Jump to content

Landkrabbe med prosjekt. Trenger litt guiding...


Førstereisgutten

Recommended Posts

Etter en liten :drink: fant jeg og min svigerfar ut at det hadde vært artig å finne seg et lite prosjekt å styre med.

Det endte selvsagt i at vi saumfarte aviser, blader og internett for siden å havne i massevis av telefonsamtaler.

 

Etter en stund kom vi i kontakt med en kar i Odda som hadde en gammel båt liggende. Dette var en glassfiberbåt med overbygg av tre på 28 fot.

Ingen av oss visste bedre enn å se på bildene vi fikk tilsendt og tro at dette kunne ikke være problem, båten manglet sikkert bare litt kjærlighet og oppmerksomhet...

 

Vel, vi tok turen fra Bergen til Odda for å se på denne båten. Og det må jeg innrømme var en lang tur når vi så hva vi kom frem til.

Båten var rett og slett så stygg at svigers ville sette seg i bilen og kjøre før selgeren kom.

 

For å korte inn på historien, vi kjøpte faenskapen... :confused:

 

Vi så selvsagt med en gang at det ville bli masse arbeid, men vi hadde lysten og viljen der.

Det som skjedde når vi da begynte å demontere de tingene vi trodde var dårlig, var at det som var bak og over og under var mye verre!

 

Resultatet slik båten står den dag idag, er at vi rett og slett har rensket ALT som var inni den og revet av hele overbygget.

Fordelen er at det lille vi har igjen, er meget bra stand... (graver jeg den ned nå har jeg et flott svømmebasseng på 28 fot i hagen...)

 

 

Nå har vi da diskutert litt frem og tilbake om hvordan vi skal gå frem for å få denne ferdig. Jeg har en nabo som er møbelsnekker, så innvendig er vi reddet.

Men vi skal da bygge et nytt overbygg, og er ikke interessert i å bygge i tre. Hva vil dere anbefale at vi bygger det i? Ren glassfiber, eller bruker man plater?

 

 

Det er viktig for meg å presisere at dette er ikke noen båt som skal se ut som en Bayliner, men vi vil selvsagt gjøre det beste ut av det og vi er kjent for å være nevenyttige begge to...

 

 

 

Setter pris på litt tips og råd. Gjerne også linker om noen har det, til hvor jeg finner rette utstyret å bruke eller for å se anvisninger fra andre som har gjort dette tidligere!

 

 

 

Ønsker dere alle en flott sommer på sjøen! :sailing:

Link to post

Dere sier dere ikke vil bruke tre, men tre er veldig enkelt å jobbe med. Dere kan f.eks. bruke kryssfiner og dekke det med glassfiber (gjerne mettet med Epoxy) på utsiden. Da blir det glassfiber på utsiden og så får dere tre innvendig. Gjør man jobben med glassfiberen skikkelig nå man dekker det på utsiden så blir det helt tett. Man må selvsagt være påpasselig dersom man tar hull til ett eller annet etterpå eller setter i skruer, da må hullene forsegles (med Epoxy) for å være sikker på at det ikke kommer fukt inn.

 

Så skulle jeg ha begynt på et slikt prosjekt hadde jeg trolig gått for kryssfiner dekket med glassfiber og Epoxy på utsiden, men så har jo jeg alt bygget en hel båt på dette viset da.

Link to post

Jeg er enig med ok67 her. Tre er veldig lett å arbeide med og blir etter min mening best sett innefra. Det gir også nok isolasjon for å slippe kondens.

 

Du sier også at du har rensket ALT innvendig. Hva med skott og skillevegger? Her ville jeg absolutt IKKE brukt finer under dørken. Det finnes plater som er sikre mot vann og som kan belegges med finer over dørken. Det har vært innlegg om dette i andre tråder (som jeg ikke finner i farten) på forumet.

