Jump to content

Motor/drev/Propell/fart/RPM Masser av spørsmål her, De!


pegge

Recommended Posts

Hei

 

I fjor var det opptil flere føljetonger om samme emne som jeg er oppe i, men problemet med disse er at det ser ut som om det enten er forblitt uløst, eller at problemene er løst uten at det er skrevet inn hva som var den utløsende faktor. Derfor åpner jeg en ny tråd med samme problemstilling som er nevnt tidligere, for å se om jeg kan få hjelp til å finne svar på mine problemer, og få logget her inne hva jeg eventuelt finner ut av...

 

Først litt kalde fakta: Kjøpte i år en Vestfjord 20 HT med VP AQ130D(?) med 270 drev, propellstigning ukjent, vekt på hele sulamitten, ca 1200 kilo ferdig tanket. Maks turtall varierer mellom 3100 og 4100 rpm, maks fart målt med GPS akkurat i underkant av 20 knøtter. Doble Stromberg-forgassere. Elektrisk tilt, ingen trimplan.

 

La meg starte med spørsmålstegnet her oppe: Ut fra forgassertype etc. Er det vel bare AQ130D som er satt opp med det, men motoren er ferksvannskjølt, noe som får meg til å mistenke at denne er en landkrabbebasert greie som er satt inn i etterkant. En annen grunn til at jeg har en sånn mistanke er at jeg lette fram serienummeret på motoren og prøvde å sette dette inn i VPs ellers eminente web-sider, men fikk ikke treff på motoren...

 

Dersom jeg ruser motor med drevet i fri har jeg absolutt ingen problemer med å få den opp i 5100 omdreininger, Motoren maler riktig så fint, og høres ut til å storkose seg, men når jeg har drevet i gir klarer jeg ikke å få mer enn en plass mellom 3100 – 4100 RPM på den. (Og 3100 RPM er litt i underkant for å få båten til å plane...) I tillegg, når jeg setter drev i gir, synes jeg den synger vel høyt, uten at jeg vet hva som er akseptabelt av lyd fra drevet. Oljen på drevet er sjekket og nivået er helt greit, og oljen er klar og fin.

 

På impellerhuset er det to små hull som kan se ut som anlegg for å sette på verktøysats under montering/demontering. Fra ett (det nedre) av disse hullene drypper det kjølevæske. (Murphy’s lov slår inn her, og passer på at kjølevæsken drypper rett ned på viftereimen, sånn at denne blir slynget rundt i motorommet... ) :nonod:

 

Jeg vet ikke stigning på propell, og lurer på om det finnes noen måte å måle seg fram til stigning. Jeg har jo selvsagt mistanke om at propellen er overdimensjonert en del, i og med at jeg ikke får høyere turtall under fart.

 

Tilten har låst seg i nedre posisjon! Denne virket helt OK til å begyne med, men nå får jeg ikke hevet drevet. Et annet problem med tilten er at når drevet er enten helt oppe eller helt nede, så sier sikringen takk for seg! Jeg antar at dette med at tilten har låst seg kan fikses relativt enkelt når jeg bare kommer meg ned i (det kalde) vannet og finner fram til låsekroken, men dersom noen kjenner til hvordan det elektriske løftet er skrudd sammen, så kanskje jeg kan få svar på om noe kan ha f.eks hoppet av et spor, en brukket splint... Hva vet jeg?? ;)

 

Så da legger jeg ut en tirade av spørsmål og håper noen kan hjelpe meg å finne svarene på disse.

 

Kan noen gi meg hint på om jeg skal kalle dette en VP AQ130D eller en Volvo B20 nappa ut av en EPA-traktor ut fra dette med ferskvannskjøling etc?

 

Bør jeg mistenke drevet for noe av krafttapet? Og i tilfelle bør jeg sjekke noe annet enn å f.eks bytte olje?

Vannlekkasjen på impellerhuset... Det er jo ikke noe stort problem, men har noen et hint på hva som må gjøres for å få det tørt der?

 

Hvordan regner jeg ut propellstigning, og hva er anbefalt stigning på en propell til nevnte båt/motor/drev-kombinasjon? Og dersom jeg får bekreftet mistanke om feil størrelse på propell, hvor bør jeg lete etter en propell med rett dimensjon? Og hva vil pris for en propell være? Både ny og bruktpris...

