Jump to content

Pusse fenderlist


aulrik

Recommended Posts

Hebbe hadde en slik fenderlist på Saga`n som var helt for jæ****. For å få den rein brukte jeg stålull og rødsprit.

Etter dette var det en runde med vinylfornyer, lista ble ikke som ny men uendelig mye bedre enn den var før jeg gjorde sette. Den ble såpas at den helt klart vil gjøre nytta si i mange år fortsatt...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Heisann! Jeg hadde en ny (2014) og grå fenderlist som var litt "shiny". Etter at båtforeningen hadde tatt opp båten, hadde stroppene etterlatt seg noen "fotspor" som viste vevingen i materialet til stroppene. Kjente at det irriterte meg litt. Jeg antar det må pusses bort. Har noen erfaring med dette, evt tips om hva slags slipepapir som anbefales?

 

Listen blir vel ganske matt når den blir pusset. Vil noen av de anbefalte produktene (bør være noe som poleres på - ikke males på.... autoglum ..el.l) kunne få den blank etter å ha blitt pusset og holder det seg blankt / "shiny" mer enn en dag eller to?

 

Mvh

"pettimeter"

Link to post
Share on other sites

Brukte aceton på min lysegrå fenderlist. Viktig å bruke myye slik at det blir skikkelig vått. Man må også skifte filler hyppig ellers legger man igjen møkka man har på filla. Den ble tilnærmet som ny etter dette. Kjørt etterpå en runde med nanopolish(det jeg hadde stående) for beskyttelse. Tipset fant jeg ved å søke etter innlegg her på båtplassen (-:

Redigert av Tropic1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg antar det må pusses bort. Har noen erfaring med dette, evt tips om hva slags slipepapir som anbefales?

 

Listen blir vel ganske matt når den blir pusset. Vil noen av de anbefalte produktene (bør være noe som poleres på - ikke males på....

 

Hei Franky!

 

Fenderlista på Viksunden vår er ekstremt stygg, og jeg har eksperimentert litt med både det ene og det andre. Den er medtatt av vær og vind siden den ble montert i 1984, og sola har satt sine spor. Overflaten er ru som sandpapir og hard. Gummien har nok rett og slett blitt utsatt for UV-stråling og aldring.

 

Det første jeg prøvde på var aceton, og det funker. Mekanismen er egentlig at man løser opp det ytterste sjiktet i gummien. Men når gummien er så ru i overflata som i dette tilfellet blir det alt for mye å løse opp med aceton. Siden overflaten var så hard tenkte jeg som deg at jeg skulle forsøke med slipepapir. Det funket bra det også. Men det er snakk om ganske mye gummi som skal vekk, så jeg måtte opp på 40 papir for å få vekk det harde ru yttersjiktet. Deretter var det bare å gå ned på korningen. Problemet er at når man kommer gjennom det harde yttersjiktet lager slipepapiret lett dype riper i gummien som det blir mye jobb å få vekk med finere papir i neste runde. Et annet problem er at papiret tetter seg med gummispon nesten med en gang. Så dette ble også lagt på hylla. Den neste ideen jeg fikk var skrape. Jeg har noen skraper jeg har laget selv av gamle koldsagblader (for de som vet hva det er). De sliper jeg så de er skarpe som barberblader. Jeg testet med en slik skrape, og det fungerte over all forventning. Man "høvler" vekk yttersjiktet slik at det krøller seg fine spon, akkurat som høvelspon. Overflaten etterpå blir glatt og blank. Jeg har foreløpig bare testet noen områder, men konklusjonen ble i hvert fall at slipepapir utgår, og skrapa skal fram. Sliping fungerer, men for meg ble det alt for mange trinn med finere og finere korning, og egentlig en evighetsjobb. Disse skrapene kan jeg også slipe i riktig kontur i forhold til fenderlistas fasong.

 

Nå er jo det behovet jeg beskriver ganske annerledes enn ditt, så for deg fungerer nok sliping greit. Prøv f.eks. med 120 papir, kanskje finere også, og se om det går vekk. For å få blank overflate etterpå kan du bruke aceton. Den løser opp litt gummi slik at slipemerkene forsvinner. Tror også du kan bruke varmluftpistol eller propanbrenner, men da bør du dekke til over og under med en plate eller noe.

 

Lykke til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...