Jump to content

Løshunder i skjærgården..


slettet

Recommended Posts

jeg har ingenting imot båndtvang men jeg bryr meg ikke om folk som skriker, banner eller bruker andre aggresive måter å utrykke seg på, men et vennlig spørsmål pleier jeg å høre på.

hvem ville du hørt på?

nr1: kan du sette hunde i bånd?

nr2: sett den £$€{#%/ bikkja i bånd din @£$€#%¤#

og du må ta med i betraktingen at vi bor på to forskjellige steder, i søgne er det ikke firefelts motorvei til alle holmene.det bor ca 10.000 mennesker i her ,det er 1000 båter her, 500 av dem er i bruk og det er 1000 mennesker som er med i de båtene. 200 av dem har hund, 700 liker hunder og 30 har ingen mening om hunder, da er det 70 mennesker som er redd for hunder eller har et problem med dem, disse kan fordeles inn i ca 12 båter, og 9 av dem vet bare hvor ny- hellesund er.det blir 3 personer som kan bli et problem,er det da rart at få bryr seg om båndtvangen??!!

Redigert av summer27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3. Generelt aktsomhetskrav

 

En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

 

De fleste hundeeiere har en egen medføtt, genetisk betinget evne til å sette seg inn i ethvert annet menneskes opplevelse av egen hund og hvordan denne påvirker opplevelsen til andre mennesker. Rett og slett er de fleste hundeeiere overempatiske på grensen til telepatiske. De lkan nesten lese tankene til andre mennesker. Det er derfor alle mennesker er så glade i fremmede hunder. :rolleyes:

 

Og om noen lurer på hvordan hunden reagerer på det hele? tja - den kan høre hjertet ditt slå på 6 meters avstand, den kan lukte hormonutskillelse (feks adrenalin som følge av redsel) på 10 meters avstand. Når hunden kommer og hilser på deg og den møtes av lukt av frykt og et bakende hjerte - ja da blir den ikke særlig klok nei. Enten viser de dette i antiagressiv adferd(dvs viser at han er glad) eller i agressiv adferd (dvs knurrer, bjeffer, reiser bust etc).

 

et tips om dere møter en hund dere ikke vil hilse på: Spill 110% overlegne. Snu baken til bikkja, sett nesa i været. Da viser du fullstendig at du ignorerer hunden, og i de fleste tilfeller vil den gå sin vei. Vift ikke med armer og bein eller løp din vei. Da skjønner den ingenting, i værste fall vekkes jaktinstinktet i hunden og den begynner å jage deg.

 

Vil du ha kontakt - sett deg på huk med siden til - kanskje du til og med logerer litt med "hekken" for å vise at du er glad. Da får du kontakt.

Link to post
Share on other sites

Så hadde noen av dere som lar hundene løpe fritt vært mine naboer så hadde jeg skutt bikkja deres hvis dere ikke rettet dere etter norsk lov etter flere advarsler - ikke fordi jeg er hundehater men fordi at det hadde gått utover helsen til mitt barn.

Summer 27, skal du henvise til andre så gjør det riktigt, les hva jeg skriver; etter flere advarsler så hadde jeg skutt bikkja.

 

Med den holdningen, har du kommet med i klubben: "Prinsess på Stokken" som ble diskutert tidligere

 

 

tilslutt; de aller aller fleste hundeeiere er hensynsfulle og greie.

Redigert av SRA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hurra! der kom et jeg hadde venet på, de flest er greie :smiley::smiley::smiley:

og du burde ikke i advarsler, du burde snakke med, eier og løse problemet på en rolig måte

husk at det blir rettsak, og hvem vet, kanskje det blir du som ender opp med et eksra luftehull??

men jeg står forsatt på mitt, de øyene det ikke er båndtvang på, skal du SPØR PENT om vi vil ta hunden i bånd!

Link to post
Share on other sites

de øyene det ikke er båndtvang på, skal du SPØR PENT om vi vil ta hunden i bånd!