 

Noen som vet hvorfor tilten tar sikringer som beskrevet? Og eventuelt noen som kjenner til hvordan dette er montert sammen med tanke på at jeg ikke klarer å heve drevet? (For ordens skyld: Tiltmotor summer og går, men jeg er synes ikke jeg hører at det er noen belastning på denne når jeg prøver å løfte drevet).

 

Tydeligvis sitter det folk der ute som kan fortelle hva jeg burde forvente meg av fart på farkosten, gitt at forutsetningene er riktige (rett veiv, rett propell og så videre). Kan noen gi et hint på om jeg skal si at 20 knøtter er greit nok? Og hva med å montere på smart tabs? Vil det hjelpe på toppfart, eller (eventuelt) bare på akselreasjon.

 

Da setter jeg meg vel tilbake og håper at noen av dere båtkyndige kan komme med gode råd og hint om hva jeg bør sjekke/skifte/reparere eller enkelt og greit leve med...

 

Med vennlig hilsen

 

Per Gunnar Mortensen

Skipper/styrmann//maskinist/dekksgutt mm på DC Roella

Link to post
Share on other sites

Doble Stromberg? det satt ikke originalt på AQ 130D. Her var det to Solex forgassere.

 

Om det er en motor fra bil gjør dette ingenting, motorene er i utgangspunktet like. Men, hvis den er hentet fra bil, og kanskje var en B-20 A så så satt det en slapp kamaksel i denne. Ditt manglende turtall kan tyde på det. Du skal ha C eller P-kam originalt, men kan også bruke K-kam.

 

Når det gjelder drevet er det viktig at du finner ut utvekslingen på dette før du benynner med propelleren. Men B-20 som utgangspunkt skal du ha en utveksling på 2,15:1. Dette skal la seg identifisere via PZ-nummeret på drevet.

 

Hva slags propeller du så skal ha, ville jeg drøftet med VP eller tatt en tlf til Winrace Propellers i Arendal.

 

Her er link til AQ 130 D: http://www2.volvo.com/NR/rdonlyres/B4C804F...80D_1975_en.pdf

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hvis du tar av propellen din, og skraper forsiktig og leter på den flaten som er inn mot drevet, skal det stå flere tall der som er størrelse og stigning. På EOS sin propell måtte vi (egentlig VolvoPusheren i Fjellbacka) lete litt, men tallene kom frem til slutt. Stigning m.m.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

om det kan være av nytte; hadde en mørebas 7200 (20´) med aq140 hvor jeg byttet til b230 motor.

motoreffekt ca 135 hk originalt 125 hk.

 

båten veide 1500 kg, den hadde et 2.15:1 280 drev, 15x17 prop (dia x stign) og leverte omtrent som følger.

 

toppfart: ca 30kn ved 5500 o/min (eksakt spec)

marsjfart: 21-22kn v 4400/4500 o/min

 

testet andre prop kmbinasjoner bla 15x19 men kom til at originalbestykningen på 15x17 var best selv om jeg ville foretrukket feks 15x18 hvis den fantes.

Link to post
Share on other sites

På impellerhuset er det to små hull som kan se ut som anlegg for å sette på verktøysats under montering/demontering. Fra ett (det nedre) av disse hullene drypper det kjølevæske.

Litt usikker på hva du mener her, impeller indikerer at det er snakk om sjøvannspumpa, men så sier du kjølevæske...

Uansett så er det på begge steder 2 simmerringer med et kammer imellom. Dette er drenert med hull slik at vannet ikke skal finne veien inn i motoren hvis den ene simmerringen lekker. Samt at man skal bli oppmerksom på at det lekker...

Er det sjøvannspumpa kan du bytte simmerringene, er det sirkulasjonspumpa må hele pumpa byttes.

