Jump to content

Motor/drev/Propell/fart/RPM Masser av spørsmål her, De!


pegge

Recommended Posts

ikke så godt å se på bildet men hvis det er tilt akslen/stanga/aktivatoren kjenner jeg den.

 

har vært borti 3 fenomener med et 280 drev:

dårlig kontakt på bryterene (ved/i motoren) som regulerer heving/senking.

låste seg i øvre stilling etter vinterlagring - hver gang - tråkket ned drevet = ok resten av sesongen.

"malt fast/gikk tregt ved et tilfelle.

 

har du mulighet til å lage en videosnutt/lydopptak av ulyden og legge den ut - forutsatt at du tør starte den igjen?

 

noen kan kanskje kjenne den igjen?

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bare en kurios erfaring:

 

kjøpte engang en uoriginal propell til 280 drevet - profilen mm var ganske ulikt originalen og noen ganger, når jeg surfet ned ikke alt for store bølger litt på skrå - i plan dro den åpnbart en luftlomme et sted mellom skrog og drev.

 

hørtes akkurat ut som om eksos flexi slangen hadde sprukket.

fulgte med nensten helt til tomgang før det ga seg.

skjedde flere ganger.

Link to post
Share on other sites

Jo, Scrutinizer, nå skal du høre: Det ser rett og slett ut som om den elektriske tilten har kommet for langt opp, og derfor kilt seg i det nevnte støypgodset. (Sannsynligvis har vel også dette sammen med materialtretthet sørget for at dette bare var algene som holdt hele dritten på plass!

(Eh... det nevnte støypgodset er ikke nevnt hvis du ikke har sett at jeg har vært inne og redigert på mitt forrige innlegg... )

 

Jeg hadde rederinnen ombord mens jeg fiklet og tuklet med drevet, og etter at denne biten (2 X 4 cm løsnet, så jeg bevegelse i tiltstaget når "mor" kjørte tilten, eh.... deverre feil vei! Så det sitter som det aldri har tenkt å gjøre annet nedi der nå.. Må nok ha en mann/dame med mer fartstid enn meg for å finne løsningen på den...

 

Som forlystelse for ikke-involverte, kan jeg avslutningsvis fortelle at forrige eiers siste arbeide på båten var å montere badeplatting, en søt liten sak i hekken, og jeg inspiserte den nedenfra - med hodebunnen! Idiotisk patent på greien med fire kvasse skjær under, så nå har jeg et fire cm. langt - og åpent - kutt midt i lokket! (Og jeg kan bekrefte at det virkelig er salt i sjøvann! Derav den nevnte edder og galle...

 

Jo,Scrutinizer, jeg tør å starte den igjen, og kan godt gjøre det neste gang jeg passerer båten. Det låt ikke farlig, men dyrt... :( Men jeg har vel til gode å høre billige maritime lyder... Finnes det slike?) Og lar det seg gjøre å droppe videosnutter her inne, eller??? Finner det litt begrensende med 50 kb på bildefilene, og video på 50 kb, blir vel virkelig det man kan kalle kortfilm...!

 

Mvh

 

SkipPer Gunnar

Redigert av pegge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Jeg har vært nede i båten i dag med kameraet. Videosnutt av oppstart og motor på tomgang og under rusing forefinnes, men jeg antar at jeg ikke får lagt ned noe videofil her inne (eller...?)

 

Det jeg kan si med rimelig stor sikkerhet er at jeg har mistet kompresjonen på en av sylinderne! Ett eller annet høres ut til å stå "kollåpent"! Og jeg er vel på det nærmeste i ferd med å starte dissekering for å se om topp og ventiler har det bra, men det kan jo være lurt å poste et innlegg her om noen som har vært borti noe sånt før...

 

Jeg har ikke tatt ut tennplugger etc. ennå, men nysgjerrigheten river og sliter i kroppen, så det blir vel til at jeg prøver å finne ut hvilken sylinder som ikke har kompresjon... (uten at jeg vet hvilken glede jeg kan ha av det).

 

Har forresten også tatt nytt bilde av brukket støypegods, men har ikke dratt det inn i PC-en ennå. Men jeg kan jo likevel spørre om noen har erfaring med brukket støypegods og om det finnes en sjangs i hel***e å reparere dette?

