Jump to content

Oslo-Risør, en guttetur i sommer...


tom-ass

Recommended Posts

Hei igjen båtfolk!

 

Driver nå å planlegger en tur fra Oslo til Risør - retur i ferien. Vi er skikkelig "Bønder i byen"og bor langt fra saltvann, så dette kan bli en spennende tur for oss.

 

Vi sjøsetter i Oslo den 21. Juli, og skal kose oss på vei nedover til Risør. Vi er 3 personer som skal være med. Vi er voksene, men har liten erfaring med havet. Hvilke farer som lurer, grunner og skjær, gjestehavner, osv.

 

Person nr 1 er eier av båten, og kjenner den godt. Daglig er båten i en innsjø på Østlandet.

Person nr 2 er dataekspert, og har kart/gps erfaring. Har også båterfaring fra vestlandet (småbåt).

Person nr 3 er håntlanger, uten noen erfaring overhode.

 

Båten er en Sjømann 22, og med 5 knop skal turen ta ca 20 timer i følge tips jeg har fått.

 

Fint om noen kan komme med noen erfaringer og historier om denne ruta nedover. Hvor skal man passe seg og hvor skal man kjøre/ikke kjøre.

 

Har laget en egen hjemmeside om denne turen, mest forde det er moro å lage hjemmesider, men også for å samle inforamsjonen på et sted, tilgjenglig for alle. Klikk Her

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Dette blir jo spennede!

 

Med alt det du spør om kan man fristes til å begi seg ut på en avhandling, men jeg skal korte ned til noe tips:

 

2 dager til hele turen høres altfor ambisiøst ut! Da går dere glipp av mye langs kysten, og har sikkert ikke tatt hensyn til at været også kan slå seg vrang. Ville planlagt med inntil en uke, og så heller tatt det som en bonus om dere kommer fortere frem.

 

Planlegg seilingsrutre i detalj. Tegn inn kurser i papirsjøkartene, og legg inn viktige waypoints i GPS'en som kan benyttes ved dårslig sikt.

 

Ha en god rollefordeling ombord: Eier er skipper, datamannen er navigatør, og altmuligmannen er KOKK!

 

Meld deg inn i kystpatruljen, og følg konvoien fra Stavern til Stråholmen. Den biten er ganske sieg i en liten båt alene.

 

Fyll diesel i Halvorshavn ved Filtvet, Ula og Valle (NØ for indre led til Karagerø). Ligg unna Oslo, Stavern, Kragerø og andre kjente steder. De tar seg altfor godt betalt!

 

Ellers er det fornuftig å ta VHF sertifikat og kjøpe en radio. Mobilen gir begrenset trygghet.

Ta med nødbluss, sjøsyketabletter, nødproviant og godt med tauverk/fendere.

 

Er det enkelte strekninger du spesielt lurer på vedr. seilingsrute?

 

Ha riktig god tur!

Link to post
Share on other sites

Det er en grei tur, men hvor mange dager dere skal bruke avhenger av om dere behersker nattseilas eller ikke. Det er som regel en fordel å gå inn i ukjente gjestehavner i dagslys, og heller gå ut om natten. (Jeg stortrives når jeg kan gå inn til gjestehavn klokka åtte om kvelden og gå ut klokka to eller tre om natta, men det er mulig jeg er litt ekstrem der.)

 

På tilsvarende turer har det hendt jeg kommer så seint ut fra Oslo at jeg tar første stopp allerede på Sætre. Det kan være et lurt trekk å ta det med ro første dagen, og løse eventuelle problemer før turen starter. Planlegg alltid alternativ gjestehavn dersom en etappe tar mer tid enn planlagt.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen båtfolk!

 

Vi er skikkelig "Bønder i byen"og bor langt fra saltvann, så dette kan bli en spennende tur for oss.

Det som først og fremst er annerledes på "havet" ifht innsjø er værets innvirkning. Dere må følge nøye med på værmeldinger, og legge opp turen utfra dette. Været bestemmer alt.

 

Er det fint normalt sommervær, vil som regel syd og vest være dominerende vindretning, og det vil lønne seg å utnytte tidlige morgenstunder. Ut på dagen kommer gjerne "solgangsbrisen" og det blir en del bølger og vind som fort kan bli i meste laget på åpne strekk.

 

Hvordan er det dieseltank og filtere? Dere bør være sikre på at det ikke er mye grums på tanken, og at filtere er rene. Mange har blitt overrasket av motorstopp når det begynner å huske en del, fordi møkk fra tanken virvles opp når det blir sjøgang.

 

Båten er en Sjømann 22, og med 5 knop skal turen ta ca 20 timer i følge tips jeg har fått.

Hvis båten normalt gjør 5 knop, så gjør den kanskje bare 3 - 4 knop når dere får en del motstrøm?

