Jump to content

politiet har ikke peiling lenger...


Sonata 7

Recommended Posts

her forleden ble jeg og ett par kompiser stoppa utenfor sandspollen av follopolitiet.

Bten var en selco 12 fot og det var ved solnedgang. Vi skulle sleppe av han ene i pollen og da skulle vi sette på lanterna(kun topplanterne) Politiet var veldig usikker på om dette var lov å kun ha denne og ikke side lanterner. Vi ble holdt igjenn veldig lenge da de diskuterte på båten om det var lovbrudd eller ikke. Jeg ble litt småforbanna for tiden hadde vi ike my av. Da dro jeg opp ett spørsmål om hva slags lanterner jeg trengte på min seilbåt på 23 fot, han hadde rett og slett ikke peiling og ga meg ikke ett svar på dette, jeg viste jo selfølgelig svaret og sa dette til politimannen og først da fikk vi gå for da ble han flau..

 

KAN DE IKKE MER ENN DETTE?? Det er jo en av de store kapittler i båtførerprøven..

 

Jeg er i tvil om hva jeg skal tro og jeg går ikke med på og bli stoppet på denne måten igjen, bare fordi de er politi uten snøring på hva de driver med så kan de holde oss igjen lenge.

 

Noen som har opplevd lignende?

Link to post
Share on other sites

Dette var et informativt innlegg som vi må være forberedt på kommer til å bli gjenopplevd av andre på BP.

 

Synes Sonata 7 håndterte dette veldig bra.

 

Det er viktig å holde godt humør når man blir stoppetr av noe usikre lovhåndhevere.

 

Derved blir resultatet mye bedre enn om man starter med å kjefte og småkrangle - selv om det krever ganske mye selvdisiplin å ta det med det gode......

Link to post
Share on other sites

Pinlig. Og denne typen topp-kvalifiserte overøvrigetspersoner skal kontrollere hva alle andre gjør :rolleyes: Lykke til :eek: Får håpe at de ikke navigerer etter sjøkart og slikt, for da blir de vel gjenfunnet langt inne i Østersjøen om en ukes tid eller så...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nesten noe lignende for mange år siden.

Var vel ca 12 år den gangen.

jeg ble stoppet mens jeg putret oppover elven (6 knops grense).

Politiet vinker meg inn midt i det trangeste slik at vi sperret all trafikk. (Rett etter øvre vrangen for innvidde)

Så sier han bryskt

"Det gikk vel litt fort dette her!"

Jeg svarte

"Det kan jeg ikke skjønne; Jeg satt på med en snekke tidligere i dag og da passerte land mye fortere enn det gjorde nå"

Da ble han tenkende litt så sa han

"registreringskortet ditt!"

"Liggger på hytta" svarte jeg

"Det skal du ha med deg! Neste gang tar jeg båten din!"

 

Det er hyggelig politifolk det; som skal skape tillit hos den yngre garde :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Han var en ung mann og var den hyggeligste politimannen jeg har snakket med, men allikeveld så er det ikke no som er så irriterende som å bli stoppa på denne måten og den erfaringen.

 

Det som også plager vettet av meg er hvorfor i svarte alle vi ungdom blir stoppa bare fordi vi hører på musikk innimellom og kanskje lager litt støy når vi kjører sakte. Jeg ser aldri de tar kontroll på cabincruiserne eller større fartøy.

 

Hvorfor oss? hvorfor ikke de eldre som drikker og kjører ned "staker"?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke

Har lurt på dette i mange år jeg også.

Kanskje det er fordi de yngre ikke vet hva de skal svare eller ikke tør.

 

Det er iallefall ikke tillitsbyggende.

Synes godt de kan snakke med ungdommen men de kan være hyggelige.

Rett og slett slå av en prat istedet for å lete etter feil og så kjefte.

 

Men det er min mening da :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hva med å ta det med litt humor da?

 

Som de tre samene som fikk en politibil etter seg en vinterkveld. Når de hadde stoppet og politimannen kom bort til bilen, så satt det ingen i førersetet. Men det satt tre stykker i baksetet og drakk. Da politimannen spurte hvem som hadde kjørt, så sa de at sjåføren hadde forsvunnet.

