Jump to content

Noen som har kjøpt Gummijolla hos EUROPRIS?


olpi

Recommended Posts

Hvor har du denne informasjonen fra ? Stemmer dette,benytter de seg av bedre materialer,enn alle andre produsenter på markedet.Og det tror jeg ikke på sånn uten videre...

 

Suzuki

Men så er du litt vanskelig også da. :wink:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Hvor har du denne informasjonen fra ? Stemmer dette,benytter de seg av bedre materialer,enn alle andre produsenter på markedet.Og det tror jeg ikke på sånn uten videre...

 

Suzuki

Achilles benytter Hypalon, Rib`ene som selges på SMART CLUB benytter hypalon iflg dem.

Link to post
Share on other sites

Achilles benytter Hypalon, Rib`ene som selges på SMART CLUB benytter hypalon iflg dem.

 

Meg bekjent er det bare Achilles, AVON,Caribe, Nautic, AB og noen til som bruker Hypalon duk.

At dette plutselig skal dukke opp hos billig-jollene, syne jeg er veldig,veldig rart.

Men selvfølgelig veldig bra, om det kan dokumenteres korrekt.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Sendte en mail til Silver Marine så får vi det avklart.

 

I Smart Club magasinet står det som følger: ".. Jan Syversen har stor tro på Smart clubs egenimporterte RIB, Yachtsman. Den er utrolig billig, kul og solid. Duken er ikke av PVC, men et nytt materiale Hypalon, som er mer robust og som tåler sol og bleking bedre."

Link to post
Share on other sites

Det var litt interresant. Det så for meg ut Achilles`n som jeg hadde for noen år siden var i ferd med å løsne litt i limingen. Båten var bar 2-3 år gammel da... . Når man leser det med manuell liming nedenfor i andre avsnitt så er det kanskje et svakt punkt på Hypalonbåter??

 

"Types of Fabric

 

A major component of an inflatable is obviously the fabric. Fabric technology has evolved greatly over the last 20 to 30 years, and now includes plastomers, polyurethanes and other fabrics, which can sometimes be stronger, lighter, thinner and less expensive to assemble than the original rubber fabrics. Of course it costs a great deal of money to develop new fabrics or even to switch manufacturing processes to use them. Many manufacturers, big and small, don't have the will or the resources to do this, and that's why they generally hide that fact by resorting to condemning new technological advances in fabrics.

For instance, Zodiac's fabrics have always been on the leading edge of technology and their willingness to research and experiment has led to some innovative new fabrics. These new fabrics are developed to be the best for their intended use. Fabrics used for a small tender don't need to be the same as those for a large RIB, because the intended use is not the same. Some manufacturers do not have the means or know-how to employ different fabrics, so they just use one. In these cases the consumer, may end up paying too much or getting too little.

Most fabrics consist of a strong, close-weave mesh of polyester or nylon material which is sandwiched between 2 coatings to provide extreme flexibility, superior air and water tightness, as well as resistance to abrasion and the sun's UV rays. Zodiac uses a polyurethane fabric called "Strongan" and assembles their inflatable boats by thermobonding the fabric.

 

Heavy Duty Fabrics

Some inflatable boats are still made from a rubber-based fabric called Hypalon. While this is still a very good material, its major downfall is that it can only be joined by gluing, done manually. Problems including poor bonds, delamination of seams or fabric can still affect these glued fabrics. Today, many inflatables are manufactured from polyurethane fabrics, although larger inflatables (particularly RIBs used for rescue or military purposes) use hypalon because thicker hypalon fabrics are still considered to be stronger and more durable than polyurethane. There are some hypalon fabrics that are "2-ply" or a double unit made up of hypalon/weave/hypalon/weave/hypalon and are used for extreme situations including bumper padding, bow skirts, anti-chafe patches and similar applications.

 

Seams

Apart from its superior toughness and durability, Zodiac's Strongan fabric allows the use of Zodiac's computerized machine-welding process known as "thermobonding", the welding of fabric using hot air. Two sealing strips are thermally bonded to the butted fabric seams in a continuous electrothermal process. A highly airtight seal is created when the narrow inner strip literally melts into the collar material. The wider exterior strip functions as a overlapping structural connection and a sealer against water penetration. Thermobonding creates seams that are typically stronger than the fabric itself and produces a better seam than any hand-gluing method. "

Link to post
Share on other sites

Heavy Duty Fabrics

Some inflatable boats are still made from a rubber-based fabric called Hypalon. While this is still a very good material, its major downfall is that it can only be joined by gluing, done manually.

