Mamba29 Startet 13.Juni.2006 Del på Facebook Startet 13.Juni.2006 Tenkte å ta en titt på en slik type båt. Skal brukes i forbindelse med hytte. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...11&pos=9&tot=11 Noen som har noen erfaring med båt/motor? Kvalitet, bensin forbruk, annenhåndsverdi...... Alle svar tas imot med takk Mamba29 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mamba29 Svart 14.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2006 Ingen som vet noen ting? Hva med motoren. 3.0L MerCruiser® Alpha I (135 HP) Er denne saltvannskjølt? mamba29 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Compromise Svart 14.Juni.2006 Del på Facebook Svart 14.Juni.2006 Vet dessverre ikke stort om båten. Motoren er saltvannskjølt. Sitér dette innlegget /per Link to post Share on other sites More sharing options...
evenR4u Svart 14.Juni.2006 Del på Facebook Svart 14.Juni.2006 Ingen som vet noen ting? Hva med motoren. 3.0L MerCruiser® Alpha I (135 HP) Er denne saltvannskjølt? mamba29 leste en test for noen uker siden i et av de svenske magasinene. Baylineren fikk bra skussmål, med topp for svært lav pris (prisbombe), sjøegenskaper og sånn midt på treet eller noe under for at den er relativt enkelt utrustet og bygget. Motoren/drevet er sikker vinner. Finnes antakelig ikke noen motor/drev kombinasjon som er solgt i nærheten like mye av worldwide som 3.0/A1. Saltvannskjøling selvfølgelig negativt på litt sikt. Sjøl hadde jeg kanskje sett etter en ekvipasje med utenbords hvis jeg skulle ha 18 fot hyttebok. Enklere og rimeligere med service og vedlikehold antakelig. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 14.Juni.2006 Del på Facebook Svart 14.Juni.2006 Hadde en Bayliner 1800 Cobra Bowrider med påhengs en gang på 80 tallet ... OK båt for vannski og gøy ... mye plass foran ... litt tendens til å lage tunnell i medsjø, med mye vannsprøyt, men kjempegøy ... god og trygg følelse ombord og lett å dra med tralle. Vet ikke mye om motoren, men er saltvannskjølt, så kan bli mer vedlikehold om 5 år ... men det vil jeg ikke uttale meg om ... vet lite om bruktverdi i Norge. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
Nautilus Svart 14.Juni.2006 Del på Facebook Svart 14.Juni.2006 Sjøl hadde jeg kanskje sett etter en ekvipasje med utenbords hvis jeg skulle ha 18 fot hyttebok. Enklere og rimeligere med service og vedlikehold antakelig.Tiltredes, under forutsetning av at det er hyttebåt vi snakker om. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mamba29 Svart 14.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2006 Takk for gode svar.... Noen som vet bensinforbruket på en slik motor? mamba29 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 14.Juni.2006 Del på Facebook Svart 14.Juni.2006 (redigert) RPM MPH Knots Total GPH MPG NMPG Range NM Range dBa 800 4.0 3.5 0.6 6.67 5.80 108 94 66 1000 5.3 4.6 0.8 6.63 5.76 107 93 68 1500 6.5 5.6 1.2 5.61 4.88 91 79 71 2000 8.1 7.0 2.4 3.43 2.98 55 48 78 2500 17.8 15.4 2.9 6.23 5.42 101 88 79 3000 24.5 21.3 3.9 6.35 5.52 103 89 79 3500 29.3 25.5 4.8 6.10 5.31 99 86 80 4000 33.8 29.4 6.7 5.08 4.42 82 78 88 4500 39.1 34.0 8.4 4.68 4.07 76 66 93 4900 43.7 38.0 12.3 3.55 3.09 57 50 94 Målingene er gjort i en Bayliner 175 bowrider med 3.0 L og A drev. Beste rekkevidde bortsett fra ved "tomgangskjøring" er ved 3000 rpm hvor den bruker 3,9 GPH (14,72 l/t). Jeg ser ikke bort fra at testen er gjort med bare en person ombord. Testen er gjort av www.boattest.com Tabellen er ikke pen. Det skal jeg være den første til å innrømme, men men med litt "fantasi" burde det gå an å lese den. Redigert 14.Juni.2006 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Keiko Svart 14.Juni.2006 Del på Facebook Svart 14.Juni.2006 Hei Ser ut til at du får mye båt for pengene.. Kjøp en ny båt, så selger du den etter 5-6 år, så får du ikke noe særli dyrt vedlikehold Du kan maksimalt tape 164 900.