Politimannen svarer at han kan ikke se noen spor i snøen som tyder på det. Neivel, sier samene. Da må han være sporløst forsvunnet da?!

 

Eller han som ble stoppet av i fartskontroll i 90 sonen. Politimannen kom bort og sa at det gikk vel litt fort dette her. Laseren min viser at du kjørte 120 km/t. Ja, sier sjåføren, det viste speedometeret mitt også. Da må det vel være skiltet som er feil da?!

 

:lol::lol:

 

Ok, ikke helt med båt og gjøre da, men det var jo et passende tema.

Link to post
Share on other sites

I Oslo er de helt gærne etter å ta fartsyndere om dagen. Er det noen som vet hva som gjelder for politiet i forhold til fart. De kjører som griser å lager hekkbølger uten like uten å tilsynelatende ha hasteoppdrag. NB! også i havner som padda i Oslo

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Bten var en selco 12 fot og det var ved solnedgang. Vi skulle sleppe av han ene i pollen og da skulle vi sette på lanterna(kun topplanterne) Politiet var veldig usikker på om dette var lov å kun ha denne og ikke side lanterner.

Tja, uten å vite hva slags motor dere hadde er jeg faktisk usikker selv. Kun topplanterne er bare for båter under 7 meter når toppfart er mindre enn 7 knop, se regel 23 c ii, og selv da sier regelen at sidelanterner skal brukes hvis det er praktisk mulig. Når det gjelder å vurdere hva som er praktisk mulig så har vedlegg 1 ganske mye å si. Det er kanskje ikke den letteste delen av sjøveisreglene. :rolleyes: (uten at politiet er fritatt fra å forstå de vanskeligste delene)
Link to post
Share on other sites

Tja, uten å vite hva slags motor dere hadde er jeg faktisk usikker selv. Kun topplanterne er bare for båter under 7 meter når toppfart er mindre enn 7 knop, se regel 23 c ii, og selv da sier regelen at sidelanterner skal brukes hvis det er praktisk mulig.

Denne hadde jeg sansen for..... skal bli morosamt å høre litt fra Sonata 7 om dette..

 

De fleste små Selco som jeg har sett har større toppfart en 7 knop.... man ror jo nesten båten i den farten... i allefall med medvind, sola i hekken og litt hjemlengsel..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hva som gjelder for politiet i forhold til fart.

Det gjelder akkurat nøyaktig de samme regler som for alle andre. Politiet har ingen hjemmel for å fravike Sjøveisreglene, hverken under utrykning eller av andre grunner. Det nærmeste man kommer er nødretten, men da skal det MYE til. :smash:

som du ser finnes det ikke noen politifolk (unntatt pot) på dette forumet.

 

how komz zhatt?

 

De arbeider vel "under cover" sammen med de av Fylkesskattekontorets og Tollvesenets folk som er medlemmer her?? :eek:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det som også plager vettet av meg er hvorfor i svarte alle vi ungdom blir stoppa bare fordi vi hører på musikk innimellom og kanskje lager litt støy når vi kjører sakte.

Her er det nok den høye musikken / støyen som er utslagsgivende og ikke alderen på dem som er ombord. :smiley: Jeg synes ikke det er så rart at politiet stopper en båt med høy musikk. Ikke fordi det er ulovlig å spille musikk, men fordi høy musikk ofte forbindes med festing, og festing forbindes med :drink:

 

Jeg tenker på samme måten selv. En båt med høy musikk gir en signaleffekt om at her er foregår det antagelig :cheers:

Link to post
Share on other sites

De arbeider vel "under cover" sammen med de av Fylkesskattekontorets og Tollvesenets folk som er medlemmer her?? :eek:

ja, ellers så er kanskje ikke båt helt greia for de.

skal jo normalt forholde seg strikte rammer og rutiner og da blir det vel for "flytende" med disse båtgreiene.

båt er jo dynamiske saker - i motsetning til politigesjeften.

