Jump to content

Løshunder i skjærgården..


slettet

Recommended Posts

Det er bare det...

 

At når du snakker med eierne, så er det Ingen som har en kjøter som går løs. Det er heller Ingen som har ei bikkje som bjeffer i eninga. Og Ingen har et beist som jager husdyr og vilt.

 

Så da er det bare å fortelle meg hvor denne Ingen bor, så jeg kan få skutt udyret.

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som er klar over hvor mange sauer som omkommer på beite hvert år i Norge uten at bøndene (eierne) fører noe som helst tilsyn med sine dyr?

Tallet er meeeeeget sjokkerende. De sauer som drepes av løshunder er beklagelig og uakseptabelt, men i antall for peanøtter å regne i forhold til det antall som omkommer grunnet manglende tilsyn!

Takke meg til en hund fremfor en del mennesker jeg har møtt!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

men i antall for peanøtter å regne i forhold til det antall som omkommer grunnet manglende tilsyn!

I Nøtterøyskjærgården?

Det er et svært begrenset område.

 

Du skal være klar over at det er mange, meg selv inkludert, som ikke liker bikkjer i det hele tatt. Å ha dem flyende løse på øya er en uting.

Link to post
Share on other sites

Jeg snakker selvfølgelig generelt når jeg sier "i Norge"!

 

At du, og andre med deg, ikke liker bikkjer er helt greit, men det går fortsatt an å være saklig?

 

Nevn noen andre dyr i Norge som, med lovbestemmelse i hånd, er dømt til å leve et evig liv i bånd!

 

Ja, jeg er hundeeier, jeg bryter ofte loven hva angår å ha hunden løs, men alltid under kontroll og uten å være til sjenanse for andre. Jeg plukker ALLTID opp etter henne (avføring). Jeg kjører også ofte for fort og har snytt på skatten en gang, men andre ord en gjennomsnittlig norsk lovbryter!

 

ps

jeg har også laget hekkbølge flere ganger

ds

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har hørt flere enn Mouche si de har bikkjene under kontroll når de er løse. De aller fleste gangene er det bare pissprat. Jeg har også hund, og den går bestandig i band untatt i skogen under jaktsesongen.

Har mange ganger måtte sprette opp av godstolen eller løpe opp av vannet fordi det kommer ei lausbikkje farende rett bort til min som står i band, og da er det jo fullt slagsmål. Hver eneste gang kommer eieren tassende etter, med en enkel beklagelse, før han går vidre.

I tillegg var det også en gang ei såkalt veldresert lausbikkje som gikk rett bort til barnevogna til sønnen min på 4 mnd, å pissa oppetter kalesje.

Så kom ikke her å fortell meg at dere har full kontroll på bikkja, se heller til å holde bikkjene i band når dere er på steder som andre også ferdes!!!! Det kan være andre følger båndtvang reglene.

 

Gismo ( en som er glad i hunder, men ikke i arrogante hunde eiere)

Link to post
Share on other sites

Vel, så vidt jeg vet så er det ikke båndtvang hele året? Av hundeloven fremgår det at det er båndtvang alle steder i perioden 1.april til 20. august. I følge Kragerø kommunes hjemmeside er det også tilfelle der?

Den enkelte kommune kan ha egne regler/egne perioder (ekstraordinær båndtvang) og i tillegg til dette må en hundeeier være klar over bl.a. bufeloven og viltloven.

Fullt klar over at hunder kan være 99,9 prosent trygge, men aldri 100 prosent og derfor er jeg meget var med hvor jeg har min hund løs!

 

Samtidig greit å vite (ingen som har spurt om svaret før!) at det omkommer en sau hvert eneste minutt, hver eneste time, hvert eneste døgn mens de er på beite. Det blir 1440 sauer i døgnet! Dette er ikke en påstand, men offisielle tall som ikke bestrides av Norges Bondelag, hvor jeg forøvrig er medlem! Dette skyldes sykdom, skader, rovdyr, men aller mest skyldes det manglende tilsyn av saueeiere som ligger klar med børsa i tilfelle det kommer en læshund forbi.

Da lyder det litt hult for meg å lage førstesidestoff i avisen fordi en sau er omkommet på grunn av en løs hund og dermed skal alle hundes legges for hat, bannlyses og gjerne drepes. Hva slags humanisme (dyrisme?) er det som forfektes av sånne mennesker?

Vi går gjerne på jakt for det er slik en fin sport, men sannheten er at det blir skadeskutt en masse dyr hvert eneste år, men det er vel bare naturens gang og vi må jo høste av naturen - p....preik! Frysern på Rema/Rimi er full av god mat!

