Jump to content

Trenger erfaringer og tips om Perkins HT6.354M 175 HK


Pjolter

Recommended Posts

Hei Kjære båtvenner, Ja som noen av dere har fått med dere har jeg en ny båt i sikte :cheers:

Denne har 2 stk Perkins Ht6.354M og da er jeg jo spent på å høre fra deres eminente ekpertise. Noen erfaringer? Sitter i båten nå og tester ut alt mellom himmel og jord. Skal fortelle mer senere,

Kom med erfaringer. Takk

 

Mvh

<pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Har ikke hørt noe negativt om disse motorene.. de er kjent for å være noen slitere, men de fleste har jo fått noen år på baken nå... Pirus har vel to stykker av denne saken i kjølen på sin båt og har nok god kjennskap til disse maskinene... Det er jo noen tunge grovbygde beist.... på 354 cubic inch.... eller rundt 5.7 liter... så det er ikke tatt ut så mye av disse..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har fulgt endel med på brukt markedet på finn.no og ser at du ihvertfall vil ha god tilgang på brukte deler/motorer!

 

Er jo slitere dette, men har vel og mye og si på hvilket vedlikehold de har fått oppigjennom!

 

(ps. om det er båten på finn.no som er blitt din, SÅ VAR DEN KNALL FIN!)

 

Gratala!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Disse motorene finnes det flere utgaver av. 105, 125, 145 og 175. I min båt sitter to 145 HK. Erfaringen med motorene er god. Det er skikkelig grovbygde greier, og de står sikkert for en støyt. Men, det er klart, de begynner å dra på åra, uten at det virke som å hindre dem i å fungere. Det eneste ankepunktet jeg har til motorene, er det faktum at de ryker en god del, og jeg har forsøkt å redusere dette, og har vel fått det noe bedre, spesielt når jeg la eksosen ut under vann. Det sies at 175 HK utgaven er best med tanke på røyk. Du kan jo sjekke via Universal Diesel om det virkelig er 175 HK (de er ikke så vanlige) du står ovenfor. Se på serienummerene og snakk med Eriksen i Universal. Han er "guru" på disse motorene. De fleste deler, bortsett fra en oljepumpe som tømmer veivhuset kontinuerlig, og pumper det over i den tanken den egentlige oljepumpa suger fra, finnes fortsatt på lager. Husk at når du peiler oljen skal motoren gå på tomgang, og den skal ha gått i minst ett minutt, ellers kan målingen være helt feil. Har motoren CAV elektrisk anlegg, kan du, om ladespenningen er lav, sansynligvis enkelt koble om regulatoren for å få en grei ladespenning.

 

Jeg har byttet toppakning på en motor, og er i ferd med å bytte på den andre i disse dager. Overhaler toppen når jeg allikevel har den av. Den jeg driver med nå vet jeg ikke enda hvordan var, men den forrige var litt sliten i føringer etc, ellers fin. Det vi kunne se av motoren nedover, sylindervegger etc. var ekstremt bra på begge motorer, og det etter 35 år i kjølen på en båt. Jeg har byttet en manifold som det rustet hull i, stor utgift og mye arbeide, det ligger en tråd på den jobben her på plassen, og sveiset den delen som holder turboen, og sitter i bakkant av manifolden. I tillegg har det røket en mutter som holder varmeveksleren (i fronten på motoren) sammen (korrosjon). Mistet da kjølvann (saltvann), det gikk i kjølen, og før jeg oppdaget at noe var galt, relativt raskt, var eksosslangen veldig varm. Måtte byttes etterhvert, den var sprø som glass. Det oppdaget jeg ikke før vi tok den ut, da sprakk den mellom fingrene mine på de verste stedene. Men, det gikk bra.

Det er vanskelig å få motorene tette i forhold til små oljelekkasjer. Blant annet er toppdekslene vanskelige å få tette. Dette har vel sammenheng med at motoren ligger på siden. På en så gammel motor er også eksosdelene litt vanskelige å få helt tette etter demontering, med ved bruk av noe eksostettepasta når man monterer går det ganske bra, i allefall etter at motoren har gått et par timer etter sammensettingen.

De fleste av disse motorene har 24V anlegg, noe jeg anser som en fordel. At motorene er grove og tunge bekreftes av startmotorene, som trekker litt over 1000A. Da er det kanskje like greit at det er 24 V, når kabler skal dimensjoneres. Instrumenter oa er mekaniske på min båt. Noen av disse har røket, (elde) og har blitt erstattet av elektriske instrumenter på 12V (billigere og enklere å få tak i?). Disse fødes via en DC/DC 24V/12V converter. Enkelt og greit.

Mine motorer har et glødesystem som tenner diesel i innsugmanifolden. Dette er imidlertid fjernet, vet ikke hvorfor, antagelig rustet i stykker, men motorene starter greit uten, i alle fall i den varme årstid.

 

Jeg vet ikke om du har oppdaget det, men noe jeg ser på som en liten kuriositet, som egentlig ikke har praktisk betydning. Motorene dreier hver sin vei, du snut ikke propellrotasjonen på den en motoren i gearkassa, men selve motoren går andre veien. Greit å huske når man trenger deler som starter eller andre deler som påvirkes av dette.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser du har fått deg en Fjord 38, nydelig var den.... Gratulerer. Venter på flere bilder.

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...