Jump to content

Kvalitet = Pris oppblåsbar redningsvest?


Captain Chaos

Recommended Posts

Hei!

 

Skal kjøpe 2 automatisk oppblåsbare redningsvester til meg og fruen. Jeg ser at det er store variasjoner på pris. Er det noe særlig forskjell i kvalitet her? Alle er jo CE-godkjente. Er litt blakk etter mye utstyrskjøp for tiden så kunne tenke meg noe til rundt 1000,- eller lavere.

 

Jeg må inrømme at jeg er den typen som er sikkelig slapp til å bruke vest i godværsforhold, (har bare hatt dårlige seilervester selv) men vil jo være ett godt eksempel for mine 2 barn. Derfor er det viktig at vesten også er god å ha på, hvilket det ser ut som om Biltema sin ikke er... Hvilken vest hadde du kjøpt? Og hvor finner jeg en fin pris på den :-)

 

MVH

Chaos

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Bra som du tenker.

 

Sjekk om vesten er laget for området der du skal være på båt.

Så skal du ikke tar en vest for innsjø hvis du skal gå på sjø.

I så fall burde du innvestere i en vest for offshore.

 

Sjekk om vesten ble testet for at den snur mennesken automatisk i riktig posisjon igjen,

når man er bevisstløs.

Det finnes store forskjell og man kan drukne også med en reddningsvest når disse holder hodet under vann isteden til å hjelpe.

 

Sjekk også om vesten tilsvarer til vekten din/ kona / barn.

Dette er også meget viktig.

 

For barn skal du spørre om vesten virklig egner seg for barn (obs: størrelse).

Spør best fagfolk, men kjøp ikke noe når du fikk følelse at det er bare "selgere"

som ikke har riktig peil om problematikken og forskjell mellom flere modeller.

 

Er du lurt så bør du ikke overaske barna din.

Tar barne med og lå de prøve vesten før kjøp.

Hvis også du kjøper deg en veste samtidlig så anser barn det ikke som "latterlig".

Samtidlig unngår man at barna ikke føler seg bra når vesten kanskje ikke passer riktig.

Husk at man bærer vestene i flere timer hver dag.

 

En veste i alle 10år, eller for barn i alle to år, koster litt penge.

Men det er ikke så verst når man har bra følelese at familien kan overleve, selv hvis noe går galt.

Dårlig blir det når det gikk riktig galt og man må spørr seg hvorfor....

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt automatvester av type Baltic til hele familien. Hatt disse i seks år og enda har ingen av dem åpnet seg i "utide". Kjøpte denne typen nettop med tanke på at mekanismen ligger godt beskyttet mot regnvann, sprut fra sjø osv.

Eneste ulempen med disse er at de kan "gnage" litt på en solbrent nakke så pass på at du finner noe som også er behagelig mot bar hud!

Disse finnes i junior og senior størrelse.

Man må skjekke mekanismen hvert år og bytte ut "bobinen" hvert annet år med normal bruk. Koster litt, javel, men mitt liv er mye verdt, barnas også!

 

Jeg anbefaler også å ha et sett med seilvester til hele familien for enklere bruk. Disse får man nå om dagen for 95 kroner. Fordelen med disse er at de er greie å ha på seg og luner også.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

fikk bra priser på crewsaver/crewfit - blir/ble også solgt via redningsselskapet.

ga 12-1300 stk

patronene skal ha lengre intervall mellom sikre skift og bedre utløsersikkerhet en mange av billigvestene.

laget i 16 år.

 

http://www.redningsselskapet.no/nssr/page?...query=crewsaver

http://www.crewsaver.com/

http://www.crewsaver.co.uk/

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eneste ulempen med disse er at de kan "gnage" litt på en solbrent nakke så pass på at du finner noe som også er behagelig mot bar hud!

Baltic har en type med fleesestoff i nakken,har en med og en uten.

Som natt og dag å ha på.

Blir ikke flere uten for i nakken ombord hos oss

Redigert av kringeland (see edit history)

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

Eg har denne modellen. Har ikkje fått prøvd den så veldig mykje enda men så langt er eg fornøyd.

Den er god å ha på samtidig lett å bevege seg i. Godt å ha ein vest som "er liten" når ein skal håndtere 2 små i kjempedigre vester :smiley:

Det finnes alltid noe å glede seg over!

Link to post
Share on other sites

Hei Honduras

Er ikke sikker på lovligheten av å legge slikt ut. ( opphavsrett +++ ) men jeg kan jo legge ut hvilke vester det var,så kan du jo sende meg en IM for videre info..... ? Forresten blir det altfor langt å få ned alt i en liten "infonotis" så jeg anbefaler å lese testen.

Følgende ble testet:

Baltic Winner 150N auto

Besto Automatic

Marinepool

Plastimo Pilot IOR

Crewsaver 150N Automatic

Helly Hansen

Prosafe Sport II 175

Rivø

Viking RescYou Conquest

Secumar Window Ultra 150H og til sist

Plastimo Optisafe

Link to post
Share on other sites

Siden du spør om Regatta.. Jeg og samboeren har hatt våre i ti år, inkludert ett år vi bodde om bord.

 

Har kjøpt en barnemodell til jentungen på 5 år nå, og er godt fornøyd, bortsett fra at den ene nå begynner å gå litt i oppløsning i trekket rundt den oppblåsbare pølsa. Det har likevel ikke noe å si for funksjonen, så den er ikke bytta ut ennå.

 

En fin detalj med Regatta-modellen, er at det er krok på den til å huke fast sikkerhetssele i den. Det er i alle fall viktig med småbarn ombord - og når du er ute i ruskevær.

Link to post
Share on other sites

Uansett hvilken modell dere velger så prøv dem i vannet. Ja, det koster en patron og litt til, men følelsen av å ha ei svær pølse rundt halsen som nesten kveler deg er ganske nyttig. Det var slik jeg fant ut at det er veldig viktig at man strammer magebeltet godt på disse vestene. Også synes jeg det er greit å vite hvordan dette utstyret funker før man faller i vannet og allerede er i sjokk. Å da få dobbelt sjokk av rednignsvesten er ikke noe morro vil jeg tro

Link to post
Share on other sites

Jeg vil sterkt anbefale Baltic Winner 150N auto da denne er suverent behagelig å ha på. Fleecefor i nakken kontra plast/kunststoff utgjør en stor forskjell. Etter min mening er komfort aller viktigste egenskap, fordi da velger man å ha den på :smiley: kontra at den ligger uvirksom :sad:. Så får pris være underordnet.

 

P.S. tror den ligger på ca. 1000 kroner.

Link to post
Share on other sites

Crewsaver har da modeller med sikkerhetssele. Jeg kjøpte slike, og med utløser som aktiveres med trykk og ikke bare fuktighet.

vet ikke om vi snakker om det samme men de har jo også manuell utløser ved ei snor som er lagt inn bakom borrelåsen etter eget valg.

vet ikke om de andre har manuell utløser men verd å sjekke skulle jeg tro

 

"gnaging" er lett å unngå med disse om man bare justerer de riktig.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil sterkt anbefale Baltic Winner 150N auto da denne er suverent behagelig å ha på. P.S. tror den ligger på ca. 1000 kroner.

Stemmer det - vi har to ombord. Både manuell og automatisk utløsning. Deilig å ha på selv om man er solbrendt i nakken. husk å stramme reima rundt magen godt.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...