Jump to content

VP41 i Scand 7600 Dynamic?


Hydrox

Recommended Posts

Hei dere..

Vurderer å rive ut bensineren i min Scand 7600 Dynamic. Planen er å montere en volvo 41 maskin, men etter hva jeg klarer å finne ut er det ikke plass til denne. Jeg vet at det finnes noen av denne båt typen med 41 maskin og lurer på hvordan dette gjøres. Må man evt. skjære i skottet i forrkant av motoren..??

Link to post
Share on other sites

Er redd for at du må frem med vinkelsliperen. Ikke noe ideelt alternativ mhp. støy og finish. Går ut fra at du ser på 41'en pga. pris. Har du kikket på andre mulige alternativ? En V8'er er det sikkert plass til. Er det en eldre båt og budsjettet er begrenset ville jeg kikket på noen av disse:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...&tot=407&page=3 ,

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...&tot=407&page=5 ,

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...&tot=407&page=5 ,

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...tot=407&page=11

Er båten rimelig ny, og du er villig til å spandere noen kroner så ville jeg vurdert ny V8 Peninsular eller Hammerhead, alt. pent brukte Volvo Penta D3, KAD32 eller Steyr

Link to post
Share on other sites

Blir ikke dette veldig tungt i hekken på en 7600 da? Denne båten er vel maks levert med KAD 32 fra fabrikk. Å sette inn en svær 6'er uten kompressor tror jeg kanskje kan bli tungt - og ikke minst kan det ta et kvarter av fjorten dager å få den i plan ettersom AD 41 ikke har kompressor

Link to post
Share on other sites

Er nå denne 6 sekseren så svær da...... finner ikke data for 32 motoren på VP sine hjemmesider, så jeg bruker 31 motoren som er samme blokka (2,4l), bare uten kompressor... vektforskjellen er her 80 kg..... tar vi med vekten av kompressoren blir det vel ennå mindre... forskjellen i lengden blir nok det vanskelige... 41 er 24cm lengere enn 31/32 motoren...

 

Når det gjelder det av 41 ikke har kompressor og dermed vil bruke "uendelig" lang tid på å komme i plan så er nok dette en av de mange mytene innen båtverden.... Får du plass til en 41 motor så er det bare å gå i gang.... og ikke la deg skremme av den enorme vektforskjellen på max 80kg... pga lengden så vil tyngepunktet i motoren og så forskyes noen cm fremover mot baugen, dette vil jo også tale i positiv retning med tanke på planing..

 

Nå har jeg ikke funnet dreiemomentkurven til 32 og sjekket den mot kurven til 41 maskinen.... men det er jo ikke sikkert det er så stor forskjell i det turtalls området hvor kompressoren jobber.. Om vi sammeligner samme motor med og uten kompressor så er det klart at det vil ha en innvirking, men at det er dramatisk stiller jeg meg noget tvilende til..

 

Jeg har nå to 41 motorer på fast aksling i båten som veier 6000kg..... har overhodet ikke noen problemer å dra denne båten i plan...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I fjern fortid har jeg i alle fall kikket på Scand 7600 (eller var det 7200 de het da?) som var levert originalt med AQAD40 165 hk som vel er samme blokka, bare enda slappere (med forbehold om at de ikke var så "originale" som de ble presentert som).

 

Vekter

 

AQAD40 165 hk m/drev: 520 kg

AQAD41 200 hk m/drev: 520 kg

KAD32 170 hk m/drev: 475 kg

Steyr 236 u/drev: 305 kg, Steyr 256 u/drev 322 kg

Hammerhead 250/300 hk u/drev ca 420 kg (etter det jeg klarer å finne ut)

D3-160/190 hk: 330 hk

 

Tror derfor at alle alternativene nevnt ovenfor er kurante - de beste er nok Steyr eller D3, men dette er nok også definitivt de dyreste. D4 passer sikkert også nedi, men er nok uaktuell pga. høy vekt. Utrolig at VP ikke klarer å få ned vekta bittelittegrann når de går fra 6 sylindre/3.6 l slagvolum til 4 sylindre/3.7 liter slagvolum.

 

(Ser at Sydvesten var på banen med vekter mens jeg satt og knottet... Det viser bare at BP er rette plassen å spørre på!)

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder det av 41 ikke har kompressor og dermed vil bruke "uendelig" lang tid på å komme i plan så er nok dette en av de mange mytene innen båtverden....

Problemet er høyst reelt dersom planingsterkelen på båten inntreffer før turboen begynner å lade skikkelig. Kjenner 2 som har hatt Fjord 21 med AQ40/DP og AQ41/DP på hhv 165 og 200hk. Begge disse slet for å komme i plan. Nå har vel Scand 7600 snart en meter(?) ekstra skroglengde , det burde hjelpe, ikke sikkert problemet vil være like stort der.

En kamerat av meg hadde en 7600 med KAD32 , ingen tvil om at kompressoren gir en ekstra knuff der det trengs mest.

 

Får du plass til en 41 motor så er det bare å gå i gang.... og ikke la deg skremme av den enorme vektforskjellen på max 80kg... pga lengden så vil tyngepunktet i motoren og så forskyes noen cm fremover mot baugen, dette vil jo også tale i positiv retning med tanke på planing..

Vel, vekta vil jo være plassert bak tyngdepunktet i båten , og da vil det vel virke negativt etter min mening.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vel, vekta vil jo være plassert bak tyngdepunktet i båten , og da vil det vel virke negativt etter min mening.

Er enig i at alle vekt som er plassert bak tyngdepunket ikke er gunsitig... men i dette tilfellet så vil de 45 ekskte kg bli plassert ca 10-12 cm lenge frem enn om en plasserte en KAD 32 maskin inn... så dermed er det ikke sikkert at det totale tyngdepunktet i båten vil endres i så stor grad.. Det er jo enkel statikk som skal til å regne ut dette, men når man ikke har datene så er det ikke så lett... så dermed bruker jeg kun antagelser..

