Jump to content

Bayliner 175 Bowrider - Noen med erfaring?


Mamba29

Recommended Posts

Ingen som vet noen ting?

 

Hva med motoren. 3.0L MerCruiser® Alpha I (135 HP)

Er denne saltvannskjølt?

 

mamba29

leste en test for noen uker siden i et av de svenske magasinene. Baylineren fikk bra skussmål, med topp for svært lav pris (prisbombe), sjøegenskaper og sånn midt på treet eller noe under for at den er relativt enkelt utrustet og bygget.

 

Motoren/drevet er sikker vinner. Finnes antakelig ikke noen motor/drev kombinasjon som er solgt i nærheten like mye av worldwide som 3.0/A1. Saltvannskjøling selvfølgelig negativt på litt sikt.

 

Sjøl hadde jeg kanskje sett etter en ekvipasje med utenbords hvis jeg skulle ha 18 fot hyttebok. Enklere og rimeligere med service og vedlikehold antakelig.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Hadde en Bayliner 1800 Cobra Bowrider med påhengs en gang på 80 tallet ... OK båt for vannski og gøy ... mye plass foran ... litt tendens til å lage tunnell i medsjø, med mye vannsprøyt, men kjempegøy ... god og trygg følelse ombord og lett å dra med tralle.

 

Vet ikke mye om motoren, men er saltvannskjølt, så kan bli mer vedlikehold om 5 år ... men det vil jeg ikke uttale meg om ... vet lite om bruktverdi i Norge.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

RPM MPH Knots Total GPH MPG NMPG Range NM Range dBa

800 4.0 3.5 0.6 6.67 5.80 108 94 66

1000 5.3 4.6 0.8 6.63 5.76 107 93 68

1500 6.5 5.6 1.2 5.61 4.88 91 79 71

2000 8.1 7.0 2.4 3.43 2.98 55 48 78

2500 17.8 15.4 2.9 6.23 5.42 101 88 79

3000 24.5 21.3 3.9 6.35 5.52 103 89 79

3500 29.3 25.5 4.8 6.10 5.31 99 86 80

4000 33.8 29.4 6.7 5.08 4.42 82 78 88

4500 39.1 34.0 8.4 4.68 4.07 76 66 93

4900 43.7 38.0 12.3 3.55 3.09 57 50 94

 

 

Målingene er gjort i en Bayliner 175 bowrider med 3.0 L og A drev. Beste rekkevidde bortsett fra ved "tomgangskjøring" er ved 3000 rpm hvor den bruker 3,9 GPH (14,72 l/t).

 

Jeg ser ikke bort fra at testen er gjort med bare en person ombord.

 

Testen er gjort av www.boattest.com

 

Tabellen er ikke pen. Det skal jeg være den første til å innrømme, men men med litt "fantasi" burde det gå an å lese den.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er mye ute på sjøen i en slik båt når været er bra......og har mine erfaringer, denne ble kjøpt ny for 2 år siden :

 

Det er viktig å være klar over at denne er laget for et helt annet klima hvor det er tørt hele året,

og hvor det ikke er mye sjø. I USA brukes den som oftest som vannskibåt, der leveres den med en kraftig bøyle for trekk.

 

1) Det er limte heldekkende tepper som blir kliss klass når det regner eller slår over, vi måtte skifte dette til fast dørk etter 1. sesongen.

2) Vi har kalesje foran og bak, fra HH, men dekkslayout gjør at dette ikke kan bli skikkelig tett, vi hadde derfor alltid våte tepper som resulterte i mye kondens som drypper ned innvendig på seter og instrumentpanel mm.

3) Regnvannet renner rett ned i motorromet som ikke har automatisk lensing, må etterinstalleres.

4) Fribordet er for lavt.

5) Skrogformen er ikke god i litt sjø, selv med optimal trim ligger den og slår ubehagelig mye. (I litt sjø blir vi lett forbikjørt av andre båter av typen Askeladden ol. som tydeligvis har en bedre egnet skrogform). Denne er nok for flat i bunnen.

6) Ikke la deg lure av brosjyrene som viser masse folk som sitter bra ombord, setene er så lave at det er som å sette seg ned i en liten MG, beina må rett frem eller helt opp i haken. Det er heller ikke plass til å bevege seg rundt i båten. Det er som om de har tatt en større båt og på en enkel måte bare krympet størrelsen på båt og interiør...derfor ser den betydelig større ut på foto.

7) Motoren bråker noe fælt, det finnes overhode ikke noe isolasjon. Motorrommet må etterisoleres.

8) Lyden er FET ( for de som ikke sitter oppi ).

9) Og den går som et UVÆR på flatt vann, da er den en fornøyelse å kjøre.

10) Sesongen er ikke lang med denne båten.

 

Kjøp heller en Askeladden, Uttern, Yamarin ol. som er laget for dette klimaet. De koster mer,

men det er det ikke noe problem å forsvare. De kan brukes hele året.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode og informative svar.

Har nå slått fra meg tanken på en slik båt, og kommer heller til å kjøpe en

Uttern D/T 55 eller Bella 512 Excel.

 

Hva slags type/størrelse på motor bør jeg gå for på disse typen båter?

Noen anbefalinger?

 

mamba29

Link to post
Share on other sites

Spørs jo hvor mye fart og hvor mye last du kjører med, en kamerat av meg hadde en 512Excel med 100hk på(gjorde ca 40knop) , men den fungerer også helt utmerket med f.eks 70hk.

For mer info om 2-takt vs 4-takt så fins det flere (mer eller mindre) informative tråder om det hvis du tar et søk. Har selv begge deler, og vil anbefale 2t hvis båten skal brukes til vannsport etc, 4t , hvis den skal brukes mye til dorging og "putreturer" dvs 2t for fart&spenning , 4t for komfort.

 

Og hvis man ikke bruker båten veldig mange timer i løpet av sesongen så har bensinforbruket lite å si for totalkostnaden.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...