Hvilke øyer er det ikke det er båndtvang på? Så vidt jeg vet er det en generell båndtvang i perioden 1/4 tom 20/8

 

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

 

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

 

Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet

 

a) i og i tilknytning til boligområder og handleområder,

b) i parker, på kirkegårder, grav- og urnelunder, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon,

c) på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser,

d) i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder,

e) i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når storfe, sau, geit eller hest normalt går ute, eller

f) under ekstraordinære forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet.

 

Båndtvang etter bokstav c og d kan ikke fastsettes i større grad enn nødvendig og slik at hensynet til de som ønsker å ferdes med løs hund også ivaretas i tilstrekkelig grad, både hva angår omfang og geografisk spredning. Ved fastsettelse av båndtvang etter bokstav e og f kan båndtvang bare innføres i de områder av kommunen hvor husdyr har rett til å beite og faktisk beiter, eller hvor vilt man ønsker å beskytte har sitt leveområde. Båndtvang fastsatt i medhold av bokstav f må opphøre straks forholdene tilsier det. Der beite, natur- og rekreasjonsområder berører flere kommuner, bør disse samordne sine forskrifter. Kommunens innføring av båndtvang etter bokstav f kan påklages til fylkesmannen.

 

Kommunen kan gi forskrift om at hunder ikke har adgang til barnehager, skolegårder, kirkegårder eller grav- og urnelunder.

Link to post
Share on other sites

Har bare skummet litt i denne tråden og for min del som har en liten Dachs selv så er det synd å lese at noen ignorerer båndtvangregelverket. Er der båndtvang så skal den firbeinte holdes i bånd/ snor etc- uten diskusjon. Ute på øyene i Søgneskjærgården er der på denne tiden mye fugl som hekker og ikke skal forstyrres/plages på noen måte. Noen av øyene har også hare som en del av "viltet" der ute. Kom seinest i dag over en ærfugl som lå på reiret og ruget, 5 flott egg og i et området der folk ferde mye.

En hund som løper rundt og snuser vil fort finne fugle-/ hareunger som muligens kan bli jaget til døde. Andre mennesker kan selvfølgelig også oppfatte en løshund truende. Har du selv din hund i bånd så kan slagsmålet bli relativt heftig. Min hund ble angrepet av en såkalt "ansvarlig" hundeiers hund, han trodde han hadde kontroll, hunden gikk løs og dobbermannen fløy på hunden min som selvfølgelig var i snor. Etterpå bare fnyste hundeeieren når han etter mye strev hadde fått sin firbente under kontroll. Min hund har etter dette vist mye aggresivitet på andre hannhunder, selvfølgelig husker han episoden. En hunde-eier som ikke har hunden sin i bånd når han er i områder som andre mennesker ferdes er en uansvarlig hunde-eier, basta!!

 

"Dachstur med hunden er flott! :yesnod:

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Hva dere hundeiere mener om dere egen kontroll med hunden eller hvordan hunden er betyr INGENTING.

 

Det betyr ingen ting for meg heller hva du mener jeg skal gjøre, jeg går ikke alltid uten bånd,men er jeg på en holme med noen venner å griller så sitter jeg ikke med bånd på hunden,da lar jeg den springe fritt så lenge det ikke er en hel haug med andre hunder eller mange småbarn. Godt å høre meninga deres. fin sommer til dere hunde elskere

Link to post
Share on other sites

tja, her er et par øyer som jeg lar hunden gå fritt på hvis jeg er alene...smalsundet-hundsøya(sjøsida) skarvøya(der er det ingen fugler som hekker nå)

ravnøya(der har han ikke plass til å komme noe sted)

 

enlig med deg XD3P,hundeeiere som lar hunden gå fritt når det er folk til stedet er uansvarlige, men hvis du er alene på en liten holme, er det ok å la hunden gå fritt, og jeg pleier og holde hunden og spørre om det er greit at han går fritt når det kommer andre til holmen...

 

jeg ble bare så "sur" når jeg fikk høre så mye dritt om hunder, det er ikke hundens skyld, det er eieren.

hundeeierens første bud:

når du raser på ditt verste over meg, må du huske at jeg aldri har bedt om å få komme.

bud 2:

ikke klag overoppdragelsen min, det er du som har gitt meg den.