Link to post
Share on other sites

Hei Marna! Jeg jubler som har fått din oppmerksomhet! (Leste gjennom meget gode svar fra deg til Shipmas28 fra i fjor :D)

 

Du har rett (men er vel vant til det :D) når det gjelder at D-varianten ikke har Strombergforgasser, men det er vel strengt tatt ikke på noen av AQ130-variantene, så jeg medgir at jeg er noe forvirret her. Men det jeg ser for meg, er at kammen skal få slenge rundt der i inneværende sesong, og når det så blir sesong for neglebitt og lange underbukser, så får jeg lirke av toppdekselet og se om jeg klarer å identifisere kammen og gjøre nye vurderinger. (BTW, dersom det sitter en sløv kam i motoren, så bør jeg altså begynne å lete etter en C- eller P-kam... Noen formeninger her inne hva en må ut med for en sådan, og er det bare å hive ut den gamle kammen, sette inn en ny, og vips- så har du en kvass liten greie i forhold til dagens utgave, eller må jeg bytte mer krimskrams nedi der, justere opp ventiler etc.etc...?)

 

Jeg vurderer å ikle meg en sexy 5mm våtdrakt i morgen og sjekke opp drevet. Tar med beskrivelsen av hvordan jeg sjekker utveksling på drevet og får konstatert det, samtidig som jeg får undersøkt om tilttøvet er lett å fikse.

 

 

Takk for tipset, Joda310! Jeg skal plukke av propellen og se om jeg kan finne dimensjonstallene der, men som nevnt over, det blir etter at jeg har fått sjekket ut utveksling etc på drevet... ;)

 

 

Og til the Scrutinizer (du er vel ikke Zappa-fan, vel ;)): Jeg skal ta vel vare på tallene dine, de gir meg i alle fall et håp om at det skal være adskillig mer å hente ut av båten dersom den blir satt opp med riktige dimensjoner på ting og tang...

 

Ingar: DU har rett, det ER litt forvirrende, men i og med at det sannsynligvis er en gammel landkrabbe som sitter i båten, så er det ferskvannspuma, eller sirkulasjonspumpe vi snakker om. Motoren kjøles ene og alene av ferskvann. Så da høres det ut som om at jeg må ut og finne meg et pumpehus. Takker for hjelpen så langt! Skal prøve å legge inn de tallene jeg kommer over så snart som mulig, sånn at jeg kan holde liv i denne tråden en stund (for min egen del... ;))

 

MVH

 

SkipPer G.

DC Roella

Link to post
Share on other sites

AQ 130 A og B ble levert med doble Stromberg, og forgasserne som sitter i din motor er ekte vare.

 

Når det gjelder fordeler, så er forskjellen med eller uten vakuum, begge lokk er festet på samme måte, med clips. B-20 i båt skal ikke ha vakuum. Hvis det er en bilfordeler en har kan en blinde vakuumklokken, men ideelt blir det ikke da vektene ikke er de samme til fordeler med og uten vakuum.

 

Du har tydeligvis ferskvannkjøling, men hvordan kjøles så dette? Vil tro at du har en vanlig impellerpumpe som sitter i forkant av motoren som fører sjøvann til en varmeveksler? På denne er det to små hull, som tidligere nevnt, som det kommer vann ut av hvis simmeringen er gåen.

 

Kamakselen må nok ut av motoren for å typebestemmes, den trekkes ut i front av motoren etter at topplokk er demontert sammen med støtstenger og løftere.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Skal sjekke ut fordeleren ved høve. Tenkte å kontakte Volvo og gi dem serienummeret, det er jo mulig de kan fortelle hvordan blokka forlot Volvos områder; innmontert i en bil, eller innpakket og klar for å tjenestegjøre i maritimt fartøy.

 

Blink igjen Marna! Vanlig impellerpumpe i forkant av motoren, men om impelleren peller inn vann utenfra, eller om det er et helt lukket system, det kan jeg ikke svare på før jeg har stukket huet ned i kassen og tittet! Det blir i alle fall mer og mer fristende å ta seg en inspeksjonsrunde i morgen...

 

SkipPer Gunnar

Link to post
Share on other sites

tror denne motoren er bygget over samme konsept som aq140 når den er glykolkjølt:

 

sjøvannspumpe/impeller sitter foran på motoren tilkoblet foran på underliggende kamaksel på b20 - "hjelpeaksel" samme sted for b21-23-230.

 

i tillegg er det en sirkulasjonspumpe foe ferskvannsystemet plassert på vanlig sted foran på motoren drevet av viftereima.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Først en innrømmelse: Jeg feiget ut når det gjaldt å hoppe i vannet med maske for å sjekke ditt og datt på drevet, men jeg har hatt med meg kameraet og tatt en del bilder i motoren som gir et par svar som passer godt inn i diskusjonen... (Legger ut et par-tre bilder etterpå).