- på båten. Men det tror jeg ikke at du vil oppleve. Go sommer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Som Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 Jeg er mye ute på sjøen i en slik båt når været er bra......og har mine erfaringer, denne ble kjøpt ny for 2 år siden : Det er viktig å være klar over at denne er laget for et helt annet klima hvor det er tørt hele året, og hvor det ikke er mye sjø. I USA brukes den som oftest som vannskibåt, der leveres den med en kraftig bøyle for trekk. 1) Det er limte heldekkende tepper som blir kliss klass når det regner eller slår over, vi måtte skifte dette til fast dørk etter 1. sesongen. 2) Vi har kalesje foran og bak, fra HH, men dekkslayout gjør at dette ikke kan bli skikkelig tett, vi hadde derfor alltid våte tepper som resulterte i mye kondens som drypper ned innvendig på seter og instrumentpanel mm. 3) Regnvannet renner rett ned i motorromet som ikke har automatisk lensing, må etterinstalleres. 4) Fribordet er for lavt. 5) Skrogformen er ikke god i litt sjø, selv med optimal trim ligger den og slår ubehagelig mye. (I litt sjø blir vi lett forbikjørt av andre båter av typen Askeladden ol. som tydeligvis har en bedre egnet skrogform). Denne er nok for flat i bunnen. 6) Ikke la deg lure av brosjyrene som viser masse folk som sitter bra ombord, setene er så lave at det er som å sette seg ned i en liten MG, beina må rett frem eller helt opp i haken. Det er heller ikke plass til å bevege seg rundt i båten. Det er som om de har tatt en større båt og på en enkel måte bare krympet størrelsen på båt og interiør...derfor ser den betydelig større ut på foto. 7) Motoren bråker noe fælt, det finnes overhode ikke noe isolasjon. Motorrommet må etterisoleres. 8) Lyden er FET ( for de som ikke sitter oppi ). 9) Og den går som et UVÆR på flatt vann, da er den en fornøyelse å kjøre. 10) Sesongen er ikke lang med denne båten. Kjøp heller en Askeladden, Uttern, Yamarin ol. som er laget for dette klimaet. De koster mer, men det er det ikke noe problem å forsvare. De kan brukes hele året. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 En jeg jobber med i kjøpte seg en slik en, 1993 mod 19 fot, samme motor, gav 7500 dollar, på E-bay!!! Så disse båtene kan en få ganske billig i statene vil jeg tro! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 Denne båten som er bygget i Mexico koster snaut $10.000,- i USA ny. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Mamba29 Svart 15.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 Takk for gode og informative svar. Har nå slått fra meg tanken på en slik båt, og kommer heller til å kjøpe en Uttern D/T 55 eller Bella 512 Excel. Hva slags type/størrelse på motor bør jeg gå for på disse typen båter? Noen anbefalinger? mamba29 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 15.Juni.2006 Del på Facebook Svart 15.Juni.2006 Spørs jo hvor mye fart og hvor mye last du kjører med, en kamerat av meg hadde en 512Excel med 100hk på(gjorde ca 40knop) , men den fungerer også helt utmerket med f.eks 70hk. For mer info om 2-takt vs 4-takt så fins det flere (mer eller mindre) informative tråder om det hvis du tar et søk. Har selv begge deler, og vil anbefale 2t hvis båten skal brukes til vannsport etc, 4t , hvis den skal brukes mye til dorging og "putreturer" dvs 2t for fart&spenning , 4t for komfort. Og hvis man ikke bruker båten veldig mange timer i løpet av sesongen så har bensinforbruket lite å si for totalkostnaden. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.