Jump to content

Oslo-Risør, en guttetur i sommer...


tom-ass

Recommended Posts

Nå er vi snart i drøbakksundet. tenker nå på overnattiongsmuligheter. Hvor er det å annbefale? med tanke på vind og sjø. det er litt langt til moss synes vi.

 

Båten går bra og vi koser oss. Ship og hoi!

Son funker bra, eller Horten.

 

Og forsåvidt både Oscarsborg og Drøbak, hvis Oscarsborg, vær oppmerksom på muren på vei videre nedover.

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Småbåtvarsel Skiftende bris 3-7 m/s. Delvis skyet, stort sett oppholdsvær. I natt lokal tåke. Lørdag sørvestlig opp til frisk bris, 10 m/s. Mulighet for spredte regnbyger, ellers periodevis pent vær. God sikt utenom byger.

 

 

På det strekket dere skal gå er ikke dette så veldig hyggelig vær. Når dere passerer Mølen møter dere et område med mye strøm - det er Drammensfjorden som kommer ut og møter strømmen og vinden i Oslofjorden. Mulig det er en ide som Gerhard skriver å starte tidlig. Det er slett ikke uvanlig å starte 0500 når man er på båttur :sleep:

 

Vi pleier å revidere reisemålene etter været. Det er turen som er målet for oss, og det tror jeg er en tanke dere kan ta med dere også. Det er koselig i kanalen i Moss også. Peppes Pizza holder til der. Og er det fullt så er det båtplasser i Søly båthavn - rett syd for kanalen (havn nr 2 på høyre side). Horten er også en gjestehavn mange setter stor pris på

 

Og går dere videre - tenkt også på at det graver en hel del sjø ved Tønsberg Tønne. Vi gikk der i 8-10m/sek og sjøen var grov på strekket. Kan tenke meg 1-2 meter bølger og bølgene blir krappe på det strekket. Ikke får å skremme - bare for å gjøre dere klar over hvordan det kan være :smiley: Vi hadde krapp sjø helt til Stavern - og da hadde vi sjøen fra sida. Vil tro at snekka deres kan rulle en del da.

Link to post
Share on other sites

en liten rapport fra turen. har nå passert åsgårdstrand. Esso-anlegget. Været er kjempe. sol, varmt og stille på sjøen. nå kan det nesten ikke bli bedre. ifølge met.no er det 3 til 8 m/sek, tildels fra nord, og dt blir jo medvind. da går snekka brått en knop eller to raskere. :)

 

Ship o'hoi!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Dere står på skjønner jeg. Jeg hadde ventet at dere kom til Tallakshavn i kveld. (Siste havn før Tønsberg tønne). Hvordan var det over Rakke ? Det hadde vel blåst opp før dere kom dit ?

 

Jeg følger spent med. Jeg skal nedover forbi Rakke neste helg.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

nå er vi straks på jomfruland. se om vi finner en egnet plass der.

 

bølger er det her også ja... vi kjørte utaskjærs fra ferder til nevlunghavn. der var vi ikke så høye i hatten, men navigøren hadde kontroll sa han. radioen sa under en meter bølger, men jeg har mine tvil...

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Er det ikke plass på Jomfruland kan det være plass på Stråholmen

 

Den bølgehøyden som meteorologene melder kalles signifikant bølgehøyde. Den beregnes som gjennomsnittet av de 25% høyeste bølgene. De høyeste bølgene må man regne med er dobbelt så høye som det som varsles, dvs 1 meter sjø inneholder opp til 2 meter høye bølger. Og kanskje en og annen over det også. Oppå dette kan det komme lokale effekter som f.eks strøm og grunner som drar opp sjøen ytterligere. Kan være greit å vite. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vil på det sterkeste fraråde dere å gå inn i Jomfrulandsrenna når det er mørkt. Bommer dere her kan dere få skjær på alle sider. Men frem til havna bør det gå greit.

 

Gjestehavna på Jomfruland ligger omtrent rett ved fyret. Er det fullt der bør det være mulig å ligge på svai rett nord for havna. innseilinga er fra Vestsiden - dvs innsiden av øya

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Legger ut et lite reisebrev her jeg:

 

 

Da vi kom til Kongen for å sjøsette, ble vi advart om at rampa ikke passet til så store båten, og ble henvist til Sandvika, så vi dro dit. Der var det ingen folk og mye mindre trafikk av biler og båter. Sjøsatte og var klare for å dra klokka 18.30.

 

Ved første stund var jeg litt engstelig. Det var store og brutale bølger i indre oslofjord. Jeg så for meg et mareritt hele turen… Men det avtokk litt lenger ned. Var veldig spent på motor til å begynne med. Men Yanmar`n bare gikk og gikk.

 

Vi gikk nedover oslofjorden, og klokka begynte å nærme seg 22. Vi måtte finne et sted å ligge over natta. Forhørte meg på baatplassen.no og ble anbefalt både Son og Moss, men vi synes det var langt dit. Vi går tross alt bare i 4-5 knop. Vi så i Kystatlaset og fant Filtvet, som var anmerket som ankringsplass. Der var det vi og en seilbåt bare, stille og rolig. Tok en pils sjekket værmeldinga for morgendagen. Opptil 10 m/sek. Så vi var litt bekymra…

 

Klokka 06.30 var vi igjen klare for å gå videre. Været var nydelig. Blikk stille og sol. Varmt! Vi passerte Ferder, og det begynte å bli litt dønninger. Navigøren vår hadde lagt ruta utaskjærs, så vi peiste på, lenger og lenger fra land. Til slutt så vi ikke land i noen kant. Eneste vi så på var GPS`n.

 

Etter 5-6 timer med bare hav, fant vi ut at vi måtte komme oss inn mot land. Det var dønninger og bølger så det var helt umulig å koke kaffevann eller lage til noe mat på primusen. Vi valgte da å gå mot Nevlunghavn. Og ankom der kl 19.30. Spiste middag, tok en dusj og handlet litt. Så klokka 21.30 ca var vi igjen på sjøen, med mål Jomfruland.

 

Like før midnatt tøffet vi inn på gjestebrygga på Jomfruland. Og tror du ikke vi fant en ledig plass der. Flaks! En eneste en ledig plass var det, og den bare sto der og ventet på oss. En liten tur opp i kafeèn, en pils, og natta.

 

Klokka 9.00 dro vi videre mot Risør. Været var fremdeles nydelig. Endelig så vi ”inngangen” til Risør. Klokka 12.00 sto vi på Esso for å fylle diesel, og det gikk på 16,5 liter! Slå den a!!!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg beklager, men jeg måtte haste hjem på fredag, returen gikk på henger. Lånte en 2003 chevrolet tahoo. 5,8 liter bensin. og jeg fyllte bensin for 900 kr for å komme meg hjem... fyttikatta!

 

Ligger nå på ydylliske Storsjøen i Odalen. det er 29 grader i lufta og 24 i vannet. Ferie ut uka!

 

:fishing:

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...