 

mvh

 

SkipPer Gunnar

Link to post
Share on other sites

På min forrige AQ 130 "mistet" jeg til stadighet en sylinder. Dette viste seg å være forgasser som rett og slett gav for mye bensin.

 

Må du i gang med motoroverhaling, er det bare å spørre og grave, så skal det bidras etter beste evne.

 

Når det gjelder drevet ditt vil jeg tro at en flink sveiser med de riktige elektroder kan gjøre susen. Dette har jeg ikke greie på selv, men arbeidet i min ungdom for et firma som solgte slike elektroder, og det var ikke det metall som det ikke fantes en elektrode for. Disse var av merke Certanium. Om dette eksisterer fortsatt vet jeg ikke. Men det finnes sikkert andre her som kan opplyse dette bedre.

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha Marna. Jeg tor imidlertid ikke at jeg har samme problem som deg, med forgasseren, i og med at det høres ut som om en av sylinderne tenner rett ut i eksosmanifoilen... (Eh... Jeg HAR tatt feil før - en gang - men det høres i alle fall ut som om det...) Jeg lurer på om det ligger noe godt svar rett under toppdekselet. (Har tenkt å gå til innkjøp av toppdekselpakning i morgen. Vurderer verkstedhåndbok i tillegg, men er faktisk litt usikker på om jeg FÅR like mange problemer som jeg unngår ved å skjele for mye til denne...? Jeg tenker på om B20 og AQ130 kan settes opp ulikt med tanke på mål og dimensjoner, avstandsmåling etc... Tar gjerne mot råd her...

 

 

En annen ting som jeg glemte å nevne i forrige post, var jo at jeg brukte lang tid på å starte opp i dag; mye startgass og lang filing før den startet. Men ingen andre ulyder... Men det at den var tungstartet kan jo også tyde på at mye av kompresjonen var borte...

 

Må innrømme at jeg er litt usikker på hvor kjølevæsken har tatt veien! Har sjekket oljen, og den var klar og fin uten antydning til melk. Og jeg har heller ikke fått mer olje enn jeg hadde...

 

 

Jeg får håpe at støpegodset lar seg sveise... Jeg skal begynne å sjekke rundt.

 

Mvh

 

SkipPer Gunnar

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei igjen! Nå må jeg se å få vekket denne siden igjen, ellers går jo hele sesongen uten at jeg virkelig kan klassifisere meg som skipper (og alle andre titler) på egen skute! (Både "egen" og "skute" er feil, men gi meg litt slakk her...

 

Altså; en liten oppsummering følger:

 

Jeg har mistet kompresjon på en sylinder (nr fire, om det skulle være av noen interesse). Jeg har hatt av toppdekslet og konstatert at vippearmer og fjærer (og annet dilldall på toppen av toppen) ser bra ut og beveger seg som de skal, men ved å tippe av plugghetta på sylinder nr fire var det ikke vanskelig å konstatere at problemet ligger der. For det første fikk jeg fortsatt start på motoren, for det andre forsvant "futtingen".

 

Jeg konkluderer med at det ikke er noen vei utenom; toppen må av for å konstatere hva som er ryki nedi der. Jeg antar at det er en av ventilene som har funnet på noe gøy (eller setene), og jeg ANTAR at jeg kan se bort fra hintet om mosede stempelringer. (Hadde DET vært saken, så hadde vel kompresjon og "futting" forsvunnet ned i bunnpannen, ikke kommet ut av forgasser eller eksosmanifoilen... Og jeg tror det er innsugningsventilen som lager kommers, sånn at kompresjonen stikker av gjennom forgasseren...

 

Og dermed er jeg igjen tilbake på spørsmålsrekka mi:

 

1: Det har vært diskutert i det lange og det brede om man kan bruke toppakning fra Torshov bil/biltema på Penta, men jeg er ikke blitt helt klok på om det er noen forskjell på den og den originale fra VP. (Nå er det ikke sikkert at det utgjør noen stor prisforskjell på pakningen i alle tilfelle, kanskje noen kan svare på det også??) Og hva med evt. ny(e) ventil(er)? slipepasta osv... (og er det noe mer jeg trenger, annet enn godt pågangsmot og noen pils på kjøling som premie etter at operasjonen er gjennomført...)

