Jump to content

Ventilator


sailor

Recommended Posts

Hei.

Det nærmer seg med stormskritt ei kald og fuktig årstid :rolleyes: Har planer om å la båten ligge ute i vinter. Her på vestlandet er det ikke problem med is. Derimot kan fuktig vær være problematisk. På båten min har jeg "passive" ventiler på overbygget. Jeg vurderer å bytte disse til "aktive" ventiler. Sånn jeg ser det har jeg to valg. Det første er ventiler som har vifter som er drevne av solceller. Desse kan nok vere greie om sommeren, men er de noe tess om vinteren (frukter det blir begrenset med sol???

Andre alternativet er ventiler drevet av 12 volt. Har noen erfaringer med desse?? Er stømforbruket stort? Regner med å ladde forbruksbatteriet en gang i blandt, men ligger ikke med konstant tilkoblet landstrøm. Ser at man kan få kjøpt ventiler som er beregnet for både innsug og utsug. Dersom disse ikke bruker for mye støm må vel de være gunstige. Noen av de har også både solcelle med oppladdbart batteri og mulighet med 12 volts tilkobling. Erfaringer??

Link to post
Share on other sites

Det første er ventiler som har vifter som er drevne av solceller. Desse kan nok vere greie om sommeren, men er de noe tess om vinteren (frukter det blir begrenset med sol???

Jeg hadde samme tanker som deg og kjøpte meg en solcelledervet sak. Den største bommerten jeg har gjort på lang tid  :rolleyes: Den virker BARE i sterk sol og da må jeg i tillegg gi den et puff med fingeren for at den skal starte. Ekte drit med andre ord.

 

Jeg satte en liten PC-vifte i den andre ventilatoren og denne går hele året. Vanskelig å si hvilken virkning den har men den skifter i alle fall ut noe luft hele tiden. Bruker nesten ikke strøm og jeg slår den bare av om natten (støyer ikke så mye men er hørbar).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme tanker som deg og kjøpte meg en solcelledervet sak. Den største bommerten jeg har gjort på lang tid  :rolleyes: Den virker BARE i sterk sol og da må jeg i tillegg gi den et puff med fingeren for at den skal starte. Ekte drit med andre ord...  

...hmm... synd! Svogern kjøpte en solcelledrevet sak for rundt 1990, han var veldig fornøyd... Betviler ikke SveinHA's erfaring, men kan det være forskjellige produkter ute og går?

 

Sikkert flere her på baatplassen som vet noe om dette!

Link to post
Share on other sites

...Ekte drit med andre ord.

Huff, det var noe dritt :rolleyes:. Hvor kjøpte du vifta di, hva kostet den, og er den med innebygget batteri? Innbiller meg at det kanskje er verdt de ekstra kronene å velge en med innebygget batteri slik at man har ørlitt å gå på når det ikke er nok lys til å drive vifta direkte (F.eks. om natta). Hører gjerne om andre erfaringer, råd og krav ifbm med temaet. Vurderer selv å anskaffe et par solpaneldrevne vifter for å få litt bedre klima inne i båten når den ikke er i bruk.
Link to post
Share on other sites

Hvor kjøpte du vifta di, hva kostet den, og er den med innebygget batteri?

Kjøpte den på Maritim til snaut 800.- og den er uten batteri.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Som tidligere nevnt, sett inn en "pc" vifte i de eksisterende ventilene, bruker nesten ikke strøm og fåes i et utall varianter. Div. spenninger og effekter.

dersom du skulle slite ut en vifte koster det lite å bytte denne.

Er du redd for støyen velger du en så stor vifte som muligt, enten med lav effekt eller setter på en motstand på strømtilførselen for å senke hastigheten. Har selv benyttet dette i 6-7 år og kun slitt ut en vifte. Båten har stått uten varme, kun med lufting. Har ikke hatt problemer med fukt eller jordslag.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det er greit med å skifte ut lufta invendig i båten, men.. lufta inneholder fortsatt mye fuktighet.