 

ps

har aldri hatt en hund som sloss fordi den får besøk

ds

 

Kjenner du utrykket; "If you're looking for friend buy a dog!" ? Jeg har nettop kjøpt meg ny hund da min siste hund nylig døde av kreft.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sauer som dør på beite eller skadeskyting er vel ikke båtrelatert, men jeg er helt enig i at det er veldig synd, og det burde stilles større krav til bonden eller jegeren. Poenget her var vel når jeg som båteier med hund og far til to små barn går i land på ett friareal, har hunden i band, blir rimelig sinna når det kommer andre som gir blanke i båndtvangen ( Ja det stemmer at det er ordinær båndtvang kun fra 1 april til 20 august, men det er vel båtsesongen for de fleste??) og det første som kommer i land er en hund uten band. Naturlig nok løper den rett bort til min som står i band, og du vet svært lite om hvordan min hunder reagere når den ikke kan flykte. I tillegg vet du også svært lite hvordan andre barn eller voksene vil reagere når det kommer en fremmed hund byksende!!

Synes det blir for dumt at ikke hunden kan holdes i band denne korte stunden det er båndtvang, det må vel kunne gå an å ta noe hensyn!!

 

Gismo

 

Ps Det finnes også viltkjøtt i fryseren på Rema/Rimi

Link to post
Share on other sites

Det er jo uhyre hensynsløst å slippe løs bikkja på øyer hvor det har gått sau på beite i mange år, og hvor det i tillegg har vært skrevet om dette i avisene.

 

Bikkja er det ikke stort å gjøre med, den oppfører seg som ei bikkje, men eierene burde jages inntil de stuper. Det har de tillatt bikkjene gjøre mot sauen.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bikkja er det ikke stort å gjøre med, den oppfører seg som ei bikkje, men eierene burde jages inntil de stuper.

Er det i humanismens navn du sier dette? Setter du sauene over mennesket eller setter du bare deg selv til doms over menneskene? Trodde den jobben var opptatt! Vel begynner det å bli seint på kvelden, men det får da være grenser! :crazy:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Riesenzhnauseren min springer ALTID uten bånd når jeg er på sjøen. så lenge den holder seg til sitt å ikke plager noen andre,ser jeg ikke problemet med det. det er vel litt med oppdragelsen å gjøre. min hund er lydig å bryr seg lite om andre. Jeg har aldri hørt noen komme til meg å si jeg må ta til vett å sette bikja i bånd. Men han går jo også i bånd. Men minst mulig. Ikke jeg eller hunden liker å gå i bånd :nonod:

Link to post
Share on other sites

Kan legge til at på Stokken i Kr.sand var det en hund som stakk av og jagde sauer idag. Noe senere kom en dalmantiner i fullt firsprang med 2 unger etter... Uten bånd selvfølgelig :nonod:

Gjorde de oppmerksom på at det var sauer på øya, uten at de så ut til å ta det så tungt...

 

Unger er unger, men lurer på hva foreldrene tenker på :confused:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Når vi har med vår hund på tur, har jeg henne som regel i bånd når vi forlater båten.

Det som slår meg mest, er at jeg sikkert er litt for pessimistisk. Er bekymret for å skremme folk som kanskje er redd hunder. Men når vi er på steder hvor det ikke er folk, da går hun løs.

Link to post
Share on other sites

Som alle vet er det utrolig mye uvettig kjøring med raske båter på fjorden.

Alle båteiere med båt som går over 7 knop burde kunne velge:

Inndragelse av båten eller plombering av motor/seil slik at den ikke går raskere enn 7 knop.

 

Videre burde alle båter som lagde hekksjø fått minimum 8 prikker i bilførerkortet.

 

Den dagen dette er innført lar jeg bikkja være hjemme!

 

Hilsen max 33 knop-eier

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg mener bikkjene.

Jeg har vondt for å se eierne halse etter rådyr og sau, drite på stranda, plyndre reir og være til irritasjon med bjeffing døgnet rundt.

Det skulle vært forbudt med slike olme beist i skjærgården.

Rådyr er det vel kanskje lite av i skjærgården, og selv om det sikkert forekommer har jeg tilgode å se hundeeiere halse etter sau. Alt det andre du nevner derimot ... og det også helt uavhengig av om eierskap til hund er med i bildet ...

 

Forøvrig er det mye annet å irritere seg over også, både til sjøs og til lands. For variasjonens skyld kan jeg anbefale deg å veksle over til andre irritasjonsmomenter innimellom, så blir det ikke så ensformig.

Link to post
Share on other sites

I Nøtterøyskjærgården?

Det er et svært begrenset område.

 

Du skal være klar over at det er mange, meg selv inkludert, som ikke liker bikkjer i det hele tatt. Å ha dem flyende løse på øya er en uting.

Er det noen grunn til å anta at sauebøndene i Nøtterøyskjærgården passer bedre på sauene sine enn andre steder i landet?

 

Det er definitivt ikke en uting å la bikkjer løpe løse så lenge det ikke er båndtvang eller til sjenanse for andet folk og fe. (Det siste er det selvsagt hundeeiernes ansvar å følge opp)

Link to post
Share on other sites

Så kom ikke her å fortell meg at dere har full kontroll på bikkja, se heller til å holde bikkjene i band når dere er på steder som andre også ferdes!!!! Det kan være andre følger båndtvang reglene.

