Jump to content

Motor/drev/Propell/fart/RPM Masser av spørsmål her, De!


pegge

Recommended Posts

Hei igjen.

 

Nå har jeg gjort klart det meste, så jeg venter egentlig bare på at posten skal levere pakningspakke... Ventilene er slipt, og jeg må vel forsiktig innrømme at to av eksosventilene kanskje kunne vært byttet, men jeg lar dem stå i ut sesongen. (Jeg har jo allerede sagt at motoren skal dissekeres til høsten...) Toppen er klinisk renset for sot og pakningsrester, og dersom jeg hadde hatt mikroskop, så ville jeg sett nærmere på noe som KAN være en sprekk mellom bakerste eksosuttak (vi snakker altså om på manifoildsiden) og bakkant av toppen... (Lurer på å ta en bilde av området, så jeg i alle fall har noe å se på etter at toppen er skrudd sammen igjen!) Og på samme uttaket så merket jeg meg at det var litt rust rundt øvre kant av uttaket. Jeg vet ikke om det har noen praktisk betrydning; jeg har i alle fall slipt ned toppen så det ser rimelig jevnt ut, men jeg er ikke sikker på om dette er et potensielt problemområde... Jeg får vel bare ha området (og bildet) i bakhodet framover.

 

Jo, forresten; deg gjenstår jo å rengjøre blokka og manifoldene for pakningsrester, det regner jeg med blir gjennomført i morgen en gang...

 

Ja, og så må jeg ut å få lånt meg en momentnøkkel... ;)

Mvh

 

SkipPer Gunnar

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

"Okei!, sa han; litt optimistisk idet han hadde satt sammen motoren igjen og ikke hadde en eneste skrue eller bolt til overs! (Vel! Anordningen som skal brukes for å løfte motoren ut av båten - som egentlig skulle vært festet ved hjelp av 2 av boltene på toppen ligger igjen...)

 

Optimistisk ble nøkkelen vridd rundt, og motoren roterer fint, uten noen ugreier... og dreier, og dreier, og dreierl Praktisk talt ikke så så mye som et "HOST!" fra motoren (Vel! Han HAR hostet til meg 5 - 6 ganger, men jeg sverger! Hadde jeg satt motoren i gir, så hadde jeg kunne flyttet meg fra Tofte til... eh... Filtvedt med all filingen jeg har jeg har prøvd etter at toppen er satt inn igjen...

 

Nå er spørsmålet: Hva i all verden har skjedd?? Jeg har gnist på plugger, motoren får nok bensin (Faktisk ender det opp i at den ene Strombergen spytter ut bensinen igjen), og luftinntaket ser helt greit ut! Jeg dreier rundt motoren med hjelp av skralle på svinghjulet, og det er motstand nok til at jeg hardnakket påstår at det er kompresjon der... Skulle jeg påstå at jeg har gamle erinrdinger om hva det kunne ha vært fra mekkingen på gamle motorer i begynnelsen av åttitallet, så kunne jeg trodd at registeret er helt på trynet, men man rører jo ikke registeret ved å ta av toppen???

 

Noen stalltips, anyone??

 

SkipPer Gunnar

Link to post
Share on other sites

Alle støtstenger er skikkelig på plass og pluggledninger er på riktig plass. (Støtstengene er også sjekket, med tanke på at de virkelig LØFTER ventilene). Pluggledningene er merket med hhv. 1, 2, 3 og 4 strips, så der vet jeg et alt er riktig... Har i tillegg - for å forsikre meg at jeg ikke opptrer som en komplett tulling - sjekket dette opp mot bilder jeg tok av motoren før jeg dissekerte den. Men jeg innrømmer gjerne at jeg ikke har målt at ventilene har riktig klaring! (Trodde vel litt - som den tullingen jeg er - at så lenge jeg ikke tuklet med løftere etc, så ville ikke det endre seg...) Men jeg kan jo se for meg at innsugningsventilene er rimelig tette... eller...? Jeg har i alle fall konstatert at pluggene blir våte...!

 

Men jeg lover: Jeg skal sjekke klaringen på ventilene før jeg tar neste skritt...

 

Takk for tipsene!

 

Mvh

 

SkipPer Gunnar

Link to post
Share on other sites

(Trodde vel litt - som den tullingen jeg er - at så lenge jeg ikke tuklet med løftere etc, så ville ikke det endre seg...)

Det kan jo være at du har fått en litt tynnere toppakning enn den som var fra før, og da vil nok alle ventilene stå litt "på gløtt".... Men du sier jo at du kjenner kompresjonen når du sveiver den rundt for hånd, så da virker dette litt merkelig!

 

Men still ventilene først og fremst, deretter kan du jo sjekke stifter for tilstand og åpning, fordelerlokk og rotor for evt sprekker etc. En dæsj startgass er heller ikke dumt hvis den er litt "småsur".

 

Lykke til, håper du får liv i den snart...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Etter at arveprinsessen er lagt blir det nok en tur ned i DC Roella for mitt vedkommede... (Jeg sitter med en nagende følelse av at pakningen - som er til en 130 A - motor kanskje bør byttes til en 130 B - motor til høsten... Jeg har forhåpentligvis forstått det riktig når det gjelder toppakningene som er litt forskjellige på tykkelse... (Kompresjon på A-motor: 9,5:1, på B-motor, 8,4:1... Forresten; vil dette ha noe stor praktisk betydning for motoren og dens oppførsel? Først og fremst: Kan det skade motoren på noen måte?

