Jump to content

politiet har ikke peiling lenger...


Sonata 7

Recommended Posts

Det er åpenbart at mange her aldri har navigert ved hjelp av en ARPA radar, men nå gidder jeg ikke mer. Dette blir bare for dumt! :sailing:

 

Enig. Når man med utgangspunkt i hva en (tilfeldig) radar sier om avstanden til CPA mener at radaren dermed har omdefinert CPA fra å være et punkt til en distanse, er det ingen vits i å diskutere lenger. Det er selvsagt radaren som har rett...

Nå er nok jeg en av de åpenbart aldri har navigert ved hjelp av en APRA radar..., men det hindrer meg jo ikke fra å ha en mening her...

 

Googlet litt med linken fra The Scrutinizer, og kom over dette....

 

"The "Closest Point of Approach" refers to the positions at which two dynamically moving objects reach their closest possible distance"

 

Vi kan vel konkludere greit med at CPA er de to punktene/posisjonene der hvor to dynamsike objekter (les skip) som forflytter seg langs en fast (rett) linje/kurs med konstant hastighet har minst mulig avstand mellom seg.. :rolleyes:

 

Vi finner da to gitte punkter/posisjoner og en avstand mellom dem....

 

Det finnes forøvrig en grei matematisk utledning med en skisse også for de som liker å grave seg litt ned her... CPA

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

"The "Closest Point of Approach" refers to the positions at which two dynamically moving objects reach their closest possible distance"

Ja visst, og det er vel forøvrig nokså nøye det samme som jeg forsøkte å formulere på ganske alminnelig hverdagsnorsk noen innlegg lenger oppe.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært borte en stund og ikke har fått svart, båten var en 12 foter med 25 hk ja, da va det kanskje ikke riktig, men uansett burde denne politimannen ha avart oss ordentlig på dette spørsmålet om vi trenger fler lanterner.

 

klarer ikke helt å fatte sammenhengen med alt folk har skrevet i tråden om CPA og diverse....

Link to post
Share on other sites

Tja, uten å vite hva slags motor dere hadde er jeg faktisk usikker selv. Kun topplanterne er bare for båter under 7 meter når toppfart er mindre enn 7 knop, se regel 23 c ii, og selv da sier regelen at sidelanterner skal brukes hvis det er praktisk mulig. Når det gjelder å vurdere hva som er praktisk mulig så har vedlegg 1 ganske mye å si. Det er kanskje ikke den letteste delen av sjøveisreglene. :rolleyes: (uten at politiet er fritatt fra å forstå de vanskeligste delene)

Det vil jo si at jeg som har en 6,5 meters seilbåt kun trenger topplanterne, for den går ivertfall ikke over 7 knop?

Link to post
Share on other sites

Nei du trenger kun en topplanterne eller du kan bruke en lyskaster om du vil det. Det er IKKE krav til at du skal ha en fastmontert lanterne. Men du må kunne gi en form for signal når det er skumring eller mørkt. Derfor kan du ha kun en lyskaster om du ønsker det. Til det du skrev vil jeg bare si en ting. Ha alltid sjøvieisreglene og suplimerende reglement med deg når du er i båten. Da har du noe å referere til når du er borte i disse såkalte sjøfolkene.

 

Hilsen maskinist og eier av p32

Link to post
Share on other sites

Det vil jo si at jeg som har en 6,5 meters seilbåt kun trenger topplanterne, for den går ivertfall ikke over 7 knop?

Det kommer an på om du seiler eller har motor. Dersom du seiler er det regel 25 d) (i) som gjelder, og du skal ikke bruke topplanterne. Du kan bruke trikolor, men ikke topplanterne. (Logikken er enkel, for regelen sier "hvis praktisk mulig" og kan du montere en topplanterne tviler jeg litt på at det ikke er praktisk mulig å montere en trikolor. :wink: )

 

Hvis det ikke er praktisk mulig å bruke lanterner så stemmer det som princess32 sier om at det ikke er krav til fastmonterte lanterner. Regelen sier: "Hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges."

 

Går seilbåten med motor er det tilbake til regel 23 c) (ii) og da skal du vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner.

 

Spør du meg ville jeg montert en kombinert trikolor og ankerlanterne og vært såre fornøyd med å ha alt i rimelig god orden.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trikoloren kan du berre bruka når du seiler, jamfør Regel 25.

 

Kombinerte lanterner som kan brukast under motorgang er kombinerte sidelanterner (raud og grønn i same lanterne) og kombinert akter- og topplanterne (rundtlysande kvit), sjå definisjon av sidelanterner og regel 23.

 

Sidan båten din er under sju meter er vel valet ditt slik når du går for maskin: Primært sidelanterner, topplanterne og akterlanterne. Alternativt: rundtlysande kvit lanterne i toppen, men om det er praktisk gjennomførtbart skal du ha sidelanterner i tillegg.

 

På vår båt har vi trikolor i toppen, sidelanterner på pulpit og akterlanterne på hekken. Masta er nede for tida fordi vi skal re-installera topplanterna som ein tidlegare eigar har fjerna. Denne blir plassert ein meter under mastetoppen, fordi det gjev lettast kabelføring til lanterna, og fordi det alt er hol i masta for montering av lanterne der. At lanterna med slik plassering er synleg på langt hold er heller ingen ulempe.

 

Lanternene våre er kopla med ein brytar for side- og akterlanterne, ein for trikoloren og ein for topplanterne. Dersom trikoloren sviktar, har vi korrekt lanterneføring for seil dersom vi tenner akter- og sidelanterner.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå fiksa min tricolor i toppen av masten som da er kravet vis jeg seiler, men for motor må jeg da ha en topplanterne en meter over eller kan jeg ha den nede på masten som en del folk har?

Nei, du kan ikke ha topplanterne sammen med trikolor, men i prinsippet kan du klare deg med en enkelt rundtstrålende lanterne når du går for motor (gitt at båtens høyeste fart er 7 knop og det ikke er praktisk mulig å montere sidelanterner). Jeg kan ikke finne noe i reglene som sier at du ikke kan bruke ankerlanternen som rundtlysende, men hvor lurt det er vet jeg ikke. Jeg kan ikke helt se for meg hva som hindrer at det er praktisk mulig med sidelanterner på en sonata 7 (som jeg trodde var litt større enn 6,5 meter).

 

En kombinert trikolor/ankerlanterne har gjerne ankerlanternen under trikoloren. (I hvert fall på de lanternene som er laget slik at trikoloren kan lyse på windex'en, en funksjon som er veldig kjekk å ha.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...