at det er en pakke på vei, fra hvem og hva verdien er (inkl. frakt frem til Jetcarrier). Mail Jetcarrier en kopi av kvitteringen

4) Bruk pakkesporing til å følge pakkens gang, først frem til Jetcarrier via UPS, og derfra og hjem til deg via Jetcarriers sider

5) motta pakken på døren, eller hent den på posten

6) motta en regning fra Jetcarrier som dekker frakt, forsikring, moms og tollklarering (er som regel ikke tollavgift). Alt dette kan også beregnes på forhånd vha. Jetcarriers kalkulator.

 

Jeg har kjøpt mange propeller, trimplan, elektronikk og noen motordeler på denne måten. Det jeg ikke har beholdt selv har jeg solgt videre til selvkost, men kunne sikkert ha tjent en slant også hvis det hadde vært motivasjonen.

 

Bruk litt tid på å shoppe rundt - det er halve moroa. Boatfix, Boat Bandit, Cabelas, West Marine, Overtons, Broken Leg Dave, MercuryPartsExpress, Stem to Stern, Propellers Online, eBay - listen er kjempelang over bra leverandører av nesten hva som helst til båten.

 

Du vil også finne at de fleste nettbutikkene og leverandørene har gode produktbeskrivelser om hva som er inkludert og ikke. Og, de fleste elektronikkmerker er nå fullt ut stillbare, med menyspråk på norsk/svensk/dansk, og målenheter stillbart mellom alle gjengse standarder.

 

Hvis du skulle komme på den tanken: vær obs på at VHF-apparater ikke vil kunne godkjennes for bruk i Norge hvis de ikke er CE-merket (og det er de som regel ikke der borte, selvom identisk modell selges i Europa med forskriftsmessig merking). Kanalplaner og slikt kan lett stilles om, men det er altså selve merkingen som er problemet.

 

Jeg har utelukkende positive erfaringer med slik internett-shopping. Selv når ting ikke fungerer, så gjør de sitt ypperste for å tekkes. Har også opplevd å bli henvist til en lokal importør for å få rettet opp feil på fabrikkgarantien.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det viktigste for deg når det gjelder ekkolodd som skal fungere på de dybder du beskriver, er...

Helt enig.

 

Min Raymarine med bronsesvinger til over 4000,- tilfredstiller dine kriteria. Allikevel har jeg ikke i sjøvann klart å måle dybder over 200m. Å få et bilde med angivelse av fisk etc stort over 100 m er ganske umulig. Da trengs det proft utstyr. Et kombiinstrument til samlet pris på 40.000,- blir for spinkelt på disse dybdene.

Til mitt bruk er dette allikevel godt nok. Skal jeg fiske på skikkelig dypt vann, bruker jeg plotter og GPS for posisjonering, samt gamle med.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

husker ikke her den nøyaktige benevnelsen, men det er noen bokstaver og 760. Ble solgt som ekkolodd med plotterfunksjon/GPS. 7" skjerm. Årstallet er 2001. Transducer er i bronsje og gir fart/temp/dybde(50/200kHz). Tror ikke apparatet finns lenger i produktoversikten til Belamarin.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Hva med Lowrance LMS-339, noen med erfaring på det loddet/kartplotter.

ser ut som bra spec,

http://www.lowrance.com/Marine/Products/LMS-339CDFiGPS.asp

 

hakket større ekkolodd/plotter har dobbelt så mye utgangseffekt på loddet. begge er 50/200 MHz med 12graders svinger.

http://www.lowrance.com/Marine/Products/LCX-25C.asp

 

Erfaringer/synspunkter?

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

Jeg har lillebroren (LMS334CiGPS), dvs. nesten identisk men med kun én-frekvens svinger. Synes den er kjempebra, men har ikke testet den på fiske-leting. En proff fisker ville kanskje synes den var for pinglete, men for hobbybruk har den nok langt flere muligheter & finesser enn jeg noensinne vil få utnyttet. Topp fargeskjerm med kjempegod oppløsning og lysstyrke.

 

Her kan du laste ned en demoversjon / simulator som virker på din PC. Fin måte å tørrtrene på og bli kjent med alt den inneholder.

 

http://www.lowrance.com/Software/PCSoftwar...DFiGPS_demo.asp

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan ikke stemme.

Hvorledes er svingeren montert?

Svingeren er montert etter beskrivelsen fra leverandøren(avstand ifra forstyrrelser/retning etc). Loddet heter Raytheon L760. Det som skjer er at dybdeangivelse begynner å blinke når det ikke klarer å tolke/oppfatte retursignalet. Loddet skifter automatisk frekvens avhengig av dybde.

 

I alle andre sammenhenger et raskt og veldig bra apparat som dekker mine behov.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Hei Sea og alle andre!

Har kjøpt Furuno 4100 svart-kvitt med svingar 520-5msd var det vel, gjennomgåande.

Svingaren skal vere på minst 500 W og kan brukast på dei nye Furuno farge-lodda. I framtida, kanskje -. Trur at 4100 er eit veldig godt lodd for pengane, utan jåleri, viser antydning til ulik botn-substans osv. Veldig moro! Men skjermen har lite kontrast og reflekterer altofr mykje dagslys.

Takk til alle gode råd!

mvh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...