Det er omtrent like mye fukt invendig som utvendig i en båt som ikke har oppvarming.

Hvis du synes at strømmen er dyr, så monter en avfukter i båten. Bruker lite strøm, men (alltid et men) den er dyr ca. 10 000.- for en brukbar avfukter. :lol:

Link to post
Share on other sites

Siden du bor på Vestlandet har du en del vind også............

Vi installerte en roterende rustfri ventilator på salongtaket forut, trebåt med aluoverbygg!

Mener å huske at fabrikanten holder til på Karmøy.

Skikkelige saker med kulelager, det skulle ikke mye vind til før den roterte.

Klima og lukt ble kraftig forbedret.

Pris, tror det var ca 1200,-.

Når det gjelder solcelledrift vil den svive så lenge det er sol, når sola går stopper den og det er da behovet for utlufting er størst pga kondens.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Ønsker ikke å ligge med fast strøm grunna "lurvete" strømtilkobling på brygga. Har ikke videre tillit til systemet somer lagt ut på havna mi. Jordfeilbryter slår seg ut bortimot en gang i døgnet!! Hadde jeg vore sikker på stømmen, så hadde jeg nok hatt varme i båten. Nå kobler jeg meg kun på i kortere perioder for å ladde batteri.

 

Rotorventiler er svært effektive. Hadde en slik på en gammel trebåt jeg hadde tidligere - effektivt. Jeg er likevel usikker på om denne er bra på seilbåt, da den er bye våtere, med vann over dekk mm

 

Til dere som har solcelleventiler, er de vanntette?? Og er de noen som har erfaring med ventiler som både har solcelle og 12 v.

Avfukter hadde vore fristende. Men pga av strømforholda er diverre dette utelukket inntil videre.

Link to post
Share on other sites

......Når det gjelder solcelledrift vil den svive så lenge det er sol, når sola går stopper den og det er da behovet for utlufting er størst pga kondens.

 :confused: Hei!

Såvidt meg bekjendt finnes det 2 typer "solcelle-vifter".

1 - Den billige typen (bl.a. Biltema til ca 500,-) drives KUN når sol / nok lys treffer panelet.

2 - Den dyrere typen med innebygget NiCad-batteri (Solara fra Watski - ca. 1.500,-). "Batteriet lades gjennom dagen og holder ventilasjon i gang om kvelden og utover natten...." står det i katalogen på side 51....

 

Har ikke selv erfaring med hverken den ene eller den andre, ville bare nevne at alle "solcelle-vifter" ikke er like..... :confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tar frem dette spørsmålet mitt igjen, da det nok forsvant litt lenger oppe:

 

I vinduet (herdet glass) på toalettrommet har jeg en av de vanlige runde ventilene som kan åpnes. Plastglasset i denne er ødelagt. Er det noen betenkeligheter med å montere en ventilator i hullet i ruta, dersom diameteren passer, i stedet for å kjøpe ny ventil. Er det noen som har gjort dette :smiley:

Jeg har forsøkt å løsne ramma til ventilen ved å løsne alle skruene, men ramma satt som spikret, limt med sika e.l.??  Hva kan en løsne dette med uten å risikere at glasset ødelegges. Vil nødig måtte skifte hele ruta.  :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hei

Anbefaler den "vinddrevene rustfrie" som var beskrevet lenger opp. Selges av alle som selger tilbehør til snurredass. Kan evnt monteres over en standard ventilator for havnebruk med en overgang formet som en "omvendt trakt"

De beste gir såvidt jeg husker nærmere 100 l/min ved fritt løp og 2 sekundmeter vind.

pris fra 1000 til 2500  etter dimensjon og lagertype.

Mons

Link to post
Share on other sites

Det er greit med å skifte ut lufta invendig i båten, men.. lufta inneholder fortsatt mye fuktighet.

