Jump to content

Armbåndsuret dugger i båten


camcha

Recommended Posts

Hvis du søker med Google, http://www.google.com/ , får du mange treff.

 

Har drevet med dykking i en mannsalder og min erfaring er at dyre klokker ikke er noe bedre en rimelige, snarere tvert imot.

Best erfaring har jeg med Casio. Har brukt en slik med barometer/termometer i over 10 år og den er like tett.

Barometeret er svært nøyaktig og stabilt og viser lufttrykket de siste 12 timer som en graf, noe som kan være spes. nyttig for båtfolk. De finnes mange slike modeller i dag.

Link to post
Share on other sites

Støtter Ingar her.

Driver selv og dykker og har en Omega Seamaster (en av de rimeligere utgavene). Seamaster er ikke en spesifikk klokke, men navnet på en serie med Omega klokker (vanntette til 10 atm. eller mer). Klokkene koster fra 3-4000 og oppover (tror jeg, litt usikker siden min begynner å bli noen år). Klokka er helt grei og fin den, men skulle jeg kjøpt en ny nå så hadde jeg satset på en rimelig Casio klokke.

Har hatt Casio før, og de holder tett og er bra. Forøvrig har de utallige modeller.

I Omega klokka mi har jeg måttet skifte pakninger på pga lekkasje (etter ca. 3 år) ...

Det var pakningene rundt "trykknappene" som ikke holdt mål... - men når James Bond bruker klokka så må den jo være bra  :cool:

 

Seamaster navnet har Omega benyttet lenge. Arvet en klokke etter min bestefar på -80 tallet.

Dette var en Omega Semaster fra slutten av 70 tallet.

Link to post
Share on other sites

Får hive meg med i hallelujakoret for Casio jeg også. Før jeg "endte opp med" (det kan nemlig virke som om klokken skal overleve meg :cool:) hadde jeg til sammen 5 andre klokker. De siste 16 år har jeg hatt en og samme Casio W-780 der det står "Water resist 100m". Jeg har i alle disse årene brukt klokken når jeg har badet i sjøen både i syden og i norge, i svømmehaller, når jeg har fisket, gått på ski i fjellet i mange minusgrader etc etc etc. Jeg har aldri erfart fukt i klokken selv om den har vært åpnet for batteriskift 3 ganger på disse 16 årene. De to siste gangene har jeg til alt overmål skiftet batteriet selv. Solid gummipakning under et baklokk som skrues fast med fire skruer ser ut til å gjøre susen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Omega Seamaster fra 1981 eller der omkring. Den har det vært masse tull med og hadde jeg brukt alle de pengene jeg har reparert den for, kunne jeg kjøpt meg mange fine klokker.

Dagens modeller er nok bedre enn den jeg har, for når jeg er innom en urmaker med den gamle klokka idag sier nesten samtlige at det utrverket i den klokka de der, det er noe skikkelig dritt og er ikke noe å reparere på. Var vist en dårlig periode for Omega, tidlig på 80 tallet.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Dette var intr., min klokke er også bare "Water resist 100m" og har altså også overlevd en årrekke med dykking.

Tidligere har jeg hatt Seiko og Citizen som kostet 10 ganger så mye som Casio'en og de har alle lekket etter en stund.

I tillegg kommer det at Casio har modeller som er lette i vekt, selv om de er laget av kunststoff er de svært holdbare.

Ser man bort fra status faktoren burde valget være lett... :cool:

Link to post
Share on other sites

Etter mange år med Casio og Seiko sverger jeg hardnakket til TAG Heuer.Megakvalitet.

He,he,  og megapris.

 