 

2: Jeg akter å gjøre en... øh... nødreparasjon som skal redde sesongen, med andre ord; av med toppen, (evt.) bytte ventil(er) (evt.) slipe sete... Jeg har ikke lyst å begynne med honing av hele toppen, sylindre, bytte stempelringer etc etc før sesongen er over! Men jeg lener meg litt på dere: Hva bør jeg foreta meg? Dersom jeg sier at jeg er fornøyd med en motor som kan ta oss greit ut på sjøen ut sesongen. Jeg har nemlig tenkt å foreta dissekeringen når høststormene suser rudt ørene på oss og gjør det relativt utrivelig selv i indre Oslofjord...

 

3: Hvis det er snakk om å tippe toppen rundt og foreta en sådan nødreparasjon, kan denne gjennomføres (like greit) med båten på vannet, eller er det sterkt anbefalt å ta den på land og evt. forberede seg på å måtte ta ut hele motoren? (Jeg regner med at jeg må tappe av frostvæske og olje okke som, men dersom det lar seg gjøre å gjøre operasjonen på vannet, så er jo det å foretrekke...)

 

gode råd og hint mottas med takk!

 

Hilsen

 

SkipPer Gunnar

Link to post
Share on other sites

Samma rakkern hvilket fabrikat av toppakning du bruker. Din motor er jo ferskvannskjølt, så marinepakning trenger du ikke. Bare pass på at den ikke er tykkere enn 1 mm. Dessuten må du finne ut om du har 42 eller 44 mm innsugsventiler. Iglebæk har pakning som kan brukes til alle typer AQ 115\130.

 

Hvorvidt det er nødrep. du er i gang med, er ikke godt å vite. Det ser du når toppen er av, og du eventuelt finner en åpenbar feil.

 

Toppen kan trygt tas av mens båten er på vannet. Hvis du skal demontere kjølevannsslangen på inntaket må du passe på at den holdes godt over vannlinjen, eventuelt plugg den, så er du på sikre siden.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Jeg har mistet kompresjon på en sylinder (nr fire, om det skulle være av noen interesse)....

 

..... Og jeg tror det er innsugningsventilen som lager kommers, sånn at kompresjonen stikker av gjennom forgasseren...

 

..Hvis det er snakk om å tippe toppen rundt og foreta en sådan nødreparasjon, kan denne gjennomføres (like greit) med båten på vannet, eller er det sterkt anbefalt å ta den på land og evt. forberede seg på å måtte ta ut hele motoren? ..

Det er jo vanligvis eksosventilen som har lettest for å bli brent, men man vet jo aldri...(eller før man har tatt av toppen).

 

Du kan ta revisjon på topplokket med ventiler og seter uten å ta ut motoren. Hvorvidt du kommer på vannet igjen snart, avhenger jo av hva du får se når du åpner. Tror du har en rimelig sjanse. Når du har tatt av toppen ser du også etter slittasje, riper ol. i sylinderene. Spesiellt ser du etter slitekant øverst i sylindrene.

 

Planheten på lokket sjekker du med søker mot mot blokka når du har rengjort flatene for pakningsrester. Vær nøye med ikke å få rusk i sylinderene når du rengjør. Sjekk også topplokket nøye mhp. sprekker.

 

Dersom ventilsetene ser dårlige ut, ville jeg anbefale å sende toppen til revisjon med fresing av seter og tilpassing av nye ventiler. Det er likevel ikke bortkastet dersom du planlegger helrevisjon til vinteren.