 

Det eneste jeg har andret er vekten siden den ble oppgitt eksakt i et annet innlegg her.. og forskjellen er 45kg mellom KAD32 og AQAD41..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå har vel Scand 7600 snart en meter(?) ekstra skroglengde , det burde hjelpe, ikke sikkert problemet vil være like stort der.

En kamerat av meg hadde en 7600 med KAD32 , ingen tvil om at kompressoren gir en ekstra knuff der det trengs mest.

Vel, vekta vil jo være plassert bak tyngdepunktet i båten , og da vil det vel virke negativt etter min mening.

Scand 7600 har samme skrog som 7100 - men badeplatform og baugnebb gjorde båten til 7600. Om jeg husker rett fra en test jeg leste av denne båten så er det et smalt og ganske skarpt skrog med kraftig planingsterskel og den krenger en hel del i svinger. Det er kanskje et symptom på alle Dynamic skrogene til Scand. Ikke så mye bæring i hekken pga steglister som sitter langt nede på skroget, dyp v-bunn og liten bredde

 

Da Joda lagde sin 370 basert på Dymanic 1100 skroget (som i Scand i dag heter 360) flyttet de steglistene ut og forlenget hekken for å få mer bæring. I følge Ingemann på Joda tåler da skroget 300 kg mer i hekken og det krenger ikke på samme måte som 360 (som krenger mye om du provoserer litt)

 

Nidelv satt AD 41 i Nidelv 690 som største motor før D serien kom. Nidelv sa at " når motoren først lader går det som et uvær - men under 2500 Omin skjer det ikke så mye". Nå har ikke 690 en så markant planingsterskel - men også den blir tung. KAD 32 er den mest solgte motoren i denne båten.

Link to post
Share on other sites

Scand 7600 har samme skrog som 7100 - men badeplatform og baugnebb gjorde båten til 7600.

Det hadde jeg glemt :cheers: Og 8600 ble vel til 9200.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg har kikket litt på VP 31P, den er det i alle fall plass til. Den skal jo være 150hk og burde vel kunne funke bra i 7600'en. Problemet er vel å få fatt i en...

Jeg seiler som 1.maskinist på supplybåt og der har vi 41'en i MOB-båtene våre. En motor jeg har mye god erfaring med, steinknuser som alltid rusler og går. Er vel i hovedsak derfor jeg vil ha en slik maskin. Det skal vel også sies at disse motorene får mye kjærlighet og omsorg, noe som sikkert gjør seg gjeldende på driftsikkerheten. Et bevis på at forebyggende vedlikehold er viktig. Gunstige delepriser gjennom rederiet er jo også en fordel.

 

Da jeg er utdannet både mekaniker og maskinist skulle jeg vel klare å montere maskinen selv. Sparer vel noen kroner på det....

 

Når det gjelder KAD32 så er det dette med kompressor jeg misliker. Mere mikk makk, mere problemer. Er selvfølgelig greit å slippe å røyklegge havnen fordi motoren går med et luftunderskudd på lavere turtall, dette problemet løser jo kompressoren. Men likevell vil jeg prøve å unngå kompressor. Jeg er ikke ute etter å være slepebåt, men en toppfart rundt 35-40 knop.

Link to post
Share on other sites

Husker ikke helt hva den 7600'en med KAD32 gjorde, var vel et sted rundt 38knop på topp tror jeg. En 41 burde gi minst samme toppfart , men altså bli tregere opp i plan.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det vil nok ikke plage meg om det tar litt tid å få båten i plan, kjører alltid rolig opp likevell. Det sparer både drev og motor for unødvendig belastning. Det at jeg må skjære i skottet er det som får meg til å anke. Men det lar seg vel gjøre å stive dette av på en annen måte.

Link to post
Share on other sites

bare til orientering:

 

snakket med en som hadde installert 170 hk barracudaen fra

http://www.marinediesel.nu/md_site.html

i en bayliner 2665- ca 3 tonn - han fortalte at den marsjet greit i 29kn

regner med at den planer greit også selv om jeg ikke spurte han om det.

 

grunnen til at jeg nevner det er at disse motorene er ganske korte og skulel passe greit inn der en 4 syl volvo er montert.

 

mål og spec på siden.

 

tror de er vesentlig rimeligere enn matchende volvoer som nye motorer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kikket litt på VP 31P, den er det i alle fall plass til. Den skal jo være 150hk og burde vel kunne funke bra i 7600'en. ...

...Når det gjelder KAD32 så er det dette med kompressor jeg misliker. Mere mikk makk, mere problemer. Er selvfølgelig greit å slippe å røyklegge havnen fordi motoren går med et luftunderskudd på lavere turtall, dette problemet løser jo kompressoren. Men likevell vil jeg prøve å unngå kompressor. Jeg er ikke ute etter å være slepebåt, men en toppfart rundt 35-40 knop.

Har prøvd bla. Nidelv 610 m/AD31. Dette var en særdeles slapp affære. Tror ikke du greier 35-40 knop med denne. KAD32 har såvidt jeg vet et rykte på seg for å være en temmelig problemfri motor. En kamerat har logget 500-600 timer på denne i en Nord-Star 24 Patrol ila. de siste 2-3 åra og har unngått både problemer og vedlikehold(!)...

Har selv KAD43 i båt av tilsvarende størrelse, og selv om den har krefter nok er den i tyngste laget. Nord-Star'en med KAD32 ligger mye finere i vannet og krever mindre bruk av trimplan. AD41'en er nesten like tung som KAD43'en.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...