Selv har jeg en Seiko Quarts Kinetic, kjøpte en av de aller første som kom for 10 - 12 ?  år siden.  Såkalt water resistant (skal ikke bades med).  Siden jeg fikk den har jeg badet og dusjet helt uhemmet med klokken, alltid brukt den i jobben (høytrykksvasking med 90 graders vann, sandblåsing), jeg tar den bare untaksvis av armen, jeg har aldri byttet batteri, har faktisk aldri vært innom en urmaker med den, den bare går og går, men bærer selvsagt preg av å være brukt.  Når den engang stopper blir det nok en ny Seiko.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en "billig"-klokke.  Merket er Modema, kjöpt i Kongsberg i 1994.  Skiven sier 10 Atm water resist.  Har aldri hatt noe tull med denne klokken.  Har ikke dykket med den, men har vasket bilen og vært ute i regnvær, og den er definitivt tett.  Betalte ca. 640 kroner, hvis jeg husker riktig.  Skifter batteri hvert 1.5-2 år.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Mitt trofaste Seiko-ur som har gått feilfritt i over 30 - tretti- år går snart inn i pensjonistenes rekker. Jo, det går fortsatt riktig, men ved forrige batteribytte så var ikke korrekt pakning under batterilokket å oppdrive. Så den er ikke tett og det kommer litt dugg under glasset av og til.

 

Skal jeg ha noe i tilsvarende kvalitet sier urmakeren at jeg må opp i kr 7-8000,- Alternativet er da f.eks. Tag Heuer. En ny Seiko er også aktuelt. Har ellers sett på Tissot PRC200, Certina DS FIRST er også en flott klokke. Noen som har erfaring med disse urverken, eventuelt andre, og kan komme med anbefalinger?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Omega Seamaster fra 1964, og kan ikke si annet enn at jeg er imponert av kvaliteten! Nå blir den ikke brukt til daglig, men den går overraskende rett og ser fortsatt pen ut. Jeg har ikke prøvd å dykke med den, og kommer nok ikke til å prøve heller. Men at den er bygd for å vare er det ingen tvil om!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

har en certina x-02. Valgte den pga gummireim, ripefritt glass (sapphire) og vanntett 100m. Har bare hatt den et år, så kan ikke si mye om kvaliteten. Gummireima er ikke 100% til å stole på, men så stiller jeg andre krav enn de fleste reimprodusenter produserer etter. Hvis du i en eller annen situason blir hengede til tørk etter klokkereima, så skal reima ryke. Det er her jeg ikke er enig, for jeg ønsker ikke at reima skal ryke under noen omstendighet... Metallreimer, med og uten strikk, har jeg gitt opp. Gummireima er bedre enn dem, men likevel holdt splinten på å sprette ut for ikke lenge siden. Da kunne fort klokka havnet i sjøen.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Dette med batteribytte og manglende tetthet etterpå var grunnen for meg at jeg ved siste bytte hadde som krav at den måtte klare seg uten bytte:

 

- enten superbillig slik at man like godt kan kjøpe ny klokke dersom utettheten kommer eller

- en med intern generator.

 

For meg ble det en Citizen Eco-drive hvor skiven er et solcellepanel. Legger den dog ganske ofte om natten under en lampe med lysstoffrør siden oppladingen på håndleddet særlig i den mørke årstiden kan bli i snaueste lag.

Link to post
Share on other sites

Metallreimer, med og uten strikk, har jeg gitt opp.

Har stållenke på Seikoen jeg har nå. Og den har, som klokka, fungert i over 30 år.

 

Har sansen for denne Certinaen - om en ikke skal gå opp en klasse til Tag Heuer da..

4_387541_7184_42_51_prcmyk.jpg

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Har Citizen Calibre 2100 Eco-Drive i titanium som er vanntett til 200m. Har gått som en klokke de siste par årene, og den trenger ikke bytte av batterier. Den har solcellepanel i skiva. Og 200 dagers batterireserve hvis det er helt mørkt. Lader på max i vanlig innelys (har viser for lading), så den ar nå overlevd et par mørketider.Eneste bakdel er den så kalte vekkefunksjonen. Den er en vits, siden ringelyden er i laveste laget. Tåler juling og har en stor urskive, skikkelig ripefritt safirglass.

Link to post
Share on other sites

Om du, i likhet med meg, finner ut at Casio blir litt dominerende, finnes det slankere alternativer der ute.

 

Jeg har en Suunto Observer. Finsk design, med titan i alle metalldeler. Kompass, barometer med graf og minne, høydemåler med graf og minne, temperatur, batterivarsler som sier fra i god tid (ikonet har stått på i 9 måneder nå...), blendingsfritt lys og ellers alt det vanlige. Litt dyrere, men verdt mellomlegget. Vanntett og solid, har hatt den på armen omtrent sammenhengende i 8 år nå.

 

:yesnod:

 

OBSERVER-Titanium.jpg

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...