 

Ville lagt opp turen slik (omtrent):

 

Dag 1: Oslo - Åsgårdstrand

Dag 2: Åsgårdstrand - Stavern

Dag 3: Stavern - Jomfruland

Dag 4: Jomfruland - Risør

Link to post
Share on other sites

Om mulig, gå rett ned til Tjøme, Verdens Ende, eller Hvasser, ligg der til kvelden, gå så over Rakke sent på kvelden da det vanligvis er stille, sikt på Nordspissen av Jomfruland, og ta Kreppa ned til Kragerø!

 

Da er det neste strekket Kragerø Risør, som kanskje også burde forseres på kvelden da det ofte kan være noe vær-hardt over der!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen og takk for tips så langt.

 

Om vi bruker 2, 3, 4 eller 5 dager, spiller ingen rolle. Som vi sier i Odalen: Har`n feri så har`n feri! :cool:

 

Kjystpatruljen, noen har fra før annbefalt sjøassistanse. Hva er forskjellen på disse to selskapene?

 

 

 

Nå regner det forresten på Østlandet.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

tror jeg nesten få ta en tur inn i østerfjorden og se om dere har kommet frem i sommer da ;) håper dere rekker trebåtfestivalen da :P

 

selv om dette er ferie, så tenk sikkerhet,sikkerhet og atter sikkerhet. selv om jeg for det meste tøffer rundt her i skjæra har jeg med overlevelsesdrakt.

Link to post
Share on other sites

tror jeg nesten få ta en tur inn i østerfjorden og se om dere har kommet frem i sommer da ;) håper dere rekker trebåtfestivalen da :P

Gjør det du. Alltid kjekt med noen som venter... hehe. Vi skal nok rekke trebåtfestivalen. Om vi så skal ta Taxi.

 

Forresten; Kystpatruljen... sjøassistanse... Hva er forskjellen på disse to selskapene?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Kystpatruljen er en greie som drives av Redningsselskapet (NSSR) og gir deg noen fordeler når du trenger slike tjenester. En av disse er at det jevnlig går konvoier (eskortetjeneste) over en del strekninger, noe som kan gi en tryggere tur.

 

Sjøassistanse er et tilbud fra Telenor Maritim Radio hvor medlemmer også får en del fordeler.

 

Det er en viss overlapp mellom de to tilbudene, så du må selv finne ut hva som passer.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dette blir jo en kjempetur.

 

Dette med konvoi og redningsselskapet ville jeg ikke brydd meg no om. Jeg drar årlig fra Hvasser til Notodden (festivalen) over Rakke i liten tresnekke. ikke noe problem om du ikke blir redd når det husker. Bare gå rundt ikke igjennom. med mindre du er kjent. Du må runde den ytterste staken.

 

Om dere syns det er vrient å finne fram bør dere skaffe en laptopp med kartprogram og gps. Det blir som å spille et jævli tregt tv-spill.

 

Ikke drekk når dere reiser eller ankommer havn. Da blir dere garantert anmelt.

 

Ta med skikkelig lang sjøteledning.

 

Ikke ta med fisk - på fisketur

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

kjempetur blir det. Det nærmer seg nå, og spenningen og gleden øker for hver dag.

 

Jeg tror kanskje jeg legger opp løpet slik at jeg kan benytte meg av redningsselskapet kollonekjøring, hvis jeg får medlemskapet før avreise.

 

Men hva jeg huske å ha med? Det er vel en del ting som er viktigere enn andre ting her...

 

Redningsvester

Laptop med GPS og kart

Årer

Pioner 8 fot med 3,5 HK

Diesel/olje

Skjøteledning

Sjøsyketabletter

Førstehjelpssaker

Ankerdram

Masse tau

Mat og drikke

Verktøykassa

Batterilader

Baatplassens vimpel er kjøpt

Lommelykt med mange batteri og pærer

Fiskestang

Ekstra pærer til lanterner

 

 

Hva har jeg glemt???

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Hva har jeg glemt???

Høre på værmeldinga og ta hensyn til vær og føre. Det er ustabilt vær nå, og mye vind. Har lest om opptil 17msek i dag. Da blir det mye sjø, og det vil ta tid før sjøen legger seg igjen når vinden løyer.

 

Legg også inn alternative ruter før dere drar i tilfelle dere må snu. Planlegg 100% - dere får antakelig bare bruk for 30% av planen, men man vet aldri hvilke % man får bruk for.

Link to post
Share on other sites

Hva har jeg glemt?

Thermos. Varm suppe kan gjøre underverker om en etappe blir litt våt og kald.

 

Av førstehjelpsutstyr til motoren ville jeg nok sette impeller og reimer på lista dersom du er i stand til å skifte slikt.