 

Lykke til. Ser frem til rapporten når toppen er av.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takk til dere alle tre for responsen! Jeg sitter og lurer på om jeg skal be meg fri i ettermiddag for å poppe ned i båten med verktøykoffert for å se om boltene er villige til å slippe uten for mye påkallelse av onde ånder og høyere makter... Hehe. Spørsmåler er overbrakt rederinnen, og imøtegått! Morgendagen er satt av til denne operasjonen! Og jeg er virkelig spent på hva som avslører seg når toppen tipper! Jeg trenger jo forsåvidt ikke å gjøre det mer komplisert enn som følger: I morgen formiddag medbringes verktøy til havnen, dyret åpnes og jeg sitter med mer svar på dimensjon på eventuell ventil som er ugrei etc. SÅ kan jeg ta meg turen til en eller annen forhandler som kan gi meg ny ventil, toppakning og annet. Det finnes et maskinverksted lokalt som helt sikkert kan hjelpe meg med evt. fresing og tilpasning av ny(e) ventil(er). Det er jo ikke sikkert de er villige til å kaste alle andre oppgaver inn i et hjørne for å hjelpe meg, men i verste fall får jeg stille pent i kø...!

 

Joda, NilsPils, det kan jo fortsatt hende at det er eksosventilen som er ugrei, jeg har tatt feil før, jeg!

 

Scrutinizer; Det er ikke duplikatspørsmål., men det er antakelig et spørsmål som blir stilt litt for tidlig...! For jeg er rimelig sikker på at jeg ikke sliter med feil klaring på en ventil. (Hehe... jeg har jo som sagt tatt feil før...) Nei, jeg vil tro at feil ventilkklaring ville plaget meg mer over tid, ikke et problem som starter som tikking og går over til "snekkelyd" i løpet av 5 - 10 minutter. Men jeg kan jo selvsagt stille det betimelige spørsmål: Kan jeg snuble i ulik klaring på B20 og AQ130, eller er det samma rakker'n?

 

Mulig jeg foregriper begivenhetene fælt her, men hva tenker dere om pakningspasta, lim, gugge eller lignende...? Bør jeg gå for noe spess, eller skal jeg kanskje ikke bruke noe i det hele tatt?

 

SkipPer Gunnar (mulig jeg bør endre nick her inne...?)

Link to post
Share on other sites

Har skiftet toppakninger på B20 mange ganger. Har aldri brukt noe pakningsmasse på toppakningen. Har aldri hatt problemer med pakningen etterpå. Husk å trekke til boltene riktig og med riktig moment. Husk også å trekke etter etter at motoren har vært kjørt.

 

På andre pakninger bruker jeg som regel Permatex.

 

Du kjøper helst ikke bare toppakning, men såkalt sotningssett som inneholder det du trenger av diverse pakninger, tetningsringer, etc. for overhaling av topplokket.

 

God mandag!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kort innpå:

 

Toppen ligger i bagasjerommet på bilen, men jeg sitter ikke med DET store, kloke hodet akkurat! Ingen ventiler i "betar", ingen stygge riper, sprekker eller lignende som jeg kan se SÅ langt, Ingen toppakning i oppløsning...

 

Jeg var nok litt for rask i svingene, og DET kan jeg jo skrive en bitteliten advasel på: Jeg skrudde av kjøleslange ved termostathuset og bikket denne godt ned i en medbragt bøtte. Det vil vel være forferdelig skrytete å påstå at dette vannet var drikkelig!!! Men det virket skittent, ikke oljete... Skal jeg anslå retrospektivt mengde, så vil jeg anta at jeg hadde mellom tre og fire liter væske i bøtta, og følte meg trygg på at dette skulle holde. Det viste seg at det gjorde det ikke! Idet jeg løftet av toppen framsto sylindrene som fire søte basseng! Eller mer korrekt; det så ut som et renseanlegg! Det POSITIVE var at vannet holdt seg i alle fire sylinderne, så det betyr vel at stempelringene er ok... :blush:

 

Og en liten advarsel til: Jeg vet ikke om det gjelder alle VP, men skal du ha av toppen, så SJEKK VERKTØYSKRINET/SETTET DITT!!! Uten en 18 mm fastnøkkel får du gjerne problemer!!! Kopper? Glem å komme til under kammen! Det samme med koppnøkler... Og grunnen til at jeg kommer med advarselen er at jeg stilte med komplett verktøysett med kopper, koppnøkler og fastnøkler. Fastnøkler fra 6 mm til 19mm - minus 18 mm! Jeg kompletterte fastnøklene for en drøy uke siden med fastnøkler fra 20 til 25, men hadde ikke registrert at 18 ikke eksisterte i settet mitt!

