Jump to content

Løshunder i skjærgården..


slettet

Recommended Posts

Hadde en støver for noen år siden som jeg alltid måtte holde ibånd, den kunne finne på å stikke, bare jeg snudde ryggen til den. Unntaket var når jeg trente med den, da hadde den ett langt (fortøynings) tau på slep, slik at jeg lettere kunne få tak i den. Når jeg gikk tur med den, møtte jeg ofte på såkalte veldresserte bikkjer, som ikke gikk i bånd, hvorpå eierne oftest ropte til meg at den ikke var "farlig" og veldig snill. Problemet var at det var ikke min (mot andre hunder), så da de kom bort til støver'n så ble det som regel "knuffing". Da ble det etterhvert ett problem å gå tur med bikkja, selv om den var i bånd.

Så selv om en etter egen mening har ei bikkje som er "snill", er det nødvendigvis ikke alle andre som har det og som faktisk prøver å ta hensyn til det.

Det hele dreier seg faktisk om det å ta hensyn.

 

Mvh,

Carmencita.

Link to post
Share on other sites

Båndtvangsreglene bør overholdes av hensyn til viltet som de er ment å beskytte. Hensyn til andre bør hundeeiere ta hele året.

Ja, helt enig, men båndtvang i relasjon til vilt er dekket under viltloven av 29.mai 1981. I tillegg komer bufeloven av 9.juli 1926 og en rekke paragrafer i Straffeloven, Hundeloven kapittel 2 og sikkert en hel rekke andre lover, regler og forskrifter.

Liten tvil om at hundehold er rimelig lovregulert, men også like klart at det er stor forvirring ute blant folk (sikkert meg selv inkludert) om hva, hvordan og hvilke regler som finnes, gjelder og skal følges! :yesnod:

 

Følger jeg alle reglene som gjelder? Nei!

Er jeg, og min hund, til sjenanse for andre? Håper ikke det, gjør mitt beste i så måte, men hun går mye løs!

Følger jeg alle lover og regler i trafikken? Nei, da!

Har jeg snytt på skatten? Ja, da!

 

I det hele tatt er jeg et ganske alminnelig menneske - på godt og vondt!

 

Ingen av oss er perfekte, eller? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Må jo si meg enig i at under båndtvangen april-sep/oktober så burde vi gå med bånd. Men det som sies at andre ikke kjenner hunden slik som jeg (hundeeier) kan være litt skremmendes, hunden er tross alt nesten 50kilo. Men jeg synes ingenting er bedre enn å la hunden gå fritt der den kan gå fritt. Å det gjør den også,så lenge det ikke er en stabel med masse unger å folk. vi har også en stor mark oppi byggefeltet her vi bor,der møtes mange hunder daglig å leker sammen, uten bånd selvfølgeligt. Når det gjelder ute på sjøen så lar jag min hund (gå) uten bånd så lenge den ikke plager noen andre..... :yesnod: Jeg har litt vondt å la bikjå mi leve i en tau/line. De små 10-12 åra han lever. Kansje det er feil av meg,men som jeg sier så bryr den seg lite om noen/noe annet. Å da er han jo ikke til fare for andre.

GOD SOMMER!

Link to post
Share on other sites

Mouche, det ser ut som du har en koselig hund. Det er jo masse forsjellige hunder, men reglene er det samme, det er jo litt urettferdig. Så uten å gjøre reglene om båndtvang mer komplisert kan man jo være litt rund i kantene om en familiehund kommer for å hilse på. Det blir noe annet med en skvetten Schæfer som løper rundt.

Link to post
Share on other sites

Det at det er båndtvang er ikke bare at det er sauer og annet vilt som tar skade av det

Det er faktisk veldig mange barn og voksne som er redd for hunder som er løse de blir usikre og det merker hunden.

Vihar hund og vi har gåt i land på de fleste øyene i indre Oslofjord og det må jeg si det er utrolig sjelden at vi har møtt på folk som har hundene løse.

 

men det er klart at det skjer og det ødelegger for de som følger reglene :sailing:

 

Ellers en god Sommer til alle sammen med eller uten Hund i bånd :flag::flag::cheers:

Link to post
Share on other sites

Liten faktaopplysning; I dagens morgenutgave av Aftenposten del 1, side 19 står en liten notis om at Mattilsynet nå ønsker å finne årsaken til at rundt 130000 (etthundreogtrettitusen) sauer omkommer i løpet av en beitesesong!