 

Jeg kan starte med fordeleren; det er ikke vakuum på fordeleren, så ut fra hva Marna sier, så har fordeleren bodd i en båt hele livet (bilde av åpen fordeler følger).

 

Og, ja! Den er ferskvannskjølt, som tidligere sagt. Men den er ikke lik bildene som Scrutinizer la inn fra Ockelbo Jeg har fjernet motorkassen og tatt et bilde rett forfra som viser at dynamo sitter på motsatt side, jeg har ikke sjøvannpumpe, det virker som om motor fra Ockelbo har et annet typenummer (hvis det er typenummer jeg ser... Ockelbo har 4-sifret nummer; 4988(?) på min er nummeret 2-sifret; 49. På min motor er det i tillegg stemplet inn 8250 på et plan bak disse to sifrene. Serienummeret er litt vanskelig å lese av; enten er serienummeret enten er det 1060197 eller 1080197 (Går da virkelig ut fra at det er serienummeret jeg har funnet!!!)

 

Jeg lar det stå litt åpent hvordan kjølingen egentlig er bygger opp her - og avslører samtidig at jeg ikke er durkdreven på hvilke løsninger man virkelig kan bruke for noe sånt...! Tror kanskje jeg prøver å legge ut bildet og se hvordan de blir seende ut på siden og så får jeg heller komme med forklaringer etterpå dersom det trengs.

 

Mvh

 

SkipPer Gunnar

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Sjøvannspumpen din ses tydelig på bilde nr 1, en svart slange inn på hver side. Rett over remhjulet festet til veivakselen ses drivhjulet til sirkulasjonspumpen.

 

Fordeleren ser ut til å være ekte marineutgave, hvis ikke vakuumklokken er fjernet da :-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Takk igjen, Marna!

 

Jeg har jo allerede innrømmet at jeg er mer en "wannabe" enn en erfaren motorkyndig, og det kommer vel høvelig tydelig fram her... :rolleyes: Trodde det var ferskvann (eller kjølevæske, da) som gikk i de slangene, og jeg hadde ikke pågangsmot til å rive ned det panelet som skjuler hva slangene har å bestille helt bak på styrbord. Men nå vet jeg!

 

Og siden mitt siste innlegg har jeg blitt oppringt av den lokale havnesjefen som gratulerte meg med båtplass! (Riktignok bare for denne sesongen, men..) Så dette er en fiiiin kveld :D

 

Forresten: Bilde nr 2 viser impellerhuset nedenfra, og der vises da det hullet som det pipler (litt) vann fra... Og ut fra det du sier, Marna, så skal jeg altså bare ta vare på det vannet som kommer ut der og koke potetene i det...? ;)

 

Hehe... Si meg, Marna; hender det at det er ting DU trenger hjelp til???

 

Mvh

 

SkipPer Gunnar.

Link to post
Share on other sites

Jeg trenger hjelp til myyye :-) Men akkurat B-20 har jeg nå syslet litt med.

 

Fin ide med potetkoking, behøver jo ikke salte vannet en gang! Impellerpumpen er grei å overhale selv. Det greier seg som oftest med skifte av to stk simmeringer. Bare pass på at de kommer riktig vei. Det er også viktig å vurdere selve akslingen, om den er slitt og må byttes. Det beste er kanskje å ta den med til en kyndig person for vurdering, hvis ikke du får tatt gode bilder og lagt ut. Kan ofte være litt vanskelig å se slike detaljer på et bilde.

 

Gratulerer med båtplass!!

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Når det gjeldr B20 og kamaksel har jeg "god" erfaring fra bil med at den "spiser" slike. Dvs. at de slites på kammene, etter sigende pga. dårlig smøring. Derfor ville jeg sjekke at ventilløftet er som foreskrevet. Det er relativt lett å komme til. Slitt kamaksel gir dårlig turtall ved litt belastning. Dersom kamakselen er slitt må du også skifte pusherne.

