Jump to content

Armbåndsuret dugger i båten


camcha

Recommended Posts

Batterier i en klokke er en uting....

Tja, snakket med en urmaker og han mente at batteridrift fortsatt var det sikreste. De klokkene som er avhengig av lys eller risting er sikkert OK, men en batteriklokke fungerer uansett lysforhold eller om den ligger stille. Går flere år mellom batteriskiftene.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Tja, snakket med en urmaker og han mente at batteridrift fortsatt var det sikreste. De klokkene som er avhengig av lys eller risting er sikkert OK, men en batteriklokke fungerer uansett lysforhold eller om den ligger stille. Går flere år mellom batteriskiftene.

 

 

Alle "rasjonelle" grunner taler for at quartz ur er best. Men allikevel, emosjonelle grunner taler for at et mekanisk, sveitsisk ur er "best"...

 

På samme måte som å kjøpe en Bavaria 37 istedet for.... nei ikke la oss begynne enda en Bavaria diskusjon..

TMS

Link to post
Share on other sites

Støtter meg til Casio-entusiastene. Har selv en sånn (100m) med alt mulig dill på (termo, baro, kompass, osv.) En super båtklokke til ca 2000 kroner. Det er plast, og ikke safirglass, så den vil se brukt ut etter en stund.

Har også en Rolex Submariner (15 år gammel). Dette er en "Rolls" i aller høyeste grad. Min klokke har vært med på alt fra dykking, utgraving av kjeller, div grovarbeid i forbindelse med husbygging og fallskjermhopping, m.m.. Klokken har aldri sviktet, og ser fortsatt ny ut! Dette er selvfølgelig ett mye dyrere alternativ, men da har du et fint smykke også dersom du synes det er kuult. Nå i litt "trange økonomiske tider" finner du mange av disse til salgs på finn. Dette er overhode ikke farlig å kjøpe brukt (bare pass på at du får en ekte :wink: ). Lurt å sjekke serienr. med Urmaker Bjerke!

 

Skal du bare ha klokke som går og tåler juling?? Kjøp Casio :flag:

Link to post
Share on other sites

Deler Hawken's syn på ekte Rolex. Har nå selv hatt en nokså ordinær, lite prangende utgave i ca. 10 år. Hos Bjerke stillte de farten på urverket slik at den gikk presist. Var innom et par tre ganger og finjusterte ettersom hvordan klokken gikk. Klokken har ikke vært stillt på 10 år, den har aldri gått mer enn 10 sekunder feil i løpet av disse årene.

 

Aldri dugg innenfor glasset! En skikkelig sliter av en klokke, utrolig til å være et ur med et mekanisk, selvtrekkende urverk! Den kostet mye, men for meg er den verdt hver eneste krone!

Redigert av Utkikken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Utkikken.

 

Rolex klokker er vel ikke dyre klokker sammenlignet med de som virkelig er dyre. Jeg har en gullklokke med en prislapp på 150 000 kr. Denne klokken er vel en av billigklokkene til Piaget. Ikke går den riktig og den er ikke tettere enn at en mygg klarer å stjele viserne.

 

Min Tag Houer eller hva den heter går mer nøyaktig enn Rolexen og så sier den ikke tikk takk slik at nattesøvnen forstyrres. For de av oss som ligger i ro når vi sover hjelper det svært lite at det mekaniske uret er nøyaktig når det går, for driten stopper jo i løpet av natten hvis man ikke slenger armene rundt i søvne. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Rolex klokker er vel ikke dyre klokker
Jeg har en gullklokke med en prislapp på 150 000 kr
Min Tag Houer eller hva den heter går mer nøyaktig enn Rolexen

 

Føler at jeg med min 10 år gamle "Inex" (Inexpencive) til kr 249,- er parkert trygt på sidelinjen i denne tråden. Jeg tror neppe den tåler hverken dykking, fallskjermhopping eller kritiske blikk fra "fiffen" i selskapslivet. Men jeg har ikke misset arbeidsdagens slutt en eneste gang, takket være den klokka :wink:

Link to post
Share on other sites

Ole Petter ! Jeg har en klokke som går ved hjelp av bevegelse (Breitling Crosswind) og den har jeg ikke på meg om natten , når jeg har brukt den en dag så går den gjerne noen døgn uten at jeg rører på den så du kan sikkert legge den i fra deg på nattbordet uten å måtte stille den på nytt om morgenen om det er samme mekanisme som i min

Link to post
Share on other sites

Hei Utkikken.