 

En bøtte er viktig dersom båten skulle svelge litt for mye vann, og en bøtte med lokk kan kanskje brukes til andre ting også.

 

Sist, men ikke minst: Kompass. Selv om du har et fast montert kompass i båten kan det være kjekt å ha et håndholdt å ta med i pioneren om du skulle være så uheldig å få bruk for den båten. (Tror ikke jeg ville satset på laptop med GPS i jolle i alle fall. :diving: )

Link to post
Share on other sites

Kolonnekjøringen tror jeg desverre du kan se bort fra. Vis jeg ikke husker feil så sier redninsselskapet at du skal kunne gå med 10 knops fart. Jeg har ikke sett en kolonnekjøring som går med 5 knop desverre.

 

Ville prøvd å gå mest mulig innaskjærs. Er du heldig får du stuegulv hele veien ned. Det kan snu fort som mange har vært innom her så vær forbredt.

 

Det som kan være lurt er å følge med på strømforholdene. Blåser det fra sør, og du har strøm som går sørover (kommer i fra nord og går sørover) da får du høye krappe bølger som kan være ubehagelige og farlige i en liten båt. Går strømmen og vinden i samme rettning flater bølgene ut, og det kan bli rent behagelig selv i sterk vind.

 

Varmt tøy er vel også noe å tenke på. Kan ta lang tid før noen kommer..... Ull er det beste. Litt det samme som på fjellet.

 

Vær nøye med hva som er hver enkelts oppgave ombord. Bedre å planlegge dette før det skjer noe. Skipperen er skjefen som det er sagt her før. Det er jo du som har ansvar for båten og mannskapet til enhver tid.

 

Dere syns sikkert at dette høres kjedelig ut men. Ta ølen og ankerdrammen etter dere er kommet vel inn til havn og fortøyd. Da kan dere sette dere ned å kose dere. Bedre å være alle man alle vis det skulle skje ett eller annet.

 

Utstyr jeg ville tatt med:

Papirkart hele veien ned

Paralellforkyver og passer

GPS

Redningsvester med refleks og fløyte

Håndholdt kompass for peiliger av staker/fyr

VANN og mat. Vann er det viktigste.

Drivanker. Dette fester du på pulleren i baugen. Får å holde baugen opp mot bølgene/vinden.

Årer så du kan berge deg inn till nærmeste havn eller øy.

Varme klær som nevnt tidligere.

Ekstra impeller og dieselfiler.

Radio, så du kan høre på værmelingen. Se på dnmi.no for frekvenser

 

Ok dette høres sikkert helt latterlig ut. Som jeg sa istad, sjøen kan godt ligge helt flatt som stuegulvet ditt. Vis det så skulle blåse opp er yttre oslofjord ikke til å tulle med i en liten båt. Står sørvesten bra på kan det bli rimelig høye bølger der ute.

 

Vil dere ha med en annen båt blir jeg gjerne med. Vil ikke trenge meg på, er bare en sjømann som er på fri.

 

Uansett for dere ha en riktig god tur :flag:

Link to post
Share on other sites

Vi skal ha 2 overnnettinger på turen.

 

Avreise fra Indre Oslofjord ca kl 18.00. Og vi kjører i 5 knop. Hvor vil det være naturlig å ankre opp for kveldene? Jeg ser at det er gunstig å kjøre over Svenner og Rakkeboene på spesielle tider av døgnet. Må da legge opp ruta litt etter deres annbefalninger.

 

Kolonnekjøringen tror jeg desverre du kan se bort fra.

OK. vi får klare oss sjøl. Kan jo hende vi treffer noen som skal samme vei i 5 knop...

 

Ville prøvd å gå mest mulig innaskjærs.

Vi er innstillte på å kjøre så vi ser land hele veien ja.

 

Drivanker. Dette fester du på pulleren i baugen. Får å holde baugen opp mot bølgene/vinden

Dette har jeg ikke, er dette noe alle på saltvannet har med til enhver tid? Må jeg skaffe meg dette??

 

Vil dere ha med en annen båt blir jeg gjerne med. Vil ikke trenge meg på, er bare en sjømann som er på fri.

Det hadde vært gøy det.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg ikke, er dette noe alle på saltvannet har med til enhver tid? Må jeg skaffe meg dette??

Det er vel egentlig de færreste som har dette ombord tiil enhver tid. Egner seg etter mitt syn best et stykke fra land. Men det er sikkert mange meninger om dette. Selv har jeg et, ubrukt, men det ligger ikke i båten for tiden... Kommer nok til å legge det ombord igjen når det skulle dukke opp igjen :blush::blush: , men som sikkerhetsutstyr synes jeg vel at dette har en noe begrenset effekt når man ferdes nær land. Et skikkelig anker med langt tau derimot kan være gull verdt om uhellet skulle være ute!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...