 

Jeg har glemt å legge inn en melding for dem som måtte ha noen interesse av det: Jeg mener å ha funnet serienummeret (det riktige serienummeret ;) ), og Volvo Penta kjenner ikke dette nummeret igjen som en VP, så jeg mistenker at i alle fall blokka har vært landbasert i sine yngre dager. Tenkte jeg skulle kontakte Isberg og høre om de klarte å kjenne igjen nummeret...

 

 

SkipPer Gunnar

Link to post
Share on other sites

Tviler på om pakningstykkelsen vil være noe problem. Men hvis den gamle var tykkere så må du definitivt stille ventilene! i tillegg har du jo også slipt ventilene, kan utgjøre litt på klaringen det også...

 

Om blokka kommer fra bil eller båt spiller vel liten rolle vil jeg tro. Det viktige er at alt passer sammen som det skal!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ær'n ær'n!!!!

 

Hehe... Det pinligste i nuet er vel at jeg prøvde å fortelle at jeg kjente at jeg hadde kompresjon på motoren :blush: Toppdeksel av, og fram med søkerbladene, så visste jeg at Marna og Index hadde truffet spikeren - igjen! Ventilene sto nok ikke bare LITT på gløtt, tror jeg, ut fra antall omdreininger jeg måtte ha på ventiljusteringene... Og jeg tror jeg overlater til dere å holde orden på hvor mange øl jeg skal bære til bordene ved første anledning. :cheers:

 

Justeringen gikk relativt raskt, og uten for mye dikkedarer våknet dyret til liv og gikk... At jeg i ettertid oppdaget at jeg hadde glemt å sette på den siste plugghetten gjorde meg jo bare enda mer happy! Men! Ja det er selvsagt et men...

 

Vann i oljen! Jeg blir så eitrende forb...!!! Men jeg har jo et ganske stort håp om at dette vannet stammer fra demonteringen av toppen. (Dere husker kanskje at jeg fylte alle sylindrene med vann under demontering...)

 

Tror ikke det er snakk om mye vann, det mangler ikke kjølevæske i beholderen, og oljen er ikke hvit eller sølvgrå, men noe lysere enn hva oljen skal være...

 

Så nå er (forhåpentligvis) det SISTE spørsmålet i denne føljetongen: Er det store sjanser for at jeg kun har igjen å bytte olje og filter, eller skal jeg bare forberede meg på å begynne å plukke opp hele greia igjen...?

 

Mvh - og Tusen takk, så langt fra

 

SkipPer Gunnar

 

Et lite PS:

 

Jeg lurer på om jeg skal prøve å redigere dette ned til en litt lettere knowledge-variant og legge inn her for andre som måtte oppleve de samme problemer, hva tror dere om den tanken? (Og hvis den bifalles, så kan det i alle fall legges til at jeg fant et nytt tommeverktøy. Jeg antar at vi snakker om 1/2" på låsemutter på ventiljusteringene... (Ligger et sted mellom12 og 13...)

 

DS.

Redigert av pegge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Strålende Pegge, gratulerer :-)

 

Vent litt med det oljeskiftet. Hvis det bare er litt vann etter ditt lille uhell, så se om det forverrer seg. Varmen fra motoren får vannet til å fordampe. Men ikke kjør den hårdt, la den gå på tomgang en stund med jevne peilinger og sjekk for mulig grå olje. Hvis oljen gjenopptar sin naturlige brunsvarte farge er faren over, blir den mer og mer grå så forsøk med etoljeskift og se om det bedrer seg.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Da har jeg tilbrakt kveldstimene ombord og latt motoren putre og gå på tomgang, først for å etterstramme momentet på toppen (og kan jo legge inn et spørsmål: Er Volvos KPM det samme som kilotrykk?) :blush: Anyway, prøvde å etterstramme på de oppgitte 9,4 kilo, (var det ikke det...?) men det var ikke bevegelse i boltene på etterstramming... Videre satt jeg jo og sjekket oljefargen sånn cirka hvert 15 sekund ;) denne listet seg forsiktig nedover fargeskalaen, og så riktig så mørk og pen ut på tampen. For sikkerhets skyld blir jeg nok å sjekke den mens det er godt dagslys for å være på den sikre siden.

 

Hehe... Jeg hadde på den nærmeste ikke lyst til å stoppe motoren, så godt var det å høre den putre... Lot den gå mens jeg ryddet ut verktøy og tørket/vasket i motorrom og rundt omkring. Synes jo det er verdt å nevne at før toppakningen takket av, så var motoren ganske så tungstartet... På kald motor var det liten vits i å prøve uten startgass og litt jokking på gass og choke, men nå... Jeg vred om nøkkelen uten gasspådrag, uten choke og uten startgass, og den startet i løpet av 3/10 sekund (sånn cirka... ;)). Tomgangen var jo ikke helt på G lenger, så jeg justerte den litt forsiktig ned. I morgen blir det gjort et forsøk på å justere denne etter verkstedhåndboken... Og GJETT om jeg er spent på å ta henne utpå og sjekke hvordan det står til med fart, RPM etc!!! Regner med at det skjer i løpet av morgendagen... :D:D:D

 

Men for å oppsummere: Jeg er den lykkelige skipper - og ikke minst maskinist på en velfungerende skute! (Da snakker vi ikke om lekk impeller, ikke-løftbart drev, rustet støpegods etc. etc...)

 

TUSEN TAKK FOR HJELPEN TIL ALLE SOM HAR KOMMET MED INNSPILL.

Og en spesiell takk til Marna, Index og Scrutinizer. Tror simpelthen ikke jeg hadde dratt denne iland uten deres hjelp!

 

Mvh

 

SkipPer Gunnar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...