Jump to content

Bruke 24V instrumenter på 12V anlegg


vivvi

Recommended Posts

Hei!!

 

Har klart å "kare" til meg noen ubrukte, originale VP instrumenter som passer til min motor. Problemet viser seg å være at i min båt har jeg 12V EL anlegg og disse instrumentene er 24V. :cryin: Det er innmari synd da disse klokkene er helt "nye" og med fornikklet ring rundt.

 

Er det en måte å få disse til å fungere på i båten min, eller kan de bare legges i hylla under emnet "kjekt å ha"?

 

Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette.

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Det finnes vel omformere fra 12-24volt, vet ikke om det kan benyttes men noen kloke hoder her vet vel såpass

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Regner ikke med at det er noe problem. Giveren til instrumentene sitter som regel på minussiden. Du trenger derfor 24 på plussiden for at de skal vise riktig. Det fikser du lett ved hjelp av en liten DC/DC 12V/24V konverter.

 

Jeg har 24V anlegg i båten, men flere av instrumentene går på 12 V (billigere og lettere å skaffe i en bilekvisitabutikk) Her er løsningen den samme, bare omvendt vei.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Regner ikke med at det er noe problem. Giveren til instrumentene sitter som regel på minussiden. Du trenger derfor 24 på plussiden for at de skal vise riktig. Det fikser du lett ved hjelp av en liten DC/DC 12V/24V konverter.

 

Jeg har 24V anlegg i båten, men flere av instrumentene går på 12 V (billigere og lettere å skaffe i en bilekvisitabutikk) Her er løsningen den samme, bare omvendt vei.

Noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik inverter?????

Link to post
Share on other sites

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...