Her sier de jo at Hypalon er et gammelt og kanskje litt dårlig produkt, i alle fall til litt enklere båter. Mens i Smart Club magasinet omtales Hypalon som noe nytt. Jeg har vel følelsen av at Smart Club er de som er lengst fra det riktige svaret.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Lovet å komme tilbake når vi hadde testet jollen på sjøen. Det er varierende med tilgang på internett, men her i Risør fungerer det greit. Jollen er grei å ro, og med en 4hk påhengsmotor og vår 16-åring ombord målte han vel 13 knop fart både med og mot vinden (som var nærmest ikke-eksisterende i Ålbækhavn på testtidspunktet)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Fungerer den ellers greit?

 

Er toftene grei å sitte på?

 

Planer den lett?

 

Spruter det vann fra motor over akterspeilet når jolla kjøres for fullt?

 

Det ble litt mange spørsmål, men sikkert en del som lurer på å kjøpe som vi ha nytte av svarene.

Er det andre svakheter eller sterke sider som du har oppdaget så kom gjerne med dem. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vår funker greit. Vi ror rundt med 2 voksne og en gutt på 4 år uten problemer. Toftene henger i noen stropper, er greie å sitte på. Fin dørk av kunststoff. Det følger med lappeskaer og ekstra ventiler. Ventilene er merket "Silver Marine". Har ikke påhenger montert enda. Årene er festet i båten, så de blir ikke borte hvis man slipper

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Vi har nå brukt vår i ca 1 uke, så langt er en tofte knekt litt bølger dermed så knakk den når jeg satt på den (80 kg) det var det.

Så er fremre dørk sprukket,

Så her skal vi reklamere ja.

Så en liten ting til, bære handtakene på sidene er så lave at de spruter veeeeldig fort vann opp i båten.

Forvent ikke så veldig mye av dette poduktet, har har hatt Zodiac i 10 den kvaliteten kan ikke sammenlignes med denne gummingsen.

Mitt råd er styr unna.

Den spruter ikke spesielt opp bak ved full fart.

Redigert av skage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde silver marine båten med 9,9/15 hk yamaha på. Første opplevelse var grusom, den var veldig tultete og ustabil med en gang den kom i plan. Det viste seg å være for løs sving på motoren, slik at når båten rista på en bølge fik motoren rekylen via armen min og ble supertultete og farlig. Når jeg skulle kjøre litt mer enn rett i planingsgrensa spruta det inn vann bak. Motoren hadde kort stamme. Løste dette ved å skru fast motoren helt opptil kanten på akterspeilet slik at den ikke lå nedpå (2-3 cm klaring mellom kant på motor og akterspeil). Båten ble etter dette helt grei. Har ikke sammenligningsgrunnlag fra andre gummibåter. Fant aldri noen komfortabel kjørestilling i denne båten, og med shorts på det rue gulvet ble det ubehagelig, så dette var ikke helt greia for meg, så jeg solgte den.

 

På full gass ble hele båten som "gele", men dette var nok bare å forvente siden den ikke var godkjent for 15hk. Vil nok tro at optimal motor på denne båten er 4-6hk. Jeg blåste den opp så mye som mulig med medfølgende pumpe.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar - styrer nok unna den jolla.

 

Alternativene blir da en Zodiac eller en kanskje en Plastimar RIB som koster omtrent det samme i samme str. .Noen som gode erfaringer med Plastimar RIB. De selges bl.a. av SEATRONIC, og en bekjent skryter uhemmed av sin 300 cm Plastimar RIB :smiley:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Testen ble utført av sønnen min, jeg var ikke med. Han klagde over at jolla var noe mer "vinglete" enn vår, men etter litt trening mente både han og jolleeieren at dette var noe man kunne venne seg til. 4hk synes rikelig for jollen, og det skal bli spennende å høre eiers erfaring etter noen runder i mer ruklete sjø. Han veier betydelig mer enn 80kg, så her kan vi nok få mer informasjon etter hvert.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...