 

og du trenger ikke å klage på hundeeieren hvis du legger til på andre siden av øya og du hører et bjeff,vær tolerant, og si ifra på en vennlig måte hvis det plager deg over lengre tid...

Link to post
Share on other sites

Vi har også hund og den kan gå fritt så lenge den holder seg i nærheten av oss og det ikke er andre hunder på holmen. Er det andre hunder på holmen tar vi alltid hunden i bånd. Det forventer jeg at også andre hundeiere gjør.

 

Kommer det nye folk inn til holmen tar vi alltid hunden i bånd. Vi vil ikke plage noen, og det som blir nevnt om at vi kan ha hunden løs hvis vi var der først er en helt meningsløs holdning. Like meningsløs som de som ikke gidder å ta opp møkka etter hunden med det agrumentet at det er gjødsel.

Link to post
Share on other sites

før dere klikker i vinkel på oss som lar hunden gå fritt, må jeg få minne om at på sørlandet er et flere øyer og at det skjeldent mer enn 3 båter på øyene...ikke som i oslofjorden og på vestlandet hvor det ligger 30- 40 båter utenpå hverandre...

Link to post
Share on other sites

Om det er 3 eller 20 båter der spiller ingen rolle. Du forventer at andre skal be deg pent om å ta hunden i bånd, men jeg mener det bør være omvendt. Det er du som bør spørre de andre om det er greit at hunden går løs, og den bør ikke gå løs når andre er opptatt med å legge til.

Link to post
Share on other sites

Husk båndtvangen: 1. april til og med 20. august

 

Lov om hundehold (hundeloven):

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

 

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt

 

§ 10. Løse hunder

 

Enhver kan oppta hund som er løs i strid med § 6

 

§ 28. Straff

 

Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt overtrer §6

 

 

Båndtvang betyr FYSISK BÅND, båndtvangen gjelder også tettbygd strøk !

 

 

 

Webmaster: Tormod Tørstad, ttoersta@online.no . Sist oppdatert 04.004.2005

Det er tillatt å gjengi fra denne siden når kilden www.hundebitt.no gjengis.

Link to post
Share on other sites

Skulle vært båndtvang på enkelte mennesker også.

Artikkel.

Er ikke uenig, og kongeriket reagerer jo gjerne med "båndtvang"... da gjerne i form av å være inngjerdet eller innstengt... som også samsvarer med de krav som stilles i § 6 båndtvang for hunder... men i slike tilfeller reggaeres det vel gjerne med kun en betinget advarsel om innstengelse eller inngjering

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nja. Er ikke helt enig om at båndtvang nødvendigvis betyr at hunden må være i bånd. Såvidt jeg husker så er reglene om båndtvang regulert i Småvilt loven og der står det no sånt som at eieren skal ha kontroll på hunden hvis den ikke er i bånd.

Skipshunden er særs godmodig og så dårlig tilbens at en 90 åring med rollator er reine fartsfantomet, og siden hun aldri er mere enn 5 meter unna så rusler vi grøftelangs uten bånd når vi er alene. Det har vi gjort i 12 år og det fortsetter vi med til siste turen er gått. Men,hun går alltid i bånd når det er andre mennesker eller dyr i nærheten og når grillosen ligger tett. Hun er ett matvrak av dimensjoner.

Vi har 2 andre hunder også,og disse er alltid i bånd utenfor tomta,enten det er båndtvang eller ikke.

Forskjellsbehandlingen kommer av at de 2 unge ikke har samme grad av trening og disiplin som PitPuddelen har og at eieren ikke er rask nok til bens til å fange de inn igjen når eventyrlysten tar over.

Link to post
Share on other sites

Nja. Er ikke helt enig om at båndtvang nødvendigvis betyr at hunden må være i bånd.

Dette er helt riktig..... det er ikke krav om at den skal være i bånd, den kan alternativt være inngjerdet eller innelåst.... men kan ikke gå løs... værre er det ikke..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...