Jump to content

Oslo-Risør, en guttetur i sommer...


tom-ass

Recommended Posts

Minimum 50 meter! Og om du har en 20-30 meter å skjøte på med så skader ikke det heller. Tommelfingerregelen er at du skal ha ute minimum 3 ganger dybden på stedet du skal ankre opp for å få skikkelig feste. Og hvis du er 50 meter innenfor der hvor dybden er 16-17 meter så er du gjerne ubehagelig nær land...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at 50 meter er bra og lengre er bedre, men jeg skulle gjerne ha hørt hvor mange av BP'ens medlemmer som har lengre enn 50 meter ankerkjetting / dreggtau... Om vi hadde tatt med oss målebåndet rundt ville det nok vist seg at mange stoppet på 30-40 meter. ....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

tja i disse regnværsdager kan man finne interesse i mye, men det var egentlig bare ment som et eksempel på at det ofte er forskjell på liv og lære. Selv har jeg 30 meter tau + 5 meter kjetting på begge ankerne mine, i tillegg har jeg to ekstra kveiler på 30 meter liggende klar.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Fått brev fra redningsselskapet i dag:

 

Vi returnerer skjema for omregistrering av båt da vi desverre ikke har denne båten i vårt register. Tidligere eier har da ikke samtykket i å bli overført fra toll og avgiftsdirektoratets småpbåtregister. Dette blir derfor en nyregistrering. Vennligst fyll ut vedlagte skjema for nyregistrering og returner dette til oss sammen med dokumentasjon/eierhistorikk tilbake til båten var ny.

 

Da var det greit det. Når vi skal dra 21/7 rekker jeg uansett ikke å få dette iorden, da det er 3 ukers behandlingstid...

Hva gjør jeg nå? Er det risikabelt og ikke ha dette iorden på turen vår?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Er det risikabelt og ikke ha dette iorden på turen vår?

Hvorfor skulle det være "risikabelt"? Det må eventuelt være i forhold til ditt forsikringsselskap. Ta en telefon dit for å klargjøre hvordan dette stiller seg ved en eventuell skade...

 

Ønsker dere en god tur! Anbefaler Arendal neste helg - båtrace og kjempestemning! :cheers:

Redigert av Dassic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK. men tilbake til dette:

 

Vi skal ha 2 overnnettinger på turen.

Avreise fra Indre Oslofjord ca kl 18.00. Og vi kjører i 5 knop. Hvor vil det være naturlig å ankre opp for kveldene? Jeg ser også at det er gunstig å kjøre over Svenner og Rakkeboene på spesielle tider av døgnet. Vil legge opp ruta etter deres annbefalninger, da dere er kjente med forholda og jeg er som en maur i New York. (bitteliten og ukjent).

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

50 meter blytau akter. 33 meter kjetting i baugen - men ønsker meg mer. Har en 5 kg daumann også

 

Overnattingssted - 5 knop ut av Oslo - kommer an på når du vil sove da. Sandspollen er jo trivelig. Son kan kanskje også passe bra. Er det fullt der - og det ikke er nordavind kan dere ligge i Kølabånn på jeløysiden. Kanalen i Moss er heller ikke å forakte. Men det er kanskje en fordel å holde Vestsida av fjorden nedover for å spare tid når dere skal til Vrengen. Horten er en havn mange trives i

 

For å oppsummere - jeg ville liggi i Sandspollen første kvelden. Andre kvelden i Horten, kanskje Åsgårdstrand - eller går du enda lenger kan du jo gå Vrengen og ligge i en av uthavnene på Veierland som er rett før Tønsberg Tønne.

 

Det er slett ikke værst å være Bitteliten i New York skal jeg si deg :lol:

Link to post
Share on other sites

Avreise fra Indre Oslofjord ca kl 18.00. Og vi kjører i 5 knop.

Tror nok at jeg ville stoppet i Sandspollen første natta, og startet grytidlig neste dag, alternativt til Sætre for å fylle opp med drivstoff. Hvor neste overnatting bør være kommer vel an på været, og hvor tidlig dere kommer dere av gårde. Mulig at Nevlunghavn er det beste dere kan håpe på og Stavern er realistisk. Det er umulig å gjette.
Link to post
Share on other sites

Har dere ansvarsforsikring?

 

Det er viktig.

 

Skjønner ikke helt fordelen med å være medlem i redningsselskapet. Du er jo bare et støttemedlem. Om du er i nød, har alle plikt til å hjelpe deg i havn. redningsselskapet også. Bare ring 112 eller 120.

Redningsselskapet kan muligens taue deg hjem gratis om du har havari.

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

Kolonnekjøringen tror jeg desverre du kan se bort fra. Vis jeg ikke husker feil så sier redninsselskapet at du skal kunne gå med 10 knops fart. Jeg har ikke sett en kolonnekjøring som går med 5 knop desverre. <snip>

Dette høres merkelig ut - ikke lett for brorparten av snekkefolket å få lov til å delta da??

Mener jeg har lest at konvoien/eskorten går med samme fart som mest saktegående båt.

Link to post
Share on other sites

Sakset direkte fra rednings selskapets sider:

 

2. Stavern – Nevlunghamn – Jomfruland og retur:

Mandag, onsdag, fredag og lørdag. Avgang Stavern kl. 10.00. Avgang Stråholmsbukta kl. 14.00

Distanse 16 nm. Turen tar ca 3 timer.

Sjøkart nr 5. Båtsportkart serie C.