 

Rolex klokker er vel ikke dyre klokker sammenlignet med de som virkelig er dyre. Jeg har en gullklokke med en prislapp på 150 000 kr. Denne klokken er vel en av billigklokkene til Piaget. Ikke går den riktig og den er ikke tettere enn at en mygg klarer å stjele viserne.

Siden du har adressert dette til meg.

 

Hva er vitsen? Jeg er fullstendig klar over at det er mulig å snobbe seg opp til langt over millionen her! Men som du antyder i ditt innlegg, det er ikke sikkert at du får en klokke som duger for det. Men den har kanskje stor betydning for de som vil gjøre seg til noe mer enn de er ved å ha slikt på håndleddet.

Link to post
Share on other sites

Eneste problemet med mekaniske ur er når man skal ha de inn på service. Jo flere morsomme visere jo verre. Kostet nesten 3000kr. for service på en gammel sveitsisk Longines fra 1983. De måtte bl.a. bytte olje på tannhjulene fordi den ble seig og skitten etter så mange år.

Så klokker som ikke er veldig dyre er nesten bare bruk og kast.

Link to post
Share on other sites

Min Tag Houer eller hva den heter går mer nøyaktig enn Rolexen og så sier den ikke tikk takk slik at nattesøvnen forstyrres. For de av oss som ligger i ro når vi sover hjelper det svært lite at det mekaniske uret er nøyaktig når det går, for driten stopper jo i løpet av natten hvis man ikke slenger armene rundt i søvne. :smiley:

 

 

Ordentlige urverk tikker sjeldent så høyt at nattesøvnen forstyrres.. De fleste nye kvalitetsur med mekanisk drift (bevegelse) har oppspart energi for bruk når du sover. 55 timer er et vanlig antall timer. så med mindre du sover veldig lenge tror jeg du skal klare deg godt... ;)

Link to post
Share on other sites

Ordentlige urverk tikker sjeldent så høyt at nattesøvnen forstyrres..

Det kan jo ha noe med resonans å gjøre. Er man plaget av tikking fra et mekanisk armbåndsur kan det være fordi man er noe tom i skallen...den nøtta som svever i der inne i det nesten store intet kan jo bli helt forstyrret.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

TMS: dette var en bra side du kom med her. Fant mange klokker jeg har veldig lyst på.

Men har du (eller andre) noen erfaring med å handle herfra. Kvalitet på klokker, leveringstid osv.?

 

God vind

 

Silix er en av de i den bransjen som er seriøse, dvs særlig seriøst er det kanskje ikke å selge counterfeits. Men, overfor kundene holder Silix hva de lover og har bra replicas. Vær obs på at Silix har to WEBer, en for rimeligere saker og en for mer kvalitet. silix-prime.com er stedet for de sakene med best kvalitet.

 

Ellers ser jeg av et innlegg at det påstås at det leveres replicas med ekte ETA-urverk. I disse dager er dette helt unntaksvis, 99% er kinesiske kopiurverk.

 

For å unngå å svi av masse penger på dårlige replicas, spander noen timer på www.rwg.cc hvis du vil lære mer om den "underverdenen".

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Her har de mye til gode priser: http://www.authenticwatches.com/

 

Handlet selv en Tag Heuer Kirium her for et par år siden. Kom på døra ila. en uke eller så. Det som imponerer vannvittig med denne er at den er utroolig nøyaktig (quartz chronometer - ikke "automatic").