 

Et lite tips når du tar ut kamkselen: det følger med en styrebrikke som skal styre kamakselen i aksiell posisjon. Den er som regel slitt. Da får kamakselen rom for aksialbevegelser, som gjør at fordeleren ikke går jevnt og det blir umulig å stille tenningen riktig med stroboskop.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Oooooooooohhhh! Dette er jo porno for en motorkyndig waanabee som meg!!! Tusen takk, Scrutinizer! Her er lesestoff for regnfulle dager! (Har bare scannet raskt over sidene så lenge, og tar godt vare på lenkene til senere).

 

Marna: Jeg skal se hva jeg gjør med impelleren, men kanskje du kan gi meg et råd med tanke på om dette er noe som bør gjøres snarest for å unngå skader, eller om det kan hangle og gå litt først, ref. nest siste avsnitt her... ;)

 

Og til NilsPils: Det er akkurat sånne hint og råd jeg liker (og trenger!!!), så tusen takk for dem! Hmmm.... Sprengskisser på B20, finnes det? Eller kanskje det smarteste trekket er å sjekke med Toshov bilrekv. om de har Clymers eller Haynes til riktig Volvo...? Noen hint?

 

Altså: Jeg HAR dissekert en motor (riktinok en Cortina-motor) og satt den sammen igjen med godkjent resultat, men det føles som om det er så lenge siden at Metusalem fortsatt hadde draget på småjentene på den tiden... Riktignok er en motor en motor, så jeg er ikke redd for å begynne å skru på den, men å skru båtmotor skal vel strengt tatt kun gjøres i måneder som slutter på R? (i alle fall ikke-hastesaker...)

 

Nå skal jeg suse litt rundt på sidene Scrutinizer sendte linker til... :D:D:D

 

SkipPer Gunnar .

Redigert av pegge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.... Sprengskisser på B20, finnes det? Eller kanskje det smarteste trekket er å sjekke med Toshov bilrekv. om de har Clymers eller Haynes til riktig Volvo...? Noen hint?

Du får Haynes for B20 i de fleste bilrekv. butikker. Jeg bruker den når jeg mekker på min gamle Volvo 145 - 1973. Har hatt full motorovrhaling tre ganger og skiftet kamaksel 4 -5 ganger. Den siste har stått ganske lenge nå (men det har bilen også). Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

På www.eurofritid.no finner du en ypperlig bok til denne motoren, riktignok på engelsk. Der finner du beskrivelser på ventiloverhaling, kamskifte, forgasserdemontering og montering osv.

 

Interessant tråd, jeg slet med manglende turtall selv, men med hjelp fra folket her har jeg nå en velfungerende motor. I mitt tilfelle var det tenningen som var totalt feil, byttet alle tenningsdeler og justerte, så var turtallet på plass igjen.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har vært og badet i kveld, og sitter vel igjen med mer enn saltsmak i munnen... Jeg tror jeg bantes og svertet såpass at det kommer til å smake edder og galle en stund framover! Vil dere høre?

 

Jo takk, startet på tur ut fra havnen, og motoren malte like fint som jeg har påstatt tidligere her, men etter noen minutter startet noe som jeg nærmest kan forklare som en tikkelyd, som relativt raskt endte opp i støy! Hørtes mest ut som daycruiseren konverterte og ble en snekke!!! Hva som har skjedd vet jeg ikke (ennå), men det kunne høres ut som om jeg har frieksos...

 

I tillegg hoppet jeg i havet for å prøve og finne ut hva som gjorde at tilten ikke funker, og jeg tror jeg fant en grunn til det... (legger inn et bilde tatt med rederinna sin mobil), så får jeg gå inn og redigere når jeg ser om bildet er lesbart.

 

Bilde

Bildet er vel sånn joa, men det jeg PRØVDE å ta bilde av, var resultatet av at jeg stakk fingeren(!) borti ehemmm... hva kalles det da??? Altså det elektriske drevet kommer gjennom og treffer på en mekanisme som frigjør drevet for tilting, og løfter deretter drevet opp via et stag... (Synes dette begynner å høres ut som "Den makalöse manicken" hvis noen husker den!!) Jo, gjennomgangen der er støypgods (grøss!), og tror dere fanden sprette meg ikke det ramlet av et godt stykke av støypgodset!!! OK, jeg tar med Scrutinizers svar på fortsettelsen her...

 

SkipPer Gunnar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...