Jump to content

Malingsskrape - kvalitet eller bruk ?


Suzuki

Recommended Posts

forsåvidt er spørsmålet nesten OT, siden det gjelder skrape jeg bruker til huset, men det er vel samma skrapene som benyttes til lakk og annet arbeid på trebåt.

 

Saken er at jeg er igang med å skrape ned kåken, for maling. Kjøpte en STIWEX skraper på ClasOhlson, og til denne finnes det to typer blader, nemlig;

Bilde

 

-Vanlig

-Tungsten Carbide - hardmetall ?

 

Kjøpte sistnevte, den var dyrest og jeg trodde i min villfarelse at denne var best. Problemet er at når jeg skraper panelen, synes jeg det løsner små " flak " eller " biter " av denne, så den blir ganske raskt ubrukelig. Antar det er spikre i panelene som gjør litt ugang, men sikker er jeg jo ikke.

 

Så til saken;

vil en skrape med vanlige skjær være bedre ? Bør jeg satse på Jordan eller Jotun eller Bacho malingsskraper og ditto skjær ? Hardmetall eller vanlige ?

Bør jeg ta et skrapekurs på friundervisningen ?

Eller bør jeg rett og slett ringe etter to polakker ? :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Den er nok for mye herdet sikkert, siden bitene knekker av. Reklamasjon?

 

Jeg har et par Sandvik/Bahco skraper med hardmetallskjær, og disse har jeg brukt i mange år uten engang å bytte skjær. Er borti en spiker også nå og da uten at det ser ut til å påvirke dem nevneverdig. Nok et område der kvalitet lønner seg!

 

Jeg ville definitivt gått for herdede skjær, så slipper man å skifte så ofte. Eller kanskje aller helst løsningen med de to polakkene :lol::lol::lol: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Suzuki,

 

på mitt arvede gamle hus i Vesterålen, det som alene skuer ut over det åpne hav i 50 av årets uker, det skraper jeg ned med en malingsskrape kjøpt på Jernia. Den har et skrapgjern som kan brukes på alle fire sider: Du løsner en skrue enkelt og greitt med en skrutrekker og vrir bladet 90 eller 180 grader. og skraper videre med en skarp egg.

 

Når du har brukt alle fire sidene, så tar du fila og skjerper eggen, da gjerne på alle fire sidene.

 

Denne skrapa har jeg ennå ikke vært i stand til å slite ut, og jeg skraper ned mindst én husside pr år. Og, det kråkeslottet vi har er ikke noen liten garasje, så det er ikke på grunn av liten bruk at jeg fortsatt har malingsskrapa! Skrapa håndterer både spikerhoder og luftgeværkuler enkelt!

 

Jernia har forøvrig en liten og en større versjon av denne skrapa. Vel, har var muligens å ta litt i: Jeg kjøpte min første i ca -90 og enda en her sørpå for et par år siden.

 

:-) steinar

... som også har en us-produsert bil med gamel antikvarisk støtstangsmotor med et salig snerrrr i :-)

Link to post
Share on other sites

Hei Suzuki!

 

Jeg bruker en Sandvik skrape da jeg skraper ned både treverket på snekka og diverse maling da jeg pusser opp hjemme. Skrapa har samme prinsippet som skjæret på skrapa di. Jeg benytter da hardmetallbladene fra Biltema, be er både billige og får jobben unnagjort. Etter min mening er det ikke noen hensikt i å kjøpe det dyreste alltid, for det vil alltid være skruer, spikre og klinker som er i veien og odelegger skjæra. Da er det godt å vite at du får dobbelt så mange blader på Biltema, kontra en vanlig fargehandel.

 

Dette er mine erfaringer!!!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

2-3 polakker er å foretrekke. Fremragende arbeid, kjapt, og rimelig. (motoren er vel ikke ferdig i skuta????)

 

Nest best? Sandvik skrapa helt klart. Har skrapt en del hjemme med den.

 

Den optimale løsning?? Eldgammelt rar type brekkjern (veldig kort type), hvor tennene var falt av. Slipte ned med vinkelkutter. Denne skraper jeg huset med helt uanstrengt, uten sår, og det går uhyre raskt.

 

Se om ikke du har no`rart i bua di som kan brukes. Har møtt mange som har samme erfaring som meg....

 

Skraper kjøpt hos forhandler er laget slik at bladene må byttes ut jevnlig. Noen penger må jo også de tjene (ofte er bladene dyrere enn selve skrapa tenker jeg :rolleyes: )

 

Lykke til. Utfra spørsmålet ditt antar jeg du er landkrabbe fortsatt :lol:

 

Bare for å terge : Internet funker her ute, drar snart på treff, små makrellskyer på himmelen, varmt etc etc.........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...