 

"Mange hevder at jerv, ulv og andre rovdyr tar godt for seg i besetningen, men det er bare en del av sannheten. Giftige planter, fluemark, manglende vaksinering eller parasitter er også mulige forklaringer."

 

Med andre ord er manglende tilsyn, manglende vaksinering osv forårsaket av eiers neglekt nevnt, men løse hunder er ikke nevnt med et ord!

 

Til dere som mener man skal kjeppjage hundeeiere til de stuper og kverke de j**la bikkjene, hva synes dere man bør gjøre med eierne av disse 130000 sauene?

 

Nå vart det tyst nå! :rolleyes:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva man bør gjøre med eierne av disse 130000 sauene er en oppgave for Mattilsynet, og er meg knekkende likegyldig.

 

Hva jeg IKKE vil ha er lausbikkjer i skjærgården.

Jeg vil ikke ha bikkjedritt på stier og strender.

Jeg vil ikke ha en sånn kjøter som står og flekker tenner og knurrer når jeg skal på land fra båten min.

Jeg vil ikke ha bikkjer oppi sakene mine når jeg fyrer opp grillen.

Jeg vil ikke ha bikkjer som bjeffer i eninga.

Jeg liker ikke bikkjer og jeg er redd for bikkjer.

 

Bikkjer i band er OK.

 

Ellers noterer jeg meg at hundeeiere ikke har helt forståelsen for at andre ikke deler deres syn.

Link to post
Share on other sites

Riesenzhnauseren min springer ALTID uten bånd når jeg er på sjøen. så lenge den holder seg til sitt å ikke plager noen andre,ser jeg ikke problemet med det.

At en hundeeier ikke ser problemet med å ha hunden løpende løs er vel knapt revolusjonerende. Hvordan definerer du egentlig å "plage noen andre"?

 

 

Jeg har aldri hørt noen komme til meg å si jeg må ta til vett å sette bikja i bånd.

Vet du hvorfor? Fordi det ikke nytter å snakke til hundeeiere. Jeg har selv påminnet hundeeiere om båndtvangen, og bedt dem sette hunden i bånd. Og svaret? Men den er jo så snill og ingenting å være redd for!

 

Jeg har aldri møtt en hundeeier som har sagt: Selvfølgelig skal jeg sette hunden min i bånd, skulle bare mangle nå som det er båndtvang.

Link to post
Share on other sites

omg.... er dere imot hunder alle sammen eller??? jeg tar også hensyn hvis det er masse folk der jeg skulle slippet han uten bånd. dere høres jo ut som noen a-4 liv alle sammen. det er båndtvang men jeg bryter de reglene. bryter ikke dere regler ang bilkjøring. det er mye mer plagsomt at de fleste bilistene her i gata kjører langt over hva fartsgransa er. hadde jeg ikke hatt hunden i bånd her om dagene hadde den blitt drept. selvfølgeligt så tenker jeg sikkerhet med bikja å andre personer hvis jeg slipper bikja. Men det er ingenting som er bedre enn å la få bikja springe ifra seg på ei øy. han ligger ikke å dreper sauer. ser ikke på de engang. så hvorfor drar du opp det med de 130000sauene,det har jo ingenting med at jeg lar schnauseren min springe fritt. :nonod: At du får noen bikjer oppi maten er jo ikke mitt problem,å at den hunden flekker tenner til deg,hva så??? det har vel litt med oppdragelsen av hunden å gjøre.

 

Det er jo det samme når vi går til `PREKESTOLEN`, da går jeg heller ikke i bånd med bikja. det er bare hyggelige mennesker som vil komme bort å se å kose,å komme med masse fine kommentarer så fin den er. Ingen som den plager,hvorfor skal folk bry seg :confused:

 

Hunde-eiere..... Gå masse turer i skog å mark UTEN bånd. Dere kan jo ikke ha en stakkar hund som skal leve i fengsel hele livet.

 

Det er bare folk mot meg det jeg mener... er det ingen som har hunder så er litt enig med meg eller???

