Jump to content

Valg av list rundt vinduet (trebåt)


jorhei

Recommended Posts

Vi sliter litt med å velge list som vi skal bruke rundt vinduene våre. Hadde først tenkt til å lage noen selv av mahognyen vi har igjen, men det viser seg å være for lite.

Vurderer å kjøpe mahogny kvartstaff, men da vil lista bli liggene ca 5 mm utenfor resten av overbygget, men det gjør vel kanskje ikke noe?

 

Noen som har noen gode forslag.......???

 

Bilde av overbygget:

Bilde

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke bilder tilgjengelig, men om du kapper til hjørnene av mahognyen( altså den du har igjen- eller skal du ha firkantet vinduer?), slik at vinduene blir fine og avrundet, så blir det helt ypperlig å bare bruke linoljekitt istedet for mer listverk.

 

Rull ut jevne pølser og form kittet til en fin "kitt-list" - blir tett - fint og riktig på en flott trebåt. Fukt hendene i godt såpevann når du ruller og former til (pass på at såpen ikke inneholder farge).

 

PS: Jeg har det rundt vinduene og det blir knallfint - har kun gjort det på akterkabinen, men skal ha det hele veien. :wink:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei Vikers!

 

Hvis du ser på de nyere bildene til Cocker så ser du han har hvite lister rundt sine vinduer. Lim inn vinduene med silikon og nagle fast disse. Blir knallfint og tett hvis du gjør det skikkelig!

Ellers har jeg selv svarte gummilister med hvite låselister. Dette blir også tett, men krever godt avrundede hjørner.

Link to post
Share on other sites

Nå var det jorhei som spurte om råd, men rådet er jo like godt! :wink:

 

Jeg ville ikke ha gummilister i min, så jeg limte vinduene inn med sikaflex, og legger linoljekitt som "listverk". Blir virkelig fint og jeg slipper helt "plastikkfølelsen" (selv om sika`n ligger der inne. :blush:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Vi skal ha firkantede vinduer.

Grunnen er at det er dette som er brukt ellers på kabinvinduene og vi ønsker derfor å bruke samme stil.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Da ville jeg bare brukt en hjørne-list som tilpasses slik at den ikke bygger ut fra overbygget, og limt denne på med klar sika f. eks?

 

Om vinduet kommer tilnærmet helt ut, så er det jo ikke noe i veien for bare å legge klar sika langs kantene hele veien, slik at det blir helt tett... Ved å skulle bruke sort/hvit så er det helt umulig å få fint.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Da er det jo såpass dypt at du finner fine profilerte hjørnelister som du "hjørnekanter" og limer med klar sika - men jeg ville ikke overdrevet profileringen da. :lol:

 

Men det er jo bare min mening.... Sikkert andre som mener anderledes..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Om det bare skal fuges bør det tapes med tungen rett i munnen ;)

 

Jeg forsøkte det på et vindu, men det ble ikke bra...er nok ikke flink no....og når det skal forsøkes rettes opp i - da begynner sølet!!! :crazy:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tape, hvorfor det?

 

Legg en streng rundt med sika, spray på Zalovann, lag fugen, også drar man vekk overskytende som ligger oppå Zalovannet :smiley:

Jeg er lat og maskerer ikke, bortsett fra vannlinje kanskje. Bruker man god tid blir det greit uten maskering også :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har nå vært nede i båten og fundert litt på dette med lista rundt vinduet....

 

Tror vi kommer til å gå for kvartstaff og så høvle/ eventuelt skjære den i riktig størrelse slik at den blir like tykk som resten av overbygget.

 

 

Spørsmålet er bare om hvordan får man hjørnene pene med kvartstaff? Noen med gode forslag?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

hvis dere absolutt vil ha trelist (jeg heller ville heller lagt på hvit akryl eller tilsvarende) så burde dere bruke en tynn eikelist, typisk 6mm tykk og tilpasse bredden 12-13mm slik at du får en kant på 2-3mm på utsiden.

Majali hadde det slikt orginalt, men problemer med at vann hele tiden ligger som en damm inne i hjørnene i bunn med påfølgende råteskader.! Dette gjorde at jeg ikke ville ha det slik på nytt... Men pent var det med de smekre listene.

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...