 

Jeg dro hjem og gikk til naboen og spurte om han hadde en 18 mm. fastnøkkel å låne meg? "Ja visst!" svarte han eplekjekt, og hentet vektøysettet sitt, talte "16, 17, 19...??? Ikke 18. Og dette gjentok hos tre andre naboer De var helt sikre på at de hadde 18 mm. i fasnøkkelsett, men neida! Femtemann hadde nylig hatt bruk for 18mm, og hadde vært nødt til å kjøpe en fastnøkkel på Biltema, for det fantes ikke i settet hans...!

 

Vel! Som sagt; Toppen er av, men hva bør jeg egentlig se etter når det ikke ligger noen innlysende feil der og venter på meg??

 

 

Forresten; store deler av operasjonen er dokumentert fotografisk, men jeg har ikke fått lastet bildene ned på PC-en ennå... Nå må jeg heller få i meg litt mat, for som kjent duger helten ikke uten...

 

SkipPer Gunnar

Link to post
Share on other sites

Det er ikke kamakselen som sitter på toppen, men vippearmsbroen :-) Denne må selvsagt av for å komme til fem av topplokksboltene. Husk på å dra den jevnt til igjen når du setter den på. B-20 motorene er ikke konsistente på tommer -og mm-gjenger. Det er nok ikke 18 mm på topplokksboltene, men en tommestørrelse. 3\4 " muligens, er ikke helt stø i slikt.

 

Merk at det kan være feil på ventiler og topp som du først oppdager ved nærmere inspeksjon.

 

Good luck

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hehe... You say potato, I say patata...:D Du har selvsagt rett, vippearmsbroen er i veien for 3\4 " (eller no'...) Jeg må innrømme at når du sier det, så VAR det en viss schlækk med 18 mm jeg fikk lånt meg! Som grekerne sier: "Same, same, but different!" :D

 

Tenkte forøvrig å laste opp bilde av toppen for evt hint og råd...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

God aften Marna!

 

Uten at det er verdt noe som helst (i og med at du allerede annonserte i ditt siste innlegg at du ikke var helt stø på tommenøkler): Det er ikke en 3/4"-nøkkel som passer her, men en 11/16" Hehe. Og om du noensinne skulle få bruk for en, så kan du få låne min. (Nyinnkjøpt i dag :yesnod: ) Kan forresten noen fortelle meg logikken på å dele en tomme i seksten og finne elleve deler av de seksten??? Briter, altså!!!

 

Videre skal jeg ta med meg toppen til en av de lokale motorguruene i morgen, og kanskje få litt mer klarhet i hva som virkelig er problemet.

 

En liten tilleggsmelding; Var innom Volvo i dag, og må vel innrømme at jeg ble postivt overrasket over pris for toppdekselpakning, toppakning og manifoldpakning: Rett i overkant av 800 kroner. Jeg trodde helt ærlig at jeg ville blø mer enn det!

 

SkipPer Gunnar

Redigert av pegge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå må dere ta dette for det det er. Det nærmeste jeg kommer motorkunnskap er å skru sammen små motorer som går på nitro - dvs radiostyrte greier. Men en sånn har jeg nå plukka fra hverandre og sammen igjen, og rett som det er går den også. :lol:

 

Bare et tips fra en hobbymotorteoretiker: Det er ikke en liten sprekk i toppen din (motoren altså) som er så liten at den bare merkes når motoren er varm da? Har lest og hørt om sånne greier før. Det som gjør at jeg lurer er at symptomene dine blir værre etter noen minutters gange og da er jo motoren varmere.

Link to post
Share on other sites

Kan se ut som om du har hatt en kompresjonslekkasje på bakerste sylinder. Litt vanskelig å se pg av mørke bilder.. Studer den gamle toppakningen i godt lys, da vil du som regel se hvor det har lekket (vann til olje, vann til sylinder, olje til sylinder etc.) Og hvis det er sot rundt bakerste sylinder, så må nesten dette ha lekket ut fra en utett toppakning. Ser ut som om den er svart på en del av metallringen som tetter inn mot sylinderen. Men som sagt: bruk godt lys og ta deg god tid, så kan du lese toppakningen som en bok ;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten.