 

NSSR

 

Dvs. ca 5,5 knop i snitt. Regner du litt motsjø / strøm osv. Bør du nok ha en fart på 8 knop, Dette er vel også en sikkerhetsgreie, samt at NSSR ikke bruker"hele dagen" på eskorte. Vær også klar over at Redningskøyta kan forlate eskorten når viktigere behov oppstår. (assistanse) Da "utnevnes" gjerne en av de andre båtene til å være "førerhund" :lol:

 

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Har knapt sett overskriften på emnet.

 

Og ikke skal jeg minne om alt det du trenger for en jordomseiling. Det har du allerede blitt informert om i ovenforliggende innlegg.

 

Men siden det dreier seg om en riktig så langtur dere har planlagt vil jeg først minne om seperasjonslinjen ut Oslofjorden som skal skille nord og sydgående trafikk. Den finnes neppe i den innsjøen du normalt ferdes i. Problemet er at du ikke kan se den. Du må liksom bare vite at du er på rett side. Danskefergene du møter i Drøbaksundet viker ikke. Men hvis du ikke hører at de tuter så er du sikkert på riktig side. Du skal holde til høyre (styrbord) her (betyr at du skal ha alle møtende båter på din babord (venstre) side). Kan bli vanskelig avogtil men her må du improvisere. Pass opp for noen uventede stengsler i Drøbaksundet. Skal være godt merket. Har du forresten pugget sjømerkene?

 

Videre er det viktig at dere er årvåken gjennom den Engelske kanal. Har dere oppdaterte kart? Her er også etablert en seperasjonslinje. Hold til høyre (se ovenfor). Pass opp for strømmene. Og det er ofte tåke nedover kysten der. Har dere tåkelur? Grunnene er ofte ikke avmerket. Hvor dypt stikker skipet? Pass på tidevannet. Den opptrer bare på salt hav og har en variasjon på opptil 10 meter i kanalområdet. Men dere har heldigvis med tidevannsplan og kart.

 

Brest er en fin plass å ta en overnatting i. Biscayabukta er beryktet. Har ikke fått med at noen har advart om den. Kan være smult og fint i begynnelsen men sterk strøm og vind gjør at bølgene ofte går opptil 7-8 meter uten forvarsel. Ta gjerne en stopp i La Coruna i Spanien for å tørke opp skipet.

 

Etter Spanien og Portugal kurser mange mot Kanariøene og kanskje mot Kapp Verde og deretter Brasil (i Brasil er det ofte karneval) og videre Sørøst mot Sør-Afrika. Dere kan gjøre det samme. Cape Town er verdt et besøk. Kapp det Gode Håp og Kapp Agulhas kan være veldig lumsk. Hold god avstand til kysten. Minst 10 nm (som betyr Nautiske Mil). En Nautisk Mil er 1852 meter. Følg kysten en stund og hold NØ (betyr Nord-Øst) og om ikke så lenge er dere der peppern kommer fra. Det er en eller annen plass i det Sydlige India.

 

Har forresten ikke fått med meg hva du egentlig skulle der?

 

Håper opplysningene var til hjelp.

Ha en god tur.

 

KAT

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette høres merkelig ut - ikke lett for brorparten av snekkefolket å få lov til å delta da??

Mener jeg har lest at konvoien/eskorten går med samme fart som mest saktegående båt.

Dere kan følge eskortene. Sendte en mail til NSSR med spørsmål om man kan følge med saktegående snekke og fikk følgende svar:

 

Fartøyene kjører minimum 5 knop. Vi har 10 steder hvor vi tilbyr eskorte, gå inn på

våre sider og les mer om denne tjenesten.

www.redningsselskapet.no

 

Jeg kan kort fortelle at eskortetjenesten gjennomføres til fastsatte tider, og at

det bør være med minst fire fritidsbåter på de lengste strekningene.

Ta alltid kontakt dagen før.

 

Ønsker deg en riktig god sommer på sjøen.

Redigert av Dassic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Øøehh, satire? :confused:

Det KAN oppfattes på mange måter KAT!

Husker sjøl min første tur til Hitra (45Nm) i egen liten båt (15 fot); Va´kke mye høy i hatten nei. Men med litt omtanke ble det en minnerik tur; Sprengte noen grenser liksom.

 

Mitt råd: Fin-les sjøkartet, merk dere hvor det er mest urent farvann (undervannsjær o.l.), vit alltid hvor dere er (bløt blyant til å streke opp kursen i kartet og kompass er et MUST) og:

KOS dere på turen!!

Marwin

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg fortsetter på denne tråden jeg da.

 

I dag har vi tatt opp båten fra Storsjøen, og er klar for å sjøsette i Oslo på fredag. Ringte 5 kranbiler i nærheten, men vi måtte bruke henger, da alle var på ferie. Lånte en henger først, men på den passa ikke snekka, dermed måtte vi østlandet rundt for å få lånt en henger som passa. Tungvint!

 

Det mest ønskelige hadde selfølgelig vært kranbil, men når alle har ferie så er det ikke lett. Ringte et firma i Oslo også, de skulle ha 3500 kr + mva. Det synes jeg var dyrt. Tar turen glatt med lastebil på 2 timer... Det blir 1750+mva pr. time det :diving: Tror jeg kjøper en egen kranbil jeg gitt! :yesnod: Er det noen som kjenner en billig kranbil i Oslo/omeng?

 

Den faste ut og innkjøreren min skulle ha 1700 for alt, +mva (valgfritt), men han var på sørlandet i båten sin sjøl nå.

 

Ellers er det meste klart for tur nå. :cheers:

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...