Det er omtrent like mye fukt invendig som utvendig i en båt som ikke har oppvarming.

Hvis du synes at strømmen er dyr, så monter en avfukter i båten. Bruker lite strøm, men (alltid et men) den er dyr ca. 10 000.- for en brukbar avfukter. :yesnod:

 

Dette var mye penger for en avfukter, hos de store el.varehusene kan du få en slik en til 1/5 -1/3 av denne prisen (220v)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Ønsker ikke å ligge med fast strøm grunna "lurvete" strømtilkobling på brygga. Har ikke videre tillit til systemet somer lagt ut på havna mi. Jordfeilbryter slår seg ut bortimot en gang i døgnet!! Hadde jeg vore sikker på stømmen, så hadde jeg nok hatt varme i båten. Nå kobler jeg meg kun på i kortere perioder for å ladde batteri.

 

Rotorventiler er svært effektive. Hadde en slik på en gammel trebåt jeg hadde tidligere - effektivt. Jeg er likevel usikker på om denne er bra på seilbåt, da den er bye våtere, med vann over dekk mm

 

Til dere som har solcelleventiler, er de vanntette?? Og er de noen som har erfaring med ventiler som både har solcelle og 12 v.

Avfukter hadde vore fristende. Men pga av strømforholda er diverre dette utelukket inntil videre.

De er ikke vantette, får du for mye sjøsprøyt eller spyler på disse når du vasker båten kan det komme vann inn...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Tar frem dette spørsmålet mitt igjen, da det nok forsvant litt lenger oppe:

 

 

Jeg har forsøkt å løsne ramma til ventilen ved å løsne alle skruene, men ramma satt som spikret, limt med sika e.l.??  Hva kan en løsne dette med uten å risikere at glasset ødelegges. Vil nødig måtte skifte hele ruta.  :yesnod:

 

prøv med pianostreng  festet i 2 trepinner som handtak.

Link to post
Share on other sites

 

Dette var mye penger for en avfukter, hos de store el.varehusene kan du få en slik en til 1/5 -1/3 av denne prisen (220v)

Da er det ikke en slik, da er det en avfukter som arbeider etter "kjøleskap-prinsippet, og ikke har noen særlig virkning når temperaturen synker under 0 grader.  Hva skal man da med den når den skal stå i en båt, ute, om vinteren.

 

For rundt kr 10.000,- får man en avfukter som arbeider etter absorbsjonsprinsippet, og da har den virkning helt ned mot -30 grader, og den trenger ikke ettersyn i form av tømming etc. Fuktigheten transporteres ut av båten i form av fuktig luft.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei

Anbefaler den "vinddrevene rustfrie" som var beskrevet lenger opp. Selges av alle som selger tilbehør til snurredass. Kan evnt monteres over en standard ventilator for havnebruk med en overgang formet som en "omvendt trakt"

De beste gir såvidt jeg husker nærmere 100 l/min ved fritt løp og 2 sekundmeter vind.

pris fra 1000 til 2500  etter dimensjon og lagertype.

 

Hei. er det nokon som veit kvar dette kan kjøpast? Høyrast nesten for godt ut til å vere sant!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Siden du bor på Vestlandet har du en del vind også............

Vi installerte en roterende rustfri ventilator på salongtaket forut, trebåt med aluoverbygg!

Mener å huske at fabrikanten holder til på Karmøy.

Skikkelige saker med kulelager, det skulle ikke mye vind til før den roterte.

Klima og lukt ble kraftig forbedret.

Pris, tror det var ca 1200,-.

Når det gjelder solcelledrift vil den svive så lenge det er sol, når sola går stopper den og det er da behovet for utlufting er størst pga kondens.

Noen som vet hvilke firma på karmøy som lager ventilatorer som Forty 788 snakker om her?

 

 

Mvh.:

 

ORJ

Redigert av Olav Ringdal Jr. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...