 

Nå venter vi på bilder!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Hvor tykk finer avhenger av hvor mye avstivninger du legger inn ved at du f.eks. limer inn "dragere" som stiver av. I overbygget på min båt, som ikke er så stort brukte jeg 12mm i taket, men jeg la inn en drager i bakkant av en lekt som ble limt fast tvers over. I sidevegger rundt vinduene brukte jeg to lag med 12mm finer, da det her ble mye store hull for vinduene.

Link to post

Til en slik jobb ville jeg brukt Divinycell eller lignende. Fåes i en bråte kvaliteter og tykkelser.

Du former det til med tapetkniv og pussekloss og limer sammen sider og tak med limsparkel. Gjør du en feil, limer du bare på et nytt stykke. Form det til slik du vil ha det på utsiden, og laminer ferdig. Deretter løfter du overbygget av, snur det, og laminerer på innsiden. til sist limer og laminerer du det fast i båten. Nå har du et overbygg som veier halvparten av et i finer, er dobbelt så sterkt, isolert og det kan ALDRI trekke vann.

Er det to ting som ikke går sammen, så er det treverk og glassfiberlaminat. Laminert på en side går det en stund fordi treverket får puste, men treverk helt laminert inn går aldri bra. Jfr. alt som er skrevet rundt omkring om skifting av råtne akterspeil og råtne dørker som er bygget opp i finer. Det er et særdeles dårlig egnet materiale til strukturer i en glassfiberbåt. Årsaken er helt enkelt at finer du kjøper på byggvarehus inneholder 7% vann. Dette vannet vil samles et sted, og så er ødeleggelsen igang. Selv om du får en møbelsnekker til å tørke materialene for deg så inneholder de fremdeles 2% vann.

Link to post

Problemet er ikke de 7% med vann som finnes i trevirket, men at trevirket ikke bakes inn i noe som er vanntett, samt at det tas hull som ikke blir forseglet. Epoxy er mye tettere en polyester, men samtidig må man være bevist på at man ikke får hull på glassfiber/epoxy skiktet. Alle hull må forsegles for å hindre vannintrengning.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post

Med all respekt, tull.

Idag brukes hovedsakelig, til båtbygging, isopolyester som er omtrent like tett som epoksy. I tillegg coates det med topcoat eller gelcoat som idag hovedsakelig er vinylester som er like tett som epoksy.

Problemet er de 7% vann man stenger inne. Mange har funnet dette ut, og lar en kant el være bar for å tillate lufting og tørking.

Link to post

Det første du må gjøre er å sette i tverrskips-forsterkninger! Å la dette skroget ligge på bakken uten noe form for overbygg (les: avstiving) er å spørre om trøbbel, når du skal begynne å bygge videre på et slarkete skrog.

 

Sett i noen (midlertidige?) bjelker på tvers, med f.eks. 1,5m - 2m mellomrom langs hele skrogets lengde - men vær nøyaktig for å finne senter og riktig avstand fra senter til hver side.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Denne båten har spant isatt, så skabelonen vil vel holde seg. Som andre har påpekt, det er svært viktig at du retter den opp før du begynner å bygge. Kan du sette den på en betongplatting, så er det det beste. Bruk bråter med klosser og kiler for å rette den opp langskips, og jekker, støtter og spennbånd for å rette den tverrskips. Når du er helt sikker på at den er rett, kontrollerer du alt og setter i avstininger. Bruk 2"x 4" inne som du laminerer fast med glassfiber. Utvendig støtter du den ved å støpe fast støttene med betong mot bakken og med glassfibersparkel mot skroget. Nå er den helt stabil.

 

Denne båten

 

Bilde

 

har overbygg i Divinycell/glassfiber og skrog støpt i form.

Du sparer mer enn 50% vekt mot tre og ca 30% mot aluminium. Og Divinycell/glassfiber er svært lett å jobbe med.

Ulempen med Divinycell er at det er en del dyrere enn tre og noe dyrere enn aluminium. Men isolasjonen får du på kjøpet. En annen ulemper er at en Divinycell/glassfiber lar strukturlyd gå rett gjennom. men det er det råd for.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...