Men båndtvangsreglene er da innrettet mot å beskytte viltet i den/de årstidene hvor de er sårbare? Tilfeldigvis er det båndtvang i deler av badesesongen, men det er neppe for å beskytte badegjestene ... Bryter f.eks. løshunder i skiløyper og parker noen båndtvangsbestemmelser?

Link to post
Share on other sites

Synes det blir for dumt at ikke hunden kan holdes i band denne korte stunden det er båndtvang, det må vel kunne gå an å ta noe hensyn!!

...

masse dyr hvert eneste år, men det er vel bare naturens gang og vi må jo høste av naturen - p....preik! Frysern på Rema/Rimi er full av god mat!

Jammen, jammen, bingegisse og bås-dagros lever da temmelig stusselige liv de også? Eneste fordelen for dem er vel egentlig at sjansene for å bli jaget av løshunder eller rovdyr er forsvinnende små ...

 

Dessuten har reglene om båndtvang i visse perioder *ingenting* å gjøre med båt eller badesesong og å ta hensyn til båtfolk eller badegjester. Båndtvangsreglene bør overholdes av hensyn til viltet som de er ment å beskytte. Hensyn til andre bør hundeeiere ta hele året.

Redigert av nick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Riesenzhnauseren min springer ALTID uten bånd når jeg er på sjøen. så lenge den holder seg til sitt å ikke plager noen andre,ser jeg ikke problemet med det. det er vel litt med oppdragelsen å gjøre. min hund er lydig å bryr seg lite om andre. Jeg har aldri hørt noen komme til meg å si jeg må ta til vett å sette bikja i bånd. Men han går jo også i bånd. Men minst mulig. Ikke jeg eller hunden liker å gå i bånd :nonod:

Det er bare det at mange ikke liker trøbbel og derfor ikke sier fra at de føler seg ubekvemme med at hunden løper løs. Du kjenner bikkja og vet kanskje at den er trygg, men det gjør ikke andre som tilfeldigvis ferdes i nærheten.

Det er så enkelt at når det er båndtvang så er det båndtvang, og da skal bikkja holdes i bånd. Uansett eiers vurdering. :nono:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Vi har hund, og vi anser han som veloppdragen. De som er rundt oss anser også at bikkja er veloppdragen. Så jeg tror at vi har god kontroll på han. For meg er det to hensyn som er viktige å ta

1. At omgivelsene trives med at vi har hund

2. At vi trives med å ha hund (vi er da hunden og familien)

Og det er i den prioriterte rekkefølgen. For om vi hadde opplevd at omgivelsene hadde syntes det vært plagsomt at vi har hund da hadde ikke vi trivdes med det.

 

Så når det er båndtvang (hvilket det i tettbebygd strøk er hele året og utenfor tettbebygd strøk er fra 1/4 tom 20/8) da går bikkja i bånd. Vi bruker 25 meter langline i skauen så bikkja får brukt hue litt og får beveget seg litt mer enn i kobbel. Gatelangs går han max 1 meter fra oss i bånd.

 

Å tro at man har full kontroll på hunden når den går løs, det tror jeg er en illusjon for de fleste. Jeg vet om en person som mener han har full kontroll på hunden sin når den går løs. Og det har han også etter min mening. Til gjengjeld har han drevet hundeskole i 40 år og er instruktør for profesjonelle hundefolk som Politi og Forsvaret. Han kan si "sitt" til bikkja si på 200 meters avstand og hun setter seg. Imponerende! Rekk opp hånda dere andre som med hånda på hjertet kan si at det gjør bikkja mi hver gang. Ikke jeg i hvertfall.

 

Selv har vi kontroll på bikkja innenfor en radie på 25 meter. Med kontroll mener jeg da at jeg kan si en kommando og jeg vet han lyder hver gang første gang jeg gir kommandoen (f.eks dekk)Kommer han utenfor denne avstanden så vet han at han er "fri" og gjør som han vil. Det er slik han er oppdratt - med viten og vilje fra vår side.

 

Når han går fri - dvs løs uten bånd - jager han ender og svaner og måker og sikkert ett og annet rådyr også. Men det er i tiden det ikke er båndtvang. Vi har alltid på en bjelle i halsbåndet for å vite hvor han er, og også for at andre skal være obs på at det er "noe i skauen". Dette for å unngå å skremme vettet av andre i skauen - for hunden løper raskt og ganske lydløst.

 

For å oppsummere - for meg handler båndtvang mer om respekt for omgivelsene enn vår trivsel. Vi har hund i et samfunnd der dette er lovregulert, og da synes jeg det er fint at vi følger de reglene. Uansett om det er i skjærgården eller på fjellet eller i skauen. Jeg tror det er viktig for at alle skal trives. Man kan si at bikkja ikke bryr seg om andre - men det kan være at andre bryr seg om bikkja. Og det skal så lite til før det blir negativt for andre. Mange kan ikke lese hundens språk, mange er redde for hunder. Det må vi som hundeeiere respektere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...