 

Si meg, er ikke du på ferie?? ;)

 

Nei, motoren plager meg ikke mer når den er varm, men jeg er ikke ferdig å finsjekke toppen ennå. Det jeg vel håper på nå, er at når ventilene kommer av, så dukker det opp ett eller annet Aha-sk... Hvis ikke er det vel fram med lupen og begynne å sjekke blokka... (for dersom det er sprekk i toppen noe sted, så er det pinadø mikroskopisk!!!)

 

SkipPer Gunnar.

Link to post
Share on other sites

Index:

 

Her har jeg sittet og lest verkstedhåndbøker, manualer, og gud vet hvilken lektyre jeg har pløyd gjennom! Og så kommer du med rådet om å lese boka "Used parts; what can they tell you?" Spenningen steg etterhvert som jeg nærmet meg slutten (av toppakningen) og plottet var genialt! En nydelig sprekk som er delvis dekket under et tyyyyyyynt lag med avleiring...! (Bilde kommer senere). Så da dukker det jo opp en nytt spørsmål: Skal jeg ta sjansen på at resten av sommeren kan nytes på bøljan blå ved å sette dette sammen igjen (selvsagt etter grundig rengjøring og nye pakninger) uten mer dikkedarer?

 

Jeg tar helt sikkert med meg toppen opp til den nevnte lokale motorguruen for a second opinion, bare for sikkerhets skyld!

 

Og Index: Den ølen jeg snakket om et annet sted her inne, Den er din! ;) Marna, Scrutinizer og NilsPils, dere og! En øl på første anledning!

 

Forresten: Jeg ER litt flau over at jeg ikke sjekket toppakningen litt grundigere med en gang!

 

SkipPer Gunnar.

Link to post
Share on other sites

Bra at du fant noe ja! Jeg ville nok også tatt ut ventilene, både for inspeksjon og for å gi dem en liten innslipning når toppen likevel er av. Koster jo ikke noe ekstra, og er relativt fort gjort. Og så gir det en god følelse etterpå å vite alt alt er sjekket og OK.

 

Lykke til, regner med at du har motoren i gang igjen i løpet av helga!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

11\16, ja ja, normalt er det en taktart for meg :-)

 

Sprekk i toppen? Da er det eksempelvis korteste vei til til nærmeste hugger. Du kan sikkert få reparert den gamle, med det er det ikke verd.

 

800 for tre pakninger er intet mindre enn uhørt!!! Hos Iglebæk får du fullt pakningssett til motoren for den prisen, tror jeg, kanskje har han topp også.

 

Jeg ville tatt en telefon til den hyggelig, og pratsomme, sørlending (Kristiansand) Iglebæk, og handlet både topp og pakninger fra ham. Han kan være noe treg med forsendelser, så har du tid, ta turen til det blide sørland. Husk selvsagt å si at motoren din er ferskvannkjølt, så ikke han bygger topp til deg med pluggede hull til sirkulasjonspumpen.

 

Hvis ikke kan en telefon til Lysaker Bil være tingen. www.lysakerbil.no

 

Tror dette blir raskest og billigste løsning.

 

mvh

 

M.

Redigert av Marna (see edit history)

Marna

Link to post
Share on other sites

' kveld, Marna.

 

Heldigvis (må jeg vel si) ser jeg at jeg var litt uklar i redegjørelsen min i går; det er ikke toppen som har sprekk, men toppakningen har en sprekk ...! Så jeg trenger ikke å starte søk etter ny topp, heldigvis! Fullt pakningssett er bestilt, og ankommer hjemmehavn på mandag/tirsdag... Så denne helgen blir det jobbing i hagen, kanskje en MC-tur og landbasert bade-bade med datteren min. Pluss at jeg har satt av formiddagen i morgen til å demontereventilene og foreta en grundig sjekk, samt bruke opp slipepastaen jeg allerede hadde kjøpt...

 

Tenker livet ser lyst ut, foreløpig :D MEN legg merke til at overskriften! Det gjenstår sannsynligvis MASSE utfordringer når toppen er tilbake i hekken på DS Roella...

 

SkipPer Gunnar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...