 

Det er jo selvfølgeligt helt opp til bikja hvordan den er. men det er ikke alle bikjer som knurrer å flekker tenner heller, hvertfall ikke min bikje. Nei nei,ha en fin sommer!!!

Link to post
Share on other sites

Hunde-eiere..... Gå masse turer i skog å mark UTEN bånd. Dere kan jo ikke ha en stakkar hund som skal leve i fengsel hele livet.

Dette mener jeg er en uheldig holdning og mangel på respekt. Jeg har bikkje og jeg liker ikke andre bikkjer jeg ikke kjenner. Hvorfor? Fordi jeg vet at hunden er et dyr, og et dyr jeg ikke kjenner har jeg respekt for.

 

At hunden ikke kan gå fri hele året har ingenting med fengsel å gjøre. Mulig at litt mer kunnskap om hund kan endre en slik holdning. Et tips er kanskje å lese "Nye Du er Sjefen" av Geir Nordenstam :smiley:

 

Det er jo selvfølgeligt helt opp til bikja hvordan den er. men det er ikke alle bikjer som knurrer å flekker tenner heller,

99% av tilfellene med aggressiv adferd hos hunden skyldes feil hos eieren. Den siste prosenten har mentale feil som ikke kan helbredes (hunden altså - ikke eieren :wink: ) Resten handler etter min mening om lederskap fra eieren og oppdragelse. Først og fremst for å skape en trygg hund. Ofte skyldes agressivitet utrygghet hos hunden (angrep er beste forsvar) Naturligvis har ulike raser ulik terskel for agressivitet. Dette henger bla sammen med hva hundene historisk er avlet frem for å gjøre. Men det må eieren ta hensyn til i sitt lederskap av hunden. har man en Risenschnauser eller Schäfer vet man at det er hunder som har et sterkt vakt- og angrepsinstinkt, og man må lede de ut i fra det. Har man en fuglehund har man en hund med sterk jaktlyst, og de må ledes ut fa det. Har man en Labrador eller Golden Retriver har man en hund som elsker å hente ting (apportere). Dette ser man også i profesjonell bruk. Når så dere sist en Irsk setter som politihund?

 

Desverre avles det veldig hardt på enkelte raser som gjør at de får uønsket psyke eller fysikk. Eksempler er Schäferen som nå har begynt å pipe mye når den er utålmodig eller stresset. Det er svært vanskelig å ta bort dette selv om det er ønskelig fordi dette sitter i refleksene til hunden (dvs lillehjerne og ryggraden). Dermed er det tilnærmet umulig å avlære (ellers er det normalt ikke noe problem å lære en hund å være stille). Et annet eksempel er Gordon Settere som nå mer og mer sees med medføtte svakheter i knærne som følge av sterk avl de siste 10 årene. et tredje eksempel var Golden Retrievere med hofteleddsdysplasi der mange unghunder måtta avlives da hoftekuler og hofteskåler ikke passet sammen.

 

Lykkelig hundesommer i bånd! Kjøp 30 meter langline, lær hunden kommandoer som gjør at det er enkelt å gå i langline. Kanskje man til og med skal lære hunden å ikke dra i bånden når dere går tur(det tar max 30 minutter å lære for de fleste) Så kan man glede seg til at hunden kan løpe løs fra 21/8.

Link to post
Share on other sites

har selv hund snill som dagen...men er det båndtvang så ER det det.. jeg er ikke redd hunder jeg ikke kjenner men er heller ikke trygg på dem..hva eieren sier da bikkja flekker tenner er meg totalt likegyldig!! for meg er det som å møte en mann m gevær som sier at dette er ikke farlig,det er ikke ladd.... kall det overdrevent.. at noen får bikkja i maten er ikke ditt problem sier du-helt til bikkja di er i min mat og ungene skriker og blir skremt...ikke MIN hund sier du..men det finnes ingen som har full kontroll på et dyr.. uansett hvor mye du anser at dyret er en del av familien..at ingen har bedt deg å holde dyret i bånd tilskriver jeg at det er mange som har problemer med å snakke til/med fremmede..men for all del hvis jeg bare skal bry meg om lover og regler JEG anser som viktige så kan dere gjøre hva dere vil med deres hund... :lol:

Link to post
Share on other sites

Nei, men kjære deg, Draco/stvg! Det er jo ikke alle som liker bikkjer rett og slett. Jeg ser ikke på ei bikkje om den er godlynt og veloppdragen eller ikke. Jeg vil ikke ha ei bikkje svinsende rundt på holmen jeg oppholder meg, helt uavhengig og den er veloppdragen eller ikke. For meg så kan denne bikkja være snill som et lam eller rene inkarnasjonen av djevelskap. Det spiller ingen rolle. Det er båndtvang, derfor er bikkja i bånd. Så får jeg heller finne meg i at dette ikke gjelder hele året og godta svinsende bikkjer utenfor båndtvangstidene.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hva dere hundeiere mener om dere egen kontroll med hunden eller hvordan hunden er betyr INGENTING.

 

Det er båndtvang og da skal det følges.

 

Har opplevd overivrige og helt sikkert snille bikkjer som har kommet løpende bort til minstemann og snust på henne.

 

Det som den helt sikkert "dyktige" hundeeier eller den helt sikkert snille hunden ikke vet er at minsten har sterk allergi og kan få astmaanfall etter slik kontakt.

Jentungen blir også redd for løse hunder pga. astmaanfall er skremmende for henne.

 

Så dere hundeeiere som har "kontroll" over hundene deres, prøv følgende:

 

ta et sugerør i munnen, pust kun gjennom det og gå (ikke løp) opp en etasje og ned igjen fortsett å puste gjennom røret - motstå fristelsen til å ta det ut for å få nok luft.

 

Så hadde noen av dere som lar hundene løpe fritt vært mine naboer så hadde jeg skutt bikkja deres hvis dere ikke rettet dere etter norsk lov etter flere advarsler - ikke fordi jeg er hundehater men fordi at det hadde gått utover helsen til mitt barn.

Link to post
Share on other sites

Jeg lever etter disse to reglene:

 

1: hvis det er andre på øya før meg så holder jeg hunden i bånd

 

2: hvis jeg var først, lar jeg hunden gå fritt.da er det opp til deg om du vil godta hunden eller finne deg et annet sted å være

 

PS. det finnes hunder som er lydige,men hvis din egen hund bjeffer eller knurrer først, er DIN skyld, da har din hund bedt om det.

 

et tips til slutt:hvis du er rogalending og ferierer på sørlandet, bør du være hyggelig, dere har dårlig rykte fra før....

Link to post
Share on other sites

Jeg lever etter disse to reglene:

 

1: hvis det er andre på øya før meg så holder jeg hunden i bånd

 

2: hvis jeg var først, lar jeg hunden gå fritt.da er det opp til deg om du vil godta hunden eller finne deg et annet sted å være

Det der er med skam å melde noe fordømt sludder. Skal jeg la være å gå i land på en holme fordi en hundeeier lager egne båndtvangregler???

Mener du faktisk det, summer27?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg lever etter disse to reglene:

 

1: hvis det er andre på øya før meg så holder jeg hunden i bånd

 

2: hvis jeg var først, lar jeg hunden gå fritt.da er det opp til deg om du vil godta hunden eller finne deg et annet sted å være

Punkt 2; egoistisk kaller jeg dette.

 

Jeg har bikkja i bånd enten det er båndtvang eller ikke selv om bikkja mi er svært tillitsfull.

Jeg har respekt for at andre er redd eller ikke liker hunder

Link to post
Share on other sites

Jeg lever etter disse to reglene:

 

1: hvis det er andre på øya før meg så holder jeg hunden i bånd

 

2: hvis jeg var først, lar jeg hunden gå fritt.da er det opp til deg om du vil godta hunden eller finne deg et annet sted å være

 

PS. det finnes hunder som er lydige,men hvis din egen hund bjeffer eller knurrer først, er DIN skyld, da har din hund bedt om det.

 

et tips til slutt:hvis du er rogalending og ferierer på sørlandet, bør du være hyggelig, dere har dårlig rykte fra før....

Me myself and I - then everybody else kalles slike holdninger på utenlandsk. EGOISME kalles det på norsk. Forkastelig!

 

Det andre du skriver er i beste fall kunnskapsløs synsing. Kanskje "Nye Du er Sjefen" kan være et tips :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg lever etter disse to reglene:

 

1: hvis det er andre på øya før meg så holder jeg hunden i bånd

 

2: hvis jeg var først, lar jeg hunden gå fritt.da er det opp til deg om du vil godta hunden eller finne deg et annet sted å være

 

PS. det finnes hunder som er lydige,men hvis din egen hund bjeffer eller knurrer først, er DIN skyld, da har din hund bedt om det.