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er nevnt mange flotte ur i denne tråden, så litt på siden må jeg få komme med et lite hjertesukk.

Mitt Omega Seamaster sevtrekkende armbåndsur fra 1965 som jeg arvet etter min far har tatt kvelden!

En liten svømmetur på forsommeren hvor jeg glemte a ta av meg klokken var nok ikke bra. Oppdaget

raskt dugg på innsiden av glasset, så den ble åpnet og lagt luftig til tørk. Men etter det stoppet den stadig,

og urmakeren sa at etter at han hadde undersøkt den at han nok kunne redde urverket ved å rense og

skifte skruer som hadde rustet pluss skifte tallskiven som var blitt stygg dersom han fikk tak i en pen

tallskive, men det ville komme på 3 - 4000 kroner! Så nå ligger den godt oppbevart blant familieklenodier.

 

Ønsker meg ny klokke i fødselsdagspresang fra fruen i november, og i mellomtiden bruker jeg min gamle

konfirmasjonsklokke, et Tissot ur, - slitt, men fungerer i beste velgående. Må bare huske å trekke det hver kveld.

 

Her forsiden og baksiden:

omega_front.jpgomega_back.jpg

 

Og her en detalj fra det fantastiske verket (før svømmeturen) Pilen viser en skrue som var blitt en rustklump!

jewels_600x.jpg

 

For de som måtte være interessert i Omega ur, anbefales dette forumet.

 

Med et sukk, Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale en Seamaster Professional Quartz. Min har blitt brukt i 7 år til både dykking, fest og daglig uten noe problemer.

Skifter batteri hvert 2-3 år. Omega har de beste stål-lenkene på markedet. Kan også leveres med gullskive i ytterkant og gull i lenke.

Den lyser godt under vann (og på fest). :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Som"båtklokke" er den gamle, robuste Citizen Promaster med gummirem unik for meg.

Den tåler det meste, har en rem og kasse du ikke behøver å være redd for,

og skulle du alikevel å få en diskvalifiserende ripe i den dreibare tidsskiven, er reservedeler hyllevare.

Klokkehus og pakninger trykkprøves som en del av rutinen ved hvert batteriskift,

så vanntetthet er en løpende garantisak.

Mitt eksemplar har vært med på de fleste opplevelser både under- og over vann i mange år

og bortsett fra at remmen har fått noen bruksmerker, er klokkehuset fremdeles som nytt.

Du finner sikkert penere klokker, men neppe så robuste ... :smiley:

 

promaster.jpg

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Før hadde jeg en Citizen EcoDrive. Gikk nøyaktig og ble både badet og arbeidet med. Kan trygt anbefales.

Nå har jeg skaffet meg en Omega Seamaster AquaTerra. Er meget fornøyd med denne! Tåler alt av vann og "går som ei klokke"! ;) :smiley: klokke for neste generasjon også..

25123000.highres.jpg

 

Begge disse er gode "båtklokker" men som noen over sier har også Suunto et veldig godt rykte blant fritidsdykkere. tror halvparten av gutta på dykkerklubben bruker disse.

 

-Tor Oskar

Redigert av toroskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.....og urmakeren sa at etter at han hadde undersøkt den at han nok kunne redde urverket ved å rense og

skifte skruer som hadde rustet pluss skifte tallskiven som var blitt stygg dersom han fikk tak i en pen

tallskive, men det ville komme på 3 - 4000 kroner!

 

Urskive og skruer kan du vel få tak i bortimot "gratis" på nettet? Selve rensen kan da ikke koste så voldsomt mye? eventuelt fins det nok noen "hobby-urmakere" som kan ta jobben for en flaske god stemning? trist når ei sånn klokke skal ligge ubrukt i skuffen!

 

-tor oskar

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tror nok ikke jeg vil overlate et slikt klenodium til en "hobbyurmaker"! Men jeg kommer nok til å stikke innom flere seriøse urmakere som er medlemmer i "Urmakerlauget" (eller hva det nå heter) for å få et nytt prisoverslag.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...