Link to post
Share on other sites

Politiet har ingen hjemmel for å fravike Sjøveisreglene, hverken under utrykning eller av andre grunner. Det nærmeste man kommer er nødretten, men da skal det MYE til. :smash:

 

Gir Politiet og Røde Kors båten veien jeg hvis de kommer med blålys og full fart ? Uansett hvem som har vikeplikt. Men de kan vel bryte fartsbestemmelsene går jeg utifra ? På den annen side er det jo så sjelden jeg ser Politiet på vannet at det ikke er no problem.

Link to post
Share on other sites

ja, ellers så er kanskje ikke båt helt greia for de.

skal jo normalt forholde seg strikte rammer og rutiner og da blir det vel for "flytende" med disse båtgreiene.

båt er jo dynamiske saker - i motsetning til politigesjeften.

Å uttale seg på denne måten om en yrkesgruppe synes jeg ikke noe særlig om.

Kjenner til flere politifolk som har skikkelige båter - dvs seilbåter, og som har stor båtinteresse.

Link to post
Share on other sites

Gir Politiet og Røde Kors båten veien jeg hvis de kommer med blålys og full fart ? Uansett hvem som har vikeplikt. Men de kan vel bryte fartsbestemmelsene går jeg utifra ? På den annen side er det jo så sjelden jeg ser Politiet på vannet at det ikke er no problem.

Politiet er ofte unntatt i de lokale forskriftene vedr. fartsbegrensning ja.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Å uttale seg på denne måten om en yrkesgruppe synes jeg ikke noe særlig om.

kjøper den - var noe humoristisk ment da.

 

....... Kjenner til flere politifolk som har skikkelige båter - dvs seilbåter, og som har stor båtinteresse.

kjøper ikke den - litt mindre humoristisk ment, ;-) Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..... Da dro jeg opp ett spørsmål om hva slags lanterner jeg trengte på min seilbåt på 23 fot, han hadde rett og slett ikke peiling og ga meg ikke ett svar på dette, jeg viste jo selfølgelig svaret og sa dette til politimannen og først da fikk vi gå for da ble han flau....

Neste gang kan du også stille spørsmålet om han kjenner Sjøveisregel 36, siste ledd :yesnod::yesnod:

 

Den lyder nemlig slik, med siste ledd uthevet av meg:

 

Regel 36. Signal for å påkalle oppmerksomhet

Hvis det blir nødvendig for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet kan et hvilket som helst fartøy gi lys- og lydsignal som ikke kan forveksles med noe signal som har hjemmel annetsteds i disse reglene eller det kan rette strålen fra sin lyskaster i retning mot faren på en slik måte at intet fartøy generes.

 

Ethvert lys som brukes for å påkalle ett annet fartøys oppmerksomhet skal være slik at det ikke kan forveksles med et hvilket som helst hjelpemiddel for navigeringen. For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys,1 unngås.

 

1 Blitzlys: engelsk «strobe lights».

 

Jeg har ennå ikke fått anledning til å prøve - men jeg lurer litt på hvordan politiet vil forsvare sitt blinkende blålys i forhold til denne internasjonale regelen :wink::wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ethvert lys som brukes for å påkalle ett annet fartøys oppmerksomhet skal være slik at det ikke kan forveksles med et hvilket som helst hjelpemiddel for navigeringen. For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys,1 unngås. [/i]

 

1 Blitzlys: engelsk «strobe lights».

 

Jeg har ennå ikke fått anledning til å prøve - men jeg lurer litt på hvordan politiet vil forsvare sitt blinkende blålys i forhold til denne internasjonale regelen :wink::wink:

Nå finnes det jo allrede blinkene lys, som f. eks. u-båter har vel noe som ligner veg-vesenet sitt. Dvs. et orange blinkene lys.

 

Og når det gjelder utryknings fartøyer så gjelder det egne regler. Akkurat som på vegen, det er heller ingen andre enn utryknings kjøretøyer som kan bruke blått blinkene lys!

 

Pluss at det gjelder forskjellige regler rundt om i verden, som i Japan har fiskebåtene et orange blinkene lys, dette betyr at internasjonale lanterne regler står fast, men nasjonale unntak finnes.

 

Men en generell god regel er:

 

Jo mer lys, jo større CPA!! :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...