Dette er virkelig trist lesning.
Link to post
Share on other sites

ok jeg er enig med dere, men , jeg syntes at folk som har valget mellom å kjøre 5 minutter til for å finne en like fin plass kan gjøre,men hvis du vil være der må du bare få bli , hvis du ikke vil ha hunden min i nærheten av dere er det ok , så kan du spørre pent, og ikke komme med mange nye ord om meg og hunden min, og din datter med luftveisplager synts jeg synd på, men du eier ikke hele verden av den grunn...at du skriver at du ville skutt en hund på stedet hvis den kom i nærheten av din datter, DET er forkastelig!!En hund er som et familiemedlem , spør hundeeierne!

og nr. 2 var ikke ment sånn, på en stor øy er hunden alltid bånd, men på et lite skjær lar jeg den gå fritt, hvis du absoutt skal presse deg inn hos oss, får du akseptere hunden.

jeg ordla meg slik først fordi jeg er vant til små holmer og skjær, i søgne er det nesten en holme pr. båt.

Redigert av summer27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg formulerte meg feil her... :sad: jeg syntes at folk som har valget mellom å kjøre 5 minutter til for å finne en like fin plass, kan gjøre det,men hvis du ikke vil ha hunden min i nærheten av dere , så kan du spørre pent, og ikke komme med mange nye ord om meg og hunden min, og din datter med luftveisplager synts jeg synd på, men du eier ikke hele verden av den grunn...at du skriver at du ville skutt en hund på stedet hvis den kom i nærheten av din datter, DET er forkastelig!!En hund er som et familiemedlem , spør hundeeierne!

Nei, jeg skal ikke behøve å spørre pent. Hunden skal være i bånd uansett om jeg er der eller ikke. Eller kommer og legger inntil eller ikke.

Noen må ha det klippet ut i papp: DET ER BÅNDTVANG!!

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

DET ER BÅNDTVANG!!

La oss dele det opp slik at alle forstår hva dette betyr

 

BÅND - dvs at hunden og føreren skal være knyttet sammen av en innretning lignende et bånd. Det kan også være kjetting, tau, snorm strikk eller annet som holder.

TVANG: norsk ord for SKAL. Det finnes ikke noe alternativ. PUNKTUM. Og de som tror det finnes frivillig TVANG (utover enkelte gymnastiske sengeøvelser ) de tar feil.

Vanskeligere er det vel ikke? Det handler om å ta hensyn til andre mennesker. Aktiviser bikkja på andre måter: Gå tur, svøm tur, løp tur - men gjør det i bånd. At det er så vanskelig å forstår forstår ikke jeg. Men det er mye jeg ikke forstår her i verden.

 

For min del forstår jeg ikke hvordan dere kan utsette deres høyt elskede hunder for de muligheter det er å gå fri. Hunden er helt utenfor deres kontroll. Hva om en unge stikker en finger i øye på bikkja, og den biter tilbake. Hvem sin skyld er det? Da er det nok rett til Dr Dyregod og en svært beroligende sprøyte og en saftig bot til eier. Hva om det viser seg å være beitende dyr på øya som du ikke har sett. Alle - absolutt alle - hunder er jegere. To bitt i hasen på ei ku - det er lykken veit du. kort vei til Dr. Dyregod - og antakelig blir du som eier kjølhalt av han som må avlive Dagros.

 

Er det rart at alle oss andre hundeeiere som respekterer selv den strengeste ekstraordinære båndtvang pga de stakkars rådyra har dyp snø å gå i blir fortvila over våre artsfrender. Jeg trodde det var vanlig folkeskikk å ta hensyn til andre jeg. Mulig jeg er på feil jorde her.

 

til Summer27 - om hunden din løper i fullt firsprang mot noen andre mennesker - kan du på 150 meters hold rope "Dekk" og hunden legger seg umiddelbart ned og blir liggende der til du kommer frem til den? Det kan jo være at du er en av de få som har dette "usynlige båndet" som